04.04.2008, 00:00
“Minu teadmata ei maandunud Bagdadis ka sääsk!”
Endise Saddam Husseini nimelise lennuvälja tsiviillendude julgeolekut korraldas üle aasta eestlane. Praegu valmistub ta samasuguseks missiooniks rahutus Kurdistanis.
“Me olime iga päev tule all, sest lennuväli oli sisuliselt
ainus kontakt välismaailmaga ja mässajad tegid kõik, et selle
tööd häirida,” räägib alates 2006. aasta
aprillist 14 kuud Bagdadi rahvusvahelise lennuvälja eriülesannetega
konsultandina töötanud Andres Sepp (57).
Väheütleva ametinimetuse taha peitunud eestlase õlul lasus
kõigi tsiviillendude julgeoleku tagamine varem diktaator Saddam Husseini
nime kandnud aerodroomil.
See on esimene kord, kui läinud
suvel suurema kärata kodumaale naasnud Sepp oma missioonist avalikkuses
räägib. Töölepinguga kaasnes vaikimiskohustus –
nüüdki jätab ta palju üksikasju kommenteerimata. “Kui
seal pressiga suhtled, võidakse sind koju saata. Kaks lobamokka
saadetigi minu silme all minema,” räägib julgeolekumees.
Kaheksa kuud kodus viibinud Sepp on praegu jälle stardivalmis,
sest neil päevil on oodata kutset uuele missioonile. Seekord korda looma
Kurdistani lennuväljal, mille nime ta turvakaalutlustel avalikustada ei
soovi.
Vahetas Kabuli Bagdadi vastu
14
aastat kestnud lennunduskarjääri jooksul peagu kõigis Eesti
lennufirmades töötanud Sepp teenis enne Iraaki sattumist firma Enimex
lennuohutusnõunikuna ja vastutas ÜRO missioonidega seotud lendude
eest Afganistanis, Sierra Leones, Kongos ning Ugandas. Kui Enimexil tekkisid
probleemid siinse lennuametiga, otsis mõnda aega Kabulis elanud Sepp uut
tööd.
Hoolimata muljetavaldavast pädevusest (tema CV
räägib 14 kursuse läbimisest), Sepp kodumaal rakendust ei
leidnud. “Eesti riik loobus mu teenetest,” nendib Sepp ilmse
kahetsusega. “Ühel päeval leiti mind aga maailmast
üles.” Samas jätab Sepp ütlemata, kes täpselt ta
Bagdadi kutsus. “Psühholoogiliselt olin valmis minema, probleem oli
ainult, kuidas naisele teatada,” muigab serblannaga abielus olev
eestlane.
Sepa ülesanne oli olukorras, kus ümberringi
käib sisuliselt sõda, luua mingisugunegi kord ja süsteem
Iraagi tsiviillennunduse ning Bagdadi lennuvälja julgeolekuprotseduurides.
“Kogu riigis polnud ühtki sertifitseeritud iraaklasest
lennujulgeoleku spetsialisti ega Bagdadi lennuväljal ühtki
rahvusvahelistele standarditele vastavat sertifikaati,” kirjeldab Sepp
oma saabumist.
Igapäevaselt oli eestlase töö tagada
ohutu reisijaliiklus lennuväljal, mis tavainimese jaoks oli ainus side
välisilmaga. Päevas maandus-startis kuni 12 tsiviillendu.
“Bagdadis ei maandunud ükski sääsk ilma minu
teadmata,” lõõbib Sepp.
Ainus toimiv
piiritagune regulaarne marsruut oli Royal Jordaniani liinilend Amman-Bagdad.
Sellele lisandusid siseliinid ja tšarterid, mis viisid põhiliselt
põgenikke ja haavatuid Kairosse, Damaskusesse ning Teherani.
“Reisijate arv oli nagu Tallinna lennuväljal pärast Aerofloti
lõppu,” ei taha Sepp täpseid numbreid avaldada.
Pool Bagdadi lennuväljast oli USA õhujõudude
käsutuses, teine tavalendudeks. Enamik Eesti kontingenti väisanud
prominente saabus Iraaki sõjaväelennukil. Kui lennuvälja
perimeetrit valvasid koalitsioonijõud, siis terminal ja üks
maandumisrada olid Sepa kuningriik. Lennuvälja nn steriilses tsoonis
võisid relva kanda vaid Sepp ja neli tema kolleegi. Eesti turvabossi
alluvuses töötas 35–40 meest, tema ihukaitse koosnes
Nepalist pärit gurkhadest. “Maailma ustavaimad
sõdurid,” kiidab Sepp.
Viimase kaitseliini
komandör
Sepa vahetuse kestel said haavata kaks
tema kolleegi – üks automaadikuuli, teine killu läbi.
“Minu ajal inimesi ei tapetud,” hingab Sepp kergendatult. Oma
silmaga nägi ta küll, kuidas üks rakett purustas kaks siseliini
lennukit. Enamasti olid rünnakud siiski eestlase sõnul ohutud,
sest tulistati Vene päritolu tehnikast ja sihtijad olid viletsad.
Rahast ei taha Sepp rääkida. Elukindlustuse kohta nendib, et see on
karm. Just ohutuse tõttu elas Sepp mässajate sihikul olevast
aerodroomist 800 meetrit eemal kõrbes asuvas laagris,
üheksaruutmeetrises konteinermajakeses, kuhu mahtusid kõik
mugavused, kaasa arvatud konditsioneer ja internet. “Aga astud välja
ja õues on 55 kraadi kuuma ning skorpionid,” kirjeldab Sepp.
Suurem alaline stressiallikas kui kuumus või hulkuv
püssikuul oli hoopis see, et iga pisiametnik tahtis olla VIP ja
lennuvälja turvakontrollist mööda hiilida. “Nendega tuli
jageleda iga päev. Saddami ajast oli sisse juurdunud, et seadus pole
kõigile võrdne,” iseloomustab olukorda endine
lennuvälja julgeolekuspets.
“Et ennetada pahade
toimetamisi, tuleb olla targem ja kavalam kui vastane,” filosofeerib
konsultant. “Meie töö on kaitsta inimelusid.” See
tähendas, et tuli tagada reisijate ja laadungi täielik puhtus. Sepa
sõnul oli tema sõna viimane, enne kui lendur võis mootori
käivitada. “Siin ei ole õigust viga teha, sest pärast
mind seda enam ei paranda. Ma olin viimase kaitseliini komandör.”
Vippide vedaja
- N-ö eelmises elus (1978–1992) oli Andres Sepp Ministrite Nõukogu Asjadevalitsuse autobaasi ekspluatatsiooniosakonna juhataja ja korraldas ning julgestas muuhulgas tähtsate riigitegelaste autokorteeže.
- Võimsaim neist oli 1987. aastal Mihhail ja Raissa Gorbatšovi kahepäevase Eesti-visiidi korteež. “Isiklikult võtsin Gorbatšovi ZILid Balti jaamas rongilt maha ja panin need pärast uuesti rongile,” räägib Sepp, kelle sõnul saabusid kaks identset 7,5 tonni kaaluvat masinat vagunis, mis nägi välja nagu tavaline reisivagun, kuid mille sees oli varjatud ja soomustatud garaaž.
- Erakordsete turvameetmetega visiidi kõige kurioossem fakt oli, et kohalikele saatjatele (ka Sepale) pandi pähe ühtmoodi karvamütsid – et võimalikul snaipril oleks raskem riigijuhti eristada.
- 1993. aastal tegi nooruses pedagoogilises instituudis kehakultuuri eriala lõpetanud ja mõnda aega võrkpallitreenerina tegutsenud Sepp pöörde ning õppis ümber lennundusjulgestuse spetsialistiks.
- Ta pole hiljem töötanud mitte ainult kõigis Eesti lennundusorganisatsioonides, vaid tema kirjutatud on mitmed lennundusjulgestust puudutavad dokumendid Eestis.
- Afganistanis vastutas Sepp lennuoperatsioonide julgeoleku eest, mille käigus veeti Enimexi lennukitel Afganistani valitsuse liikmeid, sh president Hamid Karzaid, ning Afganistani uut raha.