11.04.2008, 00:00
Madisson paljastab Pronksiöö telgitaguseid
Ekspress avaldab katkeid elukutselise teisitimõtleja Tiit Madissoni uudisteosest, “Aprillimässu lugu”. Juutide, vabamüürlaste ja kosmopoliitide paljastajal on seekord uued vaenlased –;kapošnikud.
Pronksmehe jalgealune läks tuliseks pärast Lihula
monumendiröövi 2004. aastal, kui Juhan Partsi juhitud valitsus laskis
kõrvaldada Lihula väikelinna kalmistu äärest 13
päeva varem pidulikult avatud 160 cm kõrguse mälestuskivi,
millel oli Saksa mundris eesti sõduri bareljeef.
Selge, et jultunud jõudemonstratsioonile tuli kiiresti anda
vääriline vastulöök, mis ühtlasi demonstreeriks
rahvuslikult mõtlevate eestlaste suhtumist okupatsiooni
sümboliseerivasse ausambasse, millest oli saanud meie riikluse vaenlaste
pühamu. Kogedes iseseisvusaastate ajal poliitilise nomenklatuuri
eiramistaktikat, mida ka sellel korral ei suutnud väärata
ajakirjanduses ilmunud kriitilised kirjutised, tuli kiiresti luua tegus
survegrupp. Selline grupp oleks pidanud minu arvamust mööda suutma
vastuaktsioonidega hoida monumendi probleemi pidevalt ühiskonna pilgu all.
[–] Venelaste provokatsioonile järgnenud päevil suhtlesin
mitme tuttava rahvuslasega, lootuses, et keegi suudab välja pakkuda
konkreetse tegevuskava, kuidas tiblade jultumusele piir panna –
päästa riigi ja rahvuse au. Kuna keegi ei tulnud välja
ühegi konstruktiivse mõttega, siis tundsin, et pean karismaatilise
noorema liidri puudumisel “veteranvõitlejana” jälle
aktsioonide etteotsa asuma.
2006. aasta aprillikuus tuldi endise
Vaba Sõltumatu Noortekolonni (mis etendas aastatel 1987–1988
väljapaistvat osa Eesti iseseisvusliikumises) liidrite Ain Saare ja Aavo
Savitschi eestvedamisel välja Eesti Rahvusliku Liikumise (ERL)
moodustamise ettepanekuga. Aprillikuu lõpus oli initsiatiivgrupiga,
põhiliselt interneti vahendusel, ühinenud mõnikümmend
rahvusliku meelsusega eestlast. Tundsin ettepaneku tegijaid varasemate tegude
järgi, seetõttu liitusin sama kuu lõpus nimetatud
seltskonnaga. [–]
Vahetult pärast õhtuste TV
uudistesaadete äravaatamist istusin arvuti taha ja paari tunniga valmis
artikkel, mille pealkiri osutus edasisi sündmusi silmas pidades
prohvetlikuks: “Pronkssõdur kaob aastaga!”
2004.
aasta kevadel, kui olin vaimustuda jõudnud Kreeka loodusest, kliimast,
elust ja sealse rahva mentaliteedist, ütlesin hingetäiega ühele
tuttavale respublikaanile, kellega vestlesime veiniklaasi taga poliitikast: kui
mul oleks paar miljonit, et Kreekas rentida väike hotell või
taverna, jätaksin maha kodumaa “selle haugimäluga,
mõtlemisvõimetu ja arrogantse rahvaga ning ahnete
poliitikutega” ning koliksin soojale maale. Mu vestluskaaslane
rääkis minu teadmata (“Madisson on meie erakonna peale hirmus
tige, et me olevat valijaid petnud”) ühele Res Publica rahastajale,
et “viska sellele Madissonile paar milli, teda tundes võib ta
meile ei tea mis käki kokku keerata”. Rahamees ei võtnud
mõni kuu enne Lihula sündmusi toimunud hoiatavat juttu
tõsiselt. See meenus talle alles pärast Lihula
monumendiröövi, mille tulemusel algas erakonna Res Publica
allakäik. Jah, oleks pidanud sind siis kuulama, tunnistas poliitikust
miljonär saunalaval minu tuttavale vallavanemale.
Tiblade
aktiviseerumisest häiritud Eesti Rahvusliku Liikumise (ERL) juhatus
võttis vastu otsuse, et venelaste aktsioonidele vastavad rahvuslased
omapoolsete meetmetega. Kuna “punaste” armeel – mille
sünnipäeva venelased väljakutsuvalt pühitsesid – oli
suur roll ka Eesti okupeerimisel, siis suundusid ERL paarkümmend liiget,
eesotsas juhatuse liikmete Henn Põlluaasa, Martin Helme, Anti
Teravmäe ja Jüri Böhmiga leinalippude, küüditamisi ja
okupatsiooni hukkamõistvate
plakatite ning okastraadist punutud pärjaga Tõnismäele.
Rahvuslased planeerisid pärja asetamist samba jalamile, et
juhtida sellega Eesti ühiskonna tähelepanu ausamba ümber
eskaleerunud pingetele, mis võisid lõpliku lahenduse leida vaid
monumendi eemaldamisega Tallinna kesklinnast. Pärga monumendi juurde
asetada ERL liikmetel ei õnnestunud, kuna rahvuslasi ründas suur
hulk agressiivseid tiblasid. Tõnismäel kohal olnud politsei ei
teinudki katset eestlasi venelaste rünnakute eest kaitsta, nõuti
hoopis viimaste lahkumist.”
Eestlastele kurval
aastapäeval, küüditamispäeval 25. märtsil oli
keskpäevaks Tõnismäele kogunenud ligi kakssada venelast.
Monumendi jalamile oli asetatud kuhil punaseid nelke ja rohkesti
küünlaid. Näis, nagu pühitsetakse eestlaste
küüditamist, märkisid elevil venelaste tegevust kaugemalt
jälgivad tallinlased mõrult. Ümber monumendi tiirutas
sõiduauto, milles istujatel olid seljas väljakutsuva kirjaga
“CCCP” särgid. Mitmed kohalolnud vene noored olid
rõivastatud Venemaa jalgpallifännide särkidesse, andes nii
ühemõtteliselt tunnistuse oma meelsusest. Tiblade tegevust
jälgiti kümnekonnast läheduses seisvast politseiautost.
Kuna aprillisündmused on seljataga ja monument viidud oma uude asukohta,
siis julgen tunnistada, et eesti rahvuslased valmistusid kuude vältel
tiblade “võidupühaks”. Suheldi näiteks paljude
kaitseliidu liikmetega, et neid veenda, et selle organisatsiooni liikmetel
lasub kodanikena põhiseaduslik (54. paragrahv) kohustus riiklust
kaitsta, kui võimud seda ei suuda või ei taha. Ühe
sõbra kaudu edastasin ühele riigikogulasele peaministrile
edastamiseks sõnumi: kui võim kavatseb ammulisui taluda veel
ühte rahvuse ja riikluse mõnitamissabatit, siis sekkuvad eesti
rahvuslased-patrioodid. Kuna Jüri Liim oli juba kuu varem registreerinud
9. mail Tõnismäel toimuva meeleavalduse, siis oleksid rahvuse aust
hoolivad eestlased kohal olnud ja püüdnud igati takistada venelaste
kogunemist sealsamas. Vastava üleskutse tekst oli valmis kirjutatud.
Sel ajal kui rahvuslastest eesti patrioodid vaevlesid kroonilises
rahapuuduses, katsudes kapošnikute jõupingutuste kiuste endal
hinge sees hoida ja sealjuures veel okupatsioonimonumendi äraviimist
mõjutavaid üritusi korraldada, ei tundunud viiendal kolonnil
rahapuudust olevat. Pronkssõduri äraviimise vastased aktivistid
levitasid vene noorte hulgas smsi, mis kutsus noori osalema monumendi valves,
lubades tunnitasuks 80 krooni. Sõnumi saatjaks peetakse kohaliku vene
noorsooliikumise Zdes (Siin) aktivisti Mark Sirõkki, kes olevat ka
“Putinjugendiks” kutsutud organisatsiooni Naši komissar,
nagu võis lugeda meie päevalehtedest 26. aprillil.
Loomulikult muretsesid rahvuslased, et kas riik ikka suudab vene
mässulistega hakkama saada, sest esimese rahutuste õhtu ja
öö sündmused, mida näitas Kanal 2, olid murettekitavad. Ka
ei käitunud esimesel päeval politsei väga veenvalt. Helistasin
mitmele tuttavale kaitseliitlasele nii Lääne kui ka Pärnumaa
malevast, et kas kaitseliitu koondatakse (olin ise KL asutajaliikmena
kaitseliidust 1996. aastal tagaselja Johannes Kerdi korraldusel välja
arvatud) pealinna kaitseks. Kuna tegu oli lihtliikmetega, siis ei teadnud nad
asjast midagi.
Ühelt Tallinna maleva jaokomandörilt
kuulsin, et interneti kaudu levitatud teates soovitati “nautida kena
kevadilma”, mis muidugi muretsema pani.
Jälgisin
Tallinnas asetleidnud mässusündmusi teleekraanilt. Pean tunnistama,
et 27. aprilli &
otil
de;htul Kaarli puiesteel ja Vabaduse platsil jäädvustatud kaadreid
vaadates oli mul üle tüki-tüki aja uhke tunne olla Eesti
Vabariigi kodanik. Eesti politsei otsustav tegutsemine jättis hinge kindla
tunde, et riiki suudetakse kaitsta. Tõsi, hiljem, kui hakkasin kogema
valitsejate ja kohtute siidikäelist suhtumist mässajaisse, see tunne
kadus...
Hilisematest jutuajamistest selgus, et Tallinnas elavaid
eesti rahvuslikke aktiviste oli kaitsepolitsei eelnevalt hoiatanud, et
patrioodid oleksid vagusi oma kodudes – venekeelseid kaasmaalasi ei
tohtivat provotseerida, Jüri Liimilt oli võetud vastav allkiri, et
mees loobub varem registreeritud ürituse korraldamisest. Rahvuslased said
niigi aru, et vahepeal oli “sõdur-vabastaja” demonteeritud
ja minema viidud, seega kadus ära põhjus aktsioonide
jätkamiseks.
Siinkohal ei saa autor hoiduda kiusatusest jagada
lugejaga üht poolnaljakana mõjuvat informatsiooni sellest, kuidas
Vene meedia edastab arvukale vaatajaskonnale (vale)informatsiooni. Vene
telekanal RTR näitas videolõiku Peterburi EELK Jaani koguduse uuest
kirikuõpetajast Kaido Saakist, keda vaatajale selja tagant ka
näidati. Uus eestlasest kirikuõpetaja, senine Läänemaa
praostkonna Lihula ja Karuse koguduse õpetaja, olevat paadunud
fašist, kes osales SS-laste ausamba sisseõnnistamisel 2004.
aastal Lihulas (“tõstis käe fašistlikuks
tervituseks”, nagu kirjutas siinses venekeelses juudilehes Hashahhar ETV
venekeelsete saadete toimetaja Gennadi Gramberg). Kommentaariks niipalju, et
Kaido Saakil oli tõesti kirikujuhtidega põgus jutuajamine
Peterburi koguduse etteotsa asumisest, kuid sealse koguduse hingekarjaseks ta
saada ei soovinud mitmel põhjusel. Üheks neist oli mitu aastat
tagasi alanud kaitsepolitsei juurdlus relvade (suur osa neist antikvaarse
väärtusega) ebaseadusliku omamise asjus, mida vaimulik ise
põhjendas kapo reageeringuna tema Lihula ausamba
sisseõnnistamisele. Telesaates näidati selja tagant Peterburi
praegust luterlikku hingekarjast, keda ka parima tahtmise juures
fašistlikus meelsuses süüdistada ei saa.
Kõige värskemaks poliitilise tagakiusamise juhtumiks, kus
kaitsepolitsei võiduka tegijana figureerib, on Eesti kodanikust
soomlase, endise Soome sõjaväelase ja skaudijuhi, Maarjamaa
risti V klassi kavaleri Risto Teinoneni juhtum. [–]
Nii nagu
siinkirjutaja, samuti kindral Einselni, nii ka Teinoneni asja puhul, paiskab
jälitusorgan ajakirjandusse oma versiooni. Kuna hammasrataste vahele
jäänul reeglina puuduvad võimalused meedia vahendusel oma
süütust tõestada, siis on ühiskond aegsasti ette
valmistatud süüdimõistvaks otsuseks. [–]
Tunnen Risto Teinoneni 1988. aastast. Olin tollal ENSVst väljasaadetuna
elama asunud Stockholmi. Tänu Soome lehtedes ilmunud lugudele olin
parempoolsete organisatsioonide aktivistidele ENSVst väljasaadetuna
tuntud. Seetõttu saatis rahvuslik organisatsioon Itsenäisyyden
Puolesta kutse külastada mitmeid Soome linnu, kus nimetatud liidu
osakonnad tegutsesid. Helsingis kohtusingi ühel kõneõhtul
Teinoneniga, kes suhtles minuga küllalt ladusas eesti keeles. Hiljem
kuulsin, et Teinonen toimetas Eestisse nn keelatud kirjandust (nt eesti
pagulaste poolt välja antud raamatuid ja ajalehti), korraldas skaudijuhina
korjandusi, et Eesti-Läti-Leedu noored saaksid külastada Soome
skaudilaagreid.
“Rahvussotsialistide” istumise kohaks
valiti ärimees Rein Kilgile kuuluv mitmesaja kohaga restoran
Püssirohukelder. Tumedatesse ülikondadesse riietatud, umbes
50-liikmeline, põhiliselt 20–30aastastest kainetest
meestest-noorikutest koosnev seltskond v&am
p;ot
ilde;ttis kohad sisse, oodati, millal saab söödavat-joodavat
lauale tellida. (Oluline on nimetada, et haakristiga lippe ei lehvinud,
vastavaid käesidemeid ei kantud.) Ettekandjad hakkasid ärevalt
sumisema ja elavalt vesteldes nurkadesse kogunema. Risto Teinonenile
öeldi, et “sellist seltskonda me küll ei teeninda”.
Arusaamatu, mille järgi tehti kindlaks, et meie seltskond on
“selline” – sarvi meil otsa eest välja ei kasvanud?
Samas mõistsime imehästi, kes taolise määratluse tegi,
kelle survel kasumi teenimisele orienteeritud äriettevõte
teenimisvõimalust eirates nii pepsi otsuse tegi. Vahepeal nähti ka
pabinas kohalesõitnud omanikku, keda “sellise seltskonna”
kohalolek näis häirivat. (Nõmme raadio tervitas Rein Kilki
maasikaseebi saatmisega.) Siis hakkas üks tüüp meid
demonstratiivselt filmima, ime, et ükski “nahkpea” erariides
kapošnikule molli ei andnud.
Teine kinomees istus ukse ette
pargitud sõiduautos, ise hoolikalt päikesevarjuga nägu
katmas.
Püssirohukeldrist rahumeelselt lahkunud ei lasknud end
kinooperaatoreist häirida – meil on ju demokraatia, kedagi
veendumuste pärast ei jälitata!
Planeeritud üritus,
vaatamata naljakavõitu seiklustele, siiski toimus. Kogunesime Tartu
vanalinnas asuvas Teinonenile kuuluvas ruumikas korteris, sõime
poest kaasa ostetud pitsasid, peale jõime Aadu pildiga pudeleist veini
ja monopolist kaasatoodud kangemat ja lahjemat kraami. Lahti lõigati ka
haakristiga tort, mis maitses hea. Mängis ansambel Untsakad.
Eriti hästi kõlasid eespool kirjeldatud komejanti silmas pidades
vabadussõjalaste hümniks saanud Friedrich Kuhlbarsi laulu
sõnad: “Eestimaa, su mehemeel pole mitte surnud veel!” Sai
üle tüki aja mõtteid vahetada mõtlemisvõimeliste
noortega. Mitmeid neist olid kapolased varem püüdnud
ülekuulamistel Risto Teinoneni vastu tunnistusi andma sundida,
ähvardades “kas tahad ikka ülikooli lõpetada”
või “kas tead, et sinu vanematel on üsna tulus
töökoht, homme ei tarvitse neil seda olla”. Vestluskaaslastest
“natsionaalsotsialistlikud” tudengid, nii poisid kui tüdrukud
(mis kahekümneaastased viiekümnendates “kõdu”
jaoks muud on?), paistsid olema aatelised, intelligentsed ja
rahvusmeelsusega noored. Kui selliseid ikka veel on, siis ei tasu meie riigi
tuleviku pärast muret tunda! Natuke kitsaks viiekümne inimese jaoks
korter küll jäi, pidin vahepeal ühe kahekümneaastase kena
näitsiku oma põlvele võtma – aga kannatasime
sõbralikult kõik ebamugavused ära. [–] Kuigi
filmi “Igavene juut” tehnilistel põhjustel vaadata ei
saanud, läks üritus minu meelest igati korda. Oli tore stiilipidu.
Paksunahalise ja lojaalse riigikodanikuna olen aastatega enda
jälitamisse hakanud suhtuma juba teatud huumoriga, kuni selle ajani, mil
kapošnikud asusid meie perekonda majanduslikult kahjustama,
võttes ära legaalsed hinge sees hoidmise võimalused. Samas
annan endale aru, et kuna mind füüsiliselt kõrvaldada ei saa
(seadus ei luba) ja vanglasse heita on ühiskondliku huvi põhjusel
küllaltki tülikas – siis ei olegi kapošnikutel erilisi
muid vahendeid minu ja mu pere tagakiusamiseks (jälitamistoimingu
teostamiseks) jäänud.