14.12.2007, 00:00
Kodu Saarmanni saunas
Paldiski maantee alguses asuva juugendliku kivimaja (1903) allkorrusel paiknes omal ajal nn Saarmanni saun. Hiiglaslikes leiliruumides huugasid kerised veel 90ndatelgi. Vabadus suretas sauna välja, maja aga tunnistati 1997. aastal kultuurimälestiseks.
Viimane Saarmann leidis majade tagastamise paiku, et temal pole suure
käest lastud kivimajaga enam midagi peale hakata, aga ta tahtnuks maja
pärandada kunstiinimestele. Nüüd elavadki siin inimesed, kes
oskavad vääriliselt hinnata maja, selle ajalugu ja asukohta.
Harjumatult kõrgete lagedega ülakorruse korteri kallale asusid
rahvusvahelise dekoratsioonifirma shishi omanikud Taivo Piller ja Mart Haber.
Shishi tegevust jälginu teab, et neil on silma uue ja elegantse peale, nad
ei pelga kullakuma ega kristallisädelust ning nad ei kannata valehäbi
all, kui asi puudutab kunstmaterjale. Samade põhimõtete
järgi on kujundatud ka see korter.
Avarus, valgus ja disain
Paksu välisseina sisemine pool on punastest tellistest. See, kuigi omal
ajal krohvitud olnud, on väga korralikult laotud ning otsustati paljaks
jätta. Praegusesse elutuppa mahtus endistel aegadel viis ruumi (neli tuba
ja koridor), praeguseks on neist saanud üks avar ruum. Tänu oma
kõrgusele on sel vägagi head proportsioonid.
Kohe
välisukse taga on väike esik, nagu vanasti kombeks, ja tuppa
sisenedes võite otse lauda istuda. Ootel on pikk ja kitsas laud
kümne “klaasist” Philippe Starcki louis-tooliga (Kartell
– Inspira). Enne seda soovitan soengut kontrollida vasakut kätt
seisvast trümoopeeglist, mis on täiesti ehe tükk ajalugu. Umbes
samaaegne Toomkiriku lopsakates kartuššides vapp-epitaafidega,
aga valmistatud ilmselt selle stiili südames, Prantsusmaal. On lausa
tahtmine sellele austusest kummardus teha.
Köök on
tähtsal kohal
Laua taga kõrgub köök, nagu
baldahhiiniga loož, nagu lava, nagu altar. Selle kollaka
tugevasüülise puiduga spoonitud tagasein kerkib lae alla ja
pöördub “katuseks”, millesse on tipitud valgustid.
Tänu vertikaalsetele valgustorudele lõikub tagasein
tellisseinast visuaalselt lahti. Muide, proportsioneerimise ja valguslahenduse
juures paluti appi ka eksimatu sisearhitekt Pille Lausmäe. Ootamatult
selgub, et tagaseina sees peitub lausa täismõõdus kapp, sees
koguni suureformaadilised taldrikud. Seda ei reeda küll pealtnäha
miski, ometi on see nii. Tööpinna-saar on kõrge, ja nagu
selgub, uskumatult mugav. Kubu puudumist seletab äratõmme, mis
vajadusel pinnast välja kerkib. Muide, see pidi ülitõhus
olema.
Tume põrand hoiab ruumi koos
Põrand on
punakaspruunidest laudadest, seda Lääne-Aafrikast pärit puitu
tuntakse mutenye nime all. Keset põrandat laiutavad kopsakad diivanid ja
tugitoolid, ees vaip, mis on ilmselt Usbekistani käsitöö (1961),
siia aga toodud Kasahstanist. (Vaiba päritolu ei pane teid imestama, kui
teate, et shishil on Kasahstanis filiaal …) Kaks kuubikut vaibal
täidavad diivanilaua ülesandeid. Kesk lage, roseti keskelt ripub alla
prantslaste kuulsa kristallifirma Baccarat lühter, mis on toodud
Hollandist ja millel on vanust oma 150 aastat.
Erinevalt alles hiljaaegu
kõrgpunkti ületanud peavoolust, mis vihkab detaili, siin majas
dekoratiivsust ei kardeta. Näib siiski, et kõik esemed on siia
sattunud ainuüksi seetõttu, et nad on valijate meelest
vastupandamatud. Üldjuhul võib kujundajate eelistuse jagada
kolmeks: esiteks ehe vana, teiseks hetketrend, ning kolmandaks uus, sageli
kiiksuga interpretatsioon vanast.
Töö kodus kaasas
Kõigest on näha, et firmaomanikud toovad palju tööd
koju kaasa. Õieti, et nad tõepoolest armastavad oma
tööd. Kuusepuu on hooajaline, kuigi sisuliselt igavene, nagu shishi
kaup ikka. Kuid – magamistoas laiutab laeni ulatuv jäme oliivipuu,
elab ja hingab tohutus potis. Ka elutoas on keraamilistes
hiigelpottides mitu kerakujulist puuvõra, lisaks paar tükki
rõdul. Leidub teisigi dekoratiivvorme ja ka skulptuure (enamasti
orientaalseid), mis on omanikke võlunud. Näiteks seisab
duširuumis üliminimalistlikul kivist valamulaual antiikne hiina
linnupuur.
Üheks vaatamisväärsuseks on valge pottahi.
See on kohalik, kuid seisis vales kohas, praeguses mõttes keset tuba.
Üks osavate kätega ja asjatundlik ahjumeister võttis selle
lahti ja ehitas veenvalt nurgakaminaks ümber. Meistermehe sõnul on
tegemist sajandialguse pottidega Riia tehasest.
Klaasist
vesinurgake
Kamina kõrval on elutoa nurk eraldatud klaasist
seintega ja selle sisemus on kujundatud duširuumiks. Ruumiosa lagi on
alla lastud, pindade vahel on karniisivalgus, mis rõhutab ruumiosa
erilisust. Väikesele pinnale on pühendatud disaineritähelepanu,
loodud on ootamatult loominguline vormimäng – nišše
ning õnarusi rätikute, korvide, masinate, taimede ja skulptuuride
jaoks. Kui peaks vaja minema suuremat privaatsust, saab klaaside taga kokku
tõmmata lamellkardinad.
Duširuumi taga kitsukeses
vahekäigus on loodud koht lihtsale avatud garderoobile, mida ehib
vastukaaluks art déco järele nostalgitsev nn Firenze stiilis
peegelpindadega kummut. Lisaks esteetilisele on esemel ka puhtpraktiline
väärtus: peegelpinnad paljundavad edukalt valgust – suhteliselt
hämaras nurgas mõjub see lausa suurepäraselt.
Hubane raamatukogu
Elutoast avanevad kaunid valged kahe poolega
tahveluksed (originaalid) klassikalises inglise stiilis
kabinetti-raamatukogusse ning sealt samasugused edasi magamistuppa. Kabinetis
on kogu vaba seinapind kaetud puidust raamaturiiulitega, nende vahele mahuvad
sisuliselt vaid kolmes suunas avanevad uksed ja neljandas küljes aken.
Toolid interpreteerivad omal kombel antiiki. Üheks neist on hiljutine
disainihitt, Moooi põlenud tool (Smoke Chair 2002, disain
Maarten Baas), teised on reprod, mis värviti solidaarsuse
mõttes samuti mustaks ning ka polsterdati mustaga. Samas laadis diivan
vaatab nende poole magamistoa tagaseinast, läbi oliivipuu varju.
Epiloog oliivipuu ja vanniga
Magamistuba lisandus korterile hiljem ja on
veidi erandlik. Põrand õnnestus ühendada peaaegu veatult.
Kauni interjöörielemendina on vaheseinas kahe poolega tahveluks, see
on tehtud täpselt originaali järgi, mis samas elutuppa tagasi viib.
Isegi uksepõsed näevad välja kui ajaloolised.
Akna ees
on lopsakad, tumedast taftilaadsest materjalist põnevafaktuurilised
kardinad, nurgas seisab kuldsetel lõvijalgadel vann.
“Töötav,” ütleb Taivo Piller. Hiina päritolu
musta kivipead raamib kaarjas nišš tagaseinas, mille teostajaid
omanik kiidab. Sumeda, soliidselt tasase ja täpselt õiges stiilis
foonimuusikana ümbritseb tuba tapeet, mis esindab samuti elegantsi,
hinnalisust ja väärikust. Ning ohtralt moes olevat dekadentsi.
Kvaliteet paistab siin nii materjalide kui ka teostuse tagant igal sammul.
Samuti trenditeadlikkus, meeldigu see sõna või mitte. MK
Anneliis Aunapuu
6 olulist
1 Elutuba oli varem jaotatud viieks ruumiks, praegu eraldab klaassein sellest vaid pesuruumi-nurga.
2 Magamistuba liideti korteriga hiljem…
3 … ning rajati pikk vaade läbi topelttahveluste.
4 Kõik sisse ehitatu on napp ja minimalistlik…
5 …lisandid aga ehedad või mängu-ajaloolised.
6 Avarus ja täpselt dimensioneeritud detailid lõõgastavad meeli.
1 Elutuba oli varem jaotatud viieks ruumiks, praegu eraldab klaassein sellest vaid pesuruumi-nurga.
2 Magamistuba liideti korteriga hiljem…
3 … ning rajati pikk vaade läbi topelttahveluste.
4 Kõik sisse ehitatu on napp ja minimalistlik…
5 …lisandid aga ehedad või mängu-ajaloolised.
6 Avarus ja täpselt dimensioneeritud detailid lõõgastavad meeli.