Veel kümne aasta eest pidi videofilmide laenutamiseks laskuma keldrikorrusele või põikama sisse mõnest nurgatagusest, kus pahvatas vastu paha lõhn. Seda kõike muutis filmifriik Ivar Vendelin.

Vendelin külastab vähemalt korra aastas Hollywoodi ja tema suhtlusringkonda kuuluvad sellised Hollywoodi tähed nagu Tom Hanks ja Tom Cruise, Richard Gere, Mel Gibson. Ometi on ta avameelne ja sõbralik mees. Tema teotahet ja veenvat juttu tunnustavad ka konkurendid.

Õige vastus

Kui filmihulludel Toomas Kruusil ja Vendelinil poleks kümmekond aastat tagasi tekkinud probleem, et nad ei saa kodus filme vaadata, jäänuks Videoplaneti kett sündimata.

Aastatel 1994-95 sai Eestis laenutada kehva kvaliteediga venekeelse pealelugemisega filme. Või toodi neid kalli raha eest ja soomekeelsetena põhjanaabrite juurest. Mehed mõtlesid, et kui vaadatakse nii kehva kvaliteediga ja võõrkeeles, no küllap siis on turg huvitatud ka originaalidest, millel on eestikeelsed subtiitrid.

Taust äri alustamiseks oli väga kehv. USA filmikompaniid olid asunud ennast piirkonnast välja tõmbama. Venemaal kõrvetati näpud lokkava piraatlusega, Poolas lasti just maha Warner Brosi kohalik esindaja. Tol ajal riidekaubandusega tegelnud Vendelin korjas siiski kokku Ameerika lennupileti raha ja sõitis kohtuma Warner HomeVideo juhi Gerry Weberiga. Tegemist oli filmitööstuses väga mõjuvõimsa mehega, kelle jutule tahtjaid palju, aga pääsejaid vähe.

Ka Vendelinil ei läinud lihtsalt. Palju aitas, et noormehel õnnestus saavutada meeldiv kontakt Weberi sekretäriga. Vendelin tunnistas kohe hakatuseks, et pole selles äris varem kätt proovinud. Weberile selline otsekohesus meeldis ja nii said nad jutule.

Noormehed lõid firma V&K Holding. Äri alustati 18 filmiga, millest alguses oli raske ka sada koopiat müüa. Täna on edukamat animafilmi "Jääaeg" müüdud 15 000 kassetti ja 4500 DVDd.

1998. aastal otsustati avada laenutustekett nimega Videoplanet. Vendelin ei hakanud jalgratast leiutama ning võttis eeskujuks USAs edukalt tegutseva Blockbusteri. Laenutust alustas Videoplanet Statoili jaamades. Täna käib põhilaenutus iseseisvates 20-300ruutmeetristest esindustes, kus saab lisaks filmile ligi võtta ka näksimist ja karastusjooki.

Tänu edukale koostööle Warneriga sai V&K Holding ka 20th Century Foxi, MGM/UA ja New Line Home Entertainmenti esindusõigused. Hiljuti asuti esindama ka Buena Vista kompanii tooteid. Praegu laenutab Videoplanet kuus eestlastele keskmiselt 40 000 videokassetti.

Ettevõte müüki

Videoplanet arenes Eestis omanike suure innu ja iseõppimise tulemusena. Arenguhüppeks Lätti-Leetu oli aga vaja nii rahalist kui ka oskusteabealast tuge. Omanikud kaasasid riskikapitaliinvestori Baltcap, mis omandas ettevõttes 40protsendilise osaluse. Ettevõtte senised omanikud Ivar Vendelin, tema isa Jüri Vendelin ja sõber Toomas Kruus müüsid ära võrdse osa neile kuulunud aktsiatest. Baltcap on aidanud mitmel Eesti ettevõttel finantssüstidega jalgu alla saada ja kasvada. Tuntuim näide on kindlasti MicroLink.

Samal ajal haudus Soome suurimasse meediakontserni Sanoma WSOY kuuluv Finnkino Oy Baltikumis oma plaane. Nad olid mõned aastad tagasi omandanud osaluse firmas MPDE, mis on näiteks Coca-Cola Plaza omanik. Sanomale kuulub ka R-Kioski kett. Soomlased tegid Videoplaneti omanikele pakkumise ettevõte ära müüa.

Tänavu jaanuari alguses omandas Finnkino Videoplaneteid haldavas V&K Holdingus 75protsendise osaluse. Baltcap müüs kõik oma osakud, Vendelin ja Kruus säilitasid 25protsendise osaluse. Vendelini sõnul tegid soomlased lihtsalt pakkumise, millest ei saanud loobuda: “Eks igal asjal on oma hind ja soomlaste pakutud hind oli hea.”

Baltcapi esindajana pool aastat Videoplaneti juhtimises osalenud Ruth Laatre sõnul käitus Vendelin müügitehingu juures nagu kutseline investor. Temale olid otsustamise aluseks faktid: kui palju sel hetkel ettevõte müügist teenib, millised on ettevõtte perspektiivid iseseisvana või Finnkino kontserni osana.

Iseseisvana kavandatud ideed tulnuks niikuinii üle vaadata, sest Finnkino pakkumine näitas, et neil on tõsine huvi selle turu vastu ja varem või hiljem oleksid kaks ettevõtet kohtunud kui konkurendid, mis väikesel turul ei tähenda head.

Finnkino esindajana V&K Holdingu nõukogu juhtiv Timo Mänty põhjendas Finnkino pakkumist strateegiaga saada suurimaks videofilmidega tegelejaks Baltikumis.

Palgatöötaja oma firmas

Elus esimest korda on Vendelin avastanud ennast palgatöötaja rollis, kes peab arvestama ülemuste soovidega. Kahe müügitehinguga on ta oma elu kindlustanud ning rahaga teda enam ei motiveeri.

Samas on tema jätkamine ettevõttele väga oluline.Kõikides Videoplaneti filmikompaniidega sõlmitud esinduslepingutes on ta märgitud võtmeisikuna. See tähendab, et kui nimetatud isik firmast lahkub, kaotab leping kehtivuse.

Lisaks vormilistele lepingutele on Hollywoodis väga tähtsad isiklikud suhted. Vene ärimehed on külastanud filmikompaniisid ning lubanud kopsakaid rahapakke, et saada Baltikumi esindusõigusi. Seni pole nende pakkumisi vastu võetud. Vendelin tunnetab talle osaks saanud usaldust ja sõnab, et see on tulnud aastatega ja tänu sellele, et lepinguid on suudetud korrektselt täita.

Vendelini praegune ülemus Timo Mänty on alluvaga rahul. „Ivar on siiani ettevõtte kaasomanik ja ta on väga väärtuslik vara nii kaasomaniku kui ka tegevdirektorina,” tõdeb ta lakooniliselt. Vendelin jättis väikse osaluse alles motivaatorina, et ettevõtte kasvades selle pealt tulevikus veel korralikult teenida.

Laatre sõnul oli läbirääkimiste ajal Baltcapiga näha, et Vendelini silm läks särama, kui tuli juttu Läti ja Leedu turu vallutamisest. Tänaseks on Videoplanet nendel turgudel küll esindatud, kuid mitte just neid vallutanud. Kindlasti on töö naaberturgudega Vendelinile jätkuvalt motivatsiooniallikas. Omamoodi huvitav on võimalus vaadata seestpoolt mastaapse Finnkino kontserni juhtimise köögipoolt. „Videoplanet on suur asi, aga minu elutöö on veel ees,” ütleb Vendelin.

Edu tekitab konkurentsi

Miks Videoplanetil on nii hästi läinud? Paljuski tänu sellele, et Videoplanet oli esimene ning sai enda kätte olulised esindusõigused. Sellega kontrollitakse tegelikult kogu Eesti turgu. Kõik laenutused, kes tahavad oma sortimenti hittfilme, peavad need VK Holdingult ostma.

Teiseks osati ära kasutada võimalus, mida pakkus Statoili kett. Kuid tegutseti ka julgelt ja kogu jõud suunati laienemisele. Sellel hetkel, kui IT-visionäärid ennustasid kiiret lairiba levikut ja arvuti ning televiisori sulandumist, ei kahelnud Vendelin, et tuleb laieneda ja luua uusi esindusi.

Vendelin tajus kiirelt ära, et videolaenutuse äri kasumlikkuse võti on kiire süsteem, kus kassetid ei koguks riiulil seistes tolmu. Kassettidesse pandud raha tuleb tagasi teenida. Iga nädal tuleb Eestisse 30 uut filmi. Väiksed laenutused ostavad neist kõigist paar eksemplari, kuigi vaatajad küsivad vaid paari-kolme filmi. Tekib olukord, kus vähem nõutud seisavad riiulil ja nõutute osas on defitsiit. Videoplanet saab küsida pisut kõrgemat laenutushinda, sest nad garanteerivad alati, et neil on kliendi soovitud film riiulis olemas.

VK Holding ja Videoplanet ei ole väga tugevad venekeelsete filmide alal. Need on endale saanud Sonatiin OÜ, mis esindab ka Hollywoodi stuudioid Columbia Tristar ja Paramount. Kui teile tundub, et Eestis ostetakse enim Hollywoodi filme, siis nii see ei ole. Hittfilme küll algul ostetakse, aga see vaibub üsna ruttu. Kõige rohkem ostetakse just lastefilme, eestikeelseid multikaid ja Vene filme nagu klassikalised hittfilmid: "Briljantkäsi", "Operatsioon Õ" jt. Tänu nende müügiedule on Sonatiin Eesti suurim videofilmide müüa.

Filmide müügiedust tiivustatuna on Sonatiin asunud looma Videoline kaubamärgi all ka üle-eestilist laenutusketti. Nelja kuuga on loodud kümme laenutuskauplust. Eesmärk on jõuda aasta lõpuks 20ni. Laenutus kavatsetakse luua igale poole, kus see majanduslikult ära tasub. Nii tahetakse astuda Videoplaneti kandadele.

Sonatiini müügijuht Tõnu Peit ennustab, et mõne aasta pärast on Eestis vaid Videoplanet ja Videoline. See teeb omakorda veelgi raskemaks väikeste laenutuste elu, sest laenutusõigusega filmide ostuhind kallineb ja nad ei suuda uute filmide sisse ostmisel suurte kettidega võistelda. Mitmed laenutused näevad oma kurba saatust ette ja on juba teinud ettepaneku minna frantsiisilepinguga Videoline kaubamärgi alla.

Peiti sõnul on Videoplanet tõstnud teenuse kvaliteedilati väga kõrgele. Erinevalt väikestest keldrilaenutustest ei ole Videoplanetis kunagi näritud ja räpaste karpidega filme. Ka Videoplaneti logo on meeldejääv, uued filmid alati esile toodud. „Kõik see meeldib ka kaubanduskeskuste omanikele, kes on seni eelistanud rendipindade konkurssidel just Videoplanetit, kuid meie jaoks ruumi veel on,” sõnab Peit. 

Videoplanet arvudes:
* Välja andnud 17 500 kliendikaarti

* Eestis 65, Lätis 15 ja Leedus 3 müügi- ja laenutuspunkti

* Laenutada saab ligi 3000 nimetust

* 2003. aasta käive 39 miljonit krooni

* Eesti legaalsest laenutusturust kuulub neile ca 70 protsenti