"Ma olin energiasüsteemis 25 aastat tööl ja oma hinge sinna andnud," räägib Malle Eks­pressile. "Isegi nüüd, tagantjärele olen ma Eesti Energia patrioot. See ei olnud firma kius, vaid seal taga olid teatud isikud," usub kodulinnas pensionipõlve nautiv proua, aga rohkem üksik­asju ei avalikusta. "See lugu on pikk ja keeruline ning ma ei taha sellega end enam üldse ärritada."

Pisut rohkem heidavad asjale valgust avalikud kohtupaberid. Tüli algas 2004. aastal üks päev enne jaanipäeva, kui Eesti Energia Kuressaare büroos klienditeenindajana töötav Malle ootamatult koondati. Staažikas ja laitmatu karjääriga töötaja sai oma sõnul psühho­trauma ja vajas šokist toibumiseks koguni ravi.

Samal sügisel pöördus Malle Saaremaa Töövaidluskomisjoni, nõudes enda tööle ennistamist, saamata jäänud palka ja ravimitele kulutatud kahjude hüvitamist.

Töövaidluskomisjon andiski õiguse talle ja kohustas firmat Malle viivitamatult tööle ennistama. Eesti Energia võttis ta 2004. aasta oktoobris tööle tagasi, kuid lõpetas umbes kuu hiljem uuesti lepingu. Malle kohtusse esitatud kaebusest ilmneb, et selle kuu jooksul kiusati teda (näiteks püüti tagantjärele muuta töölepingut ja ametijuhendit) ning püüti leida igati võimalusi talle sulg sappa panna.

Energiafirma selgituste kohaselt käitus hoopis Malle väiklaselt, nõudes, et ta pandaks istuma tagasi täpselt samasse teise korruse kabinetti nr 214, kus ta varem töötas. Selle asemel pakkus firma talle osalist tööd teenindussaalis ja arhiivis. Konflikt lõppeski talle määratud distsipli­naarkaristuse ja lepingu lõpetamisega 2004. aasta novembris.

See läks firmale kalliks maksma. Üllataval kombel ei lasknud füüsiku kõrgharidusega Malle end tasalülitada. Ta käis neli aastat kohut ja ässitas Eesti Energia kallale isegi kohtutäituri, kuni lõpuks sündis äsja kohtus kompromissileping. Isegi napis telefonivestluses on märgata kerget uhkusenooti Malle hääles.

Tähelepanuväärne on, et leping sisaldab konfidentsiaalsusklauslit. Kui Malle diili detailid avalikustab, võib Eesti Energia temalt omakorda kahjutasu nõuda, mis viitab, et firmale on lugu väga piinlik. "Ma olen pensionär ja tahaksin nüüd kõigest sellest puhata," nendib Malle rõõmsalt, aga resoluutselt. "Ma ei soovi, et selles osas veel ebameeldivusi tuleks."

Ehkki proua ise saadud summat kinnitada ei tohi, levis ­uudis klienditeenindaja võidetud rekordilisest hüvitisest firma keskastme juhtide seas kulutulena. Firma kinnitab Ekspressile, et koos kõigi maksudega ületas ühe klienditeenindaja vigase koondamise hind miljoni krooni piiri.
"Tegemist oli meie jaoks esmakordse ja väga valusa õppetunniga. Töötaja koondamine on juriidiliselt väga nüansirohke protsess ning nõuab tööandjalt kõrgendatud põhjalikkust otsuste tegemisel," möönab juhatuse liige Margus Rink firma viga.

Eesti Energia siseringist sahistatakse, et keegi ei uskunud, et proua paneb suurfirma ja tema juristid paika. "Moraal on see, et oleks pidanud inimesega maha istuma, vabandust paluma ja ilusti kokku leppima," kommenteerib endine Eesti Energia töötaja. Väidetavasti on inimesed, kes omal ajal koondamist tagant tõukasid, tänaseks süsteemist lahkunud.