Selle aasta augusti lõpus teatas Bolt, et jäi eelmisel aastal 80 miljoni eurose aastakäibe juures 61 miljoni eurosesse kahjumisse. See pole iseenesest üllatav. Oma kuueaastase tegutsemisaja jooksul (enamiku sellest ajast tegutsetud nime all Taxify) pole ettevõte kordagi kasumis olnud.

Bolti asutaja ja tegevjuht Markus Villig (25) nimetas firma tulemusi ootuspärasteks, viitas kiirele kasvule, uutele linnadele, kus teenus käivitati, ja sellelegi, et mõnedel küpsetel turgudel (avaldamata küll, mis turud need on) saavutati ka kasumlikkus.

Kuu aega hiljem septembri lõpus avaldas Äripäev oma tavapärase Eesti „Rikaste TOPi“, kus Villig platseerus pingereas viiendale kohale 263 miljoni eurose varandusega. Oliver Leisalu, teine Bolti asutaja, oli viieteistkümnendal kohal 129 miljoni euroga. Kes tahab võrrelda, siis ligi miljardi eurose aastakäibega ja stabiilselt kasumit teeniva ning dividende maksva Tallinki suuromaniku Enn Pandivara väärtuseks hindas Äripäev samas tabelis 112 miljonit eurot.

Huvitav, eks? Ettevõtte kahjum üha kasvab, aga suureneb ka omanike varandus.

Muidugi pole Bolt selles mängus üksi. Uber, Lift, Grab, Didi, Yandex, Ola, kui nimetada suuremaid, kõik need platvormid kaotavad samuti raha, aga firmade väärtus on samal ajal üüratu. Bolti kahjum paistab selle kõige kõrval isegi piisk meres, kui mõelda näiteks, et Uber tegi ainuüksi teises kvartalis üle miljardi euro miinust.

Vastus näilisele vastuolule – suur kahjum ja tõusev väärtus – peitub tegelikult ühesainsas sõnas – „kasv“. Ka ülalviidatud napis pressiteates, kus Villig kommenteeris eelmise aasta tulemusi, esines sõna „kasv“ viis korda. „Agressiivne ärimahtude kasvatamine“, „valdkonna kõige kiirema kasvuga ettevõte“, „üks Euroopa kõige kiiremini kasvavaid ettevõtteid“, sellised fraasid on Boltist rääkides tavapärased.

Ometi võiks nüüd aastal 2019 esitada lõpuks mõned veidi kiuslikumat laadi küsimused ka Bolti kohta. Millal, kuidas ja kas üldse kavatsetakse kasumit teenida? Kas tegu on mulliga?