Mitte ainult sõiduauto
Väheminformeeritud autohuvilisele võib tunduda, et
hübriidauto on üsna värske leiutis. Esimesed seeriatootmisse
jõudnud hübriidsõiduautod pole vanemad kui kümme
aastat. Toyota Prius läks tootmisse aastal 1997, Honda Insight kaks aastat
hiljem.
Tegelikult oli hübriidautol selleks ajaks selja taga
juba saja-aastane ajalugu. Hübriidauto leiutajaks võib pidada
Ferdinand Porschet. Ilmselt on tegu ühe geniaalseima inseneriga
autoajaloos, sest hiljem sai temast ka Volkswagen “Põrnika”
looja ning tema nime kandev ettevõte on üks edukamaid autofirmasid
kogu maailmas.
Lohner-Porsche polnud mitte ainult esimene
hübriidsõiduk. Autot viisid edasi neli rattarummude sisse ehitatud
elektrimootorit (Porsche patent), seega võib teda lugeda ka esimeseks
nelikveoliseks autoks.
Tellija soovis Lohner-Porschet kasutada
võidusõitudel ning masin näitaski head kiirust. 50 km/h oli
läinud sajandi algul kõva sõna. Autonoomiaks lubati 50
kilomeetrit, selleks vajalikud akud aga ajasid auto massi üle pooleteise
tonni.
Lohner-Porsche tähendus ulatub aga automaailmast
kaugemale. Selle kontseptsioonist on inspiratsiooni leidnud nii veduriehitajad
kui ka NASA konstruktorid – Apollo kuusõiduki loomisel. Ka
rummumootorite võidukäik seisab ilmselt alles ees.
Ka
hübriidsõidukite seeriatootmine käis suure hooga juba ammu
enne Priust-Hinsighti. Räägime just nimelt sõidukitest, mitte
autodest, ja mitte militaarotstarbelistest rakendustest. Saksa firma Still on
üks tuntumaid laomasinate tootjaid maailmas. Märksa vähem aga
teatakse, et see firma on juba ligi kakskümmend aastat valmistanud
hübriidajamiga kahveltõstukeid. Pealegi on tegu eriti progressiivse
konstruktsiooniga – diiselhübriidiga –, mida automaailmas
alles juurutatakse. Tõstuki puhul on hübriidajamil lisaks
kütusekulule veel mõned üllatavad eelised. Kuna
elektrimootorite tööd on lihtne automatiseerida ja nad saavad
pöörelda mõlemas suunas, suudab hübriidtõstuk
eriti sujuvalt edaspidi liikumiselt tagurdamisele üle minna. Samuti pole
omavahel seotud tõstuki enda liikumise kiirus ja
tõstmiskiirus.
Üsna veider tundub tõik, et Still
vältis kuni viimase ajani sõna “hübriid”
kasutamist. Alles siis, kui hübriidautod edukalt laia publiku ette
jõudsid, ilmus ka Stilli tõstuki küljele väheldane
tagasihoidlik kiri “Hybrid”.