17.01.2008, 00:00
Loovustuba: avasta ja arenda lapse andeid
Esimesed kolm eluaastat on lapse arengus väga olulised. Lapsevanema
julgustuse ja abiga kasvab õpihimuline, maailma ja inimesi usaldav
laps.
Kuidas lapse loovust arendada?
Pooleaastase lapse jaoks muutub maailm aina põnevamaks ja
huvitavamaks. Ta on juba piisavalt iseseisev, et uut infot ja teadmisi vastu
võtta. Sellel ajal on hea julgustada väikest maailmakodanikku
avastusretkedel. Laps hakkab istuma, roomama ja kõndima, pakkudes
tervele perele põnevat tegevust. Tegutsedes koos lapsega olge talle
eeskujuks ja ergutage teda lahendama ühte ja sama ülesannet erineval
viisil. Hea nõuanne lapsevanemale: julgusta oma last, mängi, loe
raamatuid ja toimeta koos temaga, siis ta tajub su armastust. Leia sobiv
tegevus lapsele ja isale, õele, vennale. Kiitke last ka siis, kui ei ole
suuri saavutusi, kiitke tihti ja kallistage, paitage ja hoidke last süles,
lauldes ja ümisedes, lugedes lakkamatult salmikesi ja mõeldes
välja väikeseid lugusid – teie pere lugusid.
Lapsega
tegelemine on kindlasti kasulik. Lapse arendamine ei tohi olla pealesunnitud,
vaid lõbus mäng, millega on kõik osapooled rahul. MTÜ
Loovustoas on loodud keskkond, mis aitab lastel ja vanematel omakeskis
toimetada, teha asju koos õpetaja ja rühmaga ning samas kulgeda
omas rütmis ja vajaliku kiirusega. Beebide Loovustoa tundides on oluline
lastevanemate koostöö ja tihe kontakt õpetajaga. Meie tundides
töötavad lapsed koos lapsevanemaga, sest see on kõige
turvalisem ja meeldivam viis uusi teadmisi ammutada ja vanu oskusi kinnistada.
Kõige tähtsam ja turvalisem isik loob lapsele soodsa
õhkkonna, mis aitab kasvatada emotsionaalselt tugeva ja iseseisva
lapse.
Põnevaim periood lapse arengus on teine
eluaasta, mil algab mina-kriis. Maailm tundub sel ajal hirmus ja suur. Laps
soovib olla iseseisev, saada hakkama kõigega, kuid jõudu on veel
vähe, mis tekitab pahura enesetunde. Sel ajal tuleks last palju kiita,
osutada tähelepanu igale pisiasjale, mis õnnestub ja näidata
üles huvi tema tegemiste vastu. Vältige negativismi oma lapse suhtes:
kuidas sa ei oska …!
Püüdke last mõista.
Lapsevanem on sel ajal nagu võlur, kes suudab tajuda meeleolumuutusi ja
taluda tahan-ei taha jonni. Kunstitundides on sel ajal raske püsida ja
laua taga istudes ei ole kannatust. Sellel perioodil sobivad liikuvad
mängud ja tegevused, mida on hea teha koos perega toas või
õues.
Mis on Loovustuba?
Beebide
Loovustuba on Eesti esimene beebikool, mis pakub kuuekuulistele kuni
kolmeaastastele lastele arendavat käelist tegevust. MTÜ Loovustuba
loovusrühmad tegutsevad Tallinnas pea igas linnaosas ning juhendajateks on
eriväljaõppega pedagoogid: Tagli Pitsi, Nataly Vest ja Christina
Lään. Tavaliselt on beebikoolides rühmad kas eesti- või
venekeelsed ja rangelt vanusega piiratud. Loovustoas on suund
perekülastusele ja rahvus ning keel ei ole primaarne. Loovustoas
käivad ka inglise- ja soomekeelsed pered.
Rühmas
on lapsed erinevas vanuses ja rahvusest.
Loovustoa metoodika on
ainulaadne. Pakutakse kvaliteetset loovõpet peredele koos lastega.
Loovustunnid, muuseumitunnid, meisterdamistunnid lapsevanematele,
näitused, kodulehe keskkond (
) ning jõuluüritused on
omavahel seotud ühtseks tervikuks.
Loovustoaga saab liituda
kohapeal rühmades või kodulehe vahendusel: valige oma lapsele ja
perele sobiv aeg ja koht, registreerige end rühma. Võtke kaasa
vahetusriided, mida tohib määrida. Tulge kohale ja olge lapsele
toeks.
Mõnusad õuemängu
d
Lumi ja jää saavad olla suurep&
auml;rased kunstivahendid. Proovi järele.
Jäämaal
Kata paber veega ja aseta õue külma kätte (soojal ajal saad
kasutada jääkambrit). Kui vesi on jäätunud, maali pilti
edasi. Ning taas õue külmuma. Vesine värv külmub ja
moodustuvad jäänõelad. Kui lased töö õues
ära kuivada, siis jäävad jäänõelad pildile nagu
jäälilled aknale. Kui tood pildi tuppa, siis sulab maal kauniks
akvarelliks.
Õueküünal
Kata suur 3- või
5-liitrine klaaspurk värviliste salvrätikutega. Selleks kasta
salvrätik vette ja patsuta purgile. Kata purk üleni, võib ka
mitmekihiliselt. Lõpuks kanna salvrätipinnale pva-liimi ning lase
tööl kuivada.
Salvrättidega kaunistatud purgi sisse aseta
õueküünal ning kaunista selliste kumavate tulukestega talvist
aeda.
Maalime lumele vikerkaart
Vala joogipudelisse vett ja tooni
seda guašiga. Torka pudelikorgile naaskliga auk sisse. Nii saad
värvipritsi. Valmista mitut erinevat värvi veepudeleid. Valgele
lumele saad maalida värvilise vikerkaare kui pritsid pudelist
värvivett.
Lumelühter
Veeretage lastega lumepalle ja
asetage need ringselt ning tornikujuliselt ülespoole ehitades. Nii saate
suure lumelühtri. Sügava õnaruse põhja asetage
põlev õueküünal. Õhtul pimedas heidab
küünlavalgus toredat kuma, tervitades möödujaid.
Mängime lumekulli (peremäng)
Lumme tallatakse looklevalt
ristlevaid või ummikradasid. Üks mängija hakkab kulliks, kes
jälitab radasid mööda jooksvaid kaasmängijaid. Joosta
võib vaid radadel. Puudutatu hakkab uueks kulliks.
Sigade
ajamine põllule (peremäng)
Lõigata ümmarguse puu
otsast kettad, mida tuleb kepiga tõugates ettemääratud piirini
veeretada. Võiduajamine algab märguande peale ühise joone
tagant. Võib moodustada kaks võistkonda, kes annavad
„seaketast” nagu teatepulka üksteisele edasi. Sellise
mänguga taotleti vanasti vastlaaegu, et sead karjas koos püsiksid.
Kelgutamine (variatsioonid)
Mida teha mäe peal?
•
Laotage nõlvale erinevaid esemeid: käbid, kindad, pärjad. Alla
sõites peavad lapsed haarama ühe eseme ja sõitma kuni
finišijooneni. Võidab see, kes saab sellega hakkama.
•
Märgi nõlvakule punase paelaga suur ring. Lastel tuleb kelguga
liugu lastes visata ese ringi sisse (kinnas, käbi, pärg).
•
Alla sõites viska lumepall suure korvi sisse.
Head mängud ja toimetused, mida saab teha koos perega
(vaata lisaks www.loovustuba.ee ):
Mina peidan end:
1. Istuge lapse vastas ja katke oma nägu kätega: „Peitu!”. Võtke käed näo eest: „Kuku!”. Korrake mängu ja julgustage last peitust mängima.
2. Peidame end õhukese liniku taha.
3. Peidame palli peopesa sisse.
Mängime koos ema ja isaga, õe ja vennaga:
4. Peidame palli selja taha.
5. Peidame palli õhukese liniku alla.
6. Peidame palli ämbri alla.
7. Peidame palli kaanega kasti sisse.
8. Peidame palli nurga taha jne.
Savi on mõnus voolimismaterjal. Savis saab kujutada peaaegu kõike meid ümbritsevat. Savi annab võimalusi eneseväljendamiseks, pingete maandamiseks, emotsioonide väljaelamiseks.
Lapsed oskavad voolimismassist rõõmu tunda, julgevad katsetada, et näha, mis välja tuleb. Proovi katsuda savi sõrmedega, piserda vett ja paita peopesaga, seejärel katsu savi küünarnukkide ja käeseljaga. Võimalusel astu jalgadega savikaussi ja sõtku savi pehmeks.
Kuidas alustada koos lapsega? Näiteks nii:
Valmistage ette töökoht, katke kilega laud ja korjake vaip kokku. Asetage lapse ette hästi paigalpüsiv savikauss, kast või muu anum ja veekauss.
Jälgi lapse suhtumist savisse (NB! Täiskasvanu peab jääma esialgu vaatlejaks). Kas ta tahab savi kätte võtta, katsuda, pigistada, vormida, kas see meeldib lapsele? Pane mängima vaikne muusika. Võta enda kätte oma savitükk ja istu koos lapsega töölaua taha. Mudi ja pigista oma savi, tekita uusi vorme. Kui oled lubanud lapsel olla vabalt koos materjaliga, küsi, mida saaks savist teha? Arenda vestlust ja vormi oma savitükki. Savi muutus loomaks, mis looma moodi see on? Arvake koos lapsega, mida savitükk teile meenutab.
Kuidas teha savist hiirt: veereta peopesa vahel pall, rulli pall ovaalseks ja näpista kõrvad ja nina. Venita teisest otsast näpistades, saba ja markeeri silmad (või kasutada herneid, pärleid).
Kus hiir elab? Urus? Majas? Pesas? Ehitame koos hiire kodu. Võib voolida savipalle ja sättida need üksteise peale kuhjaks, jättes keskele hiirepesa koht. Võib ehitada savist (ka karbist) toataoline hiirekodu koos mööbli jm sisustusega.
Käes on talv. Pesas on soe, aga mida hiir sööb? Kuidas hiir pesas elab? Mis tal seal on? Kuidas hiir oma aega veedab? Leidke hiirele tegevust ja sisustage tema pesa. Lisa loodusmaterjale, jalutuskäigul korjatud kive, oksi vm.
Kord tuli mängu uus tegelane, see oli kass: „Näu-näu”. Kas kass on teretulnud? Kas lapsed lubavad ta mängu? Võib voolida või kasutada lelu.
Laps tahaks ka ise hiir olla. Keerutame lambavillast hiire saba ja kinnitame vöö vahele (sobib igasugune pael või pehme vöö). Nüüd on laps ise hiir. Joonista vurrud ja ninanöps.
Ehitame hiirepesa. Nüüd tuleb kasutada lauaalust, ümberpööratuid toole, voodikatteid jm suuri asju.
Ema või isa kehastavad kassi, kes magab vaibal. Hiire toimetamine ajab kassi üles ja ta tahab hiire kinni püüda. See kassil ei õnnestu, sest hiir on kaval ja kiire.
Saabub öö (mänguöö) ja kass läheb naabermajja piima noolima. Hiired seavad end pesasse puhkama.
Joonistame ühispildi hiire seiklustest.
Lapsel peab arenema peamiselt keha, kuid ka tegutsemistahe ja meelte areng on oluline. Loov mäng on parim vahend lapse arendamiseks, õpetamiseks ja kasvatamiseks.
(vaata lisaks www.loovustuba.ee ):
Mina peidan end:
1. Istuge lapse vastas ja katke oma nägu kätega: „Peitu!”. Võtke käed näo eest: „Kuku!”. Korrake mängu ja julgustage last peitust mängima.
2. Peidame end õhukese liniku taha.
3. Peidame palli peopesa sisse.
Mängime koos ema ja isaga, õe ja vennaga:
4. Peidame palli selja taha.
5. Peidame palli õhukese liniku alla.
6. Peidame palli ämbri alla.
7. Peidame palli kaanega kasti sisse.
8. Peidame palli nurga taha jne.
Savi on mõnus voolimismaterjal. Savis saab kujutada peaaegu kõike meid ümbritsevat. Savi annab võimalusi eneseväljendamiseks, pingete maandamiseks, emotsioonide väljaelamiseks.
Lapsed oskavad voolimismassist rõõmu tunda, julgevad katsetada, et näha, mis välja tuleb. Proovi katsuda savi sõrmedega, piserda vett ja paita peopesaga, seejärel katsu savi küünarnukkide ja käeseljaga. Võimalusel astu jalgadega savikaussi ja sõtku savi pehmeks.
Kuidas alustada koos lapsega? Näiteks nii:
Valmistage ette töökoht, katke kilega laud ja korjake vaip kokku. Asetage lapse ette hästi paigalpüsiv savikauss, kast või muu anum ja veekauss.
Jälgi lapse suhtumist savisse (NB! Täiskasvanu peab jääma esialgu vaatlejaks). Kas ta tahab savi kätte võtta, katsuda, pigistada, vormida, kas see meeldib lapsele? Pane mängima vaikne muusika. Võta enda kätte oma savitükk ja istu koos lapsega töölaua taha. Mudi ja pigista oma savi, tekita uusi vorme. Kui oled lubanud lapsel olla vabalt koos materjaliga, küsi, mida saaks savist teha? Arenda vestlust ja vormi oma savitükki. Savi muutus loomaks, mis looma moodi see on? Arvake koos lapsega, mida savitükk teile meenutab.
Kuidas teha savist hiirt: veereta peopesa vahel pall, rulli pall ovaalseks ja näpista kõrvad ja nina. Venita teisest otsast näpistades, saba ja markeeri silmad (või kasutada herneid, pärleid).
Kus hiir elab? Urus? Majas? Pesas? Ehitame koos hiire kodu. Võib voolida savipalle ja sättida need üksteise peale kuhjaks, jättes keskele hiirepesa koht. Võib ehitada savist (ka karbist) toataoline hiirekodu koos mööbli jm sisustusega.
Käes on talv. Pesas on soe, aga mida hiir sööb? Kuidas hiir pesas elab? Mis tal seal on? Kuidas hiir oma aega veedab? Leidke hiirele tegevust ja sisustage tema pesa. Lisa loodusmaterjale, jalutuskäigul korjatud kive, oksi vm.
Kord tuli mängu uus tegelane, see oli kass: „Näu-näu”. Kas kass on teretulnud? Kas lapsed lubavad ta mängu? Võib voolida või kasutada lelu.
Laps tahaks ka ise hiir olla. Keerutame lambavillast hiire saba ja kinnitame vöö vahele (sobib igasugune pael või pehme vöö). Nüüd on laps ise hiir. Joonista vurrud ja ninanöps.
Ehitame hiirepesa. Nüüd tuleb kasutada lauaalust, ümberpööratuid toole, voodikatteid jm suuri asju.
Ema või isa kehastavad kassi, kes magab vaibal. Hiire toimetamine ajab kassi üles ja ta tahab hiire kinni püüda. See kassil ei õnnestu, sest hiir on kaval ja kiire.
Saabub öö (mänguöö) ja kass läheb naabermajja piima noolima. Hiired seavad end pesasse puhkama.
Joonistame ühispildi hiire seiklustest.
Lapsel peab arenema peamiselt keha, kuid ka tegutsemistahe ja meelte areng on oluline. Loov mäng on parim vahend lapse arendamiseks, õpetamiseks ja kasvatamiseks.
www.loovustuba.ee
Lisaleht: www.loovustuba.blogspot.com
Lapse arendamise võimalustesse läbi käelise tegevuse.
Kodulehel leiate teoreetilist ja praktilisi materjale,
ülesandeid ja näpunäiteid.
Lisaleht: www.loovustuba.blogspot.com
Lapse arendamise võimalustesse läbi käelise tegevuse.
Kodulehel leiate teoreetilist ja praktilisi materjale,
ülesandeid ja näpunäiteid.