Ma mäletan siiani hirmu ja ängi Läti suurima päevalehe Diena toimetuses, kui saime teada, et leht on maha müüdud. Töötasin tollal seal uuriva ajakirjanikuna.

Oli aasta 2009, ülemaailmse finantskriisi hari. Diena oli viimased 20 aastat olnud Läti sõltumatu ajakirjanduse lipulaev. Tuleb siiski tunnistada, et lugejate hulk ning tulud olid hakanud tasapisi kahanema juba pisut enne suurt kriisi. Seetõttu polnud see tegelikult kuigi suur üllatus, et lehe suur­omanik, Rootsist pärit Bonnieri grupp otsustas Diena koos ärilehega Dienas Bizness maha müüa.

Üllatus oli see, et meie, lehtede töötajad, ei saanud teada, kes on uued omanikud. Nad peitsid ennast ­tundmatu Luksemburgis registreeritud firma taha. Samal ajal viitas nii mõnigi asjaolu, et tegelikult asusid omanikud Lätis. Asi lõhnas väga halvasti. Protestiks sellise varjamise ja hämamise vastu lahkus enamik Diena ajakirjanikke töölt.

Teiste seas ka mina.

Nüüd, kümme aastat hiljem on Läti suuremate üleriigiliste päevalehtede (lisaks eelmainitud kahele veel Neatkarīgā Rīta Avīze) lugejate arv kukkunud kuni 80 protsenti (võrreldes 2007. aastaga). Tagantjärele on meil selgem ka pilt, kes on lehtede omanikud ja millised nende motiivid.

Avalehele
4 Kommentaari
Loe veel: