Meie ohutus on maailmatasemel!
Lehti lugedes jääb mulje, et teil juhtub rike rikke otsa. Näiteks
Vilniusesse lennanud Fokkeril avastati tehniline rike parema mootori
pöördemomendi automaatikas.
Lennundus on teema, mida kõik lugeda tahavad
ja millest kõik arvavad palju teadvat. Kord teatas üks pahane reisija, kes pidi
Londoni lendu poolteist tundi kauem ootama, vihast vahutavas kirjas, et
"isegi sõnnikuvedu planeeritakse paremini kui Estonian Airis lendamist".
Õnneks pole senini kirjutatud, et Fokkeri tualett oli rikkis. Ka seda on
korduvalt ette tulnud. Ilmselt sellepärast ei kirjutata, et sellest saab juba
tõesti igaüks aru, et rikkis WC lennuki lennuomadusi ei mõjuta.
Aga "mootori pöördemomendi automaatika"? Kõlab karmilt?
Tegelikult
ei kõla, sest mootor töötas edasi ning mootori pöördemomenti saab ka käsitsi
muuta. Sellise rikke puhul ei keela valmistajatehas isegi lennukil uuesti koos
reisijatega õhku tõusta. Lisaks oleks iga lennuk võimeline ka ühe
mootoriga ohutult lendama, maanduma ning isegi õhku tõusma.
Tallinnast
Hamburgi lennanud Fokkeril süttis tagatiibade ebasümmeetrilist väljalaset
signaliseeriv tabloo.
Millal küll Päevaleht kirjutab, et näiteks Hans H.
Luigel süttis Pärnusse sõites auto käsipiduri pealolekut märkiv signaaltuli?
Lennukil oli tegemist indikaatori valemärguandega.
Suvel kaotas
Fokker Tallinnas lennurajal juhitavuse ning oli lähedal rängale õnnetusele.
B>
Lennuk ei kaotanud juhitavust. Vasakpoolse põhiteliku pidurid
blokeerusid ning rehvid purunesid maandumisel. Lennuk säilitas
juhitavuse ning ei kaldunud maandumisraja keskjoonest kõrvale.
Toimunu
üheks põhjuseks olid äärmiselt rasked ilmastikutingimused.
Paljud reisijad
ei saanud lennukis arugi, et maandumisel midagi juhtus.
Kopenhaagenis lükkus sügisel Boeingi start järgmisele päevale, sest
üks mootor töötas imelikult.
Olin ise selles lennukis ja seal toimunud
“Die Hard” stiilis tegevus oli äärmiselt põnev, kuid täielikult mõtetu, sest
lennuk oli jällegi tehniliselt täielikult korras.
Meie lennuki
taga ruleerimisrajal järjekorras seisnud lennuki piloot arvas, et meie lennuki
ühe mootori väljalaskeosa on üle kuumenenud ning hõõgub liialt.
Too kapten
teatas asjast juhtimistornile ning sealt anti meie lennuki
kaptenile korraldus pöörata kõrvalrajale ning seisata mootorid. Reisijad
evakueeriti vilkuvate tuletõrjemasinate saatel.
Öösel läbi viidud
ülipõhjalik kontroll ei leidnud mingit riket.
Suvel kaotas Vilniusest
startinud Fokker hermeetilisuse.
Sadas paduvihma. Kuna Vilniuses puudub
võimalus sõita Fokkeriga maabumistrapi juurde, siis oli ka lennuki avatud uks
kogu aeg vihma käes.
Pärast ukse sulgumist ja õhkutõusu hakatakse
lennukikeresse alati pumpama ülerõhku, mis peaks täielikult hermetiseerima
uksetihendid. Sellel suvepäeval aga valitsesid täiesti tavatud
ilmastikutingimused – madalate äikesepilvede tõttu langes
õhutemperatuur alla nulli juba väga madalal – seal, kus tekitatav ülerõhk
polnud veel uksetihendeid hermeetiliselt kinni pressinud. Seetõttu jäätus osa
tihendite vahele sadanud vihmaveest ning lennukit ei õnnestunud täielikult
hermetiseerida.
Olukorra selgudes valis kapten madalama lennutrajektoori,
kus oli võimalik lennata lennukisalongi hermetiseerimata ning ülerõhuta.
Reisijatele põhjustas see loomulikult ebamugavust, kuid lennuk oli tehniliselt
korras.
Mis juhtus Boeingiga detsembris
Moskvas?
Meie 737 valmistus õhkutõusuks ning liikus mööda
ruleerimisrada. Lennudispetšer andis korralduse koheselt õhkutõusule minna,
sest tema arvestuse järgi oleks meie lennuk jõudnud enne järgmise lennuki
maandumist õhku tõusta.
Kapten läks rajale ja lisas kohe mõlemale mootorile
pöördeid, et alustada hoojooksu. Talle tundus aga, et ühe mootori pöörded ei
tõusnud sama kiiresti kui teise omad. Võttis gaasi maha ja üritas uuesti
pöördeid tõsta. Kuid talle jäi kahtlus, et endiselt ühe mootori pöörded
tõusevad aeglasemalt.
Dispetšer, kes oli hädas maandumisele läheneva
lennukiga, küsis kaptenilt, kas tal on probleem. Äärmiselt kiiret
tegutsemist nõudvas olukorras otsustas kapten, et tal ei olnud piisavalt
kindlust toimuvas ning teatas, et tal on probleem. Dispetšer andis korralduse
pöörata tagasi ruleerimisrajale.
Edasi algas tüüpiline Vene
bürokraatia – toimunut klassifitseeriti kui aborted take-off, mis
on üsna tõsine sündmus. Meie lennuk aga polnud tegelikult õhkutõusu hoojooksule
veel asunud, seda alles alustati.
Aga jutud libedal rajal
mittepüsimisest?
Mingit rajal
mittepüsimist ei olnud. Mingit ohtu reisijatele ega lennukile polnud.
Lennuk oli absoluutselt töökorras, selle selgitas välja
meie kiirkorras Moskvasse saadetud tehnikute brigaad. Nihe mootorite
pöörete tõusu kiiruses oli, kuid see oli tootja poolt antud lubatava nihke
piires.
Tõnu Aderi ettekanne toob välja hulga intsidente. Mis on lahti?
Lahti ei ole midagi. Küll aga toimus novembris-detsembris mitu
üliharuldast riket ning vahejuhtumit.
Eelkõige Boeingi starteri
purunemine, mistõttu lennuk kolm päeva Frankfurdis seisis. Aga ka probleemid
Moskva lennujuhtimiskeskusega ja Boeingu tuttuue APU (sabas paiknev
täiendav energiaandja, mida kasutatakse siis, kui mootoreid pole veel
käivitatud) rikkiminek Tallinnas.
Näiteks APU oli vahetatud mõned päevad
tagasi. See oli purunedes tootja garantii all.
Oleme neid asju põhjalikult
analüüsinud ning saame vaid konstateerida fakti, et tegemist oli õnnetute
asjaolude kokkulangemisega.
Estonian Airi raudne põhimõte on, et lennukiga,
millel midagi viga on, ei opereerita. Isegi siis, kui see viga ei pruugi
lennuohutust otseselt mõjutada.
Reisijad ei saa sellest
aru.
Me valmistame pigem reisijatele ebamugavusi lende tühistades,
kui et viime nad lendu mittekorras lennukiga. Kurb, kui reisijad vahest sellest
aru ei saa. Kurb, aga reisijad ei saa tavaliselt kunagi aru, kas suvalise
lennufirma suvaline lennuk, millega ta parasjagu lendab, on absoluutselt korras
või mitte.
Ta ei peagi sellest aru saama. Reisija peab usaldama kaptenit ja
lennufirmat. Lennufirma on nagu pank, kes müüb usaldust. Estonian Air müüb ka
usaldust, mida ta kümme aastat on üles ehitanud. Meil ei ole mingit soovi seda
devalveerida lasta.
Ehk on lennukid liiga
vanad?
Boeingid tulid meile otse tehasest 1995. ja 1996. aastal.
Fokkerid valmisid 80ndate lõpus.
Meie lennukipargi keskmine vanus on
täiesti keskmine ning kindlasti palju noorem kui Lätis ja Leedus. Kahjuks on
reisijatel kujunenud Fokkeritest negatiivne eelarvamus. Kuid Fokkerite
safety record on suurepärane – ajaloo jooksul on purunenud vaid üks seda
tüüpi lennuk ehk 0,5 protsenti lennukipargist.
Fokkerite suurim puudus on
hoopis aeglus.
Millal Fokkerid välja
vahetate?
Lootsime suvest 2002, kuid kahjuks sundisid 11. septembri
sündmused plaane peatama.
Uued otsused teeme veebruaris-märtsis.
Kui
äri- ja turismiklassi osakaal reisijate arvus muutuks vastupidiseks, siis
võiksime üle aasta lennukeid vahetada.
Miks inimesed kardavad
lennata?
Ka minul esineb aeg-ajalt tõsist lennuhirmu. Eriti kehva
ilma korral. Ja seda vaatamata oma 319 lennatud lennule 30 erineva lennufirma
36 erineva lennukitüübiga.
Lennuhirm on täiesti tavaline nähtus.
Suurema paanika üheks põhjuseks on kahtlemata traagiline sündmuste jada,
mis sai alguse 11. septembril: neli lennukit USAs, siis raketikatsetus Musta
mere kohal, SASi lennuki põlemine Milanos, Airbusi allakukkumine New Yorgis,
Enimexi oma Kärdlas... Lendamine on nii ohtlikuks muutunud!!!
Kuid mulle
meeldivad emotsioonidest tunduvalt enam faktid. Ja faktid on järgmised: 2001.
aasta oli maailma moodsa tsiviillennunduse ohutuim aasta. Juhtus vaid 34
fataalset õnnetust reisilennukitega. Hukkunute arvult – 1181– oli
eelmine aasta ohutuse poolest kuuendal kohal.
Sellised on faktid. Need
maksavad, mitte emotsioonid.
tabel
Eesti lennukid korras | |
Technical Dispatch Reliability näitab lennuki tehnilist valmisolekut plaanijärgseks lennuks. | |
Fokker 50 | TDR |
Estonian Air 1999 | 98,50% |
Estonian Air 2000 | 98,71% |
Estonian Air 2001 | 98,83% |
maailma keskmine 2001 | 98,73% |
Boeing 737-500 | TDR |
Estonian Air 1999 | 99,21% |
Estonian Air 2000 | 99,34% |
Estonian Air 2001 | 99,30% |
maailma keskmine 2001* | 99,17% |
** iii kvartali seisuga
Estonian Airi tehnikast tingitud hilinemised ja tühistamised on aasta-aastalt vähenenud. Seejuures puuduvad Eesti firmal varulennukid.