Nädalalõpu lemmiku teekond hotellitoast aktsiaturule
Kroonijuveeli on raske müüa, ütleb Hans H. Luik.
Oma 46. sünnipäevaks Ekspress Gruppi aktsiaturule viies pole see tal
esimene kord seda tõdeda. Üks on veel raskem – kroonijuveeli
tagasi ostmine. Selles veendus Luik juba oma 30. sünnipäeva paiku.
1989. aasta suvel on klassivennad Hannes Tamjärv ja Peeter Luik
koos muusikuharidusega Andres Saame ja kunstiharidusega Sulo
Muldiaga veennud Luige ametit vahetama. Luik meenutab Eesti Ekspressi 10.
sünnipäevaks välja antud raamatus “Uue elu
sümbool”: “See oli magus õhtu. Sõnajalad minu
aias tiigi ääres olid vohama löönud, jõime nende
keskel kohvi. Maja ees parkisid uhked vene autod – paar Lada 08-t ja
Saame Volga. “Asutame eralehe,” ütles Tamjärv.
“Tule peatoimetajaks. Palk võiks olla 1500 rubla, kasumi jaotame
sinuga pooleks.” “Lehe teeme neljavärvilise,”
küttis Tamjärv mind veelgi, “ja arvutil.” Cross
Development F.S.P. oli nimi, mille alla neljapealine äriloom koondunud
oli. Firma asus Olümpias ja polnudki nii väga erafirma. F.S.P.
tähendab Filial Sovmestnovo Predprijatija.”
Lisaväärtuse tekkimine on probleem
...Hotellituba number 1207 Olümpias on muudetud lehetoimetuseks, kus
esimesest päevast peale käis suur möll. “Kes kõik
sealt läbi ei käinud – ajakirjanikud, nende sõbrad,
tuttavad. Tuba oli paksu suitsu täis. Kõik vaidlesid, kõik
ajasid Eesti asja,” meenutab EE sekretär Erika Nigul. Ent peagi
kolib Cross Development nii enda kui ka Ekspressi moodsatesse
bürooruumidesse Pärnu maanteel, kunagisse vangla-tapamaja Kawe keldri
ruumidesse.
Esialgu on Luik lihtsalt innukas leheneeger, rassib lugude
toimetamise, fotode valimise ja pealkirjade panemisega.
Kui toimetusetuppa
satub inimesi, kes tahavad lehte kuulutust panna, pistab sekretär Erika
rublad ja FIMid plekktoosi esimeses sahtlis. Sinna kogunenud patakad viib
mänedžer Rene Treial aeg-ajalt omanike tuppa, aga sealt võetakse
kamaluga ka kohvi ja honoraride jaoks.
Nõukogude sumbunud
ajakirjandustraditsioonist erinev lühike ja lööv stiil,
värvilised pildid, kommarite kottimine, kuulujuttude ja seltskondliku
analüüsi häbenematu kajastamine teevad Ekspressist
iganädalase sündmuse. Toode on ennast turul tõestanud,
rõõmustavad omanikud. Lõpuks hakkab ka Luige filoloogiajus
kuju võtma kapitali akumulatsiooni ja lisaväärtuse
mõiste. Kuidas saaks lehe Crossilt endale...? Ülekohtusem kui
kasumi jaotumine tundub tõik, et Cross Development on Eesti Ekspressi
kaubamärgi enda nimele registreerinud! Vaidluste käigus muutub
peatoimetaja omanikele tülikaks.
...Reedel, 1. detsembril 1990
valitseb toimetuses loid õhkkond. Värske lehevirn lõhnab
kapinurgal, Toomas Kümmel topib neid portfelli nii palju, kui mahub, ja
lepib telefonis kellegagi õllejoomist kokku. Ivo Karlep loeb nurgas
lehte ja puhib endale habemesse. Nahktagis ja dressipükstes Meelis
Metsamärt lubab kellelegi bensiini ja telliseid hankida. Siseneb
Hannes Tamjärv, ja see on ootamatu, sest tavaliselt tal siia asja ei
ole.
“Tulge, teeme meie toas koosoleku,” teatab ta.
“Cross lasi Luige lahti,” sosistab blond sekretär Mari.
Cross Development läkitab toimetusetuppa memorandumi: “H. H. Luik
on Eesti parimaid ajakirjanikke. Sellest hoolimata peame oma kohuseks seletada,
miks lähevad lahku Luige ja Eesti Ekspressi teed.
Meile on EE toode,
üks omasuguste seas. Tagamaks oma tootele arengu ja uue tõusu,
oleme sunnitud tegema otsuseid, mis suurendaks kõigi osa
lejate, kelledest EE edu sõltub, osalemist ja motiveeritust ajalehe
käekäigu suhtes. Me peame hoolitsema selle eest, et EE püsiks
omal kohal turul ning areneks edasi.”
Luik lahkub Kawe keldrist,
saba jalge vahel. Talv ei möödu siiski ainult tusameeles, vaid tema
punases peas tiksub mõte, mille realiseerimiseks ei näe ta
tegelikult võimalust. Esiteks – raha pole. Teiseks
– miks peaks Cross tahtma müüa rammusat
lüpsilehma...
Tekib müüt
rehepapist
Luigele tulid appi mehed, kes seda ise küll
kõige vähem soovisid.
Temast Eesti Ekspressi maha
jäänud vihane toimetusepere on detsembrikriisi ajal üht-teist
kõrva taha pannud ning püüab nüüd omakorda Cross
Developmentil nahka üle kõrvade tõmmata. Juba olid nemadki
aru saanud, et ajaleht ei pruugi olla ainult sõnumikandja, vaid ka
rahamasin. Mis oleks õiglasem, kui et raha tuleks neile, kes seda ka
reaalselt toodavad? Midagi oli meile kõigile sotsialismi
poliitökonoomia loengutest ikka külge ka jäänud!
Veebruaris registreerisid Ivo Karlep, Toomas Kümmel, Madis Kolk ja Marek
Strandberg enda nimel aktsiaseltsi Myyt. See ettevõte, nagu Cross
jahmatusega avastab, “on võtnud endale ainuõiguse
müüa meie ajalehe reklaamipinda! Ja mitte lihtsalt müüa,
vaid müüa koguni nõnda, et lehele jääks ühe
lehekülje rekaamipinna eest hinnakirjas ette nähtud 4000 rubla asemel
hoopis 209 rubla. Siis registreeris Myyt meie lehe kultuuriministeeriumis enda
nimele. Meile oli pilt selge. 1989. aastal alustatud eraettevõtluse
eksperiment sotsialismi tingimustes oli jõudnud sama kaugele kui aastal
1917. Töötajad olid vägisi hakanud jagama meie
omandit.”
Tüng pidi seisnema ka selles, et toimetus lahkub nagu
üks mees ja asutab uue lehe. Kogu selle askeldamise käigus oli leht
kaotanud midagi veel olulisemat – lugeja huvi. Tiraaž kukkus kohutava
kiirusega. Jaanuari 50 000st oli maikuuks saanud 26 000. Hannes
Tamjärv ütles, et lehe aastakasumi teenivad nad hõlpsasti viie
auto edasimüümisest. Kapitalistlik mõttekäik ütleb:
müü, kuni sul on veel midagi müüa.
EE väljaandjad
olid lootnud Luigest vabanedes lõpetada ka tüütud vaidlused
teemal, kellele kuulub lisaväärtus, kas töö tegijale
või investorile. Cross tahab Eesti Ekspressist tõesti lahti
saada.
On ainult üks huviline, kes võib lombaka perestroika
paabulinnu vastu veel huvi tunda, keegi, kellel pole rahast kahju, sest ta on
oma haavatud ego tunnetest pimestatud.
10. mail 1991 toimub AS Cronoesi
asutamiskoosolek, mille tulemusena saab Luigest suuromanik, kes omab
partneritest tervelt 0,2 protsenti rohkem
“hääli”. Cronoesi aktsionärid on Hans H. Luik
eraisikuna – 50,1 protsenti; AS Haga (Hannes Tamjärv, Andres Saame)
– 49,9 protsenti. Juhatuse esimeheks saab Luik, juhatuse teine liige on
Tamjärv. Aktsiakapital: 480 000 rubla.
Lehte juba enda omaks
pidanud AS Myyt avaldab solvunud juhtkirja “oma” lehes:
“Iga EE toimetuse liige on korduvalt olnud tunnistajaks Crossi
direktorite kinnitusele, et nad ealeski ei müü Eesti Ekspressi
toimetuse nõu küsimata, et toimetusel on lehe omandamise
eesõigus ning et nüüd ja edaspidi antakse teatud osa lehe
kasumist toimetuse käsutusse. Unustatud,” nendib tulevase uue
sõltumatu nädalalehe Eesti Aeg tegijaskond kibedalt.
Toimetusele ei sobi mõte jalahoopidega välja kihutatud Luige
naasmisest omanikuna üldsegi. Nad lahkuvad täies koosseisus. T&
amp;
uuml;hi tuba, tühjad leheküljed. Olla ajalehe omanik, millel
pole ühtki kirjutajat ega fotograafi, on hale. Kui
šokolaadikomme või kohukesi võib treida
ükskõik millise mõttemaailmaga inimene, siis ajalehe puhul
ei loe seadmed ega toolide-laudade kuju midagi, kui pole häid
inimesi. Eesti Ekspressi toimetajad-reporterid on oma väärtusest
väga hästi teadlikud.
Oluline on
mitterahaline kapital
Sel hetkel on Luige ainus kapital energia
ja veenmisoskus. Uus toimetus koguneb mõne päevaga (neist paljud on
siin praegugi).
Reedel ilmub Eesti Ekspress putkadesse müügile
nagu muistegi, lugeja ei pruugi verevahetusest midagi märgata!
Luik
üritab jätakata peatoimetajana, aga ärimees temas kosub iga
päevaga.
30. mail 1991 toimub Cronoesi aktsiakapitali laiendamine
uute aktsiate märkimise teel. Lisandub veel üks osanik –
riiklik teadeteagentuur ETA (9 protsenti), mille direktor on Luige kursusevend
Aimar Jugaste.
Toonases lepingus on kirjas kogu tema
“riskikapital”: Luik kohustub sissemakseid tegema 601 000 rubla
ulatuses. Temapoolse mitterahalise sissemaksena arvestatakse sõiduautot
VAZ-2109 ning kaubamärki “Hommikuleht”, lisaks kuulub
tasumisele 60 000 rubla. Haga-poolne sissemaks on eelkõige
kaubamärk “Eesti Ekspress”. Selle väärtuseks
hinnatakse 272 400 rubla. Lisaks kaubamärgile annab Haga omalt poolt veel
arvuti PC AT 386 (90 000 rbl), arvuti PC XT (25 000 rbl),
laserprinteri NEC (66 000 rbl), maatriksprinteri Epson (15 000 rbl),
Kooperaatori mööblit, paar diktofoni, kassettraadio, kohvimasina
Philips Royal ning ühe nagi – kokku 218 600 rubla eest kaupa. Aimar
Jugaste ETA esindajana märgib aktsiaid 108 000 rubla eest, mille eest
kohustub teostama mitterahalise sissemakse hiljemalt 1. novembriks 1991.
1991. aastal käib Eestis õhku nuusutamas meediamagnaat Rupert
Murdoch (kummalisel kombel upub just samal ajal salapäraselt Murdochi
konkurent maailma meediamaastikul Robert Maxwell).
“Eesti soost
väljaandja küsis hingevärinal, kas meie kandi leheomanikel on
üldse lootust jalule jääda, kui gigandid siiapoole vaatama
hakkavad,” meenutab Luik. “Oh, lootust on kõvasti,”
vastas mister Rupert. “Kohalikke uudiseid tahab inimene ikka
kohalikust lehest saada. Vaesemate rahvaste telekanalid ilmselt küll vastu
ei pea. Ameerika filmid ja uudisteprogrammid on tugevamad.”
Luik on
maiöödel telefoni otsas toimetust kokku pannes ajakirjanikele
lubanud, et neile, kes temaga kaasa tulla julgevad, maksab ta osa kasumist.
Rahajagamine toimus 1991. aasta 13. detsembril reedesel päeval
õllekeldris Mefisto ja selle tähe all koosolek
mööduski. Poolaasta kasum 125 000 rubla kuue peale
võrdsetes osades. Raamatupidamise asemel on Luigel ja manager Toomas
Liival midagi märkmepaberile sihkerdatud. Bürokraatia, härrased,
fuu!
“Osanikud” (Marianne Mikko, Madis Jürgen,
Andrus Nilk, Marica Lillemets, Epp Alatalu, Tiina Jõgeda) ei saanud
midagi aru. Leht on Luige oma, kui tahab, siis annab raha, kui ei taha –
no mis sa teed! Luik tahtis, aga teda vihastas, et kallid
kolleegid-palgatöölised nõuavad temalt tema äri
kohta aastaaruannet!
“Olin ikka loll, et üldse mingeid rahasid
jagama kippusin,” nendib ta, aga lisab:
“Saate nii palju, kui
ma annan, ja jutul lõpp.” See 20 000 rubla nina peale
jäi ka viimaseks osaluseks, mida Hans Luik ajakirjanikega jagas. See
õppetund kinnitas talle lõplikult, et kõige
närvesäästvam on hoida raha ühes taskus – enda
omas.
Kosilasi maa ja mere päält
Toimetus
kolitakse Kawe keldrist Tatari tänava keldrisse. 1992–95 on aeg, mil
igaüks saab Eesti Ekspressi nimelisel katsepolügoonil proovida oma
võimeid ja juurutada uusi tooteid, mis aga kellelegi pähe tuleb.
Toimetuse elektrik ja arvutiparandaja hakkab reklaamimüüjaks.
Sekretär ajab kinnisvaraasju. Klaasikunstniku haridusega toimetaja
võtab enda kanda lehe marketingiküsimused ja avaldab valgustuslikke
toiduretsepte ning keemiku haridusega finantsanalüütik
lükkab käima mõnutelefoni.
Hakkab ilmuma ka seksiajakiri
Flirt, kuhu mõnikord kirjutasid uudisjutte ka anonüümseks
jääda soovinud EE ajakirjanikud. Luik ise loob ettevõtteid
väljaspool Ekspressi: Raadio Kuku, Ekspress Hotline, lehtede
kojukandefirma Lehemees, tõusval börsil osalemiseks holdingfirma EE
Investeeringud, võlgade sissenõudmisega tegelev Julianus Inkasso
jne. Osa neist sureb ruttu välja, osa vahetab omanikku, osa aga
kosub. Kogu tegevus toimub nüüd Narva maanteel tehasehoonest
ümber ehitatud avarates büroodes.
Üliõpilasmaleva
elu meenutav ettevõtmine hakkab võtma kontserni
mõõtmeid ja vorme. Eesti Ekspressist on saanud vaid üks tilk
meepotis, moodustades vaid tühise protsendi kõikidest
ettevõtetest, mis kuuluvad ühe mehe omandis olevasse kontserni
nimega Ekspress Grupp.
Eesti esimene börsikrahh langeb 1997. aastal
samale ajale, kui meedias käib enneolematult tihe rebimine.
Väljaandeid on palju ja üksteisega konkureerides lastakse vastastikku
aadrit. Publikum on täiesti ära kurnatud: neli telekanalit, viis
päevalehte, hulk häid ajakirju, raadiojaamu. Rahva Hääl
ühtis Eesti Sõnumitega, Hommikuleht Eesti Päevalehega...
Olukorra riigis võtab kokku Sulev Vedler artiklis “Goodbye,
Priima country”: “Oht, et Eesti müüakse
välismaalastele, on hääbumas. Eesti ongi juba nende päralt.
Pooleteise miljoni tarbijaga Eesti turul laiutavad Neste, Shell, Valio,
Stockmann jpt Lääne firmad. Toiduainetööstus, tanklaketid,
ehitus, kaubandus, side... võtmefirmad on välismaalaste käes.
Lisaks on nende pihus ka rahahoovad ehk laenuandmine. Rahvuslik kapital tunneb
end Lääne suurkompaniide kõrval ahistatuna. --- Tulevik on
vesi välismaalaste veskile. Erastamisjärjekorras on suurimad
tükid suurimatest: telefoniside, raudteed, sadamad, elektrijaamad.
Eestlaste kitsikust arvestades pole siin rahvuslike aadetega midagi peale
hakata.”
Ajalehtedel-ajakirjadel on kõik need aastad
kosilasi käinud, põhiliselt Skandinaaviast.
1998.
aastal tõdeb Luik, et “meie kandi leheomanikel” on lootust
jalule jääda sel juhul, kui nad võtavad omanike ringi
välisinvestorid.
Eesti Ekspressist välja kasvanud
kirjastuskontsernist läheb pool Skandinaavia korporatsioonile Marieberg.
Kuu aega hiljem omandab Mariebergi Skandinaavia suurim meediakontsern Bonnier.
Luik avaldab oma õnnestunud müügitehingu kohta
nekroloogina mõjunud juhtkirja: “Liidriseisu hoidmine on kallim
kui selle saavutamine”.
Poole kontserni müügist laekub
küll Luige pangaarvele kopsakas summa. Äriloogika seisukohalt on
kõik hästi. Aga tunded räägivad muud. Luige lahkumine on
seegi kord ajutine.
2002. aasta alguseks on kroonijuveel kodus tagasi.
“Rootsi kirjastajatel Bonnieridel ei sujunud Hansuga lõpuks
koostöö enam teps mitte. Rootslased pakkusid Hansule, et ostavad ta
välja. Ütlesid, et sul ei ole muud valikut. Hans ajas vastu: on
küll valik – ma võin mü&
uuml;gist keelduda,” kirjutab Lea Larin EE persooniloos “Hansu
pruut”.
Rootslastega oli kokku lepitud, et mingi tähtajani on
kummalgi poolel võimalik teineteist välja osta. Luige arvates
oli aega aasta (2001) lõpuni, tegelikkuses selgus novembri algul, et
aega tehinguks ja raha üle kandmiseks on mõned päevad. Kaks
nädalat. “Kell seitse hommikul olime Hansapangas ja presenteerisime
Ekspress Gruppi. Erki Raasuke vaatas ja ütles, et tema arvates on
Ekspress Grupi väärtus null krooni,” meenutab Selle Luik.
Õhtul kell kaheksa helistas Selle Ühispanka. See kõne oli
tulemuslikum. Enne kella kukkumist ostis Luik rootslastelt aktsiad tagasi.
Kord läks Rupert Murdoch ajalehemüüja juurde tänaval ja
küsis, mis maksab The Times. “Viis penni, härra,”
vastas kioskimees. “Aga mina maksin tema eest 70 miljonit
naelsterlingit,” kostis Murdoch. Luik, mis Ekspress maksab?
Luige meediakontserni sünnidaatumid
1989- 22. september –
ilmus esimene Eesti Ekspress nr 0
1990
- 1. jaanuar – toimetus kolib Pärnu mnt 22a
1991
- 10. mai – AS Cronoesi asutamiskoosolek (50,1% HHL, 49,9% Tamjärv (pildil) – Saame)
- suvi – toimetus kolib Tatari 25
- 15. august – Cross Holdings müüb osaluse Finest Hotel Groupile
- oktoober – City Paper
- november – ajaleht Den za Dnjom
1992
- 1. märts – KUKU raadio (33% HHL)
- september – erootikaajakiri Flirt
- 6. november – Crème (EE osa)
1993
- 8. märts – Ekspress Hotline (60% HHL)
- 27. märts – massikultuuri leht City
- 10. mai – kõmuleht Post
- 22. aprill – ajakiri Magneet
- sügis – kolimine Tatari 21b
- 25. november – riik müüs Tallinna Ajakirjanduslevi ASile Lehemees (100% Cronoes)
- november – Eesti Ekspressi Tähtraamat ’93
1994
- 1994 detsember – raamat “Miks Estonia?”
- 23. veebruar – noorteajakiri X-press
- 14. märts – ASi Kroontrükk asutamine
- 30. märts – ajaleht Eesti Sõnumid
- 30. juuni – Tallinn This Weeki omandamine
1995
- 1. märts – ajakiri Anne
- 27. märts – maja Narva mnt 11e ostmine
- 23. august – Õhtulehe ostmine
- 28 september – Eesti Sõnumid ja Eesti Päevaleht ühinevad
- 31. detsember – Cronoes lõpetab tegevuse, moodustub holdingfirma Meediakorp 1996
- 1. jaanuar – sünnib Eesti Ekspressi Kirjastuse AS
- 24. juuni – Plusspunkti tütarfirma Lätis Pluss Punkts
- 3. august – Post suletakse
- 13. september – esimene ETV ja EE ühissaade “Õhtune ekspress”
- oktoober – ajakiri Kodustiil
- august – EE interneti lehekülg, esimene online-ajaleht Eestis
- 1. oktoober – Ajakirjade Grupi asutamine
- 8. oktoober – Eesti esimese telemarketingi “Müügimeistrid” käivitamine
- 16. oktoober – Eesti Päevaleht ostis Pühapäevalehe
- november – ajakiri Autopluss
- detsember – ajakiri Golf
1997
- 3. märts – Eesti Päevalehe tasuta leht Linnaleht
- 24. märts – Õhtuleht tabloidiks
- august – ööklubi Hollywood (51%)
- september – Eesti Päevalehe ja Õhtulehe uue maja ost
- 24. september – ajakiri Tervisetrend
- november – ajakiri Saladused
- 5. detsember – Laste Ekspress
1998
- 27. jaanuar – ajakiri Seltskond
- 28. jaanuar – ajakiri Anne eraldus EE-st
- 3. veebruar – Eesti Päevaleht omandas osaluse Rakvere tasuta lehes Kuulutaja
- aprill – Meediakorp ostab telekavade kirjastuse Parimenta
- 5. mai – Eesti Päevalehe tasuta lehe Edasi esimene number ilmus Tartus
- 18. sept – Eesti Päevalehe tasuta leht Pärnu Päevaleht
- Meediakorp muudetakse Ekspress Grupiks
- Luik müüb 50% Marieberg International AB-le (Bonnieri kontsern)
2000
- Kroontrükk omandab trükikoja Printall
- Ajakirjade Grupp ja Eesti Ajakirjade Kirjastus ühinevad AS Ajakirjade Kirjastuseks (50:50 Eesti Meediaga)
- Õhtuleht ühineb Sõnumilehega tabloidiks SL Õhtuleht (50:50 koos Eesti Meediaga)
2001
- Luik ostab Ekspress Grupi
aktsiad Mariebergilt tagasi
2004
- Eesti Ekspress ostab Rahva Raamatu ja Raamatuvaramu (hulgimüügifirma)
- Printall alustab uues hoones
- Ekspress Grupp ostab UAB Moteris (Leedu juhtiv ajakirjade kirjastus), sünnib UAB Ekspress Leidyba
2005
- Ekspress Grupp omandab 50% Ekspress Hotline’ist
2006
- Ekspress Internet
- 100% Ekspress Hotline
- Rahva Raamat ja Raamatuvaramu ühinevad
2007
- Ekspress Grupp omandab Leedu ajakirja Klubas
Pärast seda, kui Hans Luik Ekspress Grupist 50 protsenti Rootsi Bonnieri kontsernile maha müüs, läks elu Ekspressis, Eesti Päevalehes ja Õhtulehes palju lõbusamaks – toimetusi hakkasid regulaarselt külastama Bonnieride kirjastusperekonna emissarid. Tallinnas käisid peamiselt välisajalehtede divisjoni (nn Marieberg Internationali) president Lars-Gösta Julin (pildil) ja Bonnieri direktorite nõukogu viitsepresident informatsiooni alal Erik Mansson.
Rootsi härasmehed saabusid koosolekutele tihti otse lennuväljalt ning vedasid endaga kaasas lendava ja rändava ärimehe kohustuslikku varustust – ratastega kärukotti, millele oli hooletult heidetud hele tolmumantel.
Peale Ekspress Grupi pidid mehed hoolt kandma ka Riias asuvate ajalehtede Diena ja Rigas Balss ning Poolas asutatud tabloidi Super-Ekspress eest. Selle tõttu oli nende päevakava tihtipeale ülipingeline. Kella viie paiku tõusti Stockholmis, et jõuda lennukiga keskpäevaks Tallinna, pidada mõned koosolekud ning kiirustada uuesti lennukile, et kihutada Riiga ja sealt edasi Varssavisse.
Need esmapilgul igavad mehed oskasid aga erakordselt jõuliselt pidutseda. Pärast Bonnieri astumist Ekspress Grupi omanike hulka korraldati Ekspress Grupi juhtidele ja ajalehtede peatoimetajatele Stockholmis suur vastuvõtt.
Põhirõhk oli pandud õhtusele üritusele. Õhtusöök serveeriti ühes Stockholmi kuulsamas kabarees. Istuti imepisikeste laudade taga rahvast tuubil saalis. Õhtut juhtis Lars-Gösta Julin. Kõigepealt pakuti ehmatava maitsega rahvuslikku aperitiivi, millele rüübati kohe õlut peale. Kabaree-etendusel esines Rootsi hetke kõige kuumem laulja. Peente roogade juurde voolasid kallid konjakid, liköörid, akvaviit ja digestiivid, eksklusiivsed Kuuba sigarid tossasid volilt. Rootsi peremehed näitasid klaase tõstes tempot.
Järgmiseks õhtuks oli planeeritud Tallinnas Hollywoodi ööklubis Eesti-poolne pidu ja vastuvõtt Bonnieri esindajatele. Lennureis möödus hüsteerilises meeleolus. Vist kunagi varem pole pruune paberkotte pruugitud sellisel hulgal nagu sellel lennul. Õhtul Hollywoodis vedasid Eesti lehejuhid ennast poolsurnult mööda seinaääri ringi, neist poole vanemad Rootsi härrad aga jalutasid kepsakalt ringi, silmad säramas, ja tõstsid džinni-tooniku klaase.
Rootsi lehepappidel oli kaks lööklauset, mille kasutamisest nad kunagi tagasi ei kohkunud. Üks oli “Me usume ajalehtedesse!” ja teine “Me näitame Bonnieri musklit!”.