19.06.2009, 00:00
Intelligents tarkuse vastu
Toyota iQ sisaldab hulga kavalaid lahendusi, mis võimaldavad vähem kui kolmemeetrisesse sõidukisse mahutada neli istet ja kindlustada mõistlikud sõiduomadused. Kogumulje aga mõjub kui vastus küsimusele, mida keegi pole esitanud.
Toyota iQ nimi viitab erilisele intelligentsile, mis selles sõidukis
peaks sisalduma. Nime võib vaadata ka väljakutsena ainsale
rivaalile. Kannab ju Daimleri mikrosõidukimark nime Smart – tark,
kaval, leidlik. Niisiis intelligents tarkuse vastu?
iQ on Toyota
väitel maailma väikseim neljakohaline sõiduauto.
2985millimeetrine pikkus lubab seda väita küll. Isegi originaal-Mini
oli kuus ja pool sentimeetrit pikem.
Neljaistmelisusega on lugu
keerulisem. iQs on küll neli kohta, aga reaalselt kasutatavad neist vaid
eesmised. Taga on nii-öelda hädaistmed. Ühele mahub
hädapärast täiskasvanu, teise külge saab kinnitada lapse
turvatooli. Reaalselt võib seega rääkida 2+1+1 istmest.
B-piilarist eespool evib iQ kõiki pärisauto omadusi.
Kaasistujal on jalaruumi avaralt nagu limusiinis ning iQ 168sentimeetrine laius
(igati pärisautona mõjuv Yaris on vaid poolteist sentimeetrit
laiem) välistab ka küünarnukitunde tekkimise. Kuskil
Lõuna-Euroopa liikluspaabelis ukerdades aga võib sohver sellest
laiusest ahastusse sattuda: miks, no miks ei või see sõiduk olla
kümme või viisteist sentimeetrit kitsam?
iQ
pooleteisemeetrist kõrgust arvestades tuleb imestada, kuhu kadus
pearuum. 185 sentimeetri pikkust juhti ähvardab kiire
kiilaksjäämine, laepolster lihvib peanupu siledaks.
Pakiruum ja kütusepaak ühesuurused
Tahapoole
kiigates avaneb juhile eriti naljakas vaade. Auto lõpeb ära
sõna otseses mõttes käeulatuses. Kui end pöörata
ja veidi küünitada, ulatub käsi tagaaknani. Ühest
küljest on see mõnus, manööverdamisel saab gabariite
väga täpselt hinnata. Ent kui mõni suurem sõiduk iQ-le
tagant otsa põrutab, mis siis? Tagaistmel sel juhul olla ei tahaks,
eesistujatele aga pakub kaitset tagaakna turvakardin. Uudne lahendus on ka
parempoolse esiistme sisse paigutatud turvapadi, mis peab vältima
turvavöö alla “sukeldumist”. Muide, EuroNCAPi turvatestis
sai iQ maksimaalsed viis tärni. Test sisaldab ka tagant otsasõidu
katset. EuroNCAPi aruanne räägib küll sel katsel sõitja
kaelale mõjuvast jõust, ei maini aga silbigagi tagaistujate
“ellujäämisruumi” olemasolu või puudumist.
Tehniliste andmete põhjal on iQ pakiruum ja kütusepaak
ühesuurused – 32 liitrit. Pakiruumiks defineeritakse tagaluugi ja
tagumiste seljatugede vahele jäävat pilu. 32 liitri jagu mahub sinna
ilmselt puistmaterjale, diplomaadikohvri paigutamine võib juba raskeks
minna. Õnneks lubavad allakeeratavad seljatoed moodustada tagaistmete
asemele koormaruumi ja seal kannatab vabalt vedada kas või kaht punnis
reisisumadani.
Suurus mängib siin muidugi põhirolli.
Jätab smarti varju
Võrdluses
ainsa sisulise konkurendi smart fortwoga mõjub iQ üldiselt
märksa “täiskasvanumana”.
Erandiks on vahest
ainult interjööri kvaliteet, millega ju smartki ei hiilga. Disaini
võib alati maitseasjaks kuulutada, ent materjalide
väljanägemine ja omadused jätavad paljugi soovida.
Näiteks proovisõiduauto kalgist plastmassist uksepaneelid kandsid
juba 1500 kilomeetri läbimise järel selgeid kraapimisjälgi.
Sõiduomadusi võrreldes aga kaldub eelistus iQ kasuks. Kui
fortwo peab läbi ajama kahesilindrilise mootoriga, tuksub iQ kapoti all
kolme- või isegi neljasilindriline jõuallikas. Normaalsele autole
kohaselt asub see ninas ja paneb liikuma esirattad. iQ sihtotstarvet arvestades
on ilmselt parim kombinatsioon &uum
l;heliitrine mootor koos variaatorkäigukastiga. Kui selle juures
üldse miski häiris, siis ainult kolmesilindrilisele mootorile
iseloomulik vibratsioon. Sõidu peal see tunda ei anna, ent seisev auto
väriseb kui palavikus. Miks aga puudub iQ-l kütust ja keskkonda
säästev stopp-start-süsteem, sellest ma küll aru ei saa.
Võtmeta käivituse puhul (see kuulub kallimatel iQdel
põhivarustusse) ei tohiks selle teostamine olla kuigi keeruline. Samuti
paneb kulme kergitama tempomaadi puudumine.
Ühtlase kiiruse
hoidmine on ju üks lihtsamaid säästunippe ja sugugi mitte ainult
maanteel.
Miks mitte Lexus?
Jaa, ka
maanteel. Nägin mitme “analüütiku” näol
arusaamatut ilmet, kui rääkisin neile oma plaanist iQga Tallinnast
Tartusse ja tagasi sõita. Autos, mille teljevahe on täpselt kaks
meetrit, peaks see ju äärmiselt ebamugav ja ebameeldiv olema.
Ent iQ peab end märksa rahulikumalt ülal kui mõni
sportlik hot hatch ning kahetunnine ots ei kurna juhti sugugi surmani
välja. Oma osa on kindlasti ka veidra mõõduga (175/65 R15)
pehmetel rehvidel.
Samas ei salli auto üldse kurve.
Kõrge kere vajub vedelavõitu vedrudel kergesti lääpa
ning vähimagi küljetoeta istmed ainult võimendavad seda
tunnet.
Seevastu hämmastab iQ mikromootori paindlikkus.
Ühtlasel maanteekiirusel teeb see vaid 2000 pööret minutis.
Möödasõidud nõuavad muidugi põhjalikku
planeerimist ja gaasipedaali põhjavajutamist. Mootorist kostab seejuures
häält, mis võiks kuuluda näiteks kurjale tolmuimejale.
iQ hind aga paneb arvama, et tema sihtgruppi kuuluvad põhiliselt
snoobid. Palun: kui teie lõunasöök koosneb kiiskavvalge
interjööriga trendibaaris manustatavast 80kroonisest juustusaiast ja
50kroonisest apelsinimahlast, siis on iQ just teile mõeldud! Aga ehk
oleks sel juhul mõistlikum autoninale hoopis Lexuse logo sättida?
Inseneride heale tööle au andes – mida õieti suudab iQ
paremini kui peaaegu kolmandiku võrra odavam Aygo?
Toyota iQ 1.0
• Mootor R3 998 cm3 • Võimsus 68 hj • Tippkiirus 150 km/h • Aeg 0–100 km/h 14,7 (15,5) s • Tühimass 845–885 (860–895) kg • Pikkus/teljevahe 2985/
2000 mm • Pakiruum 32 l • Kütusekulu (B) 4,3 (4,7) l / 100 km • CO2 pääst 99 (110) g/km • Hind alates 199 900 kr
Sulgudes variaatorkäigukastiga versiooni andmed
• Mootor R3 998 cm3 • Võimsus 68 hj • Tippkiirus 150 km/h • Aeg 0–100 km/h 14,7 (15,5) s • Tühimass 845–885 (860–895) kg • Pikkus/teljevahe 2985/
2000 mm • Pakiruum 32 l • Kütusekulu (B) 4,3 (4,7) l / 100 km • CO2 pääst 99 (110) g/km • Hind alates 199 900 kr
Sulgudes variaatorkäigukastiga versiooni andmed