11.07.2008, 00:00
Miks teil ei saa kaardiga maksta?
Tehnika areng võimaldab kõrbest helistada ja külmkapist internetti minna, aga Eestis on veel kaupmehi, kelle juures ei saa kaardiga maksta.
Tallinna Bussijaam
Tasulisel infotelefonil antakse
aru: “Ju siis on mingi probleem, miks ei saa. Aga ootepaviljonis on ju
pangaautomaadid.”
Rutt Suvi, tegevdirektor: “Sest meil
ei ole lihtsalt jõudu seda teha. Teenus on nii kallis, et meil pole
võimalik seda osutada. Hind oleneb käibest, on eri
lepinguvariandid. Meie tegeleme piletimüügiga, vahendame bussifirmade
pileteid. Natuke vaheltkasu ikka teenime, aga muud kulud on meil ka
olemas.”
Nii et kaardiga maksmise võimalust Tallinna
bussijaamas ei tule kunagi?
“Ikka loodame, et kunagi tuleb.
Kogu aeg peame läbirääkimisi. Meil on praegu kassa
alternatiiviks piletimüük internetis.”
Ja palju seal
müüakse?
“Päris kenasti siiski. Hinnanguliselt
15 protsenti kõigist piletitest on internetipiletid.”
Kino – Coca-Cola Plaza
Kobarkino
üldnumbril vastab neiu, kes ei tohi oma nime öelda:
“Põhjuseks see, et lihtsalt ei ole seda automaati. Asi ka
selles, kui kassas on pikad järjekorrad ja igaüks hakkab kaardiga
maksma, siis inimesed jäävad seansile hiljaks lihtsalt.”
R-kioskid
“Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...
üks hetk... äkki jätate numbri, inimene, kes teiega peab
suhtlema, on koosolekul.”
Tagasi helistab juhatuse liige Juri
Võssokov: “Ei saa väita, et R-kioskites ei saa kaardiga
maksta. Momendil on üle Eesti pool kioskitest varustatud
kaarditerminaliga. Tallinnas isegi sada protsenti. Võin teile
öelda, et suve lõpuks saavad kõik R-kioskid
onlain-kassasüsteemid. Varem ei olnud võimalust makseterminale
panna. Sidelahendused olid kallid ja ka vajadust ei olnud, eriti
maapiirkondades.”
Jajaa koopiakeskus
Jaak Moks, Jajaa juhataja: “Ma põhimõtteliselt ei
võta seda teenust sisse, liiga kallis. Praegu on meil võimalik
maksta ülekandega või sularahas. Täna lehes just oli jutt, et
kaardimakse antakse üle teistele firmadele. Läheb ehk asi paremaks.
Moodustatakse eraldi firma, kes kolm panka enda alla võtab.”
Ammu juba on selline – Pankade Kaardikeskus.
“On
jah, aga igal pangal on oma äri eraldi ka. Igatahes kõigi pankade
hinnad on mulle hetkel vastuvõetamatud.”
Regalia alkoholipoed
“No ei saa. Ma ei tea,
miks. Helistage kontorisse.”
Helistame kontorisse.
“Terminale ei ole, sellepärast ei saa.”
Ketis on
viis poodi.
Pangodi pood Tartumaal
Urm
Valdari, peremees: “A miks peaks?”
No inimesed vahel
tahavad osta kaardiga.
“No paljugi, mis inimesed tahavad.
Käibed on mul nii väiksed, et ei hakka pankureid toitma seal. Kui on
alla saja krooni ost, siis pole mõtet üldse tegelda kaardimaksega.
Kas ma panen siis juurdehindluse või, et kui kaardiga osta tahad? Ei
pane ju. Pluss terminali ülalpidamine. Talvel on ostjaid minimaalselt. A
teate, mis?”
Ei tea.
“Varsti saavad
kõik kaardiga maksta. See on mõne aasta küsimus.
Väiksed kauplused kaovad ära, riik töötab meil ju sel
põhimõttel, et väiksed ei saaks tegutseda. Kaupa ei saa juba
praegu kätte.
Aga varsti jäävad ainult suured. Ja
siis ükspäev kruvivad hinnad üles. Tahtsime Euroopat, saime
Euroopa. Muud ei midagi.”
Ka rongides, bussides ei saa
kaardiga maksta, aga maainimesel pole sularahaautomaati käepärast, et
raha välja võtta.
Ede
laraudtee
Margus Kehva, vastutab reisijate teeninduse eest
rongides: “Ei saa sellepärast, et päris palju on
“pimedaid aknaid” ehk kohti, kus puudub levi.
Kaardimaksesüsteem saab olla ainult onlainis, offlainsüsteemi pangad
aksepteerida ei taha. Kuna me sada protsenti ei saa garanteerida
kõikidel lõikudel levi, siis on asjad praegu nii.
Muide, kuu aega tagasi tegime uue kaardistamise, kui palju on veel neid
“pimedaid aknaid”. Paistab, et olukord hakkab muutuma paremaks.
Töötame hetkel selle nimel, et rongides saaks kaardiga maksta. Ei saa
küll lubada, millal, aga kes teab, ehk juba tänavu on see
võimalus olemas. Ise olen samuti inimene, kes võimalikult
vähe sularaha kaasas kannab. Paraku rongis eeldab kaardimakse tehnilist
tuge ja kui seda ei ole, pole midagi teha.”
Bussifirma
SEBE
Hugo Osula, juhatuse esimees: “Ha-ha-haa! Miks
ei saa või? Kõigepealt küsige sellistelt ettevõtetelt
nagu MK buss, Taisto liinid, Ekspressauto-L või kõige parem
Autoettevõtete Liidust või MKMist (Majandus- ja
Kommunikatsiooniministeerium – Toim.).”
Aga miks teilt
ei või küsida?
“Meie ütleme nii, et
tehnilised probleemid on. Sõidame üle Eesti, võtame peale
reisijaid üle Eesti ja nii. Kassaaparaat peaks olema netis kogu aeg.
Tehnilised võimalused on isegi olemas, aga panga nuumamine... Nende
tehinguprotsent on nii suur, et vaene bussindus ei kannata seda välja. See
kaks protsenti on ränk. Hirmus! Oleks ammu kaardimakse võimaluse
bussis ära teinud, aga kui kalkuleerime, kui palju maksta pangale
ülekande eest – kui bussipilet maksab 50, 70, ütleme, 100
krooni ja siis 2 krooni sellest anda pangale, et ainult raha üle kanda,
see on natuke liiast!
Teine pool on muidugi see, et siis peaks
kassaaparaat olema igas peatuses ja kogu aeg võrgus.
Küllap olles ise autoga Eestis sõitnud, teate, et igal pool pole
veel võimalik meil isegi mobiiliga rääkida.”
Rakvere linnus
Tiit Jõe, direktori
asetäitja: “Hetkel ei saa vist jah – kurat, teine telefon
heliseb! – see kaardimakseprobleem on ajutine.”
Linnusekohvikus põhjendatakse külastajatele, et keskajal ei
saanudki kaardiga maksta.
“Eks seda öeldakse naljaga
pooleks. Meil on ülesanne püstitatud, et saame terminali, aga ma ei
oska öelda, palju see asjaajamine veel võtab. Kliente käib
meil palju, terminal tasub ära. Möödunud aastal see isegi
oli olemas täitsa.”
***
Ekspress küsis ka
lugejatelt, kus ei saa kaardiga maksta. Meile mainiti muu hulgas:
- McDonald’s
- Taksod
- Koopia kolm
- Tallinna spordihall, Lasnamäe spordihall
- Kompressor, Juuksur, Levist Väljas (popid olengukohad Tallinna vanalinnas)
- Keskturg, Balti jaama turg
- Kapteni trahter Kuressaares
jne.
Täielikku kaardimaksest keeldujate loendit saab lugeda ja täiendada
aadressil:
.
Eestis on ligi 20 000 kaardimaksega müügikohta
Pankade kaardikeskuse tegevdirektor Raivo Tinn, kui paljudel Eesti ettevõtetel on kaarditerminal?
Kaartide vastuvõtuks kasutatakse eraldi seisvaid makseterminale ja nn kassasüsteemide lahendusi.
Seisuga 30.6.2008
Automaattankla: 176
E-Kaubandus: 71
Imprinter (seade, millega tehakse kaardireljeefist jäljend spetsiaalsele tšekile): 58
Kassasüsteem: 6793
POS: 12 074
See on siis müügikohtade arv, tähendab, ühel ettevõttel võib olla mitu müügikohta, kus kaarte aktsepteeritakse. Kuna Eestis on ettevõttel väga lihtne panka vahetada, siis need müügikohad võivad olla topelt, kui kuu sees on panka vahetatud. Kirjas on müügikohad, kus viimase 90 päeva jooksul on tehtud kaardimakseid.
Kui suure protsendi pank igalt kaardimakselt saab?
See on panga ja ettevõtte vahelise lepingu asi.
Kui suur on terminali rent?
Pank rendib makseterminali Kaardikeskuselt ning pank rendib ettevõttele edasi. Panga ja Kaardikeskuse vahelist hinda ei saa avaldada.
Millist liiki terminale on olemas? Kas näiteks Munalaiul ajutiselt šašlõkki müües saaks teilt terminali rentida?
Makseterminali liigid ühendusviiside osas on: dial-up modem (helistamine telefoniliini kaudu), IP (interneti püsiühenduse või wifiga), mobiil (mobiilioperaatori kaudu, kasutades GSM Data või GPRS-ühendust). Veel on Bluetooth, mida ühendatakse Kaardikeskusega kas dial-up’i või IP kaudu. Eraldi on olemas makseterminalide rent lühikeseks tähtajaks. Wifi- ja GPRS-lahendused on testimise järgus, kuid seadmed on olemas. Vastuseks küsimusele: kui GSM-levi on olemas, saab kaardimakseid teha.
Mitu krooni sajakroonise šašlõki hinnast tuleks šašlõkimüüjal sel juhul pangale anda?
Munalaiul šašlõki müümisel on ettevõtjal kaardi aktsepteerimise kulud makseterminali rent pluss pangale makstav protsent. Kas šašlõki müük saare peal ära tasub, on ettevõtja enda otsustada.
Pankade kaardikeskuse tegevdirektor Raivo Tinn, kui paljudel Eesti ettevõtetel on kaarditerminal?
Kaartide vastuvõtuks kasutatakse eraldi seisvaid makseterminale ja nn kassasüsteemide lahendusi.
Seisuga 30.6.2008
Automaattankla: 176
E-Kaubandus: 71
Imprinter (seade, millega tehakse kaardireljeefist jäljend spetsiaalsele tšekile): 58
Kassasüsteem: 6793
POS: 12 074
See on siis müügikohtade arv, tähendab, ühel ettevõttel võib olla mitu müügikohta, kus kaarte aktsepteeritakse. Kuna Eestis on ettevõttel väga lihtne panka vahetada, siis need müügikohad võivad olla topelt, kui kuu sees on panka vahetatud. Kirjas on müügikohad, kus viimase 90 päeva jooksul on tehtud kaardimakseid.
Kui suure protsendi pank igalt kaardimakselt saab?
See on panga ja ettevõtte vahelise lepingu asi.
Kui suur on terminali rent?
Pank rendib makseterminali Kaardikeskuselt ning pank rendib ettevõttele edasi. Panga ja Kaardikeskuse vahelist hinda ei saa avaldada.
Millist liiki terminale on olemas? Kas näiteks Munalaiul ajutiselt šašlõkki müües saaks teilt terminali rentida?
Makseterminali liigid ühendusviiside osas on: dial-up modem (helistamine telefoniliini kaudu), IP (interneti püsiühenduse või wifiga), mobiil (mobiilioperaatori kaudu, kasutades GSM Data või GPRS-ühendust). Veel on Bluetooth, mida ühendatakse Kaardikeskusega kas dial-up’i või IP kaudu. Eraldi on olemas makseterminalide rent lühikeseks tähtajaks. Wifi- ja GPRS-lahendused on testimise järgus, kuid seadmed on olemas. Vastuseks küsimusele: kui GSM-levi on olemas, saab kaardimakseid teha.
Mitu krooni sajakroonise šašlõki hinnast tuleks šašlõkimüüjal sel juhul pangale anda?
Munalaiul šašlõki müümisel on ettevõtjal kaardi aktsepteerimise kulud makseterminali rent pluss pangale makstav protsent. Kas šašlõki müük saare peal ära tasub, on ettevõtja enda otsustada.