Väikesponsorid soovisid sageli suurejoonelisi esitlusi. "Oli ka paar härrasmeest, kes andsid suuremaid summasid, aga nemad ei tahtnud üldse reklaami," möönab Toivo Asmer.

Just siis hakkasid ringlema jutud, et Asmerit sponsib allilm, sealhulgas nüüdseks surnud Kalev Kurg. "Kurg oli omal ajal lootustandev krossisõitja, kes kuulus Tallinna EPT motoklubisse. Minusse suhtus lugupidavalt, sest ma olin EPT juhataja asetäitja. Kurg aitas motomehi, aga ta ei olnud kunagi Marko rahastaja," märgib Toivo Asmer.

Markol vedas. Ta sai 2008. aastal võimaluse võistelda Briti vormel 3 sarjas tasuta. Sõidud maksis kinni tiimikaaslase Walter Grubmülleri isa.
Asmer võitis tiitli ülekaalukalt.

Liiga riskantne töö isegi võidusõitjale
Iga ringrajasõitja unistus on pääseda vormel-ühte. Asmeri tiitlivõit upitas ta Sauber BMW testsõitjaks. Esimest korda elus sai noorhärra võidusõitmise eest palka.

Ametlikes testitulemustes esines aga eestlase nimi harva, sest ta oli meeskonnas alles tähtsuselt neljas piloot.
Asmer ütleb, et tal oli selliseid katsesõite, mille tulemusi ei avaldatud kusagil: "Näiteks üks päev enne päristesti. Kaheksa-üheksa päeva olen rada sõitnud, ja siis neid sirgeid... Ega seal ka alati sirgeid ei nühita, mõnikord simuleeritakse mingeid radu või kurve. Neid päevi on olnud päris palju, vahest 15."

Türgi GP ajal pidi aga eestlane lõbustuspargitaolises kohas lihtsalt rahva rõõmuks demoautoga kumme tossutama.
Võidusõiduringkondades silma paistmiseks vajavad piloodid aga võistlemist. Seetõttu vaevles tiitliga kullatud Asmer mullu kevadel vana häda käes: tal polnud kusagil võistelda.

Tasuta võistlemine teisejärgulises F3000 sarjas osutus nii õudseks, et eestlane loobus enne esimest starti: "Seal läks asi eluohtlikuks. Tulen boksi ja roolivarras kukub küljest ära. Aga need autod lähevad ka 300 edasi ja kui see oleks kuskil kiires kurvis juhtunud..."

GP2 kampaania kukkus läbi
Alles juunis võeti Asmer GP2 sarja, kust on sirgunud sellised staarid nagu Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen ja Nico Rosberg.

Tema peasponsor oli investeerimispank Norrast. "Norralased ei pannud sugugi kogu raha," ütleb Asmer. "Endal tuli ka maksta. Sinna läks ka osa BMW Sauberi testimise eest saadud palgast."

Hooaja lõpuks polnud eestlasel paraku ühtki punkti.

Muidugi võib seda õigustada tõigaga, et ta ei osalenud esimestel etappidel. Kuid temaga täpselt samal ajal tegi esimese stardi Lucas di Grassi, kes lõpuks tõusis üldkokkuvõttes kolmandaks.

Asmer: "Ei olnud nii, et üks asi oli viltu - mina ise või tiim või auto. Kogu komplekt ei toiminud üldse, kogu aeg oli midagi häda. Vahel olen ma isegi kehva autoga etteotsa jõudnud. GP2s ei saanud ma autot testida. Kogu hooaja peale sain sama palju testida kui Briti vormel-kolmes poole päevaga. Sellest sai kõik alguse. Viimastel etappidel mõtlesin juba, et saaks see asi kiiremini otsa."

Teise eestlase edulugu
Samal ajal nautis üks teine eestlane GP2 sarjas täielikku edu. See oli lõunamaades laia joonega kinnisvaraäri ajav ja luksuslikke autosid koguv ­Margus ­Reinsalu. Eesti miljardär rahastas meeskonda, kelle piloot ­Giorgio Pantano võitis sarja.

Racing Engineering on kõva tiim, heade sidemetega. Selle presidendi onu on Hispaania kuningas. Tiimi mullune peasponsor oli Hispaania naftahiid Repsol. Kuluaarides sahistatakse, et kui praegune F1 peaks tehasemeeskondade lahkumise tõttu lõhki minema, siis on just Racing Engineering tõsiseltvõetav kandidaat mõnele vabaks jäävale kohale.

Tänavu on Reinsalu võidusõiduhuvi veelgi süvenenud.

Ta ostis koos äripartner Gregory Grace'iga õiguse müüa välisturgudel spordijooki Fat Burner (eesti keeles rasvapõletaja). Jooki toodab võidusõitjast viinatööstur (milline suurepärane kombinatsioon!) Aivis Ohtla.
Ühe esimese turuna sihib Reinsalu Hispaaniat.

Reinsalu loob üleilmset kaubamärki
Austerlane Dieter Mateschitz tegi ekstreemsporti ja vormel-ühte toetades Red Bullist üleilmse kaubamärgi.
Veebruari lõpus teatas Reinsalu samamoodi, et Fat Burnerist saab Racing Engineeringi peasponsor.

"Fat Burner ja Red Bull on kaks täiesti erinevat toodet ja korrata nende edu on väga raske,"  ütles Reinsalu Ekspressile. "Aga meil on oma plaan. Liigume pika kava alusel, kiirust eeldame vaid sõitjatelt."

GP2 sarjas maksab hooaeg poolteist miljonit eurot sõitja kohta. Kui palju Reinsalu vormelitiimile raha annab, pole teada, sest leping on konfidentsiaalne. Küll aga märgib ettevõtja, et meeskond aitab leida joogile kontakte ja müügikanaleid ning Fat Burner maksab selle eest läbimüügilt tiimile teatud protsendi.

Just siit on tulnud kõlakad, et Eesti spordijooki hakatakse müüma Repsoli tanklaketi kioskites. "Kas esimene müügikanal on Repsol või mõni muu, on lahtine, kuid kindlasti hakkab neid olema palju," märgib Reinsalu.

"Võidusõit on võimalus teha end tõsiseltvõetavamaks," ütleb ka projektiga tihedalt seotud Erik Sakkov, kes varem on juhtinud turundust Ühispangas ja Tallinna Sadamas.

Reinsalu lisab, et "GP2 sari on täna vormel-ühele lähemal kui kunagi varem, viimane on aga profispordi absoluutne tipp nii sportlikus kui ka PRi ja turunduslikus mõttes. Selles karussellis keerlemine on pilet klubisse, mis toetab meie plaanide kohaselt ühe Eesti toote tegemist globaalseks müügiartikliks. Ise arvame, et ajame Eesti asja päris hoogsalt."

Eestlase raha ei lähe Eesti sõitjale
Kui küsite, kas Racing Engineeringi punast värvi vormeliga hakkab kihutama GP2 kogemustega Eesti mees Marko Asmer, siis on vastus selge ei.

Piloodid on hoopis Dani Clos Hispaaniast ja eespool mainitud Lucas di Grassi Brasiiliast.

Toivo Asmer ütleb, et rääkis Margus Reinsaluga viimati Estonias peetud uusaastakontserdil. "Ütlesin poolnaljatades, et ehk annad Markole ka GP2 autot testida. Või teeks Eestile rahvusmeeskonna nagu A1 sarjas. Ta ütles, et oi, ma rahastan autosporti nii tagasihoidlikult."

Ka Reinsalu märgib: "Oleme Toivo Asmeriga rääkinud kõigest muust peale raha. Marko toetajate ridadesse kuulunud ma ei ole."

BMW Sauberiga on Markol tänavuseks hooajaks leping olemas. Isa sõnul testis poiss viimati F1 autot laupäeval Hispaanias. Millises sarjas ta võistleb, pole veel teada.

Marko meelest pole seis hull: "Möödunud aastal samal ajal polnud mul ka midagi kindlat. BMW Sauberil on eesõigus minu teenetele. Kui neil midagi pakkuda pole, võin igal pool sõita."

Geenius alustas laenuga pruudilt
Siiski annab Reinsalu raha ka eestlaste motopisiku heaks. Ta rahastab noort vormelisõitjat Sten Pentust, Reformierakonna ühe liidri ja Tallinna linnapeakandidaadi Keit Pentuse venda.

Sten Pentus pole võidusõidus midagi põrutavat saavutanud ja veel paar aastat tagasi kurtis ta, et ei tea küll, mida need konkurendid söövad, et nii vähe kaaluvad.

Kuid noorhärral on üks väga tugev aktiva: ta elab koos Reinsalu tütre Kristeliga. Võidusõidus on tihti nii, et rikka sponsori olemasolu on sama oluline nagu andekus ja tiitlivõidud.

Seda võib lugeda ala eripäraks. Keegi peab ju sigakallid masinad kinni maksma. Isegi kõrgprofessionaalne F1 vabanes "istmeostjatest" alles kahe aasta eest.

Üks viimastest, kes endale F1s koha ostis, oli Christijan Albers. 46 starti teinud hollandlase naise isa Roel Kooijman on tuntud rahandushai. Just tema rahastaski väimehe vormelikarjääri.

Naissuhted on vormelisõitu ka märksa jõulisemalt edasi aidanud. Colin Chapman oli geniaalne vormelikonstruktor, kelle Lotus-autodel võideti 13 F1-tiitlit. Tõenäoliselt mõjutas ta autosporti rohkem kui keegi teine pärast auto leiutajat Carl Benzi. Vähem teatakse aga fakti, et Lotuse tiim sai alguse 25 naelsterlingist, mille Chapman laenas oma pruudilt Hazel Williamsilt.

Äiapapa annab raha
"Kristelit olin tundnud kolm aastat, enne kui Margusega tuttavaks sain," ütleb Pentus oma elukaaslase ja äiapapa kohta.

Ta räägib, et näeb ja mõistab Margus Reinsalu abiga võidusõidumaailma hoopis teisiti kui varem. "Ta on olnud alati eeskujuks."

Pentus võistleb sel hooajal Renault 3,5 maailmasarjas. Tema meeskond on mainekas Fortec. Hiljutiste testidega Hispaanias jäi eestlane igati rahule: "Meeskond toetab ja aitab mind sada protsenti. Oleme kiiresti leidnud ühise keele ning teineteisemõistmise."

Novembris testis ta Prantsusmaal ka GP2 autot. Loomulikult oli meeskond Racing Engineering.

Oma ambitsioonide kirjeldamisel jääb Pentus kidakeelseks: "Kõike korraga täna välja öelda on veel vara."

Äiapapa on hoopis sõnakam: "Steni eesmärk on F1. Ambitsioon peab olema, muidu ei juhtu midagi."

Kaks kibedat kihutajat: Asmer ja Pentus

  • Marko Asmer ja Sten Pentus olid kardisõitjatena mõlemad Eesti tasemel edukad ja kuulusid samasse Asmer-Elstera meeskonda.
  • Asmeril oli piisavalt raha, et minna võistlema algul Soome, hiljem Lääne-Euroopasse. Lõpuks jõudis ta Tony Karti tehasetiimi palgale. Tony Kart on kardisõidus sama mis Ferrari vormel-ühes. Marko võiks seal tänini professionaalse kardisõitjana leiba teenida. Kuid tema ihkas vormeliga kihutada ja siis enam isa rahast ei piisanud. BMW Sauberi testisõitja koht tähendas Markole läbimurret.
  • Steni karjäär jõudis ummikusse enne, kui ta midagi õieti saavutada jõudis. Kuna Läänes võistlemiseks raha polnud, tiirutas ta Baltimaades päevinäinud Reynardiga. Nõukogude aja lõpuaastatel oli sama masinaga kihutanud Toivo Asmer.
  • 2004. aastal osales Sten Saksa Auto AMK toel Saksa vormel-BMW sarjas, üheks sponsoriks KC Grupp. "Tegime valesti kõik, mis valesti teha andis," võttis mänedžer Jussi Pärnpuu hooaja kokku.
  • Läbimurret pole toonud ka järgmised aastad. Võistluspraktika puudumine algusaastatel annab siiani tunda. Aga vähemalt ei pea Sten eelarve pärast pead valutama.
  • Pentus ütleb, et ta ei kadesta inimesi, kellel hästi läheb. "Marko on andnud mulle palju jõudu ja usku ning usk endasse on see, mis mind edasi viib."