28.11.2008, 00:00
Kuidas saada filmistaariks
Mõned tüdrukud lihtsalt on ilusamad, andekamad ja põikpäisemad kui teised. Vene uue kooli filmistaar Ravshana Kurkova, kes mängib Veiko Õunpuu filmis "'Püha Tõnu kuisamine,"' juhtub olema üks nendest. Preili Kurkovaga kohtus Anne Vetik.
Ravshana on Eestis veetnud paar kuud. Selle aja jooksul on ta käinud
Narvas, Saaremaal, Tallinnas ja tundmatutes väljasurnud külades.
“Tallinn on muidugi piltilus linn, aga kuna võtted toimusid ka,
sain ma teistsuguseidki mälestusi. Mõned kohad olid
hirmuäratavalt vaesed ja depressiivsed. Tahaks siia suvel uuesti
tulla,” arutleb Ravshana.
Täna on Kurkova viimane
päev Eestis, ta on heas tujus ja soovib jutustada. Me joome tühjas
kohvikus teed ja mu lauakaaslane muutub järjest sõbralikumaks.
“Tegelikult ei saa öelda, et ma oleks väga suur sõber
ajakirjanikega. Kuigi meil Venemaal ei ole päris sellist paparatso
süsteemi nagu Hollywoodis, on seda ikka juhtunud, et hommikul
löön ajalehe lahti ja vaatan, et ahaa, okei siis, tore ka teada, mis
ma vahepeal teinud olen. Tööst mulle meeldib rääkida ja see
on iseenesestmõistetav. Ma ju olen näitleja ja seega edev. Ära
usu, kui mõni näitleja vastupidist väidab!” on Ravshana
kindel. Ta ei näe välja vanem kui 22 ja tegelikku vanust, 28 aastat,
reedab vaid enesekindlus ja teatud küünilisus. Paistab, et Kurkova ei
ole just sinisilmne ingénue.
16 aastat tippu
jõudmiseks
“Terve mu perekond on seotud
kinoga. Vanaema ainukesena ei ole, tema on günekoloog, karm naine, elab
Taškendis. Vanaema on mulle tähtis ja arvan, et olen tema moodi.
Esimest korda mängisin filmis “Sõnajala saladused”,
olin siis 12 aastat vana. See oli täiesti jube! Ma ei saanud aru, miks
peab ühte ja sama asja 20 korda tegema,” meenutab Ravshana.
Eakaaslastes tekitas Ravshana esimene roll kadedust. “Selle filmi
tõttu võõrandusid minust klassikaaslased ja mul oli koolis
vähe sõpru.”
Ravshana vanemad arvasid samuti, et
nende tütar peaks valima eriala, kus ei tule kõrget lendu ega
valusat kukkumist. “Läksin õppima filoloogiat,”
jutustab paberitega õpetaja Kurkova, kes on praeguseks mänginud
rohkem kui kümnes filmis, millest enamik leidnud publiku ja kriitikute
heakskiidu. “Mul on hea meel, et ma lisaks näitlemisele midagi
oskan. Kes teab, äkki see praegune vedamise laine saab läbi, siis
saan alati kooli tööle minna,” räägib Ravshana.
Vene-Eesti suhted
“Eestisse tulles
mind eelarvamused ei vaevanud, ma ei ole neid kuumade eesti poiste anekdoote
kunagi armastanud. Inimesed on igal pool ühesugused,” leiab
Ravshana, kelle soontes voolab araabia, usbeki, türgi ja vene verd.
Küsin vahele, kuidas on lood Vene kinoga. “Hetkel ei saa
kiita,” muutub Ravshana tõsiseks, “projekte
tõmmatakse kokku, rahakraanid keeratakse kinni. Aga viimaste aastate
jooksul on kõik vähegi aktiivsed näitlejad saanud
mängida. Teles, teatris, igal pool oli palju tööd, sai teha nii
kunsti kui raha teenida. Ainult laisad vingusid, et oh, keegi mind ei armasta,
keegi mind ei taha. Oblomovštšina. Ma ei arva, et peaksin end
Venemaaga piirama. Olen ju praegu siin, Eestis, mängisin Eesti lavastaja
juures ja see on üks parimaid asju, mis on minuga kunagi juhtunud.”
Kuidas Ravshana üldse jõudis Õunpuu uude filmi?
Siis, kui selgus, et Eestist filmi tarvis Nadeždat ei leia, prooviti rolliks
Vene näitlejannasid ja kui ilmus välja Ravshana, oli kõigil
selge, et tema ongi õige Nadežda. “Andres Puustusmaa soovitas
Veikol mind üle vaadata. Ja Veiko otsustas, et minust peabki Nadežda
saama. Kui sain teada, et tegemist on Veneetsia Kuldlõvi omanikuga,
tegin korraliku võidutantsu.”
Keelebarjäär
koostööd &Ot
ilde;unpuuga ei seganud, Ravshana oskab leida selle kirjelduseks vaid
vaimustust ja austust täis sõnu. “Ma võin öelda,
et Veiko paljuski vastab minu unistuste režissööri kirjeldusele. Ta
lubab sul kaasa mõelda, ta ootab improvisatsiooni. Tegelikult on Veiko
igavene huligaan, mõnikord ta ei öelnudki mulle, mida
nüüd Taavi (peaosatäitja Taavi Eelmaa) järgmisena teeb, ja
pidin lihtsalt asjaga kaasa minema.”
Oma kangelannast
rääkides ei leia Ravshana punkte, kus nad võiks samastuda.
“Nadežda on nõrk, ta ei julgenud saatusega võidelda, mina
aga olen võimeline jooksma peaga vastu veoautot ja ma usun, et ma saan
sellest autost jagu,” väidab Ravshana, ja ma olen temaga
täiesti nõus.
Töönarkomaania on
kasulik haigus
Kui Õunpuu kutsus Kurkovat oma filmi,
kaalus Ravshana kolme asjaolu: “Olulised on stsenaarium, lavastaja
isiksus ja roll. “Püha Tõnu” puhul jooksid kõik
kolm asja kokku.
Enamasti seda ei juhtu. Teatud rolle pakutakse
mulle sageli välimuse pärast. Ma ei oska öelda, on see hea
või halb, kindlasti on ilu minu trumbiks, kuid ma ei karda vananemist.
Kahju, kui sinu edukuse taga on vaid välimus ja abielu
produtsendiga,” kirjeldab Ravshana Vene filmimaailma süsteeme. Temal
paksu rahakotiga sponsoreid ei olnud.
Sel aastal tuleb Õunpuu
muusal välja kaheksa filmi ja puhata ta ei kavatse. “Minust
võiks saada Euroopa piires nõutud näitleja. Mulle imponeerib
Prantsuse kino. Lemmikfilm on “Armastajad uuelt sillalt”. Olen
saatusele tänulik, et “Püha Tõnu kiusamine” viis
mind kokku Denis Lavantiga. Ma ei unista Hollywoodist, see ei ole üldse
minu teema. Kuigi kui Woody Allen või vennad Coenid oma filmi kutsuks,
ära ei ütleks. Kolmandaks mu suureks lemmikuks on Wong
Kar-Wai.”
Kuna viimase aasta jooksul pole Ravshanal vaba aega
olnud, ei saa ta öelda, et ta elus oleks näitlemisele suuri
konkurente. “Töö on minu jaoks kohutavalt oluline. Olen
töönarkomaan. Ma ei huvitu kuigi palju poliitikast,
olümpiamängudest ega sotsiaalvõrgustikest. Naisteajakirju loen
vaid siis, kui seal on midagi minust kirjutatud,” ütleb Ravshana ja
itsitab rahuolevalt. Ravshana peab oma parimaks harjumuseks sõltuvust
raamatutest. Nagu eeskujulikule vene näitlejannale kohane, armastab ta
klassikuid. “Mulle meeldisid juba väiksena Dostojevski ja teised
olulised härrad, aga kui sa loed neid 13-aastaselt, on efekt üsna
kahtlane. Praegu saab juba midagi aru. Ma ei kujuta ette, mis toimub inimeste
peades, kes sunnivad lapsi näiteks “Meistrit ja Margaritat”
analüüsima.”
Miks Ravshanale üldse meeldib
näitleja olla? Ta jääb mõtlikuks: “Kõik
inimesed kardavad surma. Siis kui sa oled näitleja, tekib sul
võimalus elada läbi lisaelusid, tunda asju, mida muidu ei tunneks.
Jätad oma jälje ajalukku. Muudad end igaveseks. Sellepärast ei
tohi ka haltuurat teha. Ma ei häbene ühtegi oma
töödest.”
Tähtsamad rollid:
“Sõnajala saladused” 1992
“Surnud tütred” 2007
“Kolm tütarlast” 2007
“Moos sakurast” 2008
“Barviha” 2009
“Sõnajala saladused” 1992
“Surnud tütred” 2007
“Kolm tütarlast” 2007
“Moos sakurast” 2008
“Barviha” 2009