06.06.2008, 00:00
Küberpunk: high tech, low life
Küberpunkar Indrek Jõgi (18) räägib Ekspressile, miks ta ei ütleks ära mõnest tehiskehaosast, ning hoiatab inimesi kõikehõlmava küberkontrolli eest.
Kuidas sa küberpungi enda jaoks leidsid?
Ühel hetkel ma vaatasin ümberringi ja tundsin, et kõik
näeb välja nii high-tech, et miks mitte ise sellega samas rütmis
liikuda. Uued seadmed näevad välja väga ulmelised, miks siis
mitte ka mina.
Ma olen juba väiksest saati olnud suur-suur
ulmefänn. Küberpungi kirjandusžanr on vaade tulevikku. Kõik
see, mida 20. sajandil oletati tulevikus juhtuvat, hakkab vaikselt meie
ümber sündima.
Küberkultuur on inimese valmisolek
selleks momendiks, kui inimene ühineb masinaga. Tekib sümbioos,
inimese ja tehnoloogia harmooniline liitumine.
Varem ei ole
ükski põlvkond saanud selleks valmis olla.
Küberpunk ei ole kirjanduses samas eriti optimistlik suund. Seal on
läbiv teema kõrgelt arenenud ühiskond ja kehv elukvaliteet.
Sel ajal kui me loome järjest kõrgtehnoloogilisemaid
seadmeid, on need mõeldud ainult väikesele grupile, kes suudab
endale seda kõike lubada. See on kuri tehnokraatia, kus rikastel on
võimalus enda elu viia kõrgustesse ja massid jäävad
maha. High tech, low life põhimõte.
Kuidas käsitleb küberpunk veebi vahendatud suhtlemisviisi?
Enamik inimesi on juba sisse lülitatud
ülemaailmsesse infosüsteemi, võrku, nagu me seda nimetame.
Paljudel eksisteerib virtuaalne vorm iseendast, näiteks mõni
profiil kuskil lehel. Näiteks Second Life annab inimestele juba
täiesti teise, virtuaalse maailma. Inimesed, kes seal käivad, otsivad
seal oma väljundit. Selle asemel, et käia sõpradega reaalselt
peol, lähevad nemad oma avatariga Second Life’i peole või
ehitavad endale uue kodu ning käivad virtuaalses poes virtuaalse raha eest
oma tegelasele virtuaalseid riideid ostmas. See on teine reaalsuse kiht.
Probleem kui selline algab lastest, kes justkui kasvavad kinni sinna
arvutimaailma. Ükspäev võib reidisurfamisest saada midagi
enamat. Simulatsioon võib muutuda nii reaalseks, et me ei tunnista enam
vahet.
Sellesse tuleb suhtuda ettevaatlikult. Nõnda, et sa
küll kasutad neid võimalusi, aga oled teadlik tagajärgedest.
Tuleb teadvustada, millise võimu see võtab inimeste üle
ja kuidas inimesi saab nii ära kasutada.
Paljud
noored elavad üliaktiivset küberelu ega adu samas, kuidas see on
muutunud nende elus kõikehõlmavaks.
See on
varjuseisund.
Umbes nagu küberpunkfilmis
“Matrix”?
No-jah. Inimesed hakkavad meil
reaalsusest n-ö ära kaduma ja asendama seda kübereluga,
simulatsiooniga.
Küberkultuuri juurde käib ka
näiteks sellise võimalusega arvestamine, et me käime tulevikus
internetis nõnda, et meil ei ole vaja klaviatuuri või hiirt, vaid
me lihtsalt lülitame end mingile lainele ja navigeerime meeltega.
Kes teab, ehk on tulevikus world wide web’i asemel world
wide mind. Võimalusi on palju.
Millised on
sinu lemmik-küberpunkfilmid ja -raamatud?
Aldous
Huxley “Hea uus ilm” oli esimesi raamatuid, mis pani mind
mõtlema selle üle, kuidas tehnoloogiat saab tulevikus ära
kasutada inimeste kontrolliks. Ja William Gibsoni “Neuromancer”
pani mõtlema elule kõrgelt arenenud, aga halva elukvaliteediga
korporatiivses tulevikus.
Paar asja, mis on mind enam
mõjutanud, on veel Jaapani animesarjad “Ghost in the Shell”
ja “Serial Experiments Lain”, mis käsitlevad võrku ja
küberneetikat hin
ge seisukohalt.
Kui tähtis on sulle
elektrooniline muusika?
Elektroonilise muusika
sügavama mõju mõtlemisele andis Aphex Twin, mida ma hakkasin
kuulama 14aastaselt. Siis ma avastasin elektrooniliste helide sügavama
tasandi ning selle, kuidas sünteetilised helid mõjuvad
aistingutele.
Elektroonilise muusika sõnum ei ole enam mitte
laulus ja sõnades, vaid rütmides.
Tänapäeva
küber on väga tihedalt seotud reivimaailmaga. Just psühhedeelse
trance’i ja sellele sarnase muusikaga.
See on sellist sorti
muusika, mille helid mõjuvad alateadvusele. Tants sellise muusika saatel
on nagu aktiivne meditatsiooni vorm.
Milline on
küberpunkari suhe teadusega?
Kogu küberkultuur
kombib mõistuse sügavamaid soppe ja ka teadlased on hakanud ringiga
tagasi müstika juurde jõudma.
Näiteks
kvantfüüsika võidukäik 20. sajandil on inimese
maailmavaate täiesti pahupidi pööranud. See, kuidas me oleme
maailma uuesti nägema õppinud, on sarnane esoteeriliste
tõdedega, mis on üldsusele suhteliselt vähe silma paistnud.
See valdkond tegeleb inimese kohaga universumis.
Sellepärast
ongi küberpõlvkond natuke erinev – ta on suuteline
vastu võtma kõige uuemaid ideid, mis ei ole veel
meinstriimteadvuses kanda kinnitanud.
Informatsioon ongi kogu
küberkultuuri juures põhiline võtmeküsimus. Kui sa
oskad leida oma kanali, kust sa saad kätte otsitava info, siis sa suudad
seda ka vahendada mõnele suuremale auditooriumile.
Sina vahendad informatsiooni kunsti abil.
Mina suudan pildis väljendada seda, milleks mul
jääb sõnadest vajaka. Kui ma üritan millestki aru saada
või ma jõuan mingile järeldusele, siis ma tahan seda
jagada ja saada vastukaja. Kunst on minu vaimuväljund.
Teen
oma kunsti masinate abil – ilma arvutita näiteks tunneksin ma end
palju andetumana.
Kui palju sa jälgid tehnika
arengut ja ostad endale uusi vidinaid?
Internetist ma uurin
pidevalt, millised on uued suunad ja võimalused. Nii rikas ma ei ole, et
ostaksin endale aina mingeid hüpervidinaid või saaksin kaasa
lüüa arengu võidujooksus kõrgtehnoloogia vallas.
Meinstriimtehnoloogia on ka suhteliselt kümne aasta tagune
värk. Õiget progressi hoitakse veel kinni. Ma arvan, et kui
inimestele ükspäev presenteerida, kui kaugele tehnoloogia on
arenenud, saaksid nad šoki.
See osa on aga just kõige
huvitavam: moodsad asjad, nagu nanomaterjalidest tehtud riided, mis ei
märgu või ei lähe mustaks, või kasutajaliides, kus sa
surfad oma mõtetega.
Kui palju on Eestis
küberpunkareid?
Ei oska öelda. Küberpunkar
kui selline on idee järgi igaüks, kes seisab vastu Suure Venna
stiilis infojärelvalvele ja informatsioonisõjale ning üritab
näha tehnoloogias potentsiaali elujärje parandamiseks, mitte
orjastusvahendiks.
Kõige rohkem tehnoloogia suhtes positiivse
suunitlusega küberinimesi on tavaliselt psy-trance’i pidudel. See
kõlab nagu kosmosedisko. Eestis toimub neid pidusid väga harva,
viimastel pidudel olen Riias käinud. Siin hakkab see teema rohkem
põranda alla minema. Üle maailma psy-rahvas on nagu
uue põlvkona hipid, hästi avatud ja
rõõmsameelsed.
Kübergootisid on ka mõningal
määral.
Kas teie pidude juurde kuuluvad ka
narkootikumid?
Igaüks võib iseendaga teha, mis tahab. Paljusid tundmusi, mida
mõned ained esile kutsuvad, saavad inimesed ka ilma saavutada. Nii
või naa topitakse inimesi igasuguseid aineid täis, olgu siis toidu
või ravimite kaudu.
Vahe on lihtsalt selles, et
mõned ained, mis valitsevale kihile ei meeldi, on ära keelatud
rahvalt arvamust küsimata ning teisi nad õhutavad takka tarbima.
Näiteks oma naturaalseid emotsioone represseeritakse antidepressantidega.
Vahel tekib tunne, et ravimifirmad müüvad meile meie endi haigusi.
Huxley “Hea uus ilm” ongi hea näide, kus maailm on
joovastava aine peal üles ehitatud, nii et iga kord, kui sul tekib mingi
halb emotsioon, peidad selle ära. See on hea vahend, kuidas inimesi
kontrolli all hoida.
Eri ainete tarbimine on läbiv teema
paljudes küberpunkteostes.
Kui palju punk kui
selline küberteemasse sisse tuleb?
Punk on rohkem see
osa, mis on konkreetselt vastu ülepaisutatud kontrollile igapäevaelu
üle. Küberpunki võib vaadata ka omamoodi hoiatusena. Siin ongi
välja toodud loogilised stsenaariumid, et kuidas kontrolli laiendatakse ja
mis võib juhtuda.
Millised elemendid kuuluvad
küberpunkvälimuse juurde?
Küberpungi
välimus laenab elemente tulevikukultuuri visioonidest, andes nõnda
välimusele futuristliku võtme. Ulmefilmid on eeskujuks.
Erksad värvid, mis näevad tehislikud välja, materjalid on ka
uudsemad. Riided, mis näevad välja nagu skafandrid,
neomilitaristlikud riided jne. Julged, samas konkreetsed.
Igasugused elektroonilised vidinad ja aksessuaarid, mis hakkavad näiteks
UV-valguses helendama, või näiteks programmeeritava ekraaniga
T-särk.
Mustrid laenavad elemente masinlikult või
molekulaarselt ja küberneetiliselt tasemelt, kujundeid näiteks
mikrokiibilt.
Soengumood on peamine naturaalne välimuse osa.
Rastapatsid, värvilised juuksepikendused, ebatavalise lõikega tukad
ning paljaks aetud küljed annavad edasi tavamoe kontekstis ulmelist
look’i.
See stiil üritab olla
ebamaine, pärineks nagu kosmosest või tehasest.
Et
küberteema on seotud isikuvabadusega, võid sa ka teha näiteks
piercing’uid või tattoo’sid (näiteks UV-lampide all
helendavate värvidega), nii palju kui tahad.
Ilmet annavad juurde
näiteks läätsed, meik või bodymod’id.
Kuidas küberpunkar erineb kübergooti
tüübist?
Küber on orgaanilisema
välimusega psy-inimene. Kübergootid näevad aga välja
hästi mehaanilised. Küberpunkar võib olla mõlemat ja
enamgi.
Kübergooti on edasiarendus klassikalisest gootist, see
on küborgistumine. Ehk kui oleks võimalik käsi maha
lõigata ja selle asemele arenenum tehiskäsi panna, siis enamik
neist teeks seda. Või siis lihtsalt täiustaks oma keha
tehnoloogiaga.
Inimesed, kes on küberteemas väga sees,
mõtlevad vaikselt, kui tore oleks olla poolrobot-poolinimene. Kui peaks
kunagi säärane võimalus tekkima, siis ma oleksin väga
aldis seda kasutama. Paremad silmad, tugevamad lihased jne. Selline science
fiction!
Mis on?
Küberpunk on popkultuuri suund, mis ühendab pungile iseloomuliku äärmusliku sotsiaalse ja moraalse nonkonformismi ning kõrgeltarenenud infotehnoloogia intensiivse kasutuse.
Küberpunk sai alguse ulmekirjandusest, milles kujutatud tulevikuühiskondades on tehnoloogia ülimalt arenenud, kuid samas on sotsiaalne kord kokku kukkunud või väärastunud. Küberpunk-raamatute peateemaks on sageli häkkerid, kes võitlevad suurkorporatsioonide või tehisintelligentidega.
Allikas: Vikipeedia, Jaak Tomberg, Kiwa
Küberpunk on popkultuuri suund, mis ühendab pungile iseloomuliku äärmusliku sotsiaalse ja moraalse nonkonformismi ning kõrgeltarenenud infotehnoloogia intensiivse kasutuse.
Küberpunk sai alguse ulmekirjandusest, milles kujutatud tulevikuühiskondades on tehnoloogia ülimalt arenenud, kuid samas on sotsiaalne kord kokku kukkunud või väärastunud. Küberpunk-raamatute peateemaks on sageli häkkerid, kes võitlevad suurkorporatsioonide või tehisintelligentidega.
- Väljend “küberpunk” pärineb Bruce Bethke lühijutust “Cyberpunk”, mis avaldati novembris 1983 ajakirjas Amazing Science Fiction Stories.
- Küberpungi alamžanrid on aurupunk ja biopunk. Kirjanduses on küberpunki edasi arendatud ka postküberpungiks.
- Küberpunkautoreid: Bruce Bethke, Pat Cadigan, William Gibson, Rudy Rucker, Lewis Shiner, John Shirley, Neal Stephenson, Bruce Sterling, Charles Stross, Cory Doctorow.
- Küberpunkfilme: Avalon, Tetsuo, Blade Runner, Ghost in the Shell, Hackers, A Scanner Darkly, Johnny Mnemonic, New Rose Hotel, Robocop, Strange Days, The Fifth Element, The Matrix, Total Recall.
- Küberpunk-telesarju: Cowboy Bebop, Dark Angel, Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, Max Headroom.
- Küberpunk fantaasiarollimängudes: Cyberpunk 2.0.2.0., Cyberspace, Ex Machina, Shadowrun.
- Küberpunk muusikas: Chemlab, Ed Rush and Optical, Future Sound of London, Gridlock, Haujobb, Billy Idol (album Cyberpunk), KMFDM, Noisia, UV, Velvet Acid Christ, VNV Nation, Punish Yourself.
- Küberpunk animes: Akira, Ghost in the Shell.
Allikas: Vikipeedia, Jaak Tomberg, Kiwa
Kiwa, tehnopaganist
cyberpunki olemuslikkus on metateadvus
teadvustamata lähenemine teadvusele
metateadvus on tunnetussfäär
aju masinlikkus
tekstimootor
tühjade tähistajate voog
häkkimine suurde süsteemi
kus pole enam kujutlust teadvusest
vaid robotlikkuse puhas vorm
keha taandumine vahendajaks
cyberpunk
on vaid tehnoloogiliselt
raalide ja võrgustiku näol
saanud toe et
teostada skemaatilisi uuringuid
ideede ja kombinatsioonide
lõpmatus hargnevate teede labürindis
hüperreaalsuse kogemus
popkultuuri ja teadusliku revolutsiooni crossover
tehnoloogilise optimismi utoopia tõusva graafiku katkimurdmine
millest on alguse saanud teatavad kõnelemise tajumise ja tunnetuse viisid
mis väljuvad etteantud süntaksist maatriksist või ruumist
seda samas empiiriliselt uurides
ületades sellega mudeli
ühtaegu evolutsioon ja dekonstruktsioon
cyberpunki meelsuse praegused metamorfoosid
on errorite ja vigade muusika ning eksperimendid tekstidega
mis kannavad muusika ja kirjanduse tulevikku
ühiskondlikus plaanis pole cyberpunki klassikaline kangelane hacker
enam kindlasti romantiline õigluse nimel võitleja
pigem suurkorporatsioonide või valitsuste poolt üles ostetud
cyberpunki olemuslikkus on metateadvus
teadvustamata lähenemine teadvusele
metateadvus on tunnetussfäär
aju masinlikkus
tekstimootor
tühjade tähistajate voog
häkkimine suurde süsteemi
kus pole enam kujutlust teadvusest
vaid robotlikkuse puhas vorm
keha taandumine vahendajaks
cyberpunk
on vaid tehnoloogiliselt
raalide ja võrgustiku näol
saanud toe et
teostada skemaatilisi uuringuid
ideede ja kombinatsioonide
lõpmatus hargnevate teede labürindis
hüperreaalsuse kogemus
popkultuuri ja teadusliku revolutsiooni crossover
tehnoloogilise optimismi utoopia tõusva graafiku katkimurdmine
millest on alguse saanud teatavad kõnelemise tajumise ja tunnetuse viisid
mis väljuvad etteantud süntaksist maatriksist või ruumist
seda samas empiiriliselt uurides
ületades sellega mudeli
ühtaegu evolutsioon ja dekonstruktsioon
cyberpunki meelsuse praegused metamorfoosid
on errorite ja vigade muusika ning eksperimendid tekstidega
mis kannavad muusika ja kirjanduse tulevikku
ühiskondlikus plaanis pole cyberpunki klassikaline kangelane hacker
enam kindlasti romantiline õigluse nimel võitleja
pigem suurkorporatsioonide või valitsuste poolt üles ostetud