IFA 2009 – masust pole haisugi
Loodetavasti tähendab see, et ka siinmail enam halvemaks minna ei saa
– igatahes olid sõnavõtjad IFA avamis-pressikonverentsil
majanduse tuleviku osas optimistlikud. Messil olid kohal kõik suuremad
tootjad ja mõned kohe väga “suurelt” –
massiivseima ekspositsioonipinnaga uhkustanud Sony oli hõivanud terve
halli ning Samsung, Philips ja Panasonic vastasid peaaegu et samaga.
Energiasääst jätkuvalt
võtmesõna
Läbiv trend pea kõigis
tehnikavaldkondades oli võimalikult väike energiatarbimine –
n-ö tavalisi ja uusi teleriekraane kõrvutasid paljud firmad ning
telerite kõrval asuv tabloo näitas tarbitavat hetkevõimsust.
Telereid – nagu alati – oli palju, on ju suur ekraan koduse
meelelahutuskeskuse süda.
Televiisorite puhul oli
moesõnaks LED-TV. Tegemist, nagu lähemal uurimisel selgus, polnud
siiski LED-teleritega, vaid LCD-teleritega, millel LED-taustavalgustus. See
terminoloogiline “vääratus” polnud ilmselt juhuslik
– LED-teler kõlab ju palju šefimalt kui LED
tagantvalgustusega LCD.
Selleteemaline küsimus esitati ka
Samsungi tooteosakonna juhile – et kas selline terminoloogiaga
manipuleerimine mitte segadust ei tekita –, kuid Korea härra vastas
igati diplomaatiliselt, et nemad ei tahtvat asju keeruliseks ajada ja
sellepärast nimetavadki LED-valgustusega LCD-telerit lihtsalt
LED-teleriks.
Päris-LED ikka kallis
Päris-LED-ekraane kohtas siiski ka – kuid sarnaselt eelmise
aastaga on need veel suhteliselt väikesed ja väga kallid.
Õigeid LED-ekraane tähistatakse lühendiga AMOLED –
Active Matrix Organic LED. Vaatamata väikesele
“terminoloogia-tillikale” ei saa aga ka uusimate LED
taustavalgustusega LCD-ekraanide kohta paha sõna öelda –
värvid on väga säravad ning energiatarbimine oluliselt
väiksem kui fluorestsentslampidega taustvalgustusega aparaatidel. Lisaks
tavaformaadis 16 : 9 ekraanidele tutvustas Philips eelkõige filmide
vaatamiseks mõeldud 21 : 9 pildisuhtega telerit.
Ka PDPd ehk
plasmaekraanid pole kuhugi kadunud, vastupidi, suurima
“plasma-kollektsiooniga” oli traditsiooniliselt kohal Panasonic.
Plasmaekraanide peamine häda on olnud nende suhteliselt suur energiatarve,
kuid uute ekraanide puhul ei saa seda enam ette heita –
tõenäoliselt on need säästlikumad kui keskmine LCD-teler.
Pildikvaliteedilt on aga eelis plasmal – mustad on mustemad
ning pildis pole “arvutimonitorlikku” hõngu.
Kõrgterav ekraan (ehk FullHD) on uute ekraanide puhul kujunemas
standardiks ja järjest enam jõuab sisu ka kodustele ekraanidele
kõrgteravana.
Euroopas on kõrgteravate seadmete turgu
elavdanud eelkõige suured spordiülekanded FullHD formaadis –
MÖÖDUNUD aastal olümpiamängud, nüüd
kergejõustiku maailmameistrivõistlused Berliinis. Kui aga
teleriost on plaanis, tasub võib-olla veel aastakese oodata –
järgmiseks kuumaks sõnaks koduste pildiekraanide puhul on ruumiline
kujutis ehk 3D. Kolmedimensionaalse pildiga ekraane presenteerisid peagu
kõik suuremad tootjad ning Sony lubas aastaks 2010 ka 3D-mudeleid
tootevalikusse.
Ka valge tehnika näitas end
Läinud aastal debüüdi teinud “valgete
toodete” ehk kodumasinate osa oli viiendiku võrra kasvanud. Areng
selles valdkonnas liigub samal kursil – ikka vähem elektrit,
vähem vett ja parem tulemus. LG presenteeris
standardmõõtudes pesumasinat, kuhu mahtus tervelt 11 kilo pesu
ning v&
amp;
amp;
auml;iksema pesukoguse korral kulutas masin ka loomulikult vähem
elektrit-vett.
Panasonic oli aga leiutanud lihtsa, ent geniaalse
viisi, kuidas säästa vett – nimelt keerata pesutrummel lihtsalt
viltu! Lisaks pesumasinatele-külmikutele oli rohkelt kohvimasinaid ning
üleüldse kõike, mis seondub söögi-joogi
valmistamisega. Võtmesõnad kõige niisugusega seoses olid
tervislikkus ning muidugi järjest paranevad maitseomadused – seda
nii toidu valmistamisel kui säilitamisel.