Glen Pilvre

Loodetavasti tähendab see, et ka siinmail enam halvemaks minna ei saa – igatahes olid sõnavõtjad IFA avamis-pressikonverentsil majanduse tuleviku osas optimistlikud. Messil olid kohal kõik suuremad tootjad ja mõned kohe väga “suurelt” – massiivseima ekspositsioonipinnaga uhkustanud Sony oli hõivanud terve halli ning Samsung, Philips ja Panasonic vastasid peaaegu et samaga.

Energiasääst jätkuvalt võtmesõna


Läbiv trend pea kõigis tehnikavaldkondades oli võimalikult väike energiatarbimine – n-ö tavalisi ja uusi teleriekraane kõrvutasid paljud firmad ning telerite kõrval asuv tabloo näitas tarbitavat hetkevõimsust. Telereid – nagu alati – oli palju, on ju suur ekraan koduse meelelahutuskeskuse süda.

Televiisorite puhul oli moesõnaks LED-TV. Tegemist, nagu lähemal uurimisel selgus, polnud siiski LED-teleritega, vaid LCD-teleritega, millel LED-taustavalgustus. See terminoloogiline “vääratus” polnud ilmselt juhuslik  – LED-teler kõlab ju palju šefimalt kui LED tagantvalgustusega LCD.

Selleteemaline küsimus esitati ka Samsungi tooteosakonna juhile – et kas selline terminoloogiaga manipuleerimine mitte segadust ei tekita –, kuid Korea härra vastas igati diplomaatiliselt, et nemad ei tahtvat asju keeruliseks ajada ja sellepärast nimetavadki LED-valgustusega LCD-telerit lihtsalt LED-teleriks.

Päris-LED ikka kallis


Päris-LED-ekraane kohtas siiski ka – kuid sarnaselt eelmise aastaga on need veel suhteliselt väikesed ja väga kallid. Õigeid LED-ekraane tähistatakse lühendiga AMOLED – Active Matrix Organic LED. Vaatamata väikesele “terminoloogia-tillikale” ei saa aga ka uusimate LED taustavalgustusega LCD-ekraanide kohta paha sõna öelda – värvid on väga säravad ning energiatarbimine oluliselt väiksem kui fluorestsentslampidega taustvalgustusega aparaatidel. Lisaks tavaformaadis 16 : 9 ekraanidele tutvustas Philips eelkõige filmide vaatamiseks mõeldud 21 : 9 pildisuhtega telerit.

Ka PDPd ehk plasmaekraanid pole kuhugi kadunud, vastupidi, suurima “plasma-kollektsiooniga” oli traditsiooniliselt kohal Panasonic. Plasmaekraanide peamine häda on olnud nende suhteliselt suur energiatarve, kuid uute ekraanide puhul ei saa seda enam ette heita – tõenäoliselt on need säästlikumad kui keskmine LCD-teler.

Pildikvaliteedilt on aga eelis plasmal – mustad on mustemad ning pildis pole “arvutimonitorlikku” hõngu.  

Kõrgterav ekraan (ehk FullHD) on uute ekraanide puhul kujunemas standardiks ja järjest enam jõuab sisu ka kodustele ekraanidele kõrgteravana.

Euroopas on kõrgteravate seadmete turgu elavdanud eelkõige suured spordiülekanded FullHD formaadis – MÖÖDUNUD aastal olümpiamängud, nüüd kergejõustiku maailmameistrivõistlused Berliinis. Kui aga teleriost on plaanis, tasub võib-olla veel aastakese oodata – järgmiseks kuumaks sõnaks koduste pildiekraanide puhul on ruumiline kujutis ehk 3D. Kolmedimensionaalse pildiga ekraane presenteerisid peagu kõik suuremad tootjad ning Sony lubas aastaks 2010 ka 3D-mudeleid tootevalikusse.

Ka valge tehnika näitas end


Läinud aastal debüüdi teinud “valgete toodete” ehk kodumasinate osa oli viiendiku võrra kasvanud. Areng selles valdkonnas liigub samal kursil – ikka vähem elektrit, vähem vett ja parem tulemus. LG presenteeris standardmõõtudes pesumasinat, kuhu mahtus tervelt 11 kilo pesu ning v& amp; amp; auml;iksema pesukoguse korral kulutas masin ka loomulikult vähem elektrit-vett.

Panasonic oli aga leiutanud lihtsa, ent geniaalse viisi, kuidas säästa vett – nimelt keerata pesutrummel lihtsalt viltu! Lisaks pesumasinatele-külmikutele oli rohkelt kohvimasinaid ning üleüldse kõike, mis seondub söögi-joogi valmistamisega. Võtmesõnad kõige niisugusega seoses olid tervislikkus ning muidugi järjest paranevad maitseomadused – seda nii toidu valmistamisel kui säilitamisel.