Sisearhitektuur: tüüplahendused Ilona Põldme,  sisustus Kard Männil ja Loreida Hein


Kuigi nii mõnigi Tallinna põliselanik seda kanti elamiskõlblikuks ei pea, on hakanud elavnema ka Ülemiste järve poolne linnaserv. Endised tööstusalad, millesse lõikusid mõned puidust üürimajade ja noore sotsialismi pruunide tüüpmajade kogumid, on hakitud jõuliste liiklussoonte poolt. Nüüd peab sellest linnalähedasest haja-alast saama kvaliteetne elukeskkond.


Uhiuues majas Pärnu mnt 129c, mille on arendanud-ehitanud Merko, otsustati kolm korterit näidisena sisustada. Selle tööga hakkasid tegelema kaks noort ja andekat sisustajat. “See oli haruldane juhtum, kus kodu kujundades ei tulnud arvestada reaalse tellija maitse ja vajadustega, vaid ainult oma ettekujutusega. Valisime kolm eri teemat ning peale mahu ja plaanilahenduse oli ainsaks piiranguks eelarve. Lõbus oli mööda salonge ja kauplusi traalida, katsudes minimaalse ajaga leida maksimaalset komplekti esemeid,” räägivad Kard ja Loreida entusiastlikult, aina teineteist katkestades ja täiendades.


Vaid korterite mõnedel seintel jäeti värvitoon samaks, mis sisustusskeemi looja ette oli näinud. Mahedale neutraalsusele, mida esindasid ka põrand ja siseuksed, tuli igas korteris lisada kuhjaga iseloomu. Nii mööblit kui aksessuaare eelistati otsida Ikea valikust, kelle praktiline, kuid üsnagi värske mõtteviis sobis praeguste eesmärkidega suurepäraselt.


Liigset stressi polnud tandemil tekkinud, ka tüli mitte. Mõnede esemete puhul oli ainult vaja läbirääkimiste või katsete käigus välja selgitada, millisesse skeemi nad enim sobivad. Mõnd eset võib leida mitmes skeemis, mõnd prooviti enne ühte, kuid see maandus hoopis teise korterisse. Tulemuseks on väga erinevad, kuid selgelt väljenduva iseloomuga tervikud.


Kolmetoaline korter otsustati sisustada värvi- ja kujundipõhiselt. Avalöök on jõuliselt kujundiline – esikust alustati suhteliselt mustvalgelt. Garderoobi lükanduksele on kleebitud Fornasetti-motiividega tapeet, kontrastiks röögatupunane jalanõudekapp. Igasse tuppa sai vähemalt üks sein tähelepanuväärse mustriga tapeedi.


Pärast esiku julget veidrust, magamistoa elegantsi ja kabineti (taas fornasettilikku) arhitektuurimaketilisust mõjub elutoa roosirohke tapeet isegi tavapärasena, kuid vaadake vaid, kuidas see köögi tööpinnatagusel seinal mattklaasi taga peitust mängib! Suurt maali asendavad värvilised padjad ning kiiksuga kell seinal. Tähelepanupüüdmises võistlevad viimasega edukalt kolm suurt liigendiga lampi, mis söögilaua kohale küünitavad. Uudsena mõjub värvitud metallmööbel, mille jalad markeerivad klassikalist vormi justkui poolmõistu.


Vahelüliks mustvalgete detailide ja kapi jõulise erekollase vahele on leitud diivanilaud, selle alla ulatub servapidi lapiline lehmanahk.


Ka kõrvalruumidesse on lisandite kaudu ülierku värvi toodud. Nn möödaminnes või hooletult valitud pisiasju siin pole, kõik on millegagi komplektis või millegi mõju all, seda omakorda täiendades, ka nagid – nii esiku noolemängu-nooled kui ka vannitoa koerasabad.


Teises, kahetoalises korteris tervitab juba ukselt taimmaterjal, mis mõjub üpris orientaalselt.


Bambus, vesi­kress, punutis, nikerdis ja mitut värvi toekas täispuit. Elutoa pikka seina jaotavad tapeedipaanid, mattmustal põhjal pronksjad bambusmotiivid, taustaks kakaokarva värvipind.


Köögikapid on “eebenipuuspooniga”, tööpind aga heledast liimpuidust. Sisustajate võiduks klientidele tüüpilise kokkuhoiu üle pisiasjades (mis võib hävitada kogu stiili) tuleb pidada võtet, et köögi hinnaline tööpinnamaterjal pöördub kappiderea toapoolses otsas vertikaali, laskudes maani. See võte muudab köögikapi külje elutoavääriliseks mööbliesemeks. Klassikalises stiilis pliit edvistab messingdetailidega, käepidemed jätkavad sama laadi. Stiili tipuks on ülemeelik koloniaalkitš – lamp-tiivik laes, mis osutub ootamatult sobivaks lisandiks. Punutud otstega diivanile lisavad pehmust naturaalvärvides sametisest kangast padjad. Kakao- ja vaniljekreemi karva magamistoas puhkab idamaisust õhkav baldahhiinvoodi. Üle kerge raami heidetud sifoonkanga varju peitunud valgele bambuspeatsile toetuvad spiraaltikandiga siidised padjad, all täies ilus välja sirutunult samast materjalist päevatekk. Tähelepanu äratab ka riidekapp, mille uste puidupind on lainjatesse ruutudesse freesitud, mõjudes nagu ülesuurendatud krokodillinahk. Ülineutraalsesse vannituppa on lisatud marokolikke noote punutud laegaste, bambusredeli (millel on hea rätikuid kuivatada!) ja eksootiliste dekoratiivmaskide abil.


Kolmas korter on taas vaid kahetoaline, kuid näib ootamatult avar ja elegantne. Sellele muljele on pandud alus juba esikus, mis alustab akordi heleda seina ja sellele kleebitud tapeedipaanidega, mida ehivad pidulikud hõbedased “pärliketid”. Mõned paanid sama tapeeti esinevad tubades ka teistes variatsioonides – beež-kuld, must-valge jt –, mis toonitab tervikutunnetust. Materjalide hulgast on valitud võimalikult art-déco’likud, et rõhutada väärikust: need läigivad-sädelevad või vastupidi, on matid-kohevad. Mööbliesemed on siin mõistagi mustad, lisandid väljendusrikkad. Jõulisim ese on elutoa ruudu-triibuline diivan. Selle kõrval sarnases võtmes ruuduline kardin, mis muudab akna-seina salapäraseks, ühtlasi edukalt ka “veel endist” tööstusvaadet varjutades. Koos hõiskavad vastandmaterjalidest ümarmotiivid – kohev-valge lambakarvavaip riimub hästi riisipaberist lambikupli ja läikmusta diivanilaua-litriga. Kööginurgaski vahelduvad valged ja mustad pinnad, läikiv mustast kivist tööpind laskub taas üle kapiotsa maani. Tööpinnatagune sein on aga pea märkamatult kaitstud klaasiga. Magamistoa miljööst õhkub väärikat elegantsi. Mackintoshliku voodipeatsi taguse seina rahulikku cappuccino-pruuni vääristavad siidise helgiga mustrilised tapeedipaanid, mis on kuldse päevateki kujul saanud paraja kaaslase. Ovaalpeegliga sulnile tualettlauale on i-le täpiks asetatud kristalne parfüümipudel.


MK



7 olulist
  1. Sisustati kolm korterit, üks kolme- teised kahetoalised.
  2. Hoiti praktilist, kuid ideevärsket suunda.
  3. Tüüplahendusest päritud tammepõranda ja spoonuste puidutoon on fooniks, mida tuli elustama hakata.
  4. Värvirõõmu tembiti toon-toonis pindade – kullaläike ja soliidse hõbehalliga.
  5. Igasse korterisse valiti teema, mille piires loodi tervik.
  6. Puidusoojust jätkus kõigisse, kuid erinevas astmes.
  7. Esimeses domineerib lustakas kujund, teises loodusteema, kolmandas elegantne väärikus.