Tallinki “säästuplaan” võib kaasa tuua märkimisväärse languse siinsel muusikaturul, sest firma viiel parvlaeval töötab kokku ligi 150 pillimeest ja lauljat, kellest sadakond teenivad merel leiba regulaarselt. Näiteks Romantikal, mis kurseerib marsruudil Tallinn-Helsingi, on korraga pardal umbes viisteist muusikut, kes lõbustavad reisijaid kolmel laval.

Kui varem tegid “laevamänge” peaaegu kõik Eesti tippartistid, siis praegu on tekkinud hulk sellele spetsialiseerunud koosseise. Teiste hulgas töötavad merel sellised tuntud esinejad nagu Airi Ojamets, Airi Allvee, Anne Adams, Mait Maltis, Kadi-Signe Selde, Toomas Vanem, Ivar Kannelmäe, Margus Kappel, Priit Pihlap ja Kärt Kaljaspolik.

“Nad on suurepärased, vapustavad muusikud. Neid peaks promoma, mitte kiusama,” leiab üks muusikainimene seda nimekirja kommenteerides. Üks põhjus solvumiseks on see, et importesinejate, eriti slaavlaste kunstiline tase on Eesti ametivendade meelest pehmelt öelda nõrk.

Olukorra pinevust iseloomustab tõik, et ükski Ekspressiga vestelnud muusik ei julge töö kaotuse hirmus avalikult rääkida. “Me ei saa tulla oma nimega ütlema, sest kogu see bänd tõmmatakse kriipsuga maha. Me laostame oma sõbrad. Meil kõigil on lapsed ja liisingud, elementaarsed asjad,” nendib üks anonüümsust palunuist.

Šlaagrid slaavlastelt

Esimesed katsetused slaavi pillimeestega tegi laevakontserni meelelahutuse eest hoolitsev HT Meelelahutus juba mullu. “Venelased imbusid umbes poole aasta eest Peterburi liinile. Algul sõitsid nad reisijatena ja mängisid justkui juhuslikult pilli,” väidab üks laevamuusik. Praegu seilab kordamööda laevadel Romantika, Regina ja Victoria bulgaarlastest koosnev ansambel Formula 6, mis ilmselt saab varsti rahvuskaaslaste kujul lisa.

Möödunud nädalal naasid HT Meelelahutuse juhataja Vaido Uibo ja kunstiline juht Erkki Sillaots Bulgaariast ülevaatuselt, kaasas väidetavalt kokkulepped mitme sealse artistiga, kes edaspidi hakkavad muusikat tegema Läänemerel. “Kogusime materjali, mis tasemel muusikud nad on,” räägib Sillaots. “See on ülepaisutatud paanika. Eesmärk ei ole suurte hordidena inimeste sissevedu.”

Läinud neljapäeval said laevadel töötavad bändid ja triod kutse saata esindajad “koosistumisele” HT Meelelahutuse kontorisse. Kohtumise teemaks märgiti elektronkirjas lakooniliselt “töö ja hind”. “Tundub, et need 150 muusikut seatakse fakti ette, et me kas laseme hinna alla või paneme pillid kotti,” nendib üks laevamuusik. Tema teada mängivad bulgaarlased juba mitmel Skandinaavia laevaliinil. Isekeskis kutsutakse seda “Bulgaaria maffiaks”.

Liina Kirsipuu Kodakondsus- ja Migratsiooniameti avalike suhete teenistusest kinnitab, et Tallink registreeris juba mullu kokku 21 Bulgaaria ja Venemaa meelelahutajat lühiajaliselt Eestisse tööle. Tavalist tööluba taotlemata saab välismaalase siia tööle registreerida loominguliseks või teaduslikuks tegevuseks, kui tal on selleks erialane ettevalmistus või kogemus ning kui töö ei kesta üle kuue kuu aasta jooksul. Selle aasta esimesteks kuudeks on Tallink nii registreerinud viis bulgaarlast ja neli venelast.

Nooti tunnevad, juurat mitte

Numbrid on võõrtööliste kasuks. Kui üks Eesti ansambliliige küsib 1200–1500 krooni õhtult, siis bulgaarlastele makstakse kuuldavasti vaid 950 krooni. “Mis tasu see üldse on, et olla 24 tundi komandeeringus oma kostüümide ja pillidega ning maksta sellelt ausalt maksu? Nad müüvad lihtsalt meid maha!” laidab üks artist, kelle sõnul teeb HT Meelelahutus hinnadumpingut.

Kui seni rääkis laevafirma nendega jõupositsioonilt, siis ähvardav töökaotus sundis muusikuid organiseeruma. Juba mullu aprillis registreeriti Vabakutseliste Muusikute Ühendus, mis leidis koha Eesti Kultuuritöötajate Ametiliidu (EKAL) tiiva all.

Läinud pühapäeval toimunud ühenduse üldkoosolekul volitati läbirääkimistel HT Meelelahutusega esinema EKALi juht Ago Tuuling, transpordi- ja teetöötajate ametiühingu esimees Peep Peterson ning ärimees ja endine pillimees Pekka Mykkänen.

Ekspressi käsutuses oleva memorandumi kohaselt oli 21 ansamblit esindava delegatsiooni eesmärk läbirääkimistel töögraafiku säilitamine, palga- ja töötingimuste suhete reguleerimine ja korrektsete töölepingute võimalikult kiire vormistamine.

Teisipäeva õhtul kinnitab Ago Tuuling, et Bulgaaria konkurendid on üks, aga mitte ainus läbirääkimiste fookus, ent keeldub täpsematest kommentaaridest, sest liigne lobisemine võib tema sõnul vastaspoolt negatiivselt häälestada. “Mõlemal poolel oli häid ettepanekuid ja mõlemal poolel oli põhjendatud pretensioone,” hindab Tuuling jätkuvate läbirääkimiste seisu suhteliselt edukaks. “Tuleval kolmapäeval paneme oma numbrid lauale.”

Valdav osa muusikuid töötab laevadel füüsilisest isikust ettevõtjana. Konkreetseid töökoormusi ei panda paika mitte lepingu, vaid töögraafikuga, mis saadetakse laiali mitu kuud ette, ent millest HT Meelelahutus väidetavalt üha vähem kinni peab. “Nii palju tööd on meie poiste käest ära võetud. Me jätame need päevad vabaks, aga siis kaks nädalat varem lükatakse meid ära,” kuritarvitatakse muusikute sõnul nende aega ja usaldust.

Tallink: probleem alkoholilembus

“See ei laiene kindlasti kõigile Eesti artistidele, kuid pole mingi saladus, et paljudel neist on laevadel väga tõsiseid probleeme distsipliiniga, et mitte öelda alkoholilembusega. Enesehinnangud on seejuures muidugi kõrged,” kommenteerib HT Meelelahutuse juht Vaido Uibo. “Reaalsus on, et tegelikult oleme pidanud kaasama viimasel ajal päris palju soome esinejaid, kuna reisijate seas on olnud nii mõnegi meie “staari” suhtes tõsiseid pretensioone.”

“Miks esines Saku Suurhallis hiljuti just R.E.M. välisriigist, mitte aga kohalik artist nagu näiteks Meie Mees? Miks käivad diskoteekides lääne DJd plaate keerutamas, kas Eesti diskorid pole tasemel?” küsib Uibo retooriliselt.

Firma sõnul on laevadel eri aegadel esinenud artiste nii Soome, Rootsi, Venemaa, Slovakkia, Läti, Bulgaaria, Taani kui ka Suurbritannia passiga. “Kes teeb tööd hingega, sellega ei juhtu midagi. Kes tööd teha ei taha, probleemi pole – uks on kogu aeg lahti,” nendib Uibo.