Aga tülikas tankida, oletan. Ja see gaasihais. Üks taksojuhtidest, kes on eriti äge propageerija, näitab väikest kena tankimisava masina tagaküljel. Ei mingeid probleeme. Ka lõhna pole. Tõsi, gaasitanklaid pole Eestis palju. Kokku 15–18.


Gaasi kulub ju rohkem! “Kui, siis hästi vähe,” vastab taksojuht.


Balloon võtab enda alla kogu pagasiruumi! “Ei võta,” ütleb mees ja kergitab luuki. Tõepoolest, ei midagi hullu.


Võib-olla on lihtsalt ohtlik? Äkki plahvatab?


Nüüd järgneb pikem loeng, milles tehakse n-ö puust ja punaselt ette, et bensupaak autos pole ohutum kui gaasiballoon. Bensiini hind (95) on praegu tanklates 16.50 krooni, vedelgaasi liitri saab tanklast kätte 9.90 eest.


Praegu, mil kõik on järsult kallimaks läinud, tundub auto seadistamine vedelgaasile vägagi mõistlik.


Vähesed sõidavad gaasiga


Sellest tulenevalt võiks arvata, et Eesti vedelgaasimüüjad elavad – erinevalt paljudest teistest, kes peavad äri koomale tõmbama – nagu või sees.


Võib-olla elavadki, aga Eesti suurima vedelgaasimüüja Reola Gaas müügi- ja turundusdirektori Rainer ­Puusepa sõnul ei pea paraku paika oletus, et kõik Eestimaa autojuhid ja -omanikud oma masinaid odavale vedelgaasikütusele ümber seavad.


Jah, need, kel aastas koguneb väga palju sõidukilomeetreid – näiteks paljud taksojuhid –, sõidavad üha enam vedelgaasiga. “Aga tõsist buumi muidugi pole. Neid, kes sõidavad gaasiga, on meie autode koguhulgast protsent, kui sedagi,” teab Puusepp.


Bensiini ja vedelgaasi hinnavahe tundub esmapilgul tõepoolest jumekas. “Aga see vahe peaks olema veelgi suurem,” ütleb gaasifirma müügidirektor.


Asi selles, et gaasiseade ja selle paigaldamine maksab samuti. Asjaga tegeleva firma Gaznet juhi Kristjan Relviku sõnul algab tavalisele neljasilindrilisele autole kvaliteetse vedelgaasiseadme paigaldamise hind 15 000 kroonist.


Reola Gaasi koduleheküljel on kalkulaator, mis ütleb, et viieteistkümnetuhandene gaasiseade tasub end aastaga ära juhul, kui autoga sõidetakse aastas rohkem kui 30 000 kilomeetrit. Enamik inimesi sõidab siiski vähem. Pigem 15 000 – 20 000 kilomeetrit.


Tegelikult on see muidugi riigi teha, kas vedelgaas saab meil populaarseks.


Teise siinse suure vedelgaasimüügi firma Propaan juhi Juri Pogiba sõnul kasutatakse näiteks Hollandis ja Itaalias vedelgaasi massiliselt, sest see on riigi keskkonnapoliitika üks osa. Bensiin ja vedelgaas, olgu öeldud, on mõlemad naftaproduktid, millel põhimõtteliselt sarnane hind.


Et inimesed eelistaksid tankida oma autodesse vedelgaasi, kehtestavad riigid sellele teadlikult bensiiniga võrreldes madalama aktsiisimaksu.


Põhjus ja argument, miks seda tehakse, on üks – keskkonnakaitse. Vedelgaas on bensiiniga võrreldes mitu korda puhtam kütus.


Eestiski kehtib bensiinile ja vedelgaasile erinev aktsiisimäär – bensul on see pisut üle 5,5 krooni, vedelgaasil aga vaid krooni ringis liitri kohta. Aga nagu selgub, masside liikuma panekuks sellest ei piisa.


Automüüjad põtkivad gaasi kasutamisele vastu


On veel üks tähelepanuväärne takistus, mis seni vedelgaasiküttele üleminekut pidurdab. Nimelt ei taha meie tublid automüüjad lubada uutele masinatele gaasiseadme paigaldamist. Nad viitavad tehnilistele detailidele, näiteks, et gaasi põlemistemperatuur on kõrgem kui bensiinil. Mis on ju õige. Ning see võtvat uuelt masinalt tehase garantii. Aga kes tahab osta salongist uut autot, kui garantiid pole?


Reola Gaasi müügidirektor Puusepp ütleb lihtsalt, et tegelikult on automüüjatel olnud lihtsalt sedavõrd hiilgavad ajad, et mingi gaasiseadmejamaga ei taha keegi tegelda. Mujal Euroopas ei ole see mingi probleem.


Seadmepaigaldaja Relvik selgitab, et tegelikult ei tohiks tehnilised nüansid kuigivõrd probleeme tekitada. “Me paigaldame seadmed, tänu millele ei riku gaas mootorit põrmugi rohkem kui bensiin.”


Siiski on jää hakanud pisut liikuma. Silberauto (müüb Mercedeseid ja mõningaid Ameerika marke) jätab garantii alles, kui neilt ostetud auto gaasiküttele seadistakse.

Väikestviisi on hakanud asjaga leppima ka teised.
 Kui kiiresti tasub ära gaasiauto?
  Bensiin Autogaas
 
 Läbisõit 20 000 20 000 kilomeetrit aastas
 Kütusekulu 8,0 8,8
 liitrit 100 km kohta
 Kütusekulu 1600 1760 liitrit aastas
 Kütuse hind 16,50 9,90
 krooni liitri eest
 Raha kütusele
 26 400 17 424 krooni aastas
 Kokkuhoid  8976
 krooni aastas
 Kokkuhoid 748
 krooni kuus
 Gaasiseadme paigaldus 15 000 krooni. Tasuvusaeg 20 kuud

Täpselt oma autole sobivate andmetega opereerimiseks kasutage kalkulaatorit veebiaadressil: http://www.reolagaas.ee/?id=63