Vastupidiselt levinud arvamusele pole hübriidauto sugugi värske leiutis. Bensiini- ja elektrimootori ristamist prooviti juba aastakümenid tagasi, sest eelised olid käegakastutavad. Pannes bensiinimootori akut laadima ja selle omakorda elektrimootorit toitma, sai kütust kokku hoida ja heitmehulka vähendada. Teoreetiliselt. Töökindel ja igapäevakasutuseks sobiv ning mõistliku hinnaga hübriidsõiduk õnnestus luua alles üsna hiljuti.

Hübriidautode massitootjana on Toyota kõigist selgelt ees. Ent konkurendid ei maga ja paigalseis tähendaks tagasiminekut. Sestap laiendati hiljuti valikut ning puhtakujulise säästusõiduki (Prius) kõrval töötab hübriidajam nüüd ka kiirel ja luksuslikul autol.

Sujuvus üle kõige

Lexuse linnadžiibid on meil üsna popid sõidukid. Omapärane ulmeline välimus, piisavalt avar kabiin, soliidne ent mitte üleliia luksuslik sisu, lisaks Toyota peaaegu legendaarne töökindlus – selle eest ollakse nõus meelsasti raha välja käima. Palju raha, odavaima RX 300 eest küsitakse peaaegu 670 000 krooni.

Hübriid-Lexus kannab mudeliindeksit RX 400h ja väliselt ei erine ta oma “normaalsetest” suguvendadest kuigi palju. Kiri tagaluugil ongi kõige selgem viis vahet teha. Täht “h” viitab hübriidajamile, aga mida tähendab arv 400? RX 300 puhul on asi lihtne – numbritega märgitakse mootori töömahtu (kolm liitrit). RX 400h peaks siis olema neljaliitrine? Aga ei ole! 3,3liitrisele bensiinimootorile lisaks aitavad hübriidmaasturit liigutada ka kaks elektrimootorit. Nende koostöös saadakse autole neljaliitrise V8-ga võrreldav dünaamika – ja siit pärinebki 400.

Tuleb ausalt tunnistada, et selles punkti marketroidid üle ei pingutanud. RX 400h roolis võib alati (hea küll, mõistlikes piires) olla kindel, et kiirendusest puudu ei jää. Gaasipedaali vajutamisele järgnevalt vajub selg sügavale istmesse enam-vähem sõltumatult kiirusest. Pealegi toimub see üllatavalt sujuvalt ja vaikselt, V6-mootori hääl jõuab ka kõige raevukama spurdi ajal kabiini vaikse surina kujul. Sõidusujuvusele aitab tublisti kaasa tõsiasi, et tavalises mõistes käigukasti RX400h küljest ei leiagi.

Väike ekskursioon tehnikasse

Lexuse hübriidajam koosneb V6-bensiinimootorist, kahest elektrimootorit (üks ees, teine taga) ja generaatorist. Viimane tegeleb akude laadimisega, akud ise asuvad tagaistme all. Pidurdamisel hakkavad ka elektriimootorid tagurpidi tööle ning aitavad akusid laadida. Koguvõimsus on 272 hobujõudu (selle paneb paika aku), kahetonnise sõiduk jõuab paigalt “sajani” 7,6 sekundiga.

Bensiinimootor, eesmine elektrimootor ja generaator on omavahel ühendatud planetaarmehhanismiga, mis võimaldab mootori(te) veojõudu vastavalt vajadusele ümber jagada generaatori ja esirataste vahel. Ümberjagamine toimub mootorite ja generaatori pöörete reguleerimise teel ning kokkuvõttes töötab ajam nagu astmeteta käigukast. Ülekandearv muutub sujuvalt ning mootorid töötavad alati optimaalses režiimis. Protsessi jälgib ja juhtib arvuti. Lihtne? Mehaanika sai tavalise (rihmadega) variaatoriga võrreldes tõepoolest lihtne: liikuvaid detaile on vähem, lisaseadmeid pole vaja ning süsteem on sisuliselt hooldusvaba. Keerukaim probleem seisnes hoopiski vajaliku arvutusvõimsuse tagamises.

Kardaani RX 400h põhja alt ei leia, tagaveo eest hoolitseb vajadusel rakenduv elektrimootor. Mehaanilise osa lihtsus selgitab ka fakti, et hübriidmaasturi hind ületab bensiinimootoriga analoogi hinda vaid kümnendiku võrra.

Vaikne, aga vägev

RX 400h polnud küll esimene hübriidsõiduk, mida ma proovinud olen. Aga tavalistelt autolt ümberistumine on alati veider. Kujutage ise ette: istute autosse, keerate süütevõtit – ja mitte midagi ei juhtu! Armaturlaua taustavalgus küll süttib, aga mingeid helisid (mootorimürinat) ei ole. Täielik vaikus! Lükkate käiguvalitsa asendisse “D”, masin liigub paigalt, aga vaikus on ikka endine. Tugevamalt gaasipedaali pressides ilmub kuskilt kaugusest ka õrn mürin – lõpuks ometi annab ka (bensiini)mootor endast märku.

Manööverdavat autot väljastpoolt jälgides võib kuulda kiiruse taktis muutuva tooniga undamist. Täpselt sellist, nagu trollibusiidki teevad. Ainult hübriidžiibi undamine on nii vaikne, et selle tajumiseks tuleb kõrvu pingutada.

Kuigi nime järgi on tegemist maasturiga, ütleb kasutamisjuhend selgelt, et RX 400h pole maastikusõiduks mõeldud. Väljaspool teid liikumist päris ära siiski ei keelata, kuid palutakse olla ettevaatlik.

Mul tekkis kohe küsimus, kas selle autoga veest ka läbi võib sõita. Elektrimootoreid toidetakse 650voldise pingega ja kui sinna peaks vett vahele sattuma, siis… Igatahes ei leidnud ma kasutamisjuhendist muud hoiatust, kui et lombist ei tohi suure hooga läbi sõita – siis võivad elektri- ja hübriidsüsteem viga saada.

RX 400h loomisel olid kiirusomadused ilmselgelt esimene eelistus, kuid auto sai ka uskumatult säästlik. Tootja lubab 100 kilomeetri läbimiseks kulutada keskmisel 8,1 liitrit bensiini, RX 300 12,2. Seejuures on hübriidmaastur 100 kilo raskem ja 72 hobujõudu võimsam.

Maailma esimene sportliku hübriidauto (nii ütleb tootjafirma) on muljetavaldav sõiduk. Seda hoolimata keskpärasest teelpüsivusest. Hübriidajami maasturisse paigutamine polnud kindlasti lõppeesmärk, pigem reaalseid võimalusi arvestav esimene samm. Nüüd aga sulgege silmad ja kujutage sama ajamit mõnd tõeliselt sportlikku sõidukit edasi viimas.

Lexus RX 400h

 Disain

 3

 Tehnika

 5

 Kiirus

 5

 Nauding

 4

 Praktilisus

 3

 Hind

 1

Mulje: Peaaegu nagu igiliikur: kiirem, säästlikum, vaiksem, sujuvam. Kui see on tee tulevikku, peaks hoo kähku üles võtma.