“Tabaluku” üks võtmeisik
Meelis Kubo annab oma tegevusest aru.
Räägi, miks sulle meeldib inimesi lollitada.
Minu jaoks see ei ole lollitamine, vaid meelelahutus. Mustkunstnikku rahuldab
kõige rohkem see, kui inimesed on rahul.
Mis on sinu
lemmiktrikid?
Mulle sümpatiseerivad kõige enam
psühholoogilised trikid, mille puhul kunagi ei tea, kuidas inimene
reageerib.
Teiseks meeldib mulle lähivaatemustkunst. See
tähendab, et mustkunst toimub inimeste keskel, nende silmade all, ja pole
lavalist distantsi.
Mida täpsemalt tähendab
psühholoogiline trikk?
Võimalusi, kuidas luua
illusioon, nagu ma loeksin inimese mõtteid, on erinevaid, aga
hüpnoosi ma päris ei tee.
On arusaadav, et see on ikkagi
mustkunst, meelelahutus, mitte nõidumine – need on täiesti
eraldiseisvad asjad. Siin pole musta maagia või saatanakummardamisega
mitte mingit pistmist. Mustkunsti puhul on ikkagi loogilised seletused
olemas.
Mustkunst on iseenesest väga ilus sõna –
see on kunst, mille köögipool on varjus, saladus.
Tundub, et Eestis on mustkunst väga populaarseks saanud.
90ndatel ja 80ndate lõpus oli maailmas populaarne
lavaillusionism – suured kastid ja hull möll! Uue hoo sai
silmamoondamine sisse uue sajandi alguses tänavamustkunsti kujul.
Mustkunst on Eestis populaarne just teismeliste seas. See on põnev
teema!
Me lõime aprilli lõpus Eesti Mustkunstnike
Liidu, saime kuttidega kokku ja leidsime, et võiks luua mustkunsti
arendamiseks tugevama pinnase. Ja nii ta läks! Liidul on nüüd
ligi 20 liiget, meil on plaan korraldada etendusi, võistlusi ja luua
suhteid välisartistidega.
Enamasti nokitsetakse
mustkunsti kallal üksinda. Kuidas sina oma kamba kokku said?
Pärast läinud
aasta etendustesarja “Miraakel”, kus ma esinesin üksinda,
pidasin teistega sõjaplaani, et kuidas edasi minna. See tundus
põnev väljakutse, viie artisti ühisetendus.
Meie
seltskonnast Charlekas ehk Karl Eelmaa on kõige vanem, ta on meist
kõige kauem asjaga tegelenud. Mina olen vahepeal, siis on pikk vahe ja
siis tulevad nooremad andekad kutid Simeoni Sundja, Tom Pintson ja
Kevin-Chris.
Mis on kõige vingemad asjad, mida sinu
etenduses näha saab?
“Tabalukk” on
suuresti seotud üllatustega, ei tahaks neid välja rääkida.
Aga esitamisele tulevad šoki-, tänava- ja lähivaatemustkunst,
mentalism ja muidugi ka klassikalised lavaillusioonid. Seal on kõigile
midagi!
Mustkunstiga tegelemise parim tänu on ilmselt
hämmingus inimesed.
Nii kaua kuni saladus püsib,
hämmastus jääb.
Meil on poistega hästi hea
koostöö, veel ei ole tekkinud karmi konkurentsi. Ja kui me
näeme, et rahvas on rahul, siis ongi see meie jaoks tegemist
väärt.
Erasmuse ajal olin Gran Canarial ja tegin
hispaanlastele trikke, sealt tuli ikka täiesti hämmastavaid
reaktsioone! Üks tüüp kukkus põlvili ja hakkas
kummardama, see oli täielik šokk!
Aga eestlased on ka
päris hea publik. Kui oled ise sõbralik, siis see meeleolu peegel
dub ka saalis. Mõnes mõttes on triki saladusest veel tähtsam
esitlus. Kui mängida asi suureks, siis on võimalik meelt lahutada
ka mõne väiksema lollaka trikiga. Publik saab sellest aru, aga
ikkagi on lõbus ja meeldejääv.
Kui kaua sa
oled trikke teinud?
Kolm-neli aastat, aktiivselt hakkasin
sellega tegelema ülikooli ajal. Sõber näitas mulle ühe
triki ära ja sellest piisas. Käis nagu klõks peast läbi,
justkui oleksin kohtunud vana tuttavaga.
Ma ei teagi, kui palju
etendusi ma teinud olen, aga möödunud aasta
“Miraakli” tuuri ajal tegime kolme nädalaga sisuliselt Eestile
ringi peale. See oli tore ettevõtmine! Viisime mustkunsti inimestele
koju kätte, nende juurde, kes Tallinna või Tartusse ei tule. Publik
oli väga tänulik.
Sinu sõpradel on
kindlasti sinuga lõbus väljas käia, sest sa teed alati neile
mõne triki?
Praegu teen harva. Aga kui ma alustasin,
siis tegin tihti trikke, elevus oli sees!
Kas Youtube on hea
trikiõpik?
Õppematerjalina on kehv. Suuremaid
saladusi hoitakse ikkagi kiivalt varjul. Näiteks riikides, kus mustkunstil
on sajanditevanune ajalugu, on kinniste sektsioonidega raamatukogud. Sinna
pääsevad ainult mustkunstile tõsiselt pühendunud
lugejad.
Muide hetkel kirjutame lastele mustkunstiraamatut
lihtsamate trikkide ja õpetustega. Näis, millal see ilmavalgust
näeb.
Mis on sinu unistuste trikid?
Ma liigun mentalismi poole. Psühholoogia on mulle ääretult
põnev. Aga kuna mustkunstis on Eestis hetkel väike konkurents,
tähendab see, et iga artist peab põhimõtteliselt
kõike oskama.
Mu enda üks suurimaid iidoleid on Derren
Brown. Ta on kokku pannud neurolingvistilise programmeerimise ehk keelelise
mõjutamise ja psühholoogia tõed. Need eksperimendid ja
trikid, mis ta teeb, on täiesti haiged!
Esimene klipp, mida ma temalt nägin, oli
“invisible man”, vaata YouTube’ist.
Aprillis käisin vaatamas Londonis tema šõud. Ta tegi seal
oraakli numbri ja hakkas suvaliste inimeste kohta väga spetsiifilisi ja
isiklikke asju välja ütlema. Derren võttis pimesi kinniseid
ümbrikuid, kuhu inimesed olid vaheajal küsimusi kirjutanud, ja ilma
neid avamata arvas ära, kes publikust mida küsis, millises reas ta
istub, kus ta töötab, kellega suhtleb...
See läks
nii intensiivseks, et ma arvan, et päris paljudel hakkas pea valutama. See
õhtu oli mu kõige suurem mustkunstielamus.
Mulle meeldib ka Lance Burton. Copperfield on klassik, see on niikuinii
selge, et ta on ääretult hea. Prantsusmaalt pärit David Stone
– väga hea lähivaatekunstnik.
Kes on Eesti
parim mustkunstnik?
Seda on raske hinnata. Sõltub
maitsest, kokkuvõttes otsustab ikkagi publik. Tõenäoliselt
korraldame lähitulevikus Baltimaade mustkunstivõistluse, kus
võib sellele küsimusele selgema vastuse saada.
Kuidas sulle Jürgen Veberi trikid meeldivad?
Ma ei
ole teda veel laivis näinud, aga ma pean seda ise kõige
tähtsamaks. Muusikute puhul ka. Aga õnneks avaneb nüüd
see võimalus.
Lähen. Peab ikka kursis olema, mis Eesti
mustkunstimaailmas toimub.
Ma olen aru saanud, et ta on väga
töökas.
Kas tema on ka Mustkunstnike Lii
dus?
Ei ole. Kutsunud oleme. Meil on tema kriitik Erik
Udras liidus...
Me ei tee koostööd, aga
mõnes mõttes teeme ka. Kui Jürgen tuli, oli meil rohkem
tööd.
Kuidas sul on lood staatuse, raha ja
kuulsuse ihalusega?
Ega me seda ei jahi ja Kroonika
veergudele ei pürgi. Proovime teha kultuuri, kui nii võib
öelda. Me tahame pakkuda kvaliteetset pöörast meelelahutust ja
kustumatuid mälestusi, nagu ma ka etenduses mainin.
Kuidas sulle üldse sobib esinemine ja mustkunstiga kaasas käivad
suured žestid?
See on väga lahe! Kui ma lõpuks
leidsin selle oma asja, sain selles ühendada ka kõik muu
loomingulise, millega tegelen. Mustkunst on äärmiselt paindlik
vahend. Ma laulsin Tartu Ülikooli kammerkooris ja olen nokitsenud klaveri
taga, kunagi õppisin trompetit. Fotograafia ja spordiga tegelen.
Loomulikult tuleb laval kõik suurelt välja mängida ja
olla täht – nii see ju käib. See on showbusiness!
Sa oled füsioterapeut. Kas loobuksid oma tööst, kui
saaksid ära elada musta kunsti rahaga?
Praegu teen ma
mõlemat umbes ühepalju. Eks elu näitab, aga vaheldus on
tähtis.
Sa mõnel kliendil pole valutavat
kätt või jalga ära kaotanud?
Kuule, selle
ma jätan meelde!
Väga hea mõte...
Mustkunsti numbri jaoks muidugi!
Intervjuu lõppedes teeb
Meelis ühe kiire finantskriisist pääsemise triki. “Tahate,
ma näitan, mida mina teen, kui taksoraha pole parasjagu kuskilt
võtta?” Meelis võtab kätte neli kahekroonist. Teeb
sõrmedega tšiki-priki ja nelja kahekroonise asemel on tal
näppude vahel neli sajakroonist! Vau!