MEELEHEITEL TELEJUHID: TV 3 juhid Toomas Vara ja Jüri Pihel ning Urmas Oru, kes on Kanal 2 tegevjuht – on erinevatel aegadel olnud sunnitud pingelisel telemaastikul rohkem või vähem meeleheitlikult tegutsema. ANNIKA HAAS, RENE VELLI, KANAL2

Reet Linna naba, kuidas Gerli Padar spagaati viskas ja Erki Noole liibuv latiinokostüüm olid sel esmaspäeval töökohtades jutuks.

Kanal 2 pühapäevane tähtede tantsusaade tõi telekate ette üle 300 000 vaataja. See on hiilgav tulemus esimese saate kohta. "Pealtnägijat" vaatab tavaliselt 280 000 inimest.

Tähtede tantsušõu pealt pole raha kokku hoitud. Ainuüksi selle saate esitusõigused maksavad ligikaudu 180 000 krooni ehk sama palju kui terve hooaeg suvalist tunnipikkust saadet. Siia lisanduvad otseülekande, angaari ehituse, stuudiokujunduse, kostüümide ja tööjõu kulud. Kokku ehk pool miljonit krooni. Muuseas, TV 3 pidas seda liiga kalliks.

Aga vähemalt auditooriumi võitmisel on investeering end ära tasunud. Septembris ei jõudnud mitte ükski (!) TV3 saade vaadatuima kahekümne hulka.

Ühe kuu lõikes on Kanal 2 varemgi kogunud konkurendist rohkem vaatajaid. Aga seni polnud see midagi ohtlikku. Tavaliselt investeeris TV3 vastukäiguna pisut - raha neil on - ja tõi ekraanile mõne uue saate. See oli alati toiminud.

Kuid tänavu sügisel on näha, et Kanal 2 edu pole ajutine. Vaatajanumbrid on vägagi korralikud. Kanal 2 tegevjuht Urmas Oru on silmanähtavalt heas tujus ja programmijuht Olle Mirmel on raske varjata kõrgendatud meeleolu.

Kanal 2 tavapärasel aastapäevapeol sel reedel esines ehtne Boney-M Balti jaama restoranis. Meeleolu oli ülemeelik.

TV3s näib olevat mõningane paanika, mida näitavad saatekavas kiirustades tehtud muudatused, näiteks uue kodumaise seriaali "Helena" ja "Magneti" ümberpaigutused. Samuti programmijuht Jüri Piheli lahkumine.

Olukorra tõsidust taibati TV3s juba mullu sügisel. Siis astus Kanal 2 tihedalt TV3 kandadele ja mis veel tähtsam - ka jäi sinna.

"Reporteri" tabamus

Ivar Vigla loodud meelelahutuslik uudistesaade "Reporter" tõi Kanal 2s ülemöödunud sügisel põhimõttelise murrangu.

Telesaadete menuga on sama nagu hea šlaagriga - kuigi kõik heliloojad pingutavad, hakkavad inimesed kaasa laulma ikkagi üht meloodiat ja mitte teist. Vigla on seda suutnud, jäädes ise seejuures märkamatuks. "Kui ma kõik ära räägiksin, siis järsku tõmmatakse mul kraanid kinni," keeldub ta kommentaarist. "Ma olen rohkem teoinimene, mitte jutumees."

Urmas Oru ütleb, et nad olid napi sammu kaugusel, et teha samasugune saade nagu TV3 tänavu sügisel - natuke tõsist uudist klassikalises vormis ja siis natuke kollast vahtu Alex Lepajõe ja Heti Tulve esituses.

"Reporteri" saatega tegi Kanal 2 julge sammu. Stiilipuhtaid kollaseid uudiseid polnud Eestis televiisorist varem nähtud. Ikka oli võitnud Tartu Ülikooli ajakirjandusosakonna õpetus, et uudised peaksid olema tasakaalustatud, tõsised ja tähtsad.

Uudised annavad näo tervele kanalile. Usaldusväärsed Aktuaalse Kaamera uudised on osa ETV kuvandist. Julge joonega kollased Kanal 2 uudised värvivad terve kanali. Samas, mis siis sellest. Kollane alustab ja võidab! "Reporter" toob igal õhtul telerite ette 160 000 inimest.

Niisiis astus üleelmisel sügisel ekraanile "Reporter" ja aasta hilj em võttis TV3s maad mõõdukas ärevus. TV3 juhid said aru, et on aeg otsustavateks sammudeks. Aga missugune see samm peaks olema?

Kanal 2 oli nüüd nagu Meie Mees, TV3 aga nagu Sal-Saller - vajas hädasti värskendamist.

Vahepeatusel Ukrainast Sloveeniasse sekkus kevadel TV3 programmi Mart Luik. Astus sisse, tegi muudatused ja läks minema. Tema mõjutas uudiste uuendamist ja saatekava struktuuri muutmist. TV3 uudised hakkasid otsima uut peatoimetajat. Pakkumise sai ka tookordne Eesti Päevalehe peatoimetaja Priit Hõbemägi.

TV3 rapsis. "Mina ütleks, et me käitusime karmilt ja see on meie edu alus," ütleb TV tegevjuht Toomas Vara. Tele on konservatiivne ega kannata järske kannapöördeid. "Televisioon on pika vinnaga asi. Harjumuste kujunemine võtab kaks-kolm aastat aega," ütleb ala asjatundja Raul Rebane.

Vaatajad on tänulikud, kui neile näidatakse lemmiksaadet aastast aastasse ühel ja samal kellaajal. Sarja lõppedes peaks samas kohas võtma platsi sisse sarnase sihtrühma saade.

Järjekindlus võidab

Esimese paari kuuga saab üldiselt öelda, kas uut saadet on üldse mõtet saatekavas hoida. Kui esimene aasta on edukas, siis alles teine aasta on viljade noppimise aeg (parimad reitingud ja reklaamiraha). Ja kui ka teisel aastal pinge püsib, siis edasi võib kedrata mitmeid aastaid. Rahvas naljalt ei tüdine. Võtame või "Tähed muusikas", "Kahvli" ja "Pealtnägija".

Sageli on saate kordusel parem vaadatavus kui esmaesitlusel. Rahval on vaja aega atra seada.

Nii nagu majanduslike, nii ka saatekava puudutavate otsuste tegemisel on Kanal 2 olnud rahulikum. Külma kõhuga lasid nad edasi tiksuda ühel kulukaimal ebaõnnestumisel, mis oli Tuuli Roosma juhitud "Nõrgim lüli".

Samas on TV3 järsu käega maha võtnud uudistemagasini "A4" ja Mihkel Raua ja Tuuli Kochi juhitud "Koosoleku", mille vaadatavus polnud sugugi kõige nõrgem.

Maanaised teevad ilma

Sama tähtis kui publikumagnetina toimivad saated ise, on see, mis jääb nende ette ja taha, juhib tähelepanu Urmas Oru.

Tal on õigus ja ka selles on Kanal 2 tänase võidu põhjused. Maanaised armastavad Kanal 2 varaõhtuseid Ladina-Ameerika tele-novela'sid ja igivana sarja "Kodus ja võõrsil".

Vahe TV3 ja Kanal 2 vaadatavuses ei teki niivõrd parimal saateajal kui tänu sellele, et naised istuvad teleka ette juba kell neli ja nad panevad käima Kanal 2.

TV 3 tegevjuht Toomas Vara tunnistab, et varaõhtused vaatajad on need, kelle pärast TV3 kavatseb tõsisemasse lahingusse astuda, ja siin on oodata üllatusi.

On suur oskus panna programm kokku nii, et vaataja püsiks kanalil. Oma osa Kanal 2 edus võib olla ka ühel mehel, kes hiljuti mitte kõige sõbralikumal moel TV3st Kanal 2 juurde lahkus. Margus Paas on tema nimi. Omamoodi on ta matemaatik. Tema töö on välja mõelda programmi selline ülesehitus, et inimene ei raatsiks kanalit vahetada. Ta oskab oma tööd hästi ja TV3 omad arvavad, et temaga koos läks Kanal 2 stuudiosse olulisi teadmisi programmi ülesehitusest.

Televisiooniäri on seestpoolt närvilin e . Kui vaadatavus on hea, saab selle teha rahaks reklaamiandjate juures. Kui aga halb, siis tekib kiusatus kõike hoobilt muuta ja võtta saade kohe kavast maha.

Kanal 2 käis uut rada alates 2003. aastast. Nad olid tagunud palju raha oma uude visiooni ja olid teinud seda kirglikult. Kuidas muidu seletada kahjumit, mis kõrghetkel küündis 145 miljoni kroonini? Nad tegid õigeid otsuseid ja tegid vigu. "Me oleme vigadest palju õppinud," ütleb Urmas Oru.

Hoolimata uskumatult suurest kahjumist on Kanal 2 omanikud käitunud uskumatult rahulikult ja hoolimata TV3 suurest kasumist on sealne juhtkond käitunud uskumatult närviliselt.

Norra omanikfirma Schibsted vaatas rahuga pealt kahe noore mehe Oru ja Mirme hasartseid, aga kulukaid otsinguid.

"Ma uskusin et nad teevad õigeid otsuseid," ütleb Mart Kadastik, Kanal 2 nõukogu esimees. Tema esindab Norra omanike nägemust Eestis. Telekanali nõukogu ei ole kanali juhtide tegemistesse palju sekkunud. "Tänu sellele on Kanal 2-l parem ettekujutus Eesti turu ootustest," ütleb Kadastik.

TV3st on seevastu kujunenud pilt kui pooleldi Londonist juhitud kanalist. Toomas Vara ütleb, et pilt kurjadest onudest Londonis on ülemüstifitseeritud.

"Londonist kontrollitakse küll tulude ja kulude poolt, aga ei kirjutata ette saateid, mida me näitama peaksime," ütleb Vara.

Kaalutlev äri

TV3 on eelkõige tänapäevane äriettevõte, kelle eesmärk on teenida raha. Äriregistris kajastuvast viimasest majandusaasta aruandest on näha, et 2005. aastaks oli TV3-l kogunenud 120 miljonit krooni jaotamata kasumit.

Omanik võttis välja 25 miljonit krooni dividende ja veel ka pankadest väiksema protsendiga laenu 45,8 miljonit krooni. Sellist firmat võiksid omanikud nimetada rahamasinaks.

TV3 on nüüd juba kuus aastat teeninud kasumit, kuid ekraanil ei näe nad välja "rikkamad" kui Kanal 2.

"Me oleme investeerinud neli-viis miljonit krooni rohkem igal aastal. Aga kui televaataja seda ei näe, siis me oleme teinud valesid otsuseid," ütleb Toomas Vara.

Tänavu sügisel lahkus TV3st programmijuht Jüri Pihel. Neil on uus sissetöötamist vajav saatekava ja uued uudised. TV3 jaoks mäng mitte ei lõppenud sel sügisel, vaid alles algab.

Telekanalite vaadatavus septembris

Kanal 2 23%

TV3 19%

ETV 17,30%

PBK 10,50%

Allikas: TNS Emor