12.12.2008, 00:00
Korterite triptühhon
Nagu ka mujal Euroopas, on meilgi möödunud sajandi tööstuspiirkonnad elujõu kaotanud ning neid on asutud moderniseerima. Uutes hoonetes müüakse eluruume ka juba sisustatult. Vaatame, mis seal sees peitub.
Arhitektuur Ra Luhse ja Tanel Tuhal
Sisearhitektuur:
tüüplahendused Ilona Põldme, sisustus Kard Männil
ja Loreida Hein
Kuigi nii mõnigi Tallinna põliselanik
seda kanti elamiskõlblikuks ei pea, on hakanud elavnema ka Ülemiste
järve poolne linnaserv. Endised tööstusalad, millesse
lõikusid mõned puidust üürimajade ja noore sotsialismi
pruunide tüüpmajade kogumid, on hakitud jõuliste liiklussoonte
poolt. Nüüd peab sellest linnalähedasest haja-alast saama
kvaliteetne elukeskkond.
Uhiuues majas Pärnu mnt 129c, mille
on arendanud-ehitanud Merko, otsustati kolm korterit näidisena sisustada.
Selle tööga hakkasid tegelema kaks noort ja andekat sisustajat.
“See oli haruldane juhtum, kus kodu kujundades ei tulnud arvestada
reaalse tellija maitse ja vajadustega, vaid ainult oma ettekujutusega. Valisime
kolm eri teemat ning peale mahu ja plaanilahenduse oli ainsaks piiranguks
eelarve. Lõbus oli mööda salonge ja kauplusi traalida,
katsudes minimaalse ajaga leida maksimaalset komplekti esemeid,”
räägivad Kard ja Loreida entusiastlikult, aina teineteist katkestades
ja täiendades.
Vaid korterite mõnedel seintel
jäeti värvitoon samaks, mis sisustusskeemi looja ette oli
näinud. Mahedale neutraalsusele, mida esindasid ka põrand ja
siseuksed, tuli igas korteris lisada kuhjaga iseloomu. Nii mööblit
kui aksessuaare eelistati otsida Ikea valikust, kelle praktiline, kuid
üsnagi värske mõtteviis sobis praeguste eesmärkidega
suurepäraselt.
Liigset stressi polnud tandemil tekkinud, ka
tüli mitte. Mõnede esemete puhul oli ainult vaja
läbirääkimiste või katsete käigus välja
selgitada, millisesse skeemi nad enim sobivad. Mõnd eset võib
leida mitmes skeemis, mõnd prooviti enne ühte, kuid see maandus
hoopis teise korterisse. Tulemuseks on väga erinevad, kuid selgelt
väljenduva iseloomuga tervikud.
Kolmetoaline korter otsustati
sisustada värvi- ja kujundipõhiselt. Avalöök on
jõuliselt kujundiline – esikust alustati suhteliselt mustvalgelt.
Garderoobi lükanduksele on kleebitud Fornasetti-motiividega tapeet,
kontrastiks röögatupunane jalanõudekapp. Igasse tuppa sai
vähemalt üks sein tähelepanuväärse mustriga tapeedi.
Pärast esiku julget veidrust, magamistoa elegantsi ja kabineti
(taas fornasettilikku) arhitektuurimaketilisust mõjub elutoa roosirohke
tapeet isegi tavapärasena, kuid vaadake vaid, kuidas see köögi
tööpinnatagusel seinal mattklaasi taga peitust mängib! Suurt
maali asendavad värvilised padjad ning kiiksuga kell seinal.
Tähelepanupüüdmises võistlevad viimasega edukalt kolm
suurt liigendiga lampi, mis söögilaua kohale küünitavad.
Uudsena mõjub värvitud metallmööbel, mille jalad
markeerivad klassikalist vormi justkui poolmõistu.
Vahelüliks mustvalgete detailide ja kapi jõulise erekollase
vahele on leitud diivanilaud, selle alla ulatub servapidi lapiline lehmanahk.
Ka kõrvalruumidesse on lisandite kaudu ülierku
värvi toodud. Nn möödaminnes või hooletult valitud
pisiasju siin pole, kõik on millegagi komplektis või millegi
mõju all, seda omakorda täiendades, ka nagid – nii esiku
noolemängu-nooled kui ka vannitoa koerasabad.
Teises,
kahetoalises korteris tervitab juba ukselt taimmaterjal, mis mõjub
üpris orientaalselt.
Bambus, vesikress, punutis, nikerdis
ja mitut värvi toekas täispuit. Elutoa pikka seina jaotavad
tapeedipaanid, mattmustal põhjal pronksjad bambusmotiivid, taustaks
kakaokarva
värvipind.
Köögikapid on
“eebenipuuspooniga”, tööpind aga heledast liimpuidust.
Sisustajate võiduks klientidele tüüpilise kokkuhoiu üle
pisiasjades (mis võib hävitada kogu stiili) tuleb pidada
võtet, et köögi hinnaline tööpinnamaterjal
pöördub kappiderea toapoolses otsas vertikaali, laskudes maani. See
võte muudab köögikapi külje elutoavääriliseks
mööbliesemeks. Klassikalises stiilis pliit edvistab
messingdetailidega, käepidemed jätkavad sama laadi. Stiili tipuks on
ülemeelik koloniaalkitš – lamp-tiivik laes, mis osutub
ootamatult sobivaks lisandiks. Punutud otstega diivanile lisavad pehmust
naturaalvärvides sametisest kangast padjad. Kakao- ja vaniljekreemi karva
magamistoas puhkab idamaisust õhkav baldahhiinvoodi. Üle kerge
raami heidetud sifoonkanga varju peitunud valgele bambuspeatsile toetuvad
spiraaltikandiga siidised padjad, all täies ilus välja sirutunult
samast materjalist päevatekk. Tähelepanu äratab ka riidekapp,
mille uste puidupind on lainjatesse ruutudesse freesitud, mõjudes nagu
ülesuurendatud krokodillinahk. Ülineutraalsesse vannituppa on lisatud
marokolikke noote punutud laegaste, bambusredeli (millel on hea rätikuid
kuivatada!) ja eksootiliste dekoratiivmaskide abil.
Kolmas korter on
taas vaid kahetoaline, kuid näib ootamatult avar ja elegantne. Sellele
muljele on pandud alus juba esikus, mis alustab akordi heleda seina ja sellele
kleebitud tapeedipaanidega, mida ehivad pidulikud hõbedased
“pärliketid”. Mõned paanid sama tapeeti esinevad
tubades ka teistes variatsioonides – beež-kuld, must-valge jt –,
mis toonitab tervikutunnetust. Materjalide hulgast on valitud
võimalikult art-déco’likud, et rõhutada
väärikust: need läigivad-sädelevad või vastupidi, on
matid-kohevad. Mööbliesemed on siin mõistagi mustad, lisandid
väljendusrikkad. Jõulisim ese on elutoa ruudu-triibuline diivan.
Selle kõrval sarnases võtmes ruuduline kardin, mis muudab
akna-seina salapäraseks, ühtlasi edukalt ka “veel endist”
tööstusvaadet varjutades. Koos hõiskavad vastandmaterjalidest
ümarmotiivid – kohev-valge lambakarvavaip riimub hästi
riisipaberist lambikupli ja läikmusta diivanilaua-litriga.
Kööginurgaski vahelduvad valged ja mustad pinnad, läikiv mustast
kivist tööpind laskub taas üle kapiotsa maani.
Tööpinnatagune sein on aga pea märkamatult kaitstud klaasiga.
Magamistoa miljööst õhkub väärikat elegantsi.
Mackintoshliku voodipeatsi taguse seina rahulikku cappuccino-pruuni
vääristavad siidise helgiga mustrilised tapeedipaanid, mis on kuldse
päevateki kujul saanud paraja kaaslase. Ovaalpeegliga sulnile
tualettlauale on i-le täpiks asetatud kristalne parfüümipudel.
MK
7 olulist
- Sisustati kolm korterit, üks kolme- teised kahetoalised.
- Hoiti praktilist, kuid ideevärsket suunda.
- Tüüplahendusest päritud tammepõranda ja spoonuste puidutoon on fooniks, mida tuli elustama hakata.
- Värvirõõmu tembiti toon-toonis pindade – kullaläike ja soliidse hõbehalliga.
- Igasse korterisse valiti teema, mille piires loodi tervik.
- Puidusoojust jätkus kõigisse, kuid erinevas astmes.
- Esimeses domineerib lustakas kujund, teises loodusteema, kolmandas elegantne väärikus.