Läänemere orjatarid
Esmaspäeval astub Romantikalt maha kolm nisset. Ei jaksa enam. Nissedeks
kutsutakse töötajaid, kes rootsi lauaga puhvetis toitu ette tassivad.
Soome-sõidu ajaga – kolme ja poole tunniga – jooksevad buffet'
poisid-tüdrukud jalad villi.
Ühe saali peale on kolm nisset, kellest
igaüks teenindab 60 inimest korraga. Toob lauda kõike, mis otsas, vastab
naeratades kõigi küsimustele, rahuldab kõiki nõudmisi…
Nädala lõpus on siin
hullumaja – jalul on oldud ka 18 tundi järjest –, nädala alguses on natuke
vaiksem.
Tallinki uus laev Romantika on Läänemere kõige uuem ja üks
luksuslikumaid laevu. See on viimasel kümnel aastal esimene laev, mis
Tallinn-Helsingi liinile ehitatud.
Pardale mahub 2500 reisijat, mis on
1000 võrra rohkem, kui näiteks Meloodial või Fantaasial. Aga teenindavat
personali võeti tööle vaid mõnikümmend rohkem.
Töötajad on ristinud
Romantika orjalaevaks. Naised, kes enne laeva peal töötanud, ütlevad, et pole
varem sellist rügamist ja ebainimlikku töötempot näinud. Higi lendab ja pausi
hingamiseks ei jää.
Magamiseks jäi esimestel reisidel öösel neli-viis
tundi. Niimoodi kolm päeva järjest. Pärast nädalavahetust suudab kliendile
särada ja naeratada mõni üksik vapper.
Kajutiteenijad läksid
Riias maha
Kaks nädalat tagasi tegi Romantika oma esimese uhke
sõidu Riiga – tähtsate ninadega pardal – ja Riias astusid laevalt maha ka
esimesed mässumeelsed kajutiteenijad.
“Kõik, rohkem ei jaksa!” Oma raha
eest sõitsid nad mööda maismaad Eestisse koju tagasi. Algajaid kajutiteenijaid
ähvardasid peakokad sellega, et laevalt maha astuda ei saa – turvamehed on
ees.
Riias maha läinute arvuks öeldakse viis inimest, täpselt laevatöötajad
öelda ei oska. Kindel on see, et üks punt jäi Riiga maha ja keeldus tagasi
tulemast, ütlevad kajutiteenijad, kes olid tookord tööl. Oma nime nad
avalikuks teha ei taha.
Töötajate ülemus ja Hansatee arendusdirektor
Ingrid Preeks ütleb, et see ei vasta tõele.
Aga
paljudel möödunud nädalal tööl olnud kajutiteenijatel on just praegu vabad
päevad. Ekspressiga rääkinud kajutiteenijatest vähemalt kolm ei ole kindlad,
kas nad tahavad enam laevale tagasi minna, kui puhkepäevad läbi.
Teisipäeval lahkus laevalt veel kaks töötajat.
Kahe
nädalaga on töölt ära läinud kokku vähemalt viiskümmend inimest,
kinnitavad sel nädalal töötavad kajutiteenijad. Bändimees shõubaarist Starlight
Palace tunneb ise viit.
Ingrid Preeks räägib kolmapäeval,
et lõpetatud on lepingud ainult viie inimesega, see ongi kõik.
Hansatee tegevdirektor Kalev Järvelill peab juttu viiekümnest
inimesest jaburaks. “Täpset töötajate arvu ma ei oska öelda, aga on absurd
väita, et lahkutakse massides.”
Midagi on ikkagi viga, et minnakse?
“Iga
uus asi vajab sisseelamist ja paikaloksumist,” põhjendab Järvelill. Laev on
liinil olnud praegu pool kuud. “Käivitamisperiood kestab poole juunini ja
probleeme on sissetöötamisel alati,” lisab Ingrid Preeks.
30 krooni tunni eest
“Tempo on nii kõva, et päkad löövad tuld ja
klaasi vett pole aega juua,” räägib üks kaheksanda teki tööline, must prügikott
näpu otsas. Kajutikoridorid sellel tekil on kahel pool nii pikad, et paistab,
nagu lõpeksid need alles paarisaja meetri pärast.
Kitsa koridori otsast
näeb, kuidas naised “traageldavad”. Üle koridori tehakse haake ühest toast
teise.
Kaheksandal tekil on kokku 329 kajutit, sealhulgas kaks sviiti ja
viis luksuskajutit. Naisi on siin tööl nii vähe, et igaüks neist peab ära
koristama saja kajuti ringis. Aega selleks on alla tunni.
Laeval Vana
Tallinn on koormus täpselt kaks korda väiksem.
Arvutiga on ülemused välja
arvutanud, räägivad naised, et ühe kajuti kordategemiseks on kolm minutit. Aga
teine arvutus näitab, et kaheksanda teki naistele jääb kajuti jaoks ainult 1,6
(!) minutit.
Tulemusega naised rahul ei ole. Klientide kohta ei osata
öelda.
“Sama musta rätiga tõmban kraanikausi puhtaks, kuigi kõik
spetsvahendid on olemas. Aeg on kõige valusam teema!” ütleb heleda peaga
neljakümnene naine, viskab tühja vodkapudeli prügikotti ja veab selle järgmisse
kajutisse.
Esimesel nädalal ootas üks soomlane poolteist tundi oma kajutit,
kuni see korda tehti. Selle ajaga on laev aga pool Tallinna-Helsingi teed juba
ära sõitnud.
“Nõrgemad naised nutavad mitmendat päeva ja ahastavad suurest
pingest,” räägib tüdruk, kes möödunud nädalal tööl oli, “aga kedagi ei
huvita.”
Meeleolu uut laeva teenindavas seltskonnas on nagu mässueelses
linnas. Keeb ja kihab. Ülemustega rääkida ei julge keegi – kui ei meeldi, võid
ära minna.
Tunni töö eest (näiteks saja kajuti koristamise eest) saavad
kajutiteenijad 30 krooni. Ka Eesti keskmine tunnitasu on suurem, üle 35
krooni.
Seitsmenda teki kelner räägib, et palk on 3900-4000 krooni. Ta on
laeval töötanud viimased kaheksa aastat.
Turvamehed käivad aegajalt
nende juures alkomeetriga ja mõõdavad promille.
Ületunnid makstakse
töötajatele kinni. Tööpäev peaks kestma 10 ja pool tundi, aga tihti
läheb kõvasti üle.
Luksuslaeval pole prügišahti
Restorani köögis õhetab tumedapäine
kokk, kõrvad tulipunased. Tema ees, teisel pool pliiti ja letti, seisavad
rivis mõned tüdrukud ja poisid – oleks juba vaja ette viia… aga
tellimusega pole alustatudki! Soomlased laudade taga näpivad klaase ja muutuvad
närviliseks. Lõdvemat hetke koka jaoks ei paista kuskilt. Kui esimesel nädalal
oli pidu, tassisid süüa lauda isegi intendandid (laeva
juhttöötajad).
Küsimuse peale, kuidas olukord uuel laeval on, tõstab kokk
pilgu üles, teeb saalile silmadega tiiru peale – ülemusi ei paista – ja vastab
pärast väikest pausi kõlavalt:
“Bullshit!”
Naeratab ilma rõõmu
tundmata, ja segab wok-panni rohelist. Meel on mõru.
“Orjata tuleb mehe
eest!” Sama ütlevad teised siin “järjekorras”.
28aastane töötaja räägib,
kuidas kokk tagaköögis hüppab prügikottide vahel seni, kuni tuleb poiss, kes
need ära viib – sest laeval ei ole prügišahti. Ekstra prügikottide teisele
tekile tassimiseks võeti tööle eraldi inimene, kes need liftis alla
viib.
Kui Romantika seisab Helsingi sadamas, jääb laevale reisijaid vähem.
Nüüd pannakse buffet kinni, tolmuimejad hakkavad undama, klaas ja
messing lüüakse kiiruga läikima.
Ametiühing aidata ei saa
Eesti Meremeeste Sõltumatu
Ametiühingu juht Jüri Lember on kursis sellega, mis Romantikal
toimub.
Ametiühingu kontoris on käinud naisterahvas kurtmas, kuidas
Romantikal on ebainimlik töökoormus.
“Olen kuulnud, et töö on intensiivsem
kui mujal laevadel, aga ainult selle põhjendusega ei saa ametiühing midagi ette
võtta,” ütleb Lember. “See, kui palju tööd ja kui kiiresti keegi suudab teha,
on individuaalne, ja kahjuks pole see mõõdetav.”
Lember arvab, et tööandja
katsetab, kui väheste töötajatega hakkama saab. “Alustatakse ikka miinimumist.
Aga kui raha kokku hoidmise nimel kannatab juba klienditeenindus, töötajad
jäävad haigeks või jooksevad ennast surnuks, tuleb personali juurde
võtta.”
* * *
Teisipäeval kohtub Hansatee tegevdirektor Järvelill Romantika intendantide
ja teiste laeva juhttöötajatega. Lepitakse kokku, et koormus on tõesti kohati
liiga suur ja inimesi pannakse tööle appi.
Ühte vahetusse läheb juurde 25
inimest, kinnitab ka Preeks.
Uue reisi alguses sõeluvad samad higised
naised, kes enne kajuteid küürisid, restoranis laudade vahel.
Neil on
valged särgid, punased seelikud ja kõrged kontsad all – mustad nõud tassitakse
ära kööki.