Kui Vene riigiduuma väliskomisjoni esimees Konstantin Kossatšov rääkis ühemõtteliselt sellest, et Eesti kodakondsus tuleks tingimusteta anda kõigile siinsetele mittekodanikele, kõlas see selgelt surveavaldusena.

Sestap saatis Ekspress.ee kaitsepolitseile mõned küsimused, et uurida, kui tõsiselt tuleks võtta Vene poole avaldusi. 

Kuidas suhtuda Vene saatkonna teatesse selle kohta, et Vene kodakondsust taotlevate arva on viimase aasta kahekordistunud? Kas teie andmetel on see üleüldse usaldusväärne info?

KAPO(vastused edastas Kaitsepolitseiameti komissar Andres Kahar): Üldiselt on Venemaa hinnang oma kodanike arvule Eestis ebausaldusväärne. Kuigi Eestil puudub võimalus seda kontrollida, on siiski alust arvata, et ka Venemaal puudub reaalselt ülevaade ja arvepidamine oma siin elavate kodanike üle (Eestist lahkunud, surnud isikud jne). Teiseks teavitab Venemaa vaid Vene kodakondsuse võtnute arvust, arvestamata kodakondsuse võtnud ja siit teise riiki lahkunud, surnud jne kodanike arvu.

Kas olete märganud, et Vene saatkond tegutseb varasemast aktiivsemalt, et nn halli passi omanikke Venemaa kodakondseteks meelitada? Mingid hüved kodakondsuse võtjale, kampaaniad jne.

KAPO: Venemaa rakendab siinsete mittekodanike suhtes laias laastus kolme poliitikat:

1. viisavabastus sõiduks Venemaale (sisuliselt põlistab mittekodakondsuse); 2. nn ümberasumise programm, mis esialgu on ebaõnnestunud; 3. kaasmaalaste seadus. On väljatöötamisel ja segane, aga võib tekitada suuremaid probleeme, kui Vene passiga inimesed, sest kaasmaalasi - termini hägususest tulenevalt võivad ju nendeks olla ka Eesti kodanikud - kontrollida on võimatu.

Kas selline tendents(juhul kui Vene kodakondsust jagatakse tõepoolest üha enam) on ohtlik? Miskipärast tulevad meelde Lõuna-Osseetia ja Abhaasia, kus sissejuhatuseks jagati kohalikele hulgi Vene passe, pärast tuldi nö omasid kaitsma.

Lõuna-Osseetia ja Abhaasia näiteid ei ole korrektne Eestile laiendada. Meie olukord on märksa teistsugune - oleme ikkagi iseseisev riik. Lõuna -Osseetia ja Abhaasia aga olid sisuliselt VF kontrolli all juba enne Gruusiaga konflikti puhkemist.

Mõni päev tagasi tsiteerisid uudistekanalid Venemaa riigiduuma väliskomisjoni esimeest Konstantin Kossatšovi, kelle arvates saab Eesti-Vene suhteid kardinaalselt parandada ainult kodakondsuse nullvariandi kehtestamine Eestis. "Isiklikult ma arvan, et kardinaalselt saavad suhted Eesti ja Venemaa vahel paraneda ainult ühel juhul - kui kehtestatakse nullvariant ehk Eesti kodakondsus antakse kõigile Eesti elanikele, kes seda soovivad," ütles ta. Kuidas suhtuda sellesse avaldusse? Kas teated sellest, et üha enam mittekodanikke valib Vene kodakondsuse, võib tõlgendada kui surve avaldamist?

KAPO: Venemaa kirjeldatud avaldused ja teated VF kodanikkonna kasvust on ilmselgelt suunatud hirmu ja vastureaktsiooni tekitamisele Eesti ühiskonnas. Ehk sisuliselt on tegemist psühholoogilise mõjutustegevusega (mida sageli nimetatakse infosõjaks), mille abil loodetakse ilmselt saavutada oma põhieesmärki - kodakondsuse 0-varianti.

Eestis elab juba ca 100 000 Venemaa kodanikku - võimaliku „kodanike kaitse" ettekäände kasutamiseks piisavalt. Muuseas, ettekäändeks sobivad hästi ka nn "kaasmaalased".

Pigem on Venemaa viimasel ajal astunud samme mittekodanike staatuse säilimise suunas andes neile näiteks viisavabaduse. Mittekodanike säilimine on Venemaale palju kasulikum, kuna lubab rääkida nn diskrimineerimisest Eestis näiteks mittekodanike valimisõiguse puudumise näol (Riigikogu ja Europarlament). Sama probleem kaoks, kui alles jäänud mittekodanikud valiks Eesti või Venemaa kodakondsuse ja saaks valida ja olla valitud vastavatesse parlamentidesse.

Samuti lubab mittekodanike säilimine avaldada Venemaal Eestile survet kodakondsuse 0-variandi rakendamiseks, mida selgelt tõendab ka tsiteeritud Venemaa riigiduuma väliskomisjoni esimehe Konstantin Kossatšovi avaldus. Ajalooline kogemus on aga näidanud, et tegelikult ei muudaks selline järeleandmine midagi. Järgneks lihtsalt uute nõudmiste esitamine.

Pigem on Venemaa peamiseks eesmärgiks endale lojaalsete Eesti kodanike teke, kelle abil oleks võimalik reaalselt mõjutada Eesti ja kaudselt ka Euroopa Liidu poliitikat. Vene eriteenistused on aastaid töötanud selle nimel, et saada Riigikokku VF poolt kontrollitavat erakonda. Toome näiteks kasvõi 2007.aasta riigikogu valimiste eel täheldatud Vene eriteenistuste püüded tagada 2007. aasta RK valimistel Konstitutsioonierakonna esindatus Riigikogus.

Mida teha, et olukord püsiks siiski Eesti riigi kontrolli all?

KAPO: Kodakondsuse valik Eesti Vabariigis, nagu kohane demokraatlikule õigusriigile, on aga iga inimese vaba valik. Eesti ei saa sundida peale oma kodakondsust või anda kodakondsust seaduste või rahvusvaheliste normide vastaselt. Ja vägisi ei saa Eestis ka ükski võõrriik oma kodakondsust jagama hakata.

Meie arvates ei tulene kõige suurem oht Eesti riigile ei mitte niivõrd Vene kodanikest, vaid eelkõige ikkagi ebalojaalsetest Eesti kodanikest. Näiteks mitmed aprillirahutusi organiseerunud ja sellest osavõtnud isikud on Eesti kodanikud. Elu on näidanud, et Eesti kodakondsuse ja lojaalsuse vahele alati võrdusmärki panna ei ole võimalik. Niisamuti nagu VF kodakondsete/mittekodanike ja ebalojaalsuse vahele.

Venemaa eesmärgiks on hirmu ja ebakindluse tekitamise abil meid vigu tegema sundida. Selle vastu on parimaks rohuks rahuliku ja kindla meele säilitamine.