22.02.2008, 00:00
Hingele. Miks mitte ka Grammyle
Anneli Remme portreteerib vene lauludega ja tähtsa plaadifirma Harmonia Mundi kaudu suure kuulajaskonnani jõudnud lauljatari Iris Oja.
Metsosopran Iris Ojal õnnestus saavutada midagi eesti muusikas haruldast
– maailma juhtivaid klassikaplaatide väljaandjaid Harmonia Mundi
pakkus talle võimaluse salvestada sooloalbum. Plaat sai erakordselt hea.
Albumi “Russian Songs” esimesed eksemplarid jõudsid
äsja maailma muusikapoodidesse.
Vaadates laupäeva
õhtul Arte kanalilt otseülekannet Pariisi Garnier’
ooperimajast Glucki ooperi “Orpheus ja Eurydike” etenduselt,
tabasin end äkki kujutlemas Irist sellele lavale. Väga kerge oli teda
vaimusilmas sinna valada. Arvestades Irise arenemisvõimet, ei pruugi
talle ükski lava kättesaamatuks jääda, kui vaid vajalikke
sidemeid kujuneb. Kogemusi on tal nii suurvormisolisti, ooperilaulja kui ka
kammermuusikuna. Sooloplaat näitab just viimati nimetatud peent külge
temast. “Russian Songs” ei saa hingest mööda minna,
kellel see on, ega jätta ükskõikseks professionaalsuse
hindajat.
Poptähtede puhul peetakse normaalseks, et paljud
neist on narkomaanid, joodikud ja skandaalitsejad. Niinimetatud tõsise
muusika maailmas ei tehta sageli numbrit sellest, kui looduse poolt meeletult
hea hääle ja supermõjuva esinemisvõimega
õnnistatud inimene pole just vaimuhiiglane. On avalik saladus, et nii
mõnigi lauluõpetaja on soovitanud õpilasel end
mõtlemise ja haridusega mitte liialt koormata. Irise näitel
võiks aga väita, et vaid intelligentne ja silmaringiga laulja teeb
kaunist kunsti.
Iris on tark inimene, tark naine ja tark muusik.
Nauding on tema kujunemisel silma peal hoida – Irise hääl
muutub üha küpsemaks ning värvipalett külluslikumaks. Uued
tunnetused, läbielamised ja mõistmised näivad kanduvat elust
kunstitegemisse. Stiilselt.
Eesti Filharmoonia Kammerkoor, kus Iris
pikemat aega on laulnud, pakub oma repertuaariga arenemiseks parimaid
võimalusi. Ka plaadipakkumine tuli kammerkoori liinis. Samuti on mitmed
Irise prestiižikad välisesinemised olnud EFK lahkuva peadirigendi Paul
Hillieri projektides.
Londonis salvestatud plaati on Eestis esialgu
vaid kümmekond, Irise enda valduses. Ei kujuta ette, kui palju
võiks neid siinmail müügile jõuda või mitu
arvustust ilmub, mõeldes sellele, kui raske on kammerklassikal kohalikus
meedias üle uudisekünnise saada. Iseenesest võiks Irise
mõõtkavas tegutsev laulja olla väikeriigis tõeline
staar – on ta ju kõigil mandritel oma soolodega publikul selja
külmetama pannud, The New York Timesis kiita saanud,
esinemispakkumised on enam kui ahvatlevad.
Iris on emotsionaalne,
räägib mahlaka tämbriga ja sageli nii meloodiliselt, et tema
kõne võiks kergesti noodiks kirjutada. Aga tal on ka superhea
sisemine kuulmine, tänu millele on ta suuteline erakordselt hästi
esitama ka sellist muusikat, mis ei tunne nähtust nimega helistik.
Iris laseb muusika oma sisemise tarkuse filtritest läbi, enne kui
üldse suu lahti teeb. Mulle tundub, et kolmekümne esimesel
eluaastal on ta jõudnud nii kaugele, et tema esitus tuleb hingest, aga
on samal ajal ka hea manipulatsioon muusika, publiku, akustika ja omaenda
võimetega.
Albumil “Russian Songs” kõlab
vene heliloojate Dmitri Šostakovitši ja Sergei Rahmaninovi
muusika Irise valikus. Ansamblipartneriks pakkus plaadifirma talle tuntud briti
pianisti Roger Vignolese, kel selja taga rohkesti esinemisi sellises
suurusjärgus muusikutega nagu Dame Kiri Te Kanawa, Sir Thomas Allen, Dame
Felicity Lott. Plaat on salvestatud ühest Londoni kirikust ümber
ehitatud stuudios, milles on suurepärane akustika, mida saab tänu
liigutatavatele
laepaneelidele soovitud suunas muuta. Albumil kõlab klaver, mida
Vignoles pidas maailma parimaks. Muuseas, heliloojate portreed plaadivihikus on
Irise joonistatud.
Nagu näitab EFK käekäik,
võib Harmonia Mundile salvestatud plaat tuua Grammy või
vähemalt nominatsiooni sellele auhinnale. Harmonia Mundi tähendab
jõudmist suure kuulajaskonnani ning tähtsaid otsuseid langetavate
tegelaste teadvusse.
Miks vene muusika? Rahmaninovi ja
Šostakovitši muusika on tapvalt hea. Miks vene muusika eesti
lauljalt ja inglise pianistilt? Muu hulgas samal põhjusel, miks on
kammerkoori vene muusika esitused Läänes nii hinnatud – tunded
on peenelt doseeritud, valu ja ilu lääne kultuuriruumile sobivas
tasakaalus. Mõni suurepärane slaavi laulja võib tekitada
lääne kuulajas hirmu, et tohutu tundetulv laulab ta lapikuks. Samas
on eesti muusik vene kultuurile piisavalt lähedal, et selle olemust tabada
ning ka keelt arusaadavalt hääldada. Ka esimese eesti lauljana
Harmonia Mundilt plaadilepingu saanud Kaia Urb, kelle briljantne sopran on
üks kammerkoori firmakõlasid, laulis albumile vene muusikat,
kaaslaseks kitarrist Heiki Mätlik.
Mida rohkem ma Iris Oja ja
Roger Vignolese plaati kuulan, seda parem see tundub. Tekitab abstraktset
igatsust, nukrust ja usku. Eesti lauljanna hääle nüansside
kirjeldamiseks ei suutnud ma leida piisavalt kujundlikke ja
tähendusrikkaid sõnu.
Eks üritagu keegi seda plaati
kuulates väita, et Eestis ei sallita venelasi.