Kuristik neelab Turaida linnust
Rekordpaksusega lumi sulas Koiva jõe rahvuspargis veebruari alguses
ootamatult kiiresti ja Turaida linnamäelt vulisesid alla äkki tekkinud ojad.
Aga katastroofi ei ennustanud miski.
6. veebruari õhtul sõitis üks perekond
autoga hilisõhtul Sigulda vaksalisse pojale vastu. Tee Turaida alevikust
naaberasulasse, Sigulda linna kulgeb sügavas orus kahe kõrgendiku, Karli ja 800
aasta vanust kindlust kandva linnamäe vahel. Autojuhte hoiatab enne orgu
laskumist liiklusmärk 11protsendilise teekalde eest.
Pool tundi puudus
südaööst, kui oru põhja jõudnud auto laternatevihku kukkus vasemalt, linnamäelt
puu. Auto peatus. Asfaldile langes veel kaks suurt puud. Siis kukkus neid juba
järjest, kuus-seitse-kaheksa. Seejärel tuli kohinal alla osa
mäest.
Vaksalisse sõitjad jäid maalihkest õnneks puutumata. Hommikuks jõudis
päästeteenistus maanteed niipalju puhastada, et töölesõitjate autod läbi
mahtusid. Ja autojuhid sõitsidki, riskides uue varingu alla jäämisega.
Õhtul
teatas Sigulda raadio otsusest liiklus sulgeda: ohus olid mitte ainult inimeste
elud, vaid ka Turaida muuseumiks renoveeritud linnus, Lätimaa kõige populaarsem
turismiobjekt.
Kohalikud helistasid raadiosse ja protestisid maantee
sulgemise vastu. Sigulda ja Turaida vahel on ainult üks tee, ümbersõit
võtaks pool tundi.
Päev hiljem nurisejaid enam ei leidunud. Esimesel
öötunnil oli linnamäel toimunud uus, eelmisest võimsam maalihe. Sigulda-Turaida
tee muutus oru põhjas läbimatuks, tekkis selline puude- ja pinnaseräga, nagu
oleks mõni hiidkoletis oma kurja käpaga vastu mäge virutanud.
Kaks
järjestikust varingut põhjustasid linnamäel ehmatava muutuse. Kuristik lähenes
linnuse vundamendile, varinguserv jäi mõnel pool pidama vaid kolme-nelja
meetri kaugusel müürist.
Turaida linnuse tornid, kust avaneb kaunis vaade
Koiva jõe ürgorgu ja metsastele mägedele, jäid 8. veebruarist külastajatele
suletuks.
Ekspress sõitis õnnetuspaika läinud esmaspäeval. Auto jääb seisma
teele veetud mullakoormate ees, mis tõkestavad sõidu Turaida ja Sigulda
vahelisse orgu.
Üheksa ja pool saapapikkust
Muuseumi
piletimüüja Inese Vecvanaga räägib, et nädalavahetusel täitus Turaida
muuseumi parkimisplats sõidukitest. Lätimaa kõikidest nurkadest tuldi linnust
ähvardavat ohtu oma silmaga vaatama.
Vecvanaga müüs siis sadakond ühelatist
pääset. “Need, kes ostsid pileti, ei läinud muuseumi, vaid orgu maalihet
vaatama. Kõik tunnevad muret, sest Turaida on meie uhkus. Kui linnus peaks
kukkuma, on see sensatsioon.”
Jalakäijaid hoiatavad orgu minemast
tagasihoidlikud, turistide vaoshoidmiseks mõeldud sildid ning üle tee veetud
punavalged lindid. Inimesed voorivad hoiatusmärkidest hoolimata.
Geoloogid
Aigars Zemitis ja Maris Serzans firmast Latgeo seavad vihmasajus
üles teodoliiti. Maalihked pole linnuse punastesse tellismüüridesse pragusid
veel tekitanud. Latgeo peab iga päev mõõtma ja võimalikest nihkumistest teada
andma.
Ümber linnuse kulgeval jalgrajal liigub mapi ja mureliku näoga
ülikonnas mehi. Läti valitsuse korraldusel tuleb linnamäe nõlvu tugevdada
et linnus päästa.
Linnamägi on varisenud kolmest paigast. Ekspress
mõõdab maad kõige kitsamast kohast kuristikuserva ja lossimüüri vahel.
Tulemus – üheksa ja pool saapapikkust ehk 285
sentimeetrit.
Suured autod panid mäe
varisema
Turaida muuseumi abidirektor Aivars Irbe käib ringi
väikese tsemendipangega. Müüri on vaja panna andurid, et jälgida linnuse
seisundit.
“Palju lund oli, see sulas kiiresti. Vee äravoolu süsteem puudus.
Suured metsaveoautod sõitsid keelavast märgist hoolimata mööda,” loeb Irbe üles
maalihke põhjusi.
Oru põhjas ukerdab üle pori ja puutüvede prillidega mees,
kilekott käes, justkui Alutaguse ürgmetsa sattunud turist. Filoloog Aldis
Tsilinskis on saabunud sündmuspaigale 40 kilomeetri kauguselt Riiast
reisirongiga.
“Looduskatastroof,” ütleb uskumatu näoga Tsilinskis
ja peseb orupõhjas vuliseva lumeveega kingadelt paksu pori.
K ohalikud
inimesed, kellel Turaida ja Sigulda vahel iga päev käimist, on sisse
tallanud teeraja oru maalihkest puutumata küljel. Sealtkaudu ukerdavad Turaida
emad sülelastega Sigulda arsti juurde, koolitüdrukud tundi ja vanainimesed
poodi. Hea, kui jalaluid ei murra.
Tartu ülikooli geoloogiaprofessor
Volli Kalm ütleb pärast internetist Turaida maalihke piltide
vaatamist (www.pano.lv), et varisenud
on mäenõlv, millele päike peale paistab ja mis ilmselt on veega küllastunud.
“Maalihe võib tekkida, kui sulanud maakiht hakkab külmunud kihi peal libisema.
Raskete autode põhjustatud vibratsioon mängib kindlasti oma osa.”
Ööl
vastu 12. veebruari toimus Turaidas veel üks maalihe. Ümber lossi pole
uudishimulikel enam võimalik jalutada.
sidebar
Eestlaste
hukkumispaik
Turaida tähendab liivi keeles jumala aeda (tora
aida). Henriku Liivimaa kroonika räägib Turaidas asunud liivlaste vanema
Kaupo suurest linnusest.
Kui ristiusu vastu võtnud Kaupo
naasis 1206. aastal Roomast külaskäigult paavsti juurde, leidis ta, et
liivlased on vahepeal ristiusust taganenud. Karistuseks põletas Kaupo Turaida
linnuse maha.
Henriku kroonika kirjutab, et 1211. aastal käisid Turaidat
piiramas saarlased, läänlased ja rävalased. Saarlased jõudsid kohale laevadega
mööda Koivat. Henrik märgib, et Riiast saabus liivlastele ja sakslastele
abivägi ja eestlased said suure lüüasaamise osaliseks, kaotades 300 laeva ja
2000 meest.
Sakslased rajasid 1214. aastal Turaidasse liivlaste linnuse
rusudele uue, piiskopilinnuse, mis renoveeritult tänaseni püsib. Linnus oli
kasutusel kuni põlenguni 1776. aastal.
17. sajandi algusest pärineb legend
Turaida Roosist, kaunist linnuses kasvanud neiust, kes oma armsamale truuks
jääda tahtes laskis end mõõgaga surnuks raiuda teda vägistada püüdnud Poola
armee desertööril.
Ajaloolane Toomas Abiline ütleb, et lätlastele on
muinaskultuur ja muinasusk tänapäeval tähtsamad kui eestlastele. Näiteks
tegutseb Lätis 13. sajandi võitluskunsti ühing, mis korraldab vaatemängulisi,
sepamõõkadega linnuseründamisi.