01.01.2008, 00:00
Miks kohus keelas "'Magnuse"' näitamise?
Kunstnik ei saa olla oma loomingus vaba, selgub mängufilmi “Magnus” keelustanud kohtuotsusest.
Kohus keelas Kadri Kõusaare filmi näitamise järgmiseks
seitsmeks aastaks põhjendusel, et film teeb haiget
prototüüpidele, päris-Magnuse emale ja õdedele. Kohus
tõstis põhiseadusliku õiguse eraelu puutumatusele
kõrgemale kunstniku põhiseaduslikust õigusest
loomevabadusele.
Teema on moodsalt meediakeskne ning Eesti
kohtupraktikas esmakordne. Olukord, kus lihtne inimene oma murede ja
saladustega võib ennast avastada kinolinalt või arvutiekraanilt,
võib tänapäeval kergesti ette tulla igaühega.
Harju Maakohtu kohtunik Ele Liiv ütleb, et “isikul on õigus
ise otsustada, kas ja millisel viisil ta tahab end avalikkuse ees kujutada ning
kas ja mil määral tohivad kolmandad isikud muuta tema isiksuse
avaliku arutelu esemeks”.
Keskendume kohtuloo
üldhuvitavatele teemadele. Neid on laias laastus kaks. Esiteks: millal
tohib reaalsest elust teha kunstiteost, ja teiseks: millest koosneb inimese
identiteet?
Et säästa lugejat juriidika peensustest,
kujutame ette, kuidas vaidlevad omavahel peategelased Kadri Kõusaar
(autor, kostja) ja Ema (hageja). Et filmi tegijad kohtusse kaevanud
“Magnuse ema” ei taha ajakirjanikega suhelda, on alljärgneva
“stsenaariumi” väljavõtted pärit ainult 12. mail
avaldatud Harju maakohtu otsusest.
Kas reaalse elu kujutamine on
kunst?
Ema:
See ei ole mängufilm, vaid
dokumentaaldraama.
Kõusaar:
“Magnus” on kunstiline film, fiktsioon. Juhul, kui see
oleks dokumentaaldraama, peaks olema äratuntavalt ja reaaleluga
kooskõlas esitatud kõik andmed (nimed, aadressid,
perekonnaliikmete andmed jms). Filmis ei ole kellegi sünni- ega
surmakuupäevi ega ka elukohta.
Ema:
Päriselus põdes mu poeg kuueaastasena raskekujulist kopsuhaigust.
Ka filmi muu sisu (nii surmast mõtlemine ja arutlemine, enesetapukatsed
kui ka isa eluviisid) kuni enesetapuni vastavad tegelikkusele. Ainsana ei
vasta tegelikkusele stsenaristi nägemus ema rollist ja
mõttemaailmast oma laste kasvatamisel ja arenemisel – ema on
filmis kujutatud äärmiselt halva lapsevanemana, mida ma tegelikult ei
ole kunagi olnud.
Kõusaar:
“Magnus” on poeetiline ja kontsentreeritud versioon probleemidest,
mis mõjutavad paljusid perekondi – vastastikune mõistmatus,
hoolimatus ja minnalaskmine. Ma ei ole teie poega kunagi näinud. Kristjan
Kasearu on filmis oma tavalise välimusega, mis ei erine mingil viisil tema
igapäevasest välimusest. Üksnes tume pea ja tumedad silmad
ei ole identifitseerimise aluseks.
Kopsuhaiguse põdemine ei
ole kindlasti asjaolu, mis võiks olla üheselt omistatav ainult
teie pojale, aga mitte kellelegi teisele. Samuti on surmast
mõtlemine ja arutlemine ning enesetapukatsed kahjuks reaalsed mitmes
Eesti perekonnas.
Ema:
Mind on ühes
haiglastseenis kujutatud inimesena, kel on südamepuudulikkus. See fakt
vastab tegelikkusele ja on teada ka paljudele mu tuttavatele. Õde on
filmis kujutatud homoseksuaalina ja see riivab tema isikuõigusi. Osa
kaadreid filmist on tehtud Tallinnas ühes raudteejaamas. See on otsene
viide meie tolleaegsele elukohale. Ja meie peres kutsusid lapsed mind
“empsuks” – nagu filmiski. 1991. aastal oli tegelane
blond – nagu minagi tookord.
Kõusaar:
Ma ei ole kunagi isegi Ema pilti näinud. Ma sain emarolli
osatäitja jaoks inspiratsiooni oma lasteaia-aegsest
köögitädist, kellel pole Emaga mitte mingisugust seost. Filmi
ema mängib näitleja Merle Jääger, ke
s samuti ei ole kohtunud Emaga ega saa teda matkida. Ema kohta laste poolt
öeldav “emps” on eesti keeles sagedalt kasutatav väljend
ja kindlasti mitte ainuomane hageja perekonnale.
Ema:
Filmi teist peategelast – isa – kehastab mu endine
abikaasa Mart Laisk ise, tehes seda äratuntavalt sarnaselt sellega, nagu
ta käitub tavaelus ja nagu ta on äratuntav paljudele, kes teda
teavad-tunnevad ka praegu.
Kõusaar:
See, et
Mart Laisk ennast sooritatud rollis osaliselt ära tunneb, on üksnes
sügavalt tema isiklik arvamus ja tunne, mitte minu kui
režissööri ega produtsendi oma.
Ema:
Olukord oleks oluliselt teine ning minu perekonna õigusi otseselt
mittekahjustav, kui mängufilmina kavandatavas dokumentaaldraamas ei
osaleks isana Mart Laisk ise, vaid seda rolli kehastaks kes tahes Eesti
professionaalne meesnäitleja.
Kõusaar:
Filmides ei mängi üksnes professionaalsed näitlejad
ning isa rolli kandideerinud näitlejal Mart Laiskil oli ja on
põhiseaduslik õigus valida endale vaba tahte alusel sobiv
töö, milleks käesoleval juhul osutus rollisooritus
mängufilmis “Magnus”. Pealegi on ta varem näitlejana
üles astunud.
Ema:
Lõpukaadrites on
Magnuse õde ema juures ja ootab rasvaimu. Mina olen viimased 15
aastat kirurgiakliinikus ja see on protseduur, mis kuulub kirurgia
valdkonda.
Kõusaar:
Filmis on ema
modelliagentuuri, mitte kirurgiakliiniku omanik. Kindlasti ei ole rasvaimu
kirurgia valdkonda kuuluv operatsioon.
Selleks, et kohus
võiks veenduda perekonnaliikmete samasuses ja delikaatsete isikuandmete
avalikustamises, toob ema tunnistajapinki oma perekonnatuttavad, kes
räägivad kohtule lisaks terve hulga pikantseid detaile. Kuna
kohtu otsus on avalik dokument, võivad needki omakorda avalikuks tulla.
Ema:
Film tuleb keelustada minu elueaks. Ja
kogu maailmas.
Kohtunik:
Ema on taotlenud filmi
keelustamise kuni tema surmani. Ema on sündinud [–] aastal, seega on
tema keskmine eluootus kohtuotsuse tegemise ajal orienteerivalt 30 aastat.
Filmi keelustamist kolmekümneks aastaks ei pea kohus
põhjendatuks.
Kõusaar:
Ema
identifitseerimine välisriikides selle filmi kaudu oleks
võimalik üksnes juhul, kui ta ise oma väidetavaid
välispartnereid informeerib oma eraelu mineviku sündmustest ja
sellest, et tema arvates kajastatakse neid filmis “Magnus”.
“Magnuse” kohtusaaga jätkub. Mõlemad
osapooled on lubanud edasi kaevata.
Inimväärikus on kõige tähtsam
Väljavõtted kohtuniku seisukohast.
Väljavõtted kohtuniku seisukohast.
- “Ema ja tema perekond on filmi tegelastes äratuntavad, aga ka filmis kasutatavad kirjeldused (stseenid) on sedavõrd negatiivsed, et ohustavad Ema kui reaalse isiku õigust enda valitud eneseväljendusele avalikkuses. [–] Olenevalt asjaoludest võib piisata isiku elukäigust detailide kirjeldamisest või tema elukoha või tegevusala nimetamisest.
- Identifitseerimiseks piisab, kui hageja ja tema pereelu on äratuntav tema perekonna- ja tutvusringkonnale.
- Isiku identiteet hõlmab põhiseaduse tähenduses isiku nime, tema välimust, tundeid ja mõtteid, isiku minevikku, usutunnistust ja muid veendumusi [–].
- Inimväärikus tähistab inimese väärtust iseenesest, tema olemist eemärgiks ja mitte vahendiks, tema isiksust. Põhiseadus kaitseb õigust inimväärikusele, vabale eneseteostusele ja õigust väljendada end ühiskonnas või jätta end väljendamata.
Siia alla kuulub seega ka õigus enda kujutamisele avalikkuse ees.
- Antud juhul on tegemist põhiõiguste kollisiooniga, mille puhul tuleb erinevaid põhiõigusi kaaluda. Isikuõiguste sfääre võib jaotada individuaalsfääriks, privaatsfääriks ja intiimsfääriks. Delikaatsed isikuandmed kuuluvad isiku intiimsfääri ja nende identifitseerimist võimaldaval viisil näitamine on üldiste isikuõiguste eriti raske rikkumine. Kahtlusteta tuvastatavad rasked isikuõiguste rikkumised ei ole hõlmatud kunstivabadusega.”