Tänavu toimus kaheksa kunstioksjonit, mis on Eesti kohta märkimisväärne arv. Müüki läks 283 tööd, kui mitte arvestada seda, et mõne katalooginumbri all oli kaks või rohkem pilti. Seegi märkimisväärne. Mis kinnitab, et inimesi, kel kunstihuvi ja raha selle rahuldamiseks, pole enam tarvis Eestimaal tikutulega taga otsida. Neid tuleb hoopis pidevalt juurde.

Kõige kallimalt – 341 500 krooni – müüdi Konrad Mägi “Maastik kellatorniga” (Haus). See on ühtlasi oksjonite uus hinnarekord. Üle 200 000 krooni kerkis kolme töö hind: Eduard von Gebhardti “Nägemus” 250 000 (Rios & Sportlaste Ühendus), Villem Ormissoni “Talvemaastik” 209 000 (Vaal) ja Eerik Haameri “Suusataja” 206 000 (E-Salong).

Sellest, mida müüdi

Kui tuleks valida aasta taies, siis valiksin selleks Kristjan Raua “Külvaja” Vaala kevadoksjonilt (haamrihind 130 000 krooni). Hinnalt kuulub töö kümne kallima hulka. Kuid mitte kõik silmapaistvamad pildid ei kuulu sellesse tippu, kuigi võinuks. Neist meenuvad eeskätt Johannes Greenbergi “Näitlejad” (82 000, Haus), Endel Kõksi “Naine tassiga” (72 500, Vaal) ning Eduard Timbermanni “Petseri klooster” (Allee), mis üllatusena jäi müümata. Vaatamata sellele, et töö alghind oli kõigest 42 000 krooni.

Alfred Hirve, Eduard von Gebhardti ja Eugen Dückeri piltide küllaltki sage esinemine oksjonitel ja galeriides näitab, et töid tuuakse siia ka välismaalt, eeskätt Saksamaalt ja Venemaalt. Niisiis muutub meiegi kunstiäri üha rahvusvahelisemaks, kuigi pildid liiguvad pigem Eesti suunas kui vastupidi.  

Mis kõige rohkem rõõmustas

Jaan Manitski, oleks lühike vastus. Esiteks on Viinistu Kunstimuuseumi kogu muutunud jõudsalt veelgi paremaks. Mitu selle aasta oksjonite pärli on leidnud koha just Viinistus, näiteks Eerik Haameri “Suusataja”. Teiseks, just Manitski tegi suurima ostu sportlaste laste toetuseks korraldatud heategevalt oksjonilt. Tema kogusse rändas Eduard von Gebhardti “Nägemus”. Ja kolmandaks, aasta lõpul ilmus Manitski kulu ja kirjadega Ants Viidalepa raamat Eerik Haamerist.

Rõõmu tegi ka sportlaste laste heaks korraldatud heategevusoksjoni õnnestumine. Kusjuures mitmedki tööd osteti mitte niivõrd sooviga omandada kui annetada lastele. Näiteks Claude Venardi “Natüürmort puuviljavaagnaga” eest pakuti kohe 70 000 krooni, kuigi alghind oli vaid 26 000.

Rõõmustas seegi, et kunstisalong Allee jõudis detsembris oma esimese oksjonini. Nii hea tööde valiku puhul lootsin küll paremat tulemust, kuid eks ostjatel võta uue tulijaga harjumine aega.

Mis kõige rohkem vihastas

Kunstikogumine on aristokraatlik meelelahutus. Kunstimüükki peaks seega olema soliidne tegevus. Kuid kus liiguvad üha suuremad rahad, sinna sigineb ka ahnus. Mille muuga seletada hobuste võiduajamist meenutavat rabelemist kevadel ja sügisel. Nii näiteks korraldas Vaal kevadel oma oksjoni päev enne E-Salongi oma ning sügisel kolm päeva enne Hausi enampakkumist. Vaala kunstiekspert proua Eha Komissarov, kunsti müük ei ole kataloogikaubandus! Head tööd ostetakse ära niikuinii.

Kuidas edasi läheb

Erakätes on veel Eesti klassikute häid töid, kuid nende kättesaamiseks peavad oksjonikorraldajad üha enam vaeva nägema. Kindlasti tiheneb konkurents, sest kõik tahaksid ju kokku panna võimalikult tugeva pildivaliku. Alghinnad niisiis tõusevad, sest omanikke tuleb meelitada üha kõrgemate pakkumistega, ka oskavad inimesed ise juba rohkem küsida. Hää näide on juba lõppenud aastast olemas - Villem Ormissoni "Talvemaastik" pandi enampakkumisele alghinnaga 189 000. Häid töid jääb aga nii või teisiti vähemaks, ostjaid samas tuleb juurde. Seegi kasvatab hindu. Elame huvitaval ajal ja huvitavamaks läheb. Põnevat uut oksjoniaastat!

FOTOALLKIRJAD

Viis vägevat

Konrad Mägi, “Maastik kellatorniga. Kihelkonna” (1913-14), õli. Haus. 341 500

Eduard von Gebhardt, “Nägemus” (1907), õli. Rios & Sportlaste Ühendus. 250 000

Villem Ormisson, “Talvemaastik. Linn tehasega” (1929-31), õli. Vaal. 209 000

Eerik Haamer, “Suusataja” (1931-34), õli. E-Kunstisalong. 206 000

Alfred Hirv, “Natüürmort” (1910ndad), õli. Haus. 151 500

Aasta pilt

Kristjan Raud, “Külvaja” (1928-38), akvarell, guašš. Vaal. 130 500

Üllatustöö

Eduard Timbermann, “Petseri klooster” (1928-30), õli. Allee. Üllatav oli niisuguse harulduse väljatulek. Veelgi üllatavam, et alghinna 42 000 krooni eest ei soovinud seda keegi osta.