“Kool jättis mu poja teist korda ukse taha!”
Septembri alguses saatis murest murtud Vaike Martin haridusministeeriumile kirja. “Käisime pojaga ka sel aastal Järvakandi gümnaasiumis palumas, et kas või katseajaga saaks koolis käia,” kirjutas nelja lapse ema. “Vastus oli ei. Ei lastud isegi avaldust kirjutada.”
Järvakandi ligidale Põhjaveski tallu viib mudane metsatee. Ühel pool kõrguvad märjad palgivirnad, teisel pool vohavad austerservikud. “Ise ostsin need kännud ja istutasin maha,” osutab Vaike kännuseente poole. “See on delikatess!” Valmis seened vahetab ta naabrite pool piima või moosi vastu.
Vaike juhatab heledasse telekatuppa. Noorim tütar Brigit (5) on keskendunud multikatele.
Kuigi 15aastasel Mairol peaks olema koolipäev, ravib ta Raplas hambaid. Naabervallas hooldustöötajana töötav Vaike muigab. “Ah, ma tean küll, mis need minust pärast seda artiklit arvavad – et on metsas lolliks läinud. Aga minu arust on tähtsam olla sina ise kui halli massiga kaasa minna.”
Probleem – käitumine
Kui ta
vastu võetaks, läheks pooliku haridusega Mairo hea meelega
Järvakandi gümnaasiumisse seitsmendasse klassi. Sinna läksid ta
sõbradki, kui naaberküla põhikool lasteaed-algkooliks
muudeti.
Mairo sõnul on kõik, kes Järvakandi
gümnaasiumisse minna tahtsid, sinna ka vastu võetud. Kõik
peale tema. Ema arvates on põhjus küla peal liikuvates juttudes ja
eelarvamustes tema poja kohta. Seepärast ei tahagi kool raske
käitumisega noormeest endale.
Järvakandi gümnaasium
on Raplamaal üsnagi hea mainega (EE koolide edetabelis tänavu
59. kohal – MM). Direktori kohusetäitja Enno Alliksaar ütleb,
et Mairoga käib tume vari kaasas. Läinud aastal ukse taha
jäänud noormees ei suutnud direktori sõnul
tõestada, et tema käitumine on paranenud.
“Küsisin temalt: “Kus sa eelmisel aastal
olid?”” meenutab Alliksaar. – ““Tööl
olin Tallinnas.” – “Kus?” –
“Ehitusel.” – “Mis firmas?” –
Õlakehitus: “Ei tea.””
Direktor kahtlustab,
et Mairo, kes ei teadnud isegi tööandja telefoninumbrit, lõi
aasta aega lihtsalt kodus luuslanki. Ta kaaluks Mairo vastuvõtmist, kui
poiss tooks tööandjalt positiivse iseloomustuse.
Ema pole
uuest nõudmisest kuulnudki: “Oleks ma teadnud, oleksin
iseloomustuse viinud ka, aga nüüd vist on juba hilja.”
Seni sisustab Mairo oma aega arvutimängudega (eriti meeldivad talle
sõja- ja rallimängud) või teeb abitöid ehitustel.
“Igav mul ei ole,” ütleb Mairo, kes müttab mõnuga
metsas ringi, käib seenel või püüab kala.
“Sõpradega suhtlen rate.ee’s ja nii...” ütleb
ta.
Endine Purku põhikooli direktor Milvi Lõhmus
mäletab, et Mairo tegi õpetajatele omal ajal parajalt peavalu.
“Kui aine läks raskemaks, vajas ta rohkem tähelepanu ja
järeleaitamist.” Tihti koolist puudunud poisiga oli raske läbi
saada. Ta unustas õpikuid koju ja sehkendas tunnis ringi. “Kord
helistasin emale, sest Mairo puudus jälle,” meenutab Lõhmus.
“Ema ütles, et tegelge oma asjadega. Aga see ju ongi minu
asi.”
Loominguline noormees
Vaike
näeb viga haridussüsteemis. “Kas see on normaalne, et
õpilane saab sellepärast noomida, et ta pliiatsiga õpet
aja poole suunab?” ajab ta silmad pungi. “Või kui
kirjutatakse päevikusse märkus, et poiss naerab õpilase
üle, kellel läks kott katki?” Neli korda kooli vahetanud Mairo
päevik oli tihti märkustest punane.
Oma stampides kinni
õpetajad võiksid Vaike sõnul mälu asemel laste
loomingulisust arendada. “Kui õpetaja annaks klassile sellise
ülesande: laual on 20 joogitopsi ja mööda lähevad 15
suusatajat. Mitu topsi jääb lauale?” toob ema
näite. “Siis küsiks Mairo tõenäoliselt vastu:
“Kust ma tean, et kõik joovad? Ja et mõni topelt ei
võta?””
Raikküla valla oma kooli, kus
Mairot koht ootamas, ei saa ta mitmekümne kilomeetri kauguselt ligi.
Kabala põhikooli koolibuss peatub vaid Purkus ja täpselt kümme
minutit varem, kui Mairo liinibussiga kohale jõuaks.
Kes on süüdi?
Raikküla valla
haridusnõuniku Maie Kuusemetsa sõnul pakkusid nad
juba möödunud aastal lahenduse. Kui Vaike viiks poja Purkusse
koolibussi peale, maksaks vald bensiini kinni. “Aga kuidas sa
lähed,” mõtleb Vaike, “kui vahel ei saa metsateest
autoga läbigi? Parandagu siis tee ära.”
Haridusministeeriumi põhihariduse spetsialist Merike Mändla
näitab Vaike kirjast kuuldes näpuga valla poole. “Vald peab
tagama, et kõik kooliealised lapsed saaksid koolis käia,”
ütleb ta. “Muidu on see ju seaduse rikkumine.”
Pesamuna Brigit, kes käib lasteaias mõned korrad kuus
(“Sest kasvataja ei meeldi!”), jääb kooliealiseks saades
ema sõnul koduõppele.