MUSTA PÜSSI START: Andres Olvik alustab oma Moskvitš 2140-l suvist Oriküla sprinti. Pille Russi
“Kevadel hakkasid poisid rääkima, et selline asi tuleb,” meenutab
Andres Olvik
(49), kuidas ta loodavast Moskvitši liigast ehk Mosseliigast kuulis. Odavad vanad autod, millel lubatud teha väga vähe ümberehitusi, sõitsid tänavu esimest korda Rahvarallidel ja Igamehe Rallisprintidel eraldi klassis. “Ostsime siis endale ka Mosse.”

Olviku ja tema kaardilugeja Kaido Kaasiku Moskvitš 2140, väljalaskeaasta 1980, maksis 3000 krooni. See ongi Mosseliigas kõige levinum mudel. Aga sõidab ka IŽ 412neid ja pika kerega kombisid ja pirukamossesid.

Ühes Tartu transpordifirmas mehaanikuna töötav Olvik tegi vana masina mootori koos paarimehega korda. Lisaks sai Mosse uued kummid, ka amortisaatorid on vahetatud. Need ongi võistlusautode juures kõige tavalisemad tööd. “Rohkem pole meie midagi teinud,” ütleb Olvik.

Olvik-Kaasik olid oma musta püssiga stardis juba esimesel võistlusel Tartu rahvarallil – nelja osaleja seas tulid nad kolmandaks. Olvik on osalenud ja punktikohale tulnud kõigil seni peetud 11 etapil – sellist tulemust ei ole ühelgi konkurendil. Kuna paarimees Kaasik ei saanud osa võtta ühest Saaremaa etapist, aitas Olviku hädast välja saarlasest sõber Priit Liblik. Nii ongi Olvik Mosseliiga liider.

Konkurendid kiidavad, et Olviku masina mootor teeb väga ilusat häält ja käib hästi. “Moskvitšil ongi hea mootor,” arvab selle peale Olvik. Kuid mitmed kaasvõistlejad on pidanud mootori kokkujooksmise pärast mõne võistluse katkestama või vahele jätma.

Võidukihutamist alustas Olvik aastal 1998 veoautode rallist. Samal aastal tuli ta Eesti meistrivõistluste arvestuses kolmandale kohale. See aasta jääb GAZidega kihutamises aga Olvikule viimaseks. “Vanadus pressib peale,” ütleb ta naljatamisi. Lisaks on veoautode klass läinud nii kalliks, et rahakott ei pea sellele vastu – et liidritega sammu pidada, tuleks kulutada ligi pool miljonit krooni.

Võita pole üldse lihtne

Mosseliigas meeldibki Olvikule see, et masinad on odavad ja võrdsed, sest ümberehitused on peaaegu keelatud. Muidugi saab ka Moskvitšisse lõpmatult raha sisse laduda, kui autol kõik vähegi võimalik välja vahetada. Liiga kodulehe foorumis räägivad kokkuhoidlikumad 6000-7000kroonisest eelarvest, kaks paarimeest suutsid aga mõne kuuga oma masinasse panna koguni 15 250 krooni. 

Võita pole aga sugugi lihtne. “Moskvitšiga sõita on keerulisem kui Lääne autodega, ta ei püsi nii hästi tee peal,” naerab üks osaleja Jaak Maaten – oma esimesel võistlusel Viljandis kihutas Maaten kehvade rehvidega masinaga otse kraavi.

Mosseliigas osaleb palju selliseid mehi, kes pole ralliauto roolis sugugi esimest korda. Näiteks praegu punktiarvestuses teisel kohal olev Maidu Lempu sõitis varem bagikrossi. Jüri Kõuk Roost kihutas kunagi vormeli ja mootorrataga ringrajal. Jaak Maaten on Balti meister ringrajasõidus Volkswagen Golfi klassis. Erinevates klassides on võidu kihutanud veel näiteks Raivo Prukner, Uno Aava, Henri Franke ja Veljo Vainokivi.

Lisaks kasvas liigas osalejate hulk hooaja lõpuks üle ootuste suureks. Kõige enam Mossesid osales septembri lõpus Pärnus toimunud sprindil – võistlejaid oli 28, kellest mõned sõitsid küll ühe autoga. Mossel on oma võimeid proovinud ka üks argentiinlane (Cristopher Bousiges tuli Pärnus kuuendaks) ja kolm naist (Pille Russi, Anu Viks ja Eve Piibeleht).

“Arvasime, et tuleb ehk kümmekond autot,” ütleb üks liiga korraldajatest, ajakirja Autoleht peatoimetaja Kristjan Sooper. “Edu näitab, et niisugust odavat ja võrdset klassi oli väga vaja,” arvab ta. Sooper sõidab ka ise koos oma kaasa Pille Russiga ning nad on punktiarvestuses praegu neljandal kohal.

Liiga viimane osavõistlus toimub sel laupäeval Saaremaal Orikülas. Sprindil stardib koguni 60 võistlejat!

Kuus parimat Mosse-kihutajat

Mosseliiga arvestuses toimub tänavu kokku 12 võistlust – kaheksa rahvarallit ja neli rallisprinti. Lõplik paremusjärjestus selgub, kui arvestatakse maha neli kehvemat tulemust.

Punktitabel praegu, pärast 11 võistlust:

1. Andres Olvik/Kaido Kaasik/Priit Liblik – 73 punkti

2. Maidu Lempu/Andres Käsper – 58 punkti

3. Hanno Vajakas/Janek Tammemäe – 41 punkti

4. Kristjan Sooper/Pille Russi – 36 punkti

5. Indrek Kelder/Neeme Koppel – 35 punkti

6. Jüri Kõuk Roost/Jasper Roost/Tauno Aarmaa – 26 punkti