Hiiglaslikud
tähed SEB-panga 23korruselise Tallinna peakontori küljes panid
töömehed üles juba läinud aastal.
Eestiliku
Ühispanga nime väljavahetamist rootsipärase SEB vastu vedas
turundusjuht Karl Multer, kelle juhtimisel oli Ühispank äsja
pälvinud alustavate ettevõtete stardipaketi kampaania eest aasta
turundusteo tiitli.
Multer ütles Ekspressile, et brändi
väljavahetamise protsess kestis kolm aastat. “Kui nime vahetama
hakkasime, teadis SEB nime igast kümnest inimesest ainult üks,”
selgitas ta.
“Praegu oleme aga punktis, kus seda nime teab
juba 90 protsenti inimestest.”
Rootslased pole
otsustanud, millal nime vahetada
Reede õhtul
“Aktuaalses kaameras” kiitis reklaamiärimees Marek Reinaas SEB
tegevust ja lisas: “Ma arvan, et meil kindlasti seisab ees see, kus me
näeme, mismoodi üks kahest, kas siis Hansapank muutub Swedbankiks
või siis hoopistükkis Swedbank Hansapangaks.”
AK
märkis, et Hansapanga juhtkond on nimemuutuse väite ümber
lükanud.
Tegelikult on Hansapanga nimevahetus juba ära
otsustatud. Panga juhatuse esimees Erkki Raasuke rääkis veebruaris
peetud pressilõunal, et poolteist aastat tagasi tegi emapanga juhtkond
otsuse võtta kasutusele ühine kaubamärk Swedbank.
“Brändi tuntus on äärmiselt tähtis, aga pikas
perspektiivis on oluline, mida see institutsioon esindab, mitte see, kas ta
algab A või B-ga.”
Eestlastele tähendab see, et
Hansapanga nimi kaob ära. Küsimus on, millal. Näiteks SEB-l
kulus Ühispanga ülevõtmisest nime väljavahetamiseni
üle seitsme aasta.
Raasuke selgitas sel nädalal
Ekspressile, et Swedbanki nõukogu tegi juba 2005. aasta lõpul
otsuse ühe brändi kasutamise kohta, “mis tähendab, et
pikemas ajahorisondis hakkavad kõik grupi üksused tõesti
töötama sama brändi all”.
Otsuse kinnitas
aktsionäride üldkoosolek aprillis 2006.
Kuid see polnud
kõik. Raasuke lisas: “Sama otsuse raames tehti aga ka teine otsus,
mis jättis brändi muutuse Baltikumis lahtiseks. Igal aastal
hinnatakse seda uuesti ning otsus tehakse siis, kui aeg on küps.”
Ka Swedbanki nõukogu esimees Carl Erik Stålberg teatas tol
kevadel, et “meie plaan on hallata olemasolevaid brände
vastutustundlikul viisil. Näiteks kui jutt käib Hansapangast, siis ma
ei kujuta ette kiiret muutust.”
Esimene üritus
kukkus läbi
Reinaasa mõte laiendada Hansapanga
nimi mere läänekaldale võib tunduda ootamatu, kuid on
tegelikult läbitud etapp. See oli kõne all aastatel 2005-2006, kui
rootslased otsisid endale uut brändi. Tolle ajani kandis emapank lohisevat
nime FöreningsSparbanken (eesti keeles “Ühinenud
Hoiukassad”), mis oli arusaadav rootslastele, kuid täiesti
kõlbmatu välisturgudel, kuhu firma kangesti kipub.
Muu
hulgas oli arutusel Hansapanga nime laiendamine kogu grupile, mis
kõditas eestlaste eneseuhkust ja ärritas rootslaste oma. Kavale
tõmbasid kriipsu peale juristid, kes teatasid, et Hansapanga nimi ei
sobi Rootsis kasutamiseks, sest seda tarvitatakse juba finantssektoris
(kindlustuses).
Uueks kaubamärgiks sai Swedbank, mida
rootslased pruukisid välisturgudel juba 80.
aastatest saadik. Baltimaade puhul kasutasid rootslased aga sama nippi nagu
konkurendid, kes tegid esmalt Ühispangast SEB Ühispanga ja alles siis
SEB Panga, ning lisasid ka Hansapanga nimele väikeste tähtedega kirja
“Swedbank”.
Hansapank uurib oma brändi väga
suure hoolega (näiteks kui suur on pühendumus ehk kuidas paistab
Hansapank välja võrreldes konkurentidega, milline on
igapäevane läbisaamine klientidega, pankade tuntus, pankade
regulaarne kasutamine ja põhipank, meeldivus, teenuste ja teeninduse
kvaliteet, hinnakuvand jne).
Mullune uuring, mida juhtis praegu
Lätis jaepanganduse eest vastutav Oksana Sivokobilska ning Eesti
poolelt turundusjuht Tiiu Tälli, kinnitas taas, et Hansapanga brändi
tuntus on kasvanud ja see on nii väärtuslik, et seda ei tasu
välja vahetada.
Hansapank müüb lähiajal
äri Venemaal
Hansapanga tütarfirma Venemaal ei
tööta enam Hansapanga nime all. Sveedid vahetasid tema nime Swedbanki
vastu välja mullu, kui tekkisid raskused sealse maksuametiga. Venemaa haru
on veel Hansapanga oma, kuid ainult vormiliselt. Erkki Raasukese sõnul
toimub Vene tütarpanga müük Swedbanki teisele allüksusele
ajavahemikus aprillist juunini.
Sisuliselt tähendab see, et
rootslased panid Hansapanga geograafilisele laienemisele käe ette –
samamoodi nagu SEB piiras omal ajal Ühispanga tegutsemisruumi ainult
Eestiga. See vaid süvendab arusaama, et eestlastel pole juba mitu aastat
põhjust uhkust tunda rahvusliku panganduse üle. Kui just pole
tahtmist rõõmustada BIGi üle – see on viimane Eesti
meestele kuuluv pank. Rahvuslikud esipankurid on praegu Parvel Pruunsild ja
Vahur Voll.
NAGU KAKS TILKA VETT |
Ühispanga nimevahetus | Hansapanga nimevahetus |
2001 | Rootslased võtavad Ühispanga täielikult üle. "Brändide, niisamuti kui juhtkonna muutmine oleks vist küll rumal," ütleb SEB Balti-äri juht Mats Kjaer. | 2005 | Rootslased võtavad Hansapanga täielikult üle. Swedbanki tegevjuht Jan Liden kinnitab, et Swedbank ei kavatse muuta Hansapanga nime |
2005 | Ühispank hakkab kasutama uut brändi SEB Ühispank. Pangajuht Mart Altvee teatab, et uus nimekuju peab rõhutama panga kuulumist Põhjamaade finantskontserni SEB Grupp. | 2006 | Pank lisab logos Hansapanga nimele Swedbanki oma. "Viide Swedbankile näitab Hansapanga kuulumist suuremasse pangandusgruppi," selgitab Erkki Raasuke. |
2008 | SEB Ühispank muutub SEB Pangaks. | ? | Hansapank muutub Swedbankiks. |
allikad: BNS, Äripäev, pankade teated.