13.06.2008, 00:00
Kuhu panna "'kurjad"' lapsed?
Haridussüsteemis pole sobivat kohta käitumishäiretega lastele, kuigi nende hulk suureneb pidevalt.
Kevin tuli maalt Tallinna Ristiku põhikooli, mis on mõeldud
õppimisraskustega lastele. Kuid tema põhiprobleem pole
õppimine – ta kakleb nagu pöörane. Õpetajaid
šokeerib, et poiss ropendab ja sõimab eakaid daame, kelle
elutöö on olnud õpetada neid lapsi, kellel taipamine
võtab aega või kel on lasteaiast saati logopeedilised probleemid.
Kooli direktor Katrin Luhaäär on kehtestanud Kevinile
range korra. Aineõpetajad õpetavad poissi suletud ruumis, taludes
tema inetut käitumist. Kevinil on isiklik tunniplaan. Vahetunnis peab ta
istuma välisukse juures turvamehe kõrval.
Ekspress
kirjutas läinud nädalal loo kurjast üheksa-aastasest
tüdrukust Susannast, keda kardavad lapsed ja kellega ei saa hakkama
õpetajad. Tüdrukule on kooli kulul palgatud
abiõpetaja-turvamees, kelle ülesanne on muuhulgas hoida
tüdrukut kaklemast.
Lastepsühhiaater Piret Visnapuu
räägib, et Susanna on äärmuslik juhtum ja seesugused lapsed
vajaksid ravikodu tüüpi õppeasutust. Lapse päev peaks
sisaldama tegevusi, mis suunavad teda stabiilse hingeseisundi poole.
“Ilma selleta pole temast ei emakeele ega matemaatika
õppijat,” ütleb Visnapuu. Vähemalt esimese aasta vajab
Susanna pigem ravitööd kui õppekava läbimist.
Teiseks, Susanna pole rumal ning teda ei saa nagu Kevinit suunata
õpiraskustega laste kooli (kuigi ka Kevini koht pole seal).
Loo teeb keeruliseks see, et Susanna ema pole kunagi arvanud, et tema laps on
eriline.
Tahtmatuses seda tunnistada ja oma õiguse
tõestamiseks on ema läinud kätega kallale Susanna kooli
õppealajuhatajale. Võimalik, et ema vajab meditsiinilist abi.
Aga kui ema pole nõus, ei saa lapsele sobivamat õppevormi
pakkuda.
Susanna on näide uue aja lastest. Viimase kümne
aastaga on meie ellu tulnud arvutid ja mobiiltelefonid, aga ka uut
tüüpi lapsed – nad ärrituvad kergesti ja neil on raske
vagusi püsida.
Osa neist lastest on loomult heatahtlikud, kuid
lihtsalt püsimatud ning nad on kõige suuremaks ohuks iseendale ja
mitte teistele. Hullemad neist on pahatahtlikud, kaklevad kui
pöörased ja mõnel neist on inetu kõnepruuk.
“Kolmkümmend aastat tagasi polnud selliseid lapsi,”
ütleb Katrin Luhaäär, kes on õpiraskustega lastele
mõeldud Ristiku põhikooli direktor. “Lihtsalt ei
olnud!”
Pedagoogid ja psühholoogid tunnistavad, et
viimase viieteistkümne aastaga on suurenenud käitumishäiretega
laste hulk. “Palju neid on, ei julge hinnata, aga ühe kooli jagu
saaks neid kokku küll,” ütleb lastepsühhiaater Piret
Visnapuu.
Esoteerikud nimetavad neid indigolasteks;
talupojamõistusega inimesed lihtsalt kasvatamatuteks; kolmandad
väidavad, et need on noored kriminaalid; psühhiaatrite pilgu
läbi on need lapsed haiged.
“Algselt sõdib
käitumishäirega noor millestki ilma jäämise tundega ja
võtab jõuga, mida muidu ei saa. Samuti võib ta panna teisi
kannatama, et ise vabaneda valust, mida ta on tundnud,” räägib
lastepsühhiaater Piret Visnapuu. “Kuid peagi kaotab ta kontakti
algse ebamugavuse ja kannatusega ning kogeb pigem rahulolu oma tegudest.
Karistus võib paradoksaalsel moel pigem rahuldust pakkuda.”
Kuigi arstid diagnoosivad neil lastel psüühikahäire, mis
tunnistab, et neil on raske iseendaga hakkama saada, pole neil ometi kohta
haridussüsteemis. Entusiastide ettevõtmisel tegutseb Tallinnas
Vanalinna Hariduskolleegiumi ju
ures Püha Miikaeli Ühendus. Aga see pole süsteem, see on
ettevõtlike inimeste hea algatus.
Nii satuvadki
käitumishäiretega lapsed neile sobimatusse keskkonda. Neid on
õpiraskustega laste koolides, nagu Tallinnas Ristiku põhikool.
Kuid kõige rohkem kohtab selliseid lapsi tavakoolides, kus nad muudavad
kaasõpilaste elu põrguks.
Erilahendused on vajalikud
Tõnis Lukas, haridus- ja teadusminister
Tõnis Lukas, haridus- ja teadusminister
- On kaks võimalust: kas eraldada erivajadusega lapsed spetskoolidesse või püüda tasandada neid tavakoolides.
- Meie ühiskond on otsustanud, et me sotsialiseerime erisusi võimalikult palju tavakoolides.
- Eriilmelises ühiskonnas on teinekord vaja erilisi lahendusi ja õppetööd väiksemates rühmades. Uus põhikooliseadus peaks seda pakkuma.
- Mina näen erivajadustega laste tulevikku väiksemates ja kodusema keskkonnaga koolides. Lahendusi võime leida Waldorf- ja eripedagoogikaga koolides.