17.01.2008, 00:00
Markko Märtin: Hurraa ei vii kusagile, viib sihikindel tegevus
Vähem loba, rohkem tegusid, ütleb Subaru tiimi testsõitja ja autokaupmees Markko Märtin Ekspressile antud intervjuus. Ning manitseb, et iga rullnokk ei vääri rallimehe tiitlit.
Millega tegeleb Markko Märtin praegu?
Väga
paljude asjadega. Liiga paljude asjadega. Aga nad on kõik olulised.
Autospordi maine on Eestis halvenenud, sest noored
rallisõitjad, nagu Mikk Seger ja Joosep Laiksoo, on põhjustanud
mitmeid ränkasid liiklusõnnetusi. Kas nad tegid Eesti rallile
karuteene?
Kas nad on siis rallisõitjad?
Nii nende kohta öeldakse.
Kui sama vana nooruk teeb avarii ja ta
mängib vabal ajal näiteks jalgpalli, kas siis põhjustas
jalgpallur avarii? See, kui on osaletud kahel rallil kaardilugejana ja
ühel noorterallil, ei tee veel kellestki rallisõitjat.
Nii et Seger ja Laiksoo ei vääri
“rallisõitjate” nime?
Ma arvan küll, et
ei vääri. Nii võiks rallimeheks tembeldada ka selle, kes korra
käinud rallit vaatamas. Ma olen ka korvpalli mänginud, kas ma olen
siis nüüd korvpallur?
“Rallimeeste” lood meedias kahjustavad ralli mainet?
Loomulikult kahjustavad, kui neid selles valguses näidata.
Keda pidada Eestis õigusega
rallisõitjaks?
Neid on palju. Ma ei viitsiks
definitsiooni anda, see on mõttetu.
Kes
võidab tänavu autoralli MM tiitli?
Sebastian Loeb.
Ta on lihtsalt neli aastat järjest võitnud, miks mitte ka viiendat.
Marcus Grönholmi lõpetamisega konkurents tiitlile kindlasti
väheneb, kuid see uinutab ka Loebi ja see annab võimaluse teistele.
Hiljuti sõlmisite testisõitja lepingu
Subaru tiimiga. Mis roll teil tiimis on?
Arendan uut Subaru
Impreza mudelit, mis tuleb tänavu välja. Tänavu peaks tuhandeid
testsõidukilomeetreid selja taha jääma.
Miks testsõitja amet teile huvi pakub?
Huvitav
on. Uus projekt, uus auto. Meeskonnas, kus on selgelt raskusi. Vaatan, kas
suudan omalt poolt midagi anda.
Kui palju olete juba uue autoga
sõitnud?
Mitte väga palju.
Kuidas
masin on?
Uus sinine Subaru. Peale vaadates näeb
igaüks eelmise mudeliga erinevusi. Muutus on täielik.
Millal võidetakse selle autoga MM meistritiitel?
Oleneb sõitjast ja meeskonnast.
Kas Subaru
tiimiga liitumine on teile samm suurde rallisse tagasituleku suunas?
Ei ütleks. Pigem saan inglise keelt harjutada inglise
keskkonnas. Keelepraktika on oluline ja tuleb kindlasti kasuks.
Kas võiksite ükskord taas MMil sõita?
Ei usu.
Ometi räägitakse teie kohta
erinevaid jutte, ühe versiooni kohaselt saate Grönholmi
mantlipärijaks Fordis näiteks.
Loen neid
spekulatsioone suure huviga.
Aga Urmo Aava ja Kuldar
Sikk – kuidas nende edukat esinemist juunioride sarjas ja edaspidiseid
šansse hindate?
Urmol kahjuks ei õnnestunud
viimase võimalusega juuniorite sarjast võitu võtta. Aga
see võit ei annaks ka midagi, oleks lihtsalt olnud vinge
kulminatsioon.
Paar aastat tagasi lõite
autospordiliiduga koostöös omanimelise rallitiimi. Viimased uudised
räägivad, et asi ammendus. Miks tiimiga asjad viltu
läksid?
Meie tiim jätkab noorte toetamist,
üritades aidata noorel sõitjal Ott Tänakul järgmisi samme
teha ning kaherattaveoliselt neljarattaveolisele autole üle minna. Kaks
aastat oleme teinud tööd, et kaks meistritiitlit võita ja
üks me
es Lada pealt Eesti meistriks teha. Tiim jätkab pisut teistel alustel,
väiksemal määral ja ilma autospordiliiduta.
Tiimi materdati päris kõvasti, olete
öelnud.
Loogilist seletust ma sellele ei näe.
Ilmselt on nii, et kui teed midagi, on halvasti, kui ei tee, on halvasti.
Ühesõnaga, puhteestlaslik kadedus?
Ma ei tea, mul on sügavalt savi, mis see on. Ajakirjanikud
ja muud “teadjad” inimesed võivad öelda, mis tahavad.
Teod on need, mis loevad. Igaüks oskab lolli juttu rääkida, aga
keegi võiks ka midagi ära teha.
Mis on
tiimi eesmärk?
Niipalju kui võimalik noori
rallisõitjaid näidata. Eesti meistritiitel ka loomulikult.
Mida arvate Eesti oma rallitiimi Team Estonia ideest, kus
sõidaksite teie, Urmo Aava ja teised Maarjamaa parimad ralliässad
– on see soovunelm?
Seda küsige neilt, kes sellest
räägivad. Hurraa ei vii kusagile, viib sihikindel tegevus.
Mullu ostsite automüügifirma, mis kannab praegu
nime Autospirit. Kuidas sai teist autokaupmees?
Idee autoäriga tegeleda oli mul mõtetes pikemat aega. Mul on
Eestis häid tuttavaid, kes on pikalt selle äriga tegelenud. Ostsime
suhteliselt halvas seisus firma (toonase Pleione) ja püüame
nüüd seisu parandada.
On õnnestunud?
Plaan oli olemasolevale margile (Chevrolet) juurde lisada
üks Tallinna (Subaru) ja üks Tartusse (Nissan) ja see plaan on
täitunud. Nüüd on kondikava paigas ja
“tööriistad” olemas, et firma edukalt toimima saada.
Kuhu edasi?
Mu kompanjonidel on
suuremad plaanid kui minul. Aga ega minagi taha halba asja teha. Tahaks loota,
et firma muutub tugevaks, välistatud pole laienemine Baltikumi, aga enne
peame laduma kindla vundamendi, millelt edasi liikuda.
Kuidas autokaupmeestel praegu läheb?
Siiani on
olnud kõigil väga lahe, nüüd müük langeb ja
kõigil läheb keerulisemaks. Igapäevase äri kohta
võiksite küsida juhatuse liikmetelt, ma ei tegele sellega ega
viitsi siin jama juttu rääkida. See on teiste inimeste kompetents.
Ostsite buumi laineharjal terve portsu kortereid
Tallinna vanalinnas ja mujal. Kas buumi lõpp ei löö
valusalt teie rahakoti pihta?
Ma pole kunagi investeerinud buumi
ajal. Pole ka teinud suure ahnusega ühtki ostu, mistõttu
tõenäoliselt ei kanna kahju. Olen ostnud asju, mis mulle huvi
pakuvad. Mind ei saa kuidagi pidada kinnisvaraärimeheks.
Millega
tegeleb Markko Märtin kümne aasta pärast?
Ei tea, vahet
pole, täitsa suva. Eks ole näha, mis elu toob. Seda ei tea kunagi.
Äkki lähete näiteks poliitikasse?
Pakkumisi pole tehtud ja ei läheks ka.
Miks mitte?
Poliitika on nõme. Lihtsalt.
Mis pole nõme, mis on lahe?
Miski peale poliitika pole nõme. Teen seda, mis elu huvitavat toob.
Kus on teie kodu?
Mu kodu on hetkel
eri maailmanurkades, olenevalt sellest, kus on parem ilm.
Seega praegu pole teie kodu Eestis, vaid näiteks
Lõuna-Euroopas?
Võib-olla ka seal. Kodu on seal,
kus on kuivem ilm ja rohkem päikest.
Ega teile
vist väga ei meeldi, kui ajakirjanikud igasuguseid asju küsivad?
Igasugustele küsimustele ei viitsi ma jah vas
tata. Seegi intervjuu on selgelt liiga pikaks läinud.
Just siit minu viimane küsimus tulebki: kuuldavasti on teil
nüüd veel üks tähtis roll – olete pereisa. Mis tunne
on?
Siis on hästi, kui see on viimane küsimus, saan
vastata “no comments”.