Isegi end tõsisteks väljaanneteks tituleerinud ajalehtedest nagu El Pais ja El Mundo ei puudu kunagi nädala kuumimad seltskonnauudised.

Hispaania seltskonnaajakirjandus on võimas, liigutab tohutuid summasid ning naudib tarbijaskonna erilist poolehoidu. Väidetakse, et tegemist on Euroopa kõige julmema ja toorema ajakirjandusega, mida seal kollase asemel õrnalt roosaks nimetatakse ning mis millegi ees risti ette ei löö. Armu ei leia keegi, kes omab vähegi kuulsust, paparazzo'sid on isegi rohkem kui Ühendriikides ja summad, mis vastavates teleprogrammides oma või teiste eraelusid paljastavatele inimestele makstakse, on astronoomilised.

“Äri on äri,” ütlevad kullasoone peale sattunud klatšispetsid, kes oskavad inimeste huvi teiste eraelu vastu ilusasti rahaks teha. Välja tulevad petmised, abielu kõrvalt tehtud lapsed, prostituutide külastamised, narkootikumide ja alkoholi liigtarbimised, võlad, vägivald ja kõik muu, mida kuulsused püüavad varjata. Ja inimestele meeldib, et kuulsustel on oma pahem pool, et ka “rikkad nutavad”. Muidu ei müüks kõmuajakirjad ülihästi ning televaatajate soosing ei kuuluks programmile, kus kuulutatakse seltskonna eravestlustest teada saadud skandaalseimaid detaile.

Esmaklassilised kuulsused ja hetketähed

Kuulsuseid, kelle elusid piinliku üksikasjalikkusega meedias lahatakse, on mitmesuguseid. Neid liigitatakse lausa klassidesse, mis määrab ajakirjanike suhtumise ning kuulsuste maine avalikkuse silmis.

Esimese koha hõivavad tähed, kes on seda oma ameti, pikaajalise eduka karjääri või seisuse tõttu. Siia kuuluvad näiteks laulja Julio Iglesias, tema poeg Enrique Iglesias ja kõik siniverelised. Seltskonnaajakirjanike austus nende tegelaste vastu on suur ja sõnatu. Nemad on ainukesed tuntud inimesed, kelle kohta ringi liikuvaid kuulujutte kõvahäälselt peaaegu kunagi välja ei öelda.

Siis tulevad uuema aja tegelased ehk hetketähed, kellest võib kunagi saada esiklass. Näiteks Real Madridi jalgpallurid eesotsas David Beckhami ja Ronaldoga, siis näitlejad nagu Penelope Cruz ja Antonio Banderas, härjavõitlejad ja üle maailma tuntud flamenkotantsija Joaquin Cortes. Nende kohta liikuvaid kõlakaid lastakse siin-seal eetrisse imetleva kergusega, nende intiimelus sorgitakse vabamalt kui esimesse klassi kuuluvate kuulsuste puhul ning voodipartnerite nimesid teatakse tunduvalt paremini kui nende töiseid saavutusi.

Katkised mänguasjad ja friigid

Kolmandasse rühma kuuluvad nn katkised mänguasjad ehk kõikide eelnenud rühmadesse kuulunud inimeste eksnaised ja eksmehed, armukesed, sõbrad, tuttavad, kolleegid, ülikoolikaaslased jne. Isegi tähe elumaja uksehoidja, koristaja või kõrval asuva poe müüja on andnud oma panuse kuulsuste kahtlase elu mustadele saladustele jälile saamiseks.

Samuti kuuluvad siia rühma ka erinevatest reality-show'dest tuntuks saanud inimesed. Paar päeva kuulsust toob hiljem kaasa haiglase vajaduse ükskõik mis hinnaga uuesti ekraanile saada. Siinkohal kehtib kõik alates pooltõdedest kuni valesuheteni välja, mida kollase ajakirjanduse maailmas nimetatakse montaažiks. Lihtne rahateenimisvariant, mida on kasutanud ka paljud pankrotti läinud teise kategooria kuulsused. Kui aga miski uuesti hooratta peale saada ei aita, on masendus vältimatu. Vaid üksikud oskavad hetkelist kuulsust ära kasutada oma äri või tegevuse edendamiseks väljaspool telepilti.

Neljandasse ja viimasesse gruppi kuuluvad nn friigid, kes oma toodi avalikkuse ette oma välimuse või kohtluse tõttu ning kelle üle naerab publik, ajakirjanikud ja nende avastajad. Friigid langevad tihti ka väljaspool meediamöllu tänaval solvangute ja lausa füüsiliste kallaletungide ohvriks.

Skandaalid, mis ületavad riigi – ja eetikapiire

Kindlasti mäletavad paljud Itaalia 80. aastate menukat abielupaarist lauljaduot Romina ja Albano Power, kes laulsid õnnest. “Felicita, felicita..,” lõõritasid üle maailma mehest pool pead pikem brünett pikajuukseline Romina ja prillidega jässakas Albano. Mida aga paljud ehk ei tea on see, et 1994. aastal tabas perekonda tragöödia. Tütar Ylenia hüppas Ühendriikides Mississipi jõkke ja pärast pingelisi ning pikki otsinguid kuulutati blond Ylenia surnuks. Õnnetus, mis tegi lõpu ka Romina ja Albano abielule.

Nüüd, 11 aastat hiljem, võttis teema üles Hispaania kollane ajakirjanik Lydia Lozano. Ta väitis, et Ylenia on tegelikult elus. Uue nime ja välimusega Ylenia elavat Santo Domingos, olevat abielus maffiapealikuga ega taha oma isast mitte midagi kuulda. Ja skandaal oligi serveeritud! Mitte ainult Hispaanias, vaid kõlakas jõudis ka Itaaliasse, Saksamaale ja Prantsusmaale, kus Albano-Romina olid ja on ka pärast lahkuminekut äärmiselt hinnatud artistid. Saksamaal ilmus välja isegi üks endisest politseinikust ajakirjanik, kes olevat jõudnud samale järeldusele Lydia Lozanoga.

Ühtki tõestust väidetele ei olnud ajakirjanikul pakkuda, ent sellest hoolimata käis jutt ümber Ylenia erinevates teleprogrammides ja ajakirjades üle kolme kuu.

Telekanal annab valuraha ja tasuta reklaami

Vaatamata Albano teleesinemistele, kus ta palus oma tütar rahule jätta ning see valus teema lõplikult maha matta, kirjutati, spekuleeriti ja arutati seda südamerahuga edasi. Põletava kirega tehti uurimisreise Santo Domingosse, kust tuldi küll tagasi, kaks kätt taskus, ent see ei hajutanud tekkinud skandaali. Pigem vastupidi. Ylenia "müsteerium" elas edasi anonüümsete tunnistajate abil, kes hakkasid erinevatesse väljaannetesse helistama, et olid siin ja seal otsitavat naist näinud. Vettpidavaid tõendeid polnud kellelgi, ent televaatajate arvud aina kasvasid.

Lõpp tuli alles siis, kui Albano otsustas Lydia Lozano ja tema tööandja Telecinco kohtusse kaevata. Kahjutasu nõue oli kaks miljonit eurot. Asi pole kohtuni aga jõudnud ega jõua ka, sest Albano tegi Telecincoga lepingu, mis näeb ette suurt summat kaebuse tagasi võtmise eest ning lisaks reklaamitakse laulja uut plaati telekanalil tasuta. Ajakirjanik jääb valetamise ning moraalse kahju tekitamise eest karistamata ning elu läheb edasi. Asi vajub unustusse kohe, kui kõikide meeled vallutab järgmine suur skandaal.

Raha eest saab kõike

Albano pidi saama miljonilise rahasüsti, et jätta sinnapaika tema intiimtundeid rüvetanud kolmekuine skandaal. Ning et raha eest saab kõike, teab kollane ajakirjandus vägagi hästi. Enne vaid valitud ringkondades keerelnud kuulujutud, mille tõesus on teisejärguline, tuuakse silmagi pilgutamata vaataja ette. Nüüd teavad mõnede üksikute asemel miljonid, kes kellega käib, kellega magab või miks ikkagi lahku mindi. Kõige kiivamalt varjatud saladused tulevad õige summa eest päevavalgele, sest ka kõige truuma sõbra süda ei pea raha ahvatlusele vastu.

Et saada mingi pilt selles äris liikuvatest summadest, tuleb tuua mõned näited. Üks väike kuulsus (ehk tulevane katkine mänguasi) teenib pooletunnise intervjuu eest umbes 45 000 krooni. Seda esmasel teleesinemisel ja juhul, kui lugu on piisavalt mahlane. Iga järgneva esinemisega ja kui kõnealune kuulsus on jätkuvalt populaarne kasvab nõutav summa kiiresti.

Miljon krooni usutluse eest

Teise kategooria tähed ehk hetkekuulsused teenivad ühe intervjuu eest ligi 200 000 krooni. Kui kõneldakse intiimelust, lõhki läinud abielust, perevägivallast, sõltuvustest või endisest kuulsast armastusest ehk teisisõnu eriti isiklikel teemadel, siis summa kahekordistub. Mõni eksklusiivintervjuu, hästi hoitud saladus või skandaalne fakt tõstab tariifi juba miljoni kroonini. Oma hinda saab kasvatada ka sellega, et ütled esimestele ettepanekutele alati ära ja räägid kõvahäälselt, et oma eraelust ei kõnele. Nii hakkavadki tekkima kuue ning enama nulliga pakkumised.

Summad panevad tavakodaniku õhku ahmima ja korraga saab selgeks, miks nii paljud inimesed on nõus rääkima millest iganes, müüma oma eraelu ja reetma lähedasi. Ometi pole seltskonnaajakirjandusele eelpool nimetatud summad midagi märkimisväärset, sest tagasi tuleb mitu korda rohkem. Meedias toimub enam-vähem sama, mis spordis. Lihtsalt kollase meelelahutuse tarbija on peamiselt naissoost ning jalgpalli alla paneb suure osa oma rahast tavaliselt mees. Hispaania enim müüdud ajaleht on ainult spordist kirjutav Marca ja enim müüdud ajakiri Pronto, seltskonnajakirjanduse hetke esinumber. Aasta tagasi alustas tegevust Hispaania esimene kollane telekanal, kus hommikust õhtuni edastatakse, kommenteeritakse ja arutatakse vaid seltskonnauudiseid. Klatšiäri õitseb edasi.