10.10.2008, 00:00
Minevikuga tülinorija võluvad kapriisid
Mattia Bonetti mõte liigub hoopis teisi radu kui tööstusdisaineritel. Tema loodud esemeid võib armastada või vihata, aga neid lihtsalt ei saa mitte märgata, leiab Moodne Kodu.
Disainer Mattia Bonetti on pärit Šveitsist (sündinud aastal
1952), kuid 1973. aastast saadik on ta elanud Pariisis. Koolitatud tekstiili-
ja tarbekunstnikuks, on ta töötanud ka fotograafi ja
sisekujundajana, kuid tema peateemaks on kunsti staatuses disainobjektid.
Ise väidab ta, et on “traditsionalistist” muutunud
“tülinorijaks”.
Hilistest 70ndatest 90ndate
lõpuni tekitasid nad koos oma tollase partneri Elisabeth
Garouste’iga kunstdisaini turul furoori ebaharilike tarbeesemetega, mille
teatraalset väljenduslikkust ja traditsioonidele sülitamist
kriitikud vahel lausa barbaarseks pidasid. Oma väikestes tiraažides
või lausa üksikobjektidest ekstravagantsusi esitasid nad
Pariisi galeriides. “Tegime mööblit nagu skulptuure,
töötasime väga vabalt, kunstipäraselt,”
räägib Mattia Bonetti.
Sestpeale, kui ta võttis
vastu Christian Lacroix’ pakkumise kujundada tollele firmastiil,
kuulub ta rahvusvahelisse klassi.
Aastal 1991 kuulutati Mattia
Bonetti Prantsusmaal aasta disaineriks. Parfüümitööstus
kasutas tema värskust julgelt ära, üheksakümnendatel
kujundas ta Nina Riccile revolutsioonilisi pudelikesi (kindlasti teate
poelettidelt neid fantastilisi küütlevaid kevadrohelisi vorme)
jms.
Londoni üks kuulsamaid disainigaleriste David Gill
jutustab, et Bonetti oli üks esimesi, kellega ta 1987. aastal
koostööd alustas. Tollal oli Gill väga vaimustatud prantsuse
disainist. Bonetti kuulus ka meeskonda, kellega koostöös Gill
Loughborough Streetil suurema galerii avas (1999) – sellesse ringi
kuulusid Marc Newson, Jasper Morrison ning hiljem ka Jaime Hayon.
Alates aastast 2002 töötades üksi, on Bonetti rohkem
unistajast käsitööline kui kunagi varem.
Ühendades materjale nii nagu mitte keegi teine, teeb ta esmapilgul
võimatut – ja publik huilgab vaimustusest. Roostevaba teras,
alumiinium, puit, plast, kumm, pronks – ükskõik mis materjali
ta ette võtab, loob ta sellest mõne innovatiivse skulpturaalse
vormi.
Tema laud Abyss (2004) on sünnist saadik vaieldamatu
klassika. Või õudusunenägu, kuidas kellelegi. See on
neopostmodern astmes kümme.
Aastal 2004 oli Bonetti
soolonäitus NYs Luhring Augustine’i galeriis, mille peale ilmus New
York Timesis ettevaatlik tutvustus, kus kriitik näis tagasi hoidvat
õõva, suutmata siiski vastu panna pahelisuse võludele.
Kuid tõestades, et Uus Maailm on hea turg sellisele ekstravagantsustele,
toimus 2006 sealsamas uus soolonäitus, kus ta esitas oma objekte koos
nende jaoks tehtud joonistuste-eskiisidega. Sealt pärineb tema lilledest
laudade idee.
Eelmises MKs tutvustasime uudisena kapikest nimega
Happy Birthday, mis äratas disainimaailma tähelepanu maikuus NYs
messil ICFF. Esinemist meretaguse mandri suurimal disainimessil tähistati
omakorda Londonis, mais-juunis toimus Gilli galeriis näitus, mille nimeks
oli “Mattia Bonetti 2008 – New York”.
Soolonäitus koosnes kümnest uuest taiesest, teiste hulgas ka Happy
Birthday. Otsekui Alice’i imedemaalt välja astunud, alumiiniumi,
pronksi ja värvi kombineeriva kapikese viimistlus olevat täiesti
omaette klass. Kapikese auks ja kiituseks on isegi raamat välja
antud… Teostuse perfektsust demonstreeris ka poleeritud alumiiniumist
laud YoYo, mille ülaosa näib alumise kohal hõljuvat. Tulemus
on veatu.
Oma uusimat loomingut peab Bonetti varasemast
kompaktsemaks ja ühtlasemaks. Ta kasutab palju enam värvi:
“Mulle meeldib, kuidas värv oma tooni muudab, see äratab
staatilise eseme ellu,
tuues sellesse liikumist.” Asjad on siiski väga erinevad, alates
laua Pearl ülinaiselikkusest kuni tugitooli ja ottomani Big Jim lopsaka
iseteadvuseni.
Gill Gallery on Bonetti loomingule täpselt
õige lava, mõlemad balansseerivad kunsti ja disaini vahelisel
kitsal piiril, mille üle kemplemine ei lõpe iial.
Möödunud aastal aitas Gill uutel tõusvatel tähtedel
tandemist Fredrikson Stallard suure töödekollektsiooni teostada, ning
koos Zaha Hadidiga loodi mööblikollektsioon Dune Formations, mis
lõi laineid Veneetsia biennaalil ja hiljem Miami messil.