Kuid Keskküla enda sõnul oli ja jäi ta eelkõige ideede maaletoojaks, parem informeeritus mujal toimuvast andis talle visionäärina alati trumbid ka siinsete arengute prognoosimiseks. Tema maalikunstist loobumine andis ka kohalikele kriitikutele indulgentsi kahelda maalikunsti aktsiate kehtivuses siinmail.

Loodetavasti on ka teised avastanud, kui sarnane Keskküla väliselt on Rembrandtile, selles võiks ju mingi sõnum olla?

Olen hiljem korduvalt mõelnud tema tähele­paneku peale, et hea pildi maalimiseks ei tohiks maalitehnika liiga hästi käes olla. Ma saan vist aru, mida ta sellega omaaegses kontekstis mõtles, kus teatud puudujäägid kujutusoskustes sundisid leiutama ja kus orgaanilisuse asemele tulid copy-paste ja faasinihkes mõtlemine.

Meelde jäävad harvad vestlused, kokkusaamised, repliigid üksteise tööde kohta, on kahju, et Andot ei ole. 2004. aastal helistas ta mulle ja palus asuda korraldama 2005. aastaks planeeritud Tallinna-Kotka sõpruslinnadeks olemise 50. aastapäevale pühendatud Eesti kunstinäituste programmi Kotkas. Mäletan, et ajaks, kui näitus Kotkas kolmel galeriipinnal realiseerus, oli Ando krediitkaardiafääri kumu ka sinna jõudnud. Kuid kui pisku see tundus meie banketilauda maan­dunud eks­tsentrilise Helsingi kunstiakadeemia rektori lauanaabreid (kelleks oli Kotka tollane linnapea, Soome endine kultuuriminister) mitte üldse riivava teate peale – et rektorihärra oli just nüüd Hesingist sõitnud kogu tee taksoga Kotkasse, takso ootama jätnud ja kavatsevat ka sellega veel hilisõhtuks tagasi sõita, “et veidikenegi vähendada kapitalistliku Soome kapitalistidest vereimejate rikkust”. Kui lisaksin siia tuntud fakti, et sama akadeemia eelmine rektor ilmus avalikkuse ette, “seljas” vaid alasti ihule kehamaalinguks maalitud frakk, tuleb tunnistada eestlaste 1 : 0 allajäämist.

Tõenäoliselt selliste ekstsentrikuist väliskülaliste lõbutsemiseks noodsamad kulutused EKA krediitkaardiga ka tehti. Arenenud kapitalism, isegi põhjamaiselt vaoshoitud ja sotsiaaldemokraatliku aktsendiga soome mudel, tolereerib kunsti ja intellektuaalse eneseväljenduse nimel nii mõndagi. Legalize!

Me oleme kaotanud kunstikultuuri üle sügavalt juurdleva, intellektuaalist kunstniku ja teoreetiku, intellektualiseerivat substantsi pole Eestis kunagi üleliia, ka kunstnikkonna kontekstis, kes teadaolevalt rohkem instinkti- ja tundeinimesed.