Eesti Juristide Liit on teinud tasuta õigusabi päevi. Võlanõustamispäeval oli abivajajate hulk tohutu –  ühe juristi juures käis päevas umbes 50 inimest.


Tasumata arvete hiigelintressid



Üks suuri probleeme on aegunud nõuete menetlemine, millega tegelevad näiteks mobiilioperaatorid. Vananenud või vananemas võlg antakse üle inkassofirmale, sealt kohtusse kiirmenetlusele, sealt kohtutäiturile ning pööratakse kiiresti täitmisele.


Võlgnik saab oma võlaprotsessi kohta kohtult teate. Sellele reageerimata jätmisel lahendatakse asi tema selja taga.


Siit oluline hoiatus – kui saate kohtult ükskõik millise dokumendi, on hädavajalik sellele kiiresti reageerida. Kui on kahtlus, et kohtupaberist pole õigesti aru saadud, või ei olda kindel, kuidas sellele täpselt vastata, tuleks pöörduda juristi poole.


Tihti on aegunud nõuete tõendusmaterjal üsna viletsalt välja toodud, lisatud intressid aga ebamõistlikult kõrged. Abi võib olla sellest, kui kirjutate kohtule vastuse – ei tunnista nõuet.


Siis on vastaspool sunnitud esitama rohkem tõendusmaterjali, teie aga olete end kaitsnud kohese täitmisele pööramise eest. Tähtis on jälgida, et vastamine ei viibiks kauem, kui kohus vastamiseks aega on andnud.


Päris tihti on ka nii, et võlg iseenesest pole kuigi suur ning selle maksmine oleks võlgnikule jõukohane. Summa muudavad suureks intressid ja nõudetasud. Probleemidega õigel ajal tegelemine aitab ka neid kontrolli all hoida.


Eesti eripära on ka siinne tegelik kakskeelsus – paljud eestimaalased ei saa ametlikest eestikeelsetest dokumentidest aru, ent riigikeel on meil eesti keel ja teisi keeli dokumendiblankettidel ei kasutata. Kuna aga võlanõuded võivad üksikisiku elu üsna pea peale pöörata, oleks riiklikul tasandil arukas sellised dokumendid tõlkida ka vene ja/või inglise keelde – töö oleks blankettide puhul ühekordne, inimeste elukvaliteedis aga avalduks see märksa suuremal määral.


Need õnnetud SMS-laenud…



Rahahäda lahendamine kiirlaenude abil on enamasti põhjalikult läbimõtlemata finantskäitumise tulemus. Päris palju on aga ka olukordi, kus SMS-laen võetakse tungiva probleemi ajel – näiteks lapsele ravimite ostmiseks.


Kui laenu tagasimakse ükskõik millisel põhjusel viibib, käivitub lumepalliefekt: intressid on röögatud ning progresseeruvad kiiresti. Kõik laenuga kaasnevad lisatingimused on lepingutes üliväikese kirjaga, neile alla kirjutamine aga annab teada, et kõik tingimused on loetud, neist on aru saadud ning neid aktsepteeritakse.


Laenuteenuste reklaamid annavad inimestele signaali, et nad just nagu saaksid midagi. Tegelikult on vastupidi – nad loobuvad intresside kujul hulgast oma rahast. Laenuteenus on üsna kallis, seepärast tuleb enne iga laenu võtmist mõelda, kas kohese tarbimisvõimaluse tegelik hind ikka on vastuvõetav. Laenuraha on alati illusioon.


Teadmiseks – milline ka ei oleks laenuvõtja olukord või laenuandja nõue – kui probleem on tekkinud, tuleb hakata sellega kohe tegelema. Asjatundlik tegutsemine võib olukorda leevendada. Kõige halvem, mida teha saab, on mitte midagi tegemine.


Eraisiku pankrot?



Foorumitest ja vestlustest käib v ahetevahel läbi teema – kui muud moodi ei saa, lasen endale pankroti välja kuulutada.


Eraisiku pankroti kuulutab välja kohus, kodaniku enda avalduse alusel. Tasub meeles pidada, et tegu on siiski üsna äärmusliku lahendusega, mis sobib inimesele, kellel on laenuvõlad, aga mitte isiklikku vara. Kui inimene käib tööl, tuleb võetud finantskohustusi täita palgast, millest elamiseks peab jääma miinimum.


Kas eraisiku pankrot on arukas lahendus või mitte, saab otsustada iga üksiku juhtumi puhul eraldi. Eesti vajaks hädasti finantsnõustajaid, kes aitaksid hätta sattunud inimestel oma rahaasju mõistlikult lahendada, nii saaks vältida olukorda, kus paljud inimesed satuvad äärmuslikult rasketesse majanduslikesse tingimustesse.