Kokkuhoidlik patrioot
Kristian Taskat on esimesel hetkel raske sõjafilmiga seostada. Veel mõne
aasta eest armastas ta kanda mohäärkampsuneid, mis olid abikaasa Maria Avdjuško
meelest nii ebamehelikud, et ühel heal päeval viskas näitlejanna need lihtsalt
minema. Kanal 2 direktorina võitis Taska Eve Kivi lugupidamise oma pehmekäelise
ja ärakuulava juhtimisstiiliga. Ning kaitseväkke ei saanud noor Taska minna –
tervis vedas alt.
Kuid selle, mis jääb vajaka militaarsuses, teeb Taska
tasa patriootilisuses. Ta on Kaitseliidu liige ja koduses raamaturiiulis on
Albert Kivika nahkköites “Nimed marmortahvlil” täiesti olemas. Mis veelgi
märkimisväärsem, selle romaani luges Taska läbi juba kooliajal.
Aastal
2000 oli “Nimed marmortahvlil” projekt varjusurmas. Eelmine tootja,
Tallinnfilmi kogemusega inimene, ei olnud suutnud asjale kuidagi raha taha
saada. “Otsustasime, et läheb vaja nooruslikku jõudu,” meenutab Eesti Filmi
Sihtasutuse direktor Riina Sildos seda, miks ta otsustas pakkuda projekti
“tugeva mänedžmendikogemusega” Taskale. Valik õigustas end sedavõrd, et praegu
ei hoia Sildos Taska kiitmisel sõnu kokku. “Ma olen väga ja väga rahul. Taska
on osutunud suurepäraseks produtsendiks.”
Kõige märkimisväärsem on ehk fakt,
et Kristian Taska on leidnud enam kui 19 miljoni krooni maksmaminevale filmile
maineka kaastootja – Matila & Röhr Productionsi Soomest, kes siiani teinud
peaaegu eranditult edukaid linateoseid. MRP patriootiline “Rukajärven tie” on
ainus film, mis põhjanaabrite juures kogunud üle poole miljoni vaataja. Vähem
tähelepanuväärne pole aga Taska võime säästa pisikeste asjade pealt.
Kontor, kust filmivõtteid juhitakse (sinna pääsemiseks peab muide läbima
ühe Tallinna vanalinnas oleva tuntud baari ruumid), koosneb paarist hämarast
toast, mida valgustavad tolmused päevavalguslambid ning täidavad 80ndate
algusest pärit mööblitükid.
Sisekujundajad judiseksid, kuid Taska on
“finantseeringu kokkusaamise” nimel kõigega rahul. “Me saame neid ruume
kasutada, kuna Linnateatri direktor on niivõrd lahke mees.” Ta tänab ka kõiki
maaomanikke, kes oma valdustes raha küsimata filmida on lubanud (“Siiani on
tulnud maksta vaid ühes kohas”), ning kiidab Eesti Posti, kes lubas tasuta
võtteplatsile toimetada nelja tonni jagu sõjaväemundrit.
Kristian Taska
armastab ajalugu. Traditsioonid on talle tähtsad. Oma vanavanaisa, Eesti
tuntuima nahakunstniku Eduard Taska töid on ta kokku ostnud sadade tuhandete
kroonide eest. “Kui on olnud mõistlik hind ja kui mul on olnud vähegi
võimalust, siis ma olen ikka püüdnud osta, mõeldes, et ehk läheb see edasi minu
pojale.” Tema ja näitlejanna Maria Avdjuško ühine kodu on juba mõnda aega
Märjamaal asuvas talus. “Meil on Kadrioru korter ka olemas, aga seal elas
vahepeal ainult kuldkala ja nüüd tuli ka kuldkala maale ära.”
Lisaks
kalale eelistavad maaelu ka kass ja koer Lucius. Telerit ei ole talus
põhimõtteliselt, küll on sisse veetud internet, mille abil Avdjuško hommikuti
ajalehti loeb. Et kõigi teiste lugejate kannatust mitte proovile panna, lisame
idüllilisse kirjeldusse ettevaatlikult vaid hoone ees oleva tammesalu, teispool
jõge ringijalutavad lambad ja puude all pulbitseva arteesia kaevu, ning
suundume tagasi “Nimed marmortahvlil” juurde.
“Me otsustasime Elmo
Nüganeniga (filmi režissöör – KK) kohe, et seda asja ei saa ära lörtsida, seda
ei saa teha poole vinnaga,” ütleb Taska.
Veebruaris 2002 sõitis ta
võtteplatsile sageli juba kella 9 paiku hommikul ja jõudis alles südaööks koju
tagasi. Hilise kellani rügas ta ka varem, Kanal 2 käimalükkamise ajal. “Mul oli
vahel isegi kahju, kui palju see noor inimene tööd tegi – hommikust õhtuni ja
öösel ka,” ohkab Eve Kivi, kelle sõnul oldud telejaamas Taskaga väga rahul:
“Väga hea, väga viisakas ja väga intelligentne inimene.” Tõsi, keerleb
kuulujutt, et Eesti Meedia kontsernile tekitanud meelehärmi Taska palganumber –
töötasu olevat olnud hiiglaslik. Kuna Kristian väiksema sissetulekuga ei
nõustunud, tulnud tal oma isa asutatud telekanalist minema minna. Taska ise
seda juttu ei kommenteeri, reageerib vaid kulmukergitusega. Ja ütleb lahkumise
selgituseks, et lihtsalt rutiin tekkinud – lõpuks läinud ta kodust Kanal 2-te
“nagu koer karja”.
Seda, kui palju Taska Productions “Nimed marmortahvlil”
pealt teenida võib, Taska ei kommenteeri. Õnne tundub tal selle projektiga
igatahes olevat. Veebruari algul kimbutas filmitegijaid üle-eestiline sula.
Aasta 1918 talviste lahingustseenide kujutamise oleks see raskeks teinud ning
SL Õhtulehest väljalõigatud artikkel “Kuuse taat ennustab üleujutust” rippus
hoiatavalt kontori seinal. Aga talv tuli tagasi. Praegu leidub Lõuna-Eestis
taas piisavalt lund.