Sellistest märksõnadest kubiseb bussifirmade kesksuvel tehtud pöördumine siseminister Margus Leivo ning majandus- ja kommunikatsiooniminister Meelis Atoneni poole.

Eesmärk on ilmselge - kirjude värvide ja sõbralike loosungitega ehitud Taisto uppi lükata.

Kiri algab: “Meie, allakirjutanud, Eesti bussialal tegutsevate ettevõtetete esindajad, avaldame sügavat nördimust ja hämmingut, et pikkade aastate jooksul ei ole riigiorganid vaatamata rohketele signaalidele suutnud midagi ette võtta bussiturul avalikult ja karistamatult seadusi ja ärieetikat rikkuvate Taisto-grupi ettevõtete (AS Taisto, AS Taisto Bussid, AS Taisto Liinid, AS Taisto Reisid, OÜ Reisibussid jt.) korralekutsumiseks ja ausa konkurentsi tagamiseks.”

Järgneb pilt jubedast mädasoost, kuhu veel hiljaaegu õitsenud Eesti bussindus paari viimase aastaga on vajunud. Autorite meelest on hädas ja viletsuses süüdi Taisto grupp, lisaks riigivõimu loid suhtumine.

Jõuline uustulnuk

2000. aasta sügisel sekkus seni juhuvedudega tegelenud Taisto siseriiklikku bussiliiklusesse, taotledes korraga 23 liiniluba. “Planeeritud on konkurentidest umbes neljandiku võrra odavamad hinnad,” teatas Taisto asutaja ja toonane tegevjuht Tajo Salus. Uustulnuk teenis kohe ära konkurentide viha, sest enamik liinilube sätiti vanade olijatega samadele kellaaegadele või tsipa varasemaks. Konkurendid nimetasid toimuvat “katseks nende arvel koort riisuda".

Eesti-siseste kaugliinide aastakäive on ca 700 miljonit krooni. Seega on, mille pärast tülitseda – monopoolne seisund sellisel turul on iga ärimehe unistus.

“Teede- ja siseministeeriumi teatavate isikute eestkostel”, nagu bussifirmade kirjas vihjatakse, hõivas Taisto kiiresti suure turuosa. Tegelikult oli "teatavaid isikuid" siiski üksainus - toonane teede- ja sideministeeriumi asekantsler ja liinilubade komisjoni esimees Urmas Kukk, nagu ütles üks kirja autoritest.

Taisto edu võti oli odav hind. Seni turul laiutanud Sebe oli Tallinn-Tartu liini pileti hinna upitanud 110 kroonini, Taisto võimaldas sama raha eest sõita edasi-tagasi. Reisijad olid mõistagi või sees.

Avalikkusele kuulutati, et Taisto eesmärk on monopoli (loe: Sebe) vastane võitlus, välja kukkus aga teisiti. Väikeste firmade krahhe ei tulnud kaua oodata. Tähelepanuväärne oli osaühingu Bussiveod juhtum. Taisto Bussivedudega samadele kellaaegadele sätitud, kuid odavamad sõidud imesid väikefirma minibussid reisijatest tühjaks. Bussiveod läks pankrotti.

Hiljem kaebas Bussiveod teede- ja sideministeeriumi kohtusse ning võitis. Kohus otsustas, et liiniload anti Taistole ebaseaduslikult. Ministeeriumi esindajad veeretasid süü ühistranspordi seaduse viletsa sõnastuse kraesse. Korruptsiooni ei tuvastatud, kuid ühistranspordi korralduses valitsevale korralagedusele viitav pretsedent oli loodud.

Selle üle, mismoodi saab Taisto nii soodsat teenust pakkuda, ei vaevunud enamik reisijatest juurdlema. Konkurendid seevastu lõid hädakella. Tallinna Autobussikoondise (TAK) toonane liiklusdirektor Ain Orissaar ning juhataja Ain Tatter avameelitsesid leheveergudel Taisto erinevate rikkumiste teemal ning viskasid õhku küsimuse – missugust kütust Taisto kasutab, et nii odavat teenust pakub?

Mida tegi riik? Teede- ja sideministeerium teatas: “Meie eesmärk on, et teenus oleks elanikele võimalikult odav.” Ehk õilsa eesmärgi – reisijate võimalikult odava teenindamise nimel – olid kõik abinõud lubatud. Samas jällegi – salaviina riik ei soosi, kuigi ka see on odav.

Taisto endine juht Tajo Salus tunnistaski mullu, et firma tegevuses on “olnud mittekorrektseid etappe ja perioode ning nende eest tuleb vastutada.”

Taisto pealiku ema kohtu all

Taisto on elanud skandaalide keskel. Neli-viis aastat tagasi olid kõneaineks juhtide ümbrikupalgad. Siis avastati bussidel lisakütusepaagid. Viimasel ajal on märksõnaks solkkütuse kasutamine.

Kõik need asjad piirdusid lehelugude ja mingi riikliku uurimisega, kuid kohtusse ei jõudnud midagi.

Praegu on aga oodata läbimurret. Kahe nädala pärast hakkab Võru Maakohus arutama Taisto nõukogu liikme ja pearaamatupidaja Tiia Kängsepa (Taisto juhtide Taimo-Taisto Kängsepa ning Tajo Saluse ema) kriminaalasja. Tiia Kängseppa süüdistatakse maksuametile valeandmetega deklaratsioonide esitamises. Maksupolitsei süüdistuse kohaselt maksis Taisto veebruarist 1999. kuni augustini 2001 töötajatele ümbrikupalka. Riik sai kahju üle poole miljoni krooni.

Samuti uurib Tolliamet Taistoga seotud salakütuseäri. Suvel paljastas toll Tartu endise lihakombinaadi territooriumil salakütuseurka, kus Taisto bussid tankimas käisid.

Lisaks on Tolliamet vahele võtnud Taistole kütust tarninud aktsiaseltsi Aasmerke omaniku ja juhataja Ago Kärssini. Veel hiljuti töötas Kärssin Taisto grupi varustajana. Toll võttis Aasmerkega seotud juhtumite puhul ära 94 tonni kütust, mis oli segatud kütteõlist ja tööstusõlist või mille väävlisisaldus oli liiga kõrge.

Ja veel: esmaspäeval sai Ekspressi materjali, mille kohaselt firmad Taisto, Taisto Bussid ja Taisto Liinid vormistasid mullu hulga diiselkütuse ostutehinguid, mis võivad olla fiktiivsed ja mille abil võidi toime panna käibemaksupettus. Paberite alusel on Taisto grupi ettevõtete ja kütusefirma Brookvik vaheliste kütusetehingute maht ligi viis miljonit krooni.

Ühistranspordi seaduse kohaselt võib vedaja tegevusloa tunnistada kehtetuks, kui loa omanikku on seoses tema majandustegevusega üle kahe korra karistatud kriminaal- või halduskorras maksu-, tolli-, tarbijakaitse vms nõuete rikkumise eest või kui loa omanik on maksuvõlglane.

SEBE (Sise-Eestiline Bussiettevõte)

Alustas tegevust 1994.
Töötajaid 329. Käive 91 mln kr, kasum 0,5 mln kr.
Nõukogu esimees ja 54% aktsiate omanik Hugo Osula.

TAISTO

Alustas tegevust 1993.
Töötajaid 52. Käive 61 mln kr, kasum 4,5 mln kr. Käibest 10,4 mln kr moodustab kütuse müük.
Tegevjuht ja omanik Taisto-Taimo Kängsepp. Nõukogu esimees Tajo Salus.

TAISTO LIINID

Asutati 2001. Töötajaid 73. Käive 20,4 mln kr, kasum 0,8 mln kr.

TAISTO BUSSID

Töötajaid 53. Käive 25,9 mln kr, kahjum 1,4 mln kr.

Andmed on pärit ettevõtete 2002. majandusaasta aruannetest

  

Eesti bussinduses valitseb sügav kriis

Väljavõte bussiettevõtete kirjast

1. Bussiliikluse korraldus on viidud anarhiasse. Vabaturumajanduse sildi all toimuva dumpinguga on nõudluse rahuldamiseks vajalik veomaht 40% ulatuses üle pakutud. Paljud liinid dubleerivad üksteist, mistõttu majandamine ei ole efektiivne.

2. Vedajatel pole vahendeid bussipargi uuendamiseks – Eestis on busside keskmine vanus 13-18 aastat.

3. Vedajad võivad tulevikus rahaliste vahendite puudumisel olla sunnitud kokku hoidma tehnohoolde, rehvide jm tehnilise ressursi arvelt, millega võib teatud juhtudel ohtu sattuda sõitjate turvalisus.

4. Pangad ei usalda enam bussiala arengu perspektiivi.

5. Parimad bussijuhid on läinud tööle Soome.

6. Bussijuhtide palkasid ei ole võimalik tõsta, mis sunnib mõnda neist piletitulu omastama.

7. Eesti turismiturul on teeninduse enda kätte võtnud Soome vedajad. Kohalikud on vanade bussidega konkurentsist väljas.

  

  

"Osula kuulutas mulle sõja!"

Usutlus Taisto nõukogu esimehe Tajo Salusega (43). 

Ma vaatan - teil on bussifirmade kiri ministritele täitsa olemas. Mis silma hakkas?

Ma sain selle muide tollist. muheleb. Võin kohe öelda, et see on bussisõjas uus tase. Enamjaolt on tegemist lausvale, kohati ka lollusega.

Tooge näiteid valest.

Alustan lisakütusepaakidest. See pull tuli meile kaela nagu välk selgest taevast. Järsku algas hirmus sagimine, kõikvõimalikud süüdistused, artiklid. Niisama kiirelt tuli ka vaikus. Tõestasin, et need niinimetatud lisapaagid olid juba tehases paigaldatud. Omaette teema oli siin see, et ajalehtedes tehti suuri sõnu teemal "pommi otsas sõitmine" jms, aga diiselkütus ei ole ju bensiin, et viskad tiku ja plahvatab. Diisel ei plahvata.

Siis on meid süüdistatud dumpingus. Haarab paberilehe, kriipseldab sinna paar aritmeetilist tehet ja voil? - 50 krooni on Tallinn-Tartu otsa eest täiesti piisav hind, kui arvestada 24 reisijaga. Aga meil oli keskmiselt 30-35 reisijat igal otsal. Odavat hinda oli vaja, et üldse kliendibaas saavutada. Tänu meie odavale piletile surid piraatbussid välja.

Tsiteerib kirjas loetletud süüdistusi: klientidelt mustalt tasu võtmine... petturlusel põhinev busside ostu-müügi skeem. Kur-rat, ma tahaks näha meest, kes ütleks otse, et ma olen kedagi petnud... kabotaaž, eeskirjade eiramine... laiutab käsi...no pole olnud. Ehk ei peatuks sellel jamal pikemalt?

Aga ümbrikupalgad ja Tiia Kängsepa kriminaalasi?

Ema pärast ma ei muretse. Puuduvad võimalused, et ta kaotaks. Meil on rahvusvaheliselt tunnustatud eksperdi arvamus, et asi on jama. Kaevub paberitesse. Vaadake - riigile väidetavalt tekitatud kahju on uurimise käigus kahanenud kolmelt miljonilt poole miljonini - loogiline oleks, et mida kauem uurida, seda suurema kahju avastad. Ema muide tunnistab viga 56 krooni ulatuses. Üldse tundub, et MUKi koosseis on küll asjalik, aga ei näi raamatupidamise asjus eriti pädev olevat.

Kas Taisto bussid on salakütust kasutanud?

Vaatab otsa nagu pihiisale, noogutab ja ohkab kergendatult. Jah. 96ndal jäime Vilniuses vahele. Tegime sellest järeldused. Rohkem ei ole kasutanud.

Teie endisele varustajale esitati kriminaalsüüdistus salakütusega äritsemises. Kas must äri käis teie teadmata?

Hmm... selline info ei tohiks teile küll kättesaadav olla. Aga need on asjad, millest Ago Kärssin teab paremini ja mulle kinnitas ta, et kõik ei olnud päris nii nagu süüdistuses kirjas. Näiteks ütles, et Tartu lihakombinaadi tanklas oli kõige puhtam eurokütus.

Teie jutust jääb mulje, nagu fabritseeritaks Taisto vastu süüdistusi. Miks?

See on omamoodi sõda. Kolm aastat tagasi ütles Hugo Osula mulle, et võtku ma liiniloa taotlused tagasi. Kui ei, siis tuleb sõda. Küsisin, kas saadab mulle maffia kallale. Ta ütles, et ei - kasutan seaduslikke vahendeid. Siin me nüüd oleme.