Tegelikult on selle muinasarusaama rõhutamine igav ja laisk viis öelda “mulle ei meeldi see artist/laul”. Dagö ei ole eales tõsiseltvõetavam ja parem artist kui Rihanna puhtalt seetõttu, et Lauri Saatpalu kirjutab ise lugusid. Pealegi välistab see kasutu reegel võimaluse, et mis tahes lugu Rihanna repertuaaris võiks olla poplauluna oivaline. Nii et ärge palun seda juttu tulge mulle rääkima. Ilmselt on Rihanna lihtsalt igavam jutukaaslane, kui rääkida tema lugudesse programmeeritud rütmidest, süntesaatoritoonidest ja produktsiooninõksudest.


Ning repertuaar on Barbadose saarelt pärit sirejalgsel muusikaäri produktil lai. Vaevalt kolme aasta ja kolme heliplaadi pikkuse karjääriga R’n’B superstaar võiks juba homme välja anda oma Greatest Hits’i kogumiku.


Rihanna esimene singelplaat oli tema esimene hitt – uimastavalt nõtke rütmiga “Pon de Replay” sulatas kokku  dancehall’i, R’n’Bd ja hip-hoppi. Järg esimesele albumile “Music of the Sun” (2005) ilmus vaid kaheksa kuud hiljem – äärmiselt harukordne plaadiilmumisesagedus tänapäeva hoolikalt kalkuleeritud poptööstuses.


Sellelt plaadilt, Rihanna teiselt kauamängivalt “A Girl Like Me” (2006), kihutas ta Briti futulegendi Soft Celli klassikaliselt loolt “Tainted Love” laenavate käikudega lauluga “SOS” esimest korda Ühendriikide poptabeli positsioonile number üks. Aastal 2007 sai tast rohkem kui Mini-Beyonc – Rihanna liitus globaalsete megastaaride tillukese klubiga ja selles on süüdi “Umbrella”.


“Umbrella” on harukordne täistabamus. 4 minutit ja 35 sekundit popmuusikat, mis matsub udupeenel joonel, kus saavad kokku röögatu kommertsedu ja kõrgendatud nõudmistega popkriitikute tunnustavad hõisked. “Umbrella” oli möödunud aastal enim kordi mängitud lugu terves maailmas, lugu troonis edetabeli esikohal (vähemalt) 16 riigis ja iga tõsisem ja vähem tõsine muusikaväljaanne paigutas “Umbrella” kriitikute aastalõpu listidesse. Tuim ja ükskõikne vokaal, jäised süntesaatorid, ruumitäitev mammutrütm, kiretu, kuid haarav –– geniaalne ja enneolematu, täiuslik pophitt.


Kõige painajalikumad võisid möödunud suvel olla vihmavarjuloo vihkajate tunded üleujutuste käes vaevleval Inglismaal. Selle sajandi kõige vihmasemal suvel tegi “ella ella eh eh eh” sealse poptabeli selle sajandi rekordi – kümme nädalat number üks.


Kergeks lembelauluks peetav “Umbrella” on tegelikult sõjavastane lugu. Üks laulu produtsentidest ja autoritest Terius “The Dream” Nash väitis hip-hop-muusika ajakirjale Vibe, et kirjutas pala oma Iraagi lahingukolletes viibivate sõprade pärast muretsedes. Ja veel. Rihanna ei olnud “Umbrella” taga seisva produtsentide duo – Nashi partneriks on ­Christopher Stewart – esimene esitajavalik. Kõigepealt pakut i laulu Britney Spearsile, kelle inimesed lükkasid pala tagasi, sest Spearsi uue heliplaadi tarvis oli neil lugusid küllalt järjekorras (ja takkajärele nad arvatavasti kiristavad hambaid, sest nii efektiivne megahitt võinuks Britney elu24 põrgust välja sikutada). Järgmisena sokutati “Umbrellat” hip-hop-souli kuningannale Mary J Blige’ile. Temal oli sel hetkel, kui materjali läbikuulamiseks pakuti, parajasti liiga tihe ja kiire graafik, et aega leida. Rihannal vedas. Roppu moodi.


Kariibi mere tüdrukul vedas, kuidas muidu, ka tähelennu stardipaugu saamisel. Ta oli 15aastane, kui Barbadose saarel mõnules naisega puhkusel viibiv muusikaprodutsent Evan Rogers (muuhulgas töötanud Christina Aguilera heaks). Üks ühine sõber tutvustas Rihannat Rogersile, kes staarihõngu aimates tiris Rihanna Ühendriikidesse kaasa ja aitas tal demolindistused valmistada. Need lindid saadeti laiali plaadifirmadele, kellest reageeris kõige kiiremini kompanii Def Jam ja nimetatud firma uute talentide otsija ametis olnud räpptäht Jay-Z. Rihanna kutsuti prooviesinemisele. Leping vormistati kahe minuti pärast.


Mis eristab Rihannat teistest kümnetest ekstreemselt kaunitest R’n’B lauljataridest? Miks on tema populaarsuselt märksa suurem artist kui Lumidee, Ashanti, Ciara, Cassie, Amerie või kes tahes? Esimese albumi aegu ­eksootilise, kuid lihtsa saaretüdruku imagoga ja reggae-rütmidel esile kerkinud laulja näeb tänaseks välja märksa lihvitum ja ohtlikum – ka pühapäeval suurhallis näeb publik laval S/M ja bondage’i elemente; nahksed ja napid mustad ­rõivad, ­piitsad, ­peadpööritavad saapad, põlvedeni rihmakestega.


Aga see ei ole ju see, millepärast ka Eestimaa lasteaedade pudrusuude peas kajab nõiduslik “ella ella eh eh eh” (sul vahest ka juba kummitab?). Rihanna ei ole kitsalt R’n’B-žanri artist. Temast – kui teile tõesti rahu ei anna – on masinavärk voolinud märksa universaalsema poptähe. Ülevalpool mainitud Soft Cell ei ole ainus valge popmuusika vihje tema plaatidel, nii mõnigi Rihanna mängukava lugudest on laialt mõistetav klubipop, tema viimase albumi muusikaseadjate hulgas on ka Norra kunnid – superprodutsentide tandem Stargate. Ja no muidugi see nõiduslik “ella ella eh eh eh”.


Mida veel teadma peaks... Rihanna on söögi asjus väga peps. Me juba teame, et joogivesi Tallinna visiidiks tarnitakse talle Fidži terviseallikatest, ning samas ei maitse talle mehhiko, jaapani, india ega Hiina köök. Ja vihkab juurvilju! Ta lasi endale Jaapanis kõrva taha tätoveerida Kalade tähtkuju sümboli.


Ning ta kogub kunsti – on registreeritud, et kuu aja eest kergendas ta kümnete kilode kaupa krediitkaar­ti, kui ostis Rolling Stonesi liikme ja harrastuskunstniku Ron Woodi maalitud portree reggae-isast Bob Marleyst. “Väga harukordne on leida selline maal, kus legend on maalinud legendi,” pillas Rihanna.
Ühe vihmavarju lugu

  • Rihanna on sündinud 20. veebruaril aastal 1988 Barbadose saarel, Saint Michaeli linnas.

  • Tema megahitti “Umbrella” on kaverdanud mitmed rock-bändid. Kõige hiljutisema kaveri salvestas ­Walesi tunnustatud agit-rock’i bänd Manic Street Preachers. Bändi bassist ja laulja Nicky Wire on laulu kohta öelnud sedasi: “Kes osanuks arvata, et laul nimega “Umbrella” võib olla number üks lugu üle maailma. See on täiesti ebapopp sõna. Mulle meeletult meeldib, kui mind kütkestab miski, mida ma ise ealeski ei teeks – hiilgavalt stiilne, samuti väga intelligentne. Lahe, kui mõni laul paistab justkui pärinevat mõnest teisest universumist.”

  • Tänavusel Briti muusikaauhindade galal esitas Rihanna “Umbrellat” koos uue-rokkiva-reivi-revolutsiooni esibändiga Klaxons. “Minu arust oli see [ühine esinemine] ­dope idee,” teatas Rihanna hiljem.