Jared Leto. Afp
„Maailmalõpp on vist lähedal!” hüüaks meie vanaemad viimaste ilutrendide peale. Kosmeetikafirmad on leidnud uue turu – lausa nii suure, et see hõlmab peaaegu poole elanikkonnast. Nad müüvad kosmeetikat meestele!


Enam pole vaja oma meessoost kaaslasele kingitust ostes lõputult ajurakke ja aega kulutada.


Nipsasjake, millest kogu Inglismaa ning ka muu maailm räägib, maksab kuus ja pool naela ning teeb meeste silmad suureks ja sügavaks. Guyliner pani sel suvel Superdrugi poes müügile spetsiaalselt meestele mõeldud süsimusta silmapliiatsi. Toote ilmumine on ajaloolise tähtsusega just seetõttu, et aitab meeste silmameigi massidesse viia. Siiani on enda näolapi värviga katmine imponeerinud eelkõige noortele ja vanadele rokkaritele. Jumestus- ja peitekreemi on metroseksuaalid ning geimehed kasutanud juba aasta. Kuid Guyliner on tekitanud kosmeetikapoes situatsiooni, kus keskealised ärimehed ja nende teismelised pojad mukivad külg külje kõrval avalikult peeglite ees silmi.


Mõned vaatlejad on täheldanud, et mehed võib jaotada kaheks: metro- ja retroseksuaalideks.


Esimene mõiste tekkis aastal 1994, kui kirjanik Mark Simpson selle kasutusele võttis. Metroseksuaal on mees, kes kulutab raha enda peale. Ta on klient kallites riidepoodides, spordiklubides, ööklubides ja ilusalongides ning huvitub modellindusest, näitlemisest, spordi- ja muusikamaailmast. Tänaseks ei ole metroseksuaalsus enam lihtsalt trend, vaid meeste õigus endast lugupidavale elustiilile. Kõige puhtamat tõugu metroseksuaalid on näiteks David Beckham, Brad Pitt ja Antonio Banderas.


Metroseksuaalidele vastanduvad retroseksuaalid, kes peavad teatud enda eest hoolitsemise protseduure liialt naiselikeks. Kosmeetikabrändide püüdluseks on läheneda samm sammult retroseksuaalidele ning nad n-ö ümber kasvatada.


Mehed ja silmapliiats on varemgi omavahel hästi läbi saanud. Näiteks 1970. aastatel, kui glämmrokkarid lisasid silmapliiatsi peale rohkelt n-ö glitterit, või 1980. aastatel, kui uusromantikud tõid moodi romantiliselt sügavad suitsusilmad, millesse võis lausa ära uppuda. Või veel kord 1980. aastatel, kui silmapliiatsist ja valgest puudrist sai süngete gootielukate hommikune must-have. Või 1990. aastatel, kui meigist sai eelkõige transvestiitide relv. See pikk armulugu on tänaseks saavutanud varasemast kommertslikuma ja demokraatlikuma vormi. Tänapäeval ei pea silmapliiatsit käsitseda oskav mees olema ilmtingimata uusromantik, gootikutt või mõni muu alternatiivse popkultuuri esindaja. Kosmeetika­vidinaidki ei pea laenama enam oma tüdruku varudest.


Üks esimene visionäär meeste mukkimisasjanduses oli Jean Paul Gaultier. Asjad, ilma milleta mehed tema arvates enam sekunditki elada ei saa, olid päiksepuudrid, toonitud huulepalsamid, spetsiaalsed ripsmetušid, peitekreemid ja silmalainerid. Neid tooteid otsustas ta julgelt meestele ka müüma hakata; vähem julgelt spetsiaalselt meeste nahale mõeldud hooldustooteid.


Tänapäeval on meeste kosmeetikatööstus (hooldus- ja dekoratiivkosmeetika) koondunud eelkõige Inglismaale. Sealsed mehed saavad valida sadade koorimisprotseduuride, matistavate vahendite ja isepruunistavate toodete vahel. Otse loomulikult asub Inglismaal ka meeste silmapliiatsi üllitanud kosmeetikapoekett Superdrug. Kaupluse edasine plaan näeb ette, et kui Guylineri müüginumbrid on edukad, saavad mehed endale ka värvitu ripsme- ja kulmugeeli (Manscara!), huulepalsami ja miks mitte ka peitekreemi. Samas poes hakkas sügise algusest spetsiaalselt meestele mõeldud huulepalsamit ja peitekreemi m&uuml ;üma kosmeetikabränd Taxi.


Tegelikult ei ole ju meestel õrnemad huuled või ripsmed, et neil oleks vaja spetsiaalse koostisega palsamit või tušši. Samahästi võiks selle näpata tüdruku kosmeetikakotist! Probleem on vaid selles, et sõna „silmapliiats” on liialt tugevalt seotud naiselike tegevustega. Kui aga kirjutada samale tootele peale „meeste silmapliiats”, muutub see palju vastuvõetavamaks. Kosmeetikabrändi Taxi esindaja väidab ka seda, et meestele mõeldud tooted tehakse pisut delikaatsemad ja kergemad, sest mitte keegi ei igatse näha välja nagu drag queen (kui sa just pole drag queen).


Meeste meigiliikumise kohal laiutab liiga suureks puhutud vastanduse pilv  feminiinne vs. maskuliinne. Vaidlused akumuleeruvad eelkõige selle ümber, kui mehelik on meigitud mees. Kuid teema ei pruugi olla seotud pelgalt seksapiiliga. Meeste meik on algselt seotud eneseväljendusega, mingi muusikastiili armastajate hulka kuulumisega või püüdega olla pisut radikaalne. See on eeskujulik mäss ja vaga piiride nihutamine.