Reisijad ei saa sellest aru.
Me valmistame pigem reisijatele ebamugavusi lende tühistades, kui et viime nad lendu mittekorras lennukiga. Kurb, kui reisijad vahest sellest aru ei saa. Kurb, aga reisijad ei saa tavaliselt kunagi aru, kas suvalise lennufirma suvaline lennuk, millega ta parasjagu lendab, on absoluutselt korras või mitte.
Ta ei peagi sellest aru saama. Reisija peab usaldama kaptenit ja lennufirmat. Lennufirma on nagu pank, kes müüb usaldust. Estonian Air müüb ka usaldust, mida ta kümme aastat on üles ehitanud. Meil ei ole mingit soovi seda devalveerida lasta.

Ehk on lennukid liiga vanad?
Boeingid tulid meile otse tehasest 1995. ja 1996. aastal. Fokkerid valmisid 80ndate lõpus.
Meie lennukipargi keskmine vanus on täiesti keskmine ning kindlasti palju noorem kui Lätis ja Leedus. Kahjuks on reisijatel kujunenud Fokkeritest negatiivne eelarvamus. Kuid Fokkerite safety record on suurepärane – ajaloo jooksul on purunenud vaid üks seda tüüpi lennuk ehk 0,5 protsenti lennukipargist.
Fokkerite suurim puudus on hoopis aeglus.

Millal Fokkerid välja vahetate?
Lootsime suvest 2002, kuid kahjuks sundisid 11. septembri sündmused plaane peatama.
Uued otsused teeme veebruaris-märtsis.
Kui äri- ja turismiklassi osakaal reisijate arvus muutuks vastupidiseks, siis võiksime üle aasta lennukeid vahetada.

Miks inimesed kardavad lennata?
Ka minul esineb aeg-ajalt tõsist lennuhirmu. Eriti kehva ilma korral. Ja seda vaatamata oma 319 lennatud lennule 30 erineva lennufirma 36 erineva lennukitüübiga.
Lennuhirm on täiesti tavaline nähtus.
Suurema paanika üheks põhjuseks on kahtlemata traagiline sündmuste jada, mis sai alguse 11. septembril: neli lennukit USAs, siis raketikatsetus Musta mere kohal, SASi lennuki põlemine Milanos, Airbusi allakukkumine New Yorgis, Enimexi oma Kärdlas... Lendamine on nii ohtlikuks muutunud!!!
Kuid mulle meeldivad emotsioonidest tunduvalt enam faktid. Ja faktid on järgmised: 2001. aasta oli maailma moodsa tsiviillennunduse ohutuim aasta. Juhtus vaid 34 fataalset õnnetust reisilennukitega. Hukkunute arvult – 1181– oli eelmine aasta ohutuse poolest kuuendal kohal.
Sellised on faktid. Need maksavad, mitte emotsioonid.

tabel

Eesti lennukid korras

Technical Dispatch Reliability näitab lennuki tehnilist valmisolekut plaanijärgseks lennuks.

Fokker 50

TDR

Estonian Air 1999

98,50%

Estonian Air 2000

98,71%

Estonian Air 2001

98,83%

maailma keskmine 2001

98,73%

Boeing 737-500

TDR

Estonian Air 1999

99,21%

Estonian Air 2000

99,34%

Estonian Air 2001

99,30%

maailma keskmine 2001*

99,17%

** iii kvartali seisuga

Estonian Airi tehnikast tingitud hilinemised ja tühistamised on aasta-aastalt vähenenud. Seejuures puuduvad Eesti firmal varulennukid.