Ega maja ole kummist ja soovijaid on ju palju.
Kus te vabariigi aastapäeval siis olite?
Suusatasin Haanjal. Elasin väikses metsasaunas, mida polnud talv
läbi köetud, ja sain sellise puuslaki, et nina on kinni ja
häält ka ei ole.
Saunas ei ööbinud te
loodetavasti majanduslikel põhjustel?
(Naeratab) Ei.
Kui suur üllatus oli teile KLMi hiljutine otsus
Tallinnast lahkuda?
Väga suur. Et me teadsime seda
paar päeva varem kui ajakirjandus, ei muutnud üllatust oluliselt
väiksemaks. On teatud hindu, mis meil ei ole hinnakirjalised –
näiteks ground handling –, ja me kontakteerusime KLMiga kohe
nii kõrgel tasemel kui võimalik, et koera saba jupphaaval
lõigata; andsime teada, et oleme avatud
läbirääkimisteks, aga kahetsusväärselt oli otsus
peakontoris juba tehtud. Lennuk oli neil alati täis, kuid tootlikkus ehk
yield polnud piisavalt hea.
Koos KLMiga kaovad Tallinnast
ka Continentali ja Northwesti koodijagamislennud. Kas lahkumise trend (enne
KLMi lahkus LOT – aut.) võib mõjutada uusi firmasid
Tallinna hülgama? On sellistes otsustes emotsionaalsust, trendiga
kaasaminekut?
Need on ikka ratsionaalsed otsused, aga me
peame endale tunnistama, et oleme suhteliselt väikesed.
AirBaltic paneb küll hoogu juurde – aprillist on lende
Riiga juba seitse korda päevas, neist neli Boeing 737-500ga.
Millal AirBaltic Estonian Airist mahu poolest mööda
läheb?
No seda ilmselt ei ole siiski niipea karta.
Miks Estonian Air turuosa ei kasvata, vaid kiratseb,
näiteks Londoni lende kahele vähendades?
Seda
soovitaksin küsida Estonian Airilt, aga nii palju kui olen aru saanud, on
London neile üks kõige pikemaid otsi, mille tootlikkus on olnud
alati äärmiselt küsitav. Ka on Londoni müügid
naelsterlingites, aga naelsterling on hetkel devalveeritud ja yield kukkus uue
kursiga järsult.
2007. aastal teenisite 118 miljonit
kasumit. Milliseks kujunes möödunud aasta?
2008
tuli otse loomulikult väga palju kesisem. See oli meile ka suurte
investeeringute aasta.
Palju on lennujaamal
võlgu?
Eks see tuleb aastaaruandest täpsemalt
välja, aga umbes 640 miljonit.
Mullu kevadel
Ekspressile intervjuud andes ütlesite, et unistate viiest miljonist
reisijast aastas. Hetkel lennuliinid aga ainult kärbivad ja lahkuvad. Oli
otsus lennujaama nii jõuliselt laiendada õige?
Lennunduses ongi see dilemma, et ühelt poolt ei tohi investeeringute
tegemisega hiljaks jääda – kui jääd, ei tule
lennuliine enam sisse, sest sa pole kaasaegne –, aga kui teed liiga pika
sammu, oled üle investeerinud. Ma usun, et 2010. aastal algab reisijate
arvu uus kasv ja paremal juhul taastub 2008. aasta tase. Lennunduses toimub
kõik veidike enne kui muus majanduses, kevadet näeb siin enne kui
mujal.
2006 oli lennujaama juhatuse palgakulu 2,299
miljonit, aastal 2007. juba 3,089 miljonit.
Teid on juhatuses kolm
inimest.
Kui on majandusliku tõusu aeg, on ju
loomulik, et palgad suurenevad! Palka tõsteti oluliselt kõigil,
mitte ainult juhatusel.
Aga keskmine palk ei tõusnud
lennujaamas ju aastaga üle kolmandiku.
Tõusisis
vähemalt 15 protsenti.
Mis juhatust puudutab, siis olid
ehitused, ülisuures mahus lisatööd, mida t
ehti tavatöö kõrvalt.
Me oleme ka Euroopa Liidu
abiraha rakendusüksus – kõige selle tõttu
vaadati palkasid läbi.
Aga nüüd majanduslanguse
tingimustes on ka Tallinna lennujaama palgafondi vähendatud 15 protsenti
ja kaalume veel lisameetmeid kulude vähendamiseks.
Me oleme kõike teinud!
Töötajate palku vähendanud?
Ma ei saa kommenteerida asju, mida me veel teinud pole, aga hetkel ei
näe teist teed.
Ja kui te seda ei teeks
– läheksite kahjumisse?
Võib
päris kindlasti väita, et nii see oleks.
13.
jaanuaril eraldas Juhan Parts riigieelarvest Tallinna Lennujaamale
regionaalse arengu toetust 13 miljonit. Mis raha see on?
Seda toetust saavad regionaalsed lennujaamad, mis on meile külge
pandud riigipoolse tellimusega. Nad on seda kohaliku liikluse arendamiseks
saanud aastakümneid! Lisaks on ka Tallinna lennujaam ise investeerinud
väga suurtes summades väikelennujaamadesse, kahe aasta jooksul
kindlalt üle 100 miljoni krooni.
2007. aastal osteti
Pärnu lennujaama umbes miljoni krooni eest turvavarustust. Kas sellistel
külalennuväljadel nagu Kihnus või Ruhnus üldse peab olema
turvakontroll?
Ma ei tohi kritiseerida neid otsuseid, mis
on vastu võetud, aga Eestis ollakse suhteliselt ranged kõiges,
mis turvakontrolli puutub.
Mis on saanud Hugo Bossi poest,
mille vara 11. veebruaril võlgnevuse tõttu arestisite?
Ma arvan, et kaup on ikka aresti all. Käivad
läbirääkimised ühe suure operaatoriga kauplusepinna
rentimiseks.
Kas on veel häid uudiseid, näiteks
uute lennuliinide osas?
Ma väga loodan, et tekkib uusi
vedajaid, aga täpsemalt ei saa praegu vastata. Ja Estonian Airilt on
tulemas positiivseid uudiseid käesoleval aastal, ma kindlasti loodan.
Mullu kevadel alandasite maandumistasu 170 kroonilt tonni kohta
155 kroonile. Saaks siit veel allapoole minna?
Konkureerivas maailmas saavad lennujaamade tasud liikuda ainult alanevas
suunas.
Teie tööleping lõppeb 1. aprillil
. Kas juba teate, kes lennujaama juhina jätkab?
Seda
peaks küsima nõukogu esimehe käest.
Aga
kas teie juba teate, kes jätkab?
Ma vastaksin nii, et
mina olen kirjutanud konkureerimiseks avalduse. Me oleme elanud läbi
väga ilusa lennureisijate tõusu perioodi ja laiaulatusliku
infrastruktuuri laiendamise, aga juhtida firmat majanduslanguse ajal on
kahtlemata hoopis teistmoodi väljakutse. Tuleb leida võimalusi
kulusid kärpida.
Need kinnimakstud autod
jäävad Tallinna lennujaama juhatusele ju ikka alles?
(Ärritunult) Ma ei vasta nendele küsimustele! Need on selle
äri suuruse juures marginaalsed kulud ja meil on autodega väga palju
sõitmist!
Aga me oleme juba kärpinud autode arvu ja ma
veel kord kinnitan, et meil on väga olulised kulude kärped juba
tehtud ja osa on tegemisel.
* Lennart Meri nime hakkab
Tallinna Lennujaam ametlikult kandma 29. märtsist 2009.