National Geographicu fotograaf: “Eestlased peavad end ise maailmale nähtavaks tegema”
Mitte kunagi varem pole maailma paisatud nii palju fotosid. Aga isegi online-ajastul ei tohi kvantiteet tulla
kvaliteedi arvelt, tõdeb tunnustatud Ameerika fotograaf Peter Essick (54) Ekspressile antud intervjuus.
Sa oled nimetatud maailma 40 kõige mõjukama loodusfotograafi sekka. Ons mõjukus mõõdetav, või mida see tiitel üldse tähendab?
(Natuke kohmetult) Oh, muidugi on see meeldiv… (Konkreetsemalt) On suur au olla mõjukaimate seas, sest seda fotograafid ju tegelikult ihkavad — et nende töö saaks väärilise vastukaja. Aga ma ei andnud end kuskile üles, see ei olnud konkurss, nimekirja tegi brittide Outdoor Photography Magazine ja seal oli ka teisi National Geographicu (NG) fotograafe. Nii et võib-olla nad tegid listi küsitluste põhjal.
Mille järgi tunned sa ära õnnestunud foto?
Ma olen NG-le praeguseks pildistanud 25 aastat. Üks ajakirjalugu on nagu väike raamat. Ma pean lugejale 16 leheküljega edasi andma sama tunde, mis mul oli, ütleme, Ansel Adamsi mägedes [kaljune looduskaitseala Californias, saanud nime kuulsa Ameerika fotograafi Ansel Adamsi järgi], mida ma viimati pildistasin. Fotodest peab õhkuma metsikust, sama meeleolu. Valmivas lineaarses loos — nagu raamatuski — tuleb fokuseeruda stoorile. Läbi mõelda, mida ütleb põhipilt, mis on olulised märksõnad — näiteks seesama “metsik” Adamsi mägede puhul. Või kui ma olen teinud keskkonnateemasid, olen võtnud selle, mida ma näen ja tunnen, ning püüdnud selle pöörata fotode vormi. Lineaarne loojutustamine on väga erinev sellest, mida paljud inimesed — sealhulgas mu 11-aastane poeg — praegu teevad. Sisestavad Google’isse “Ansel Adamsi mäed” ja leiavad ühe internetilehekülje, siis ühe Youtube’i lõigu ja hangivad sel viisil infot. Aga see pole terviklik lugu alguse, keskkoha ja lõpuga! Loo tegemise käigus ma lihtsalt tunnen ära, kui olen tabanud õnnestunud foto. Muidugi, see kõik eeldab taustatööd ja eelteadmisi sellest, mida pildistad.
Su koostöö NGga algas õpingute ajal?
Läksin Missouri ülikooli fotoajakirjandust õppima… …
ja enne seda olid majandusõpingud…
(Kiirustades vahele) Jah, õigus! Ma isegi tegutsesin aasta äris. Aga siis otsustasin, et tahan ikkagi saada fotograafiks. Elasin Lõuna-Californias ja assisteerisin Hollywoodis fotograafe, pildistasin stuudios, tegin tootefotograafiat, arhitektuuri. Aga siis sain aru, et tahan teha fotoajakirjandust, ja läksingi Missouri ülikooli magistrantuuri. Pidime NGsse esitama portfoolio oma fotodega ja mind valiti sinna suvepraktikale. Nii ma läksin 1985 Washingtoni. Alles teine ülesanne (esimene oli NG reisiajakirjale Traveller) oli pildistada põhiajakirjale, lugu rääkis mudellennuvõistlusest. Tegin selle ära, nad avaldasid loo ja olin väga põnevil! Pärast kooli lõpetamist hakkasin neile ise ideid pakkuma.
Kas lepingulistel fotograafidel nagu sina on suhtlemine toimetusega nende endi initsiatiiv? Või pöördub toimetus sinu poole?
See käib mõlematpidi. Olen ise teinud looettepanekuid, aga teinekord tuleb looga välja kirjutaja ning siis on vaja leida sinna juurde fotograaf. Ma olen illustreerinud ka mitmeid selliseid lugusid.
Mis on olnud sinu jaoks raskeim ülesanne?
Ükski ülesanne pole olnud kerge selles tähenduses, mida mina kerge all mõtlen. Tahtsin Adamsi mägedesse minna kindlasti ka talvisel ajal, aga siis peab matkama suuskade ja kogu varustusehunnikuga, sest teid seal pole ja inimesi ümberringi ka mitte. Mägedes sattusime lumetormi kätte, pidime varjumiseks lume sisse koopa kaevama, aga hirm oli suur, et koobas variseb kokku! Juba füüsiliselt oli see väga raske, pluss väga külm ilm ja lõikav tuul.
Gröönimaal tegin lugu inuittidest ja seal oli raske ringi liikuda. Kogukonnad elasid üksteisest kaugel, olid isoleeritud ning keeruline oli isegi seitsme nädala jooksul korralik lugu kätte saada. Alguses proovisime väikest lennukit, aga lõpuks liikusime ikkagi ühe väikse paadi ja kohaliku mehega.
Mis sa arvad, millised omadused on hädavajalikud fotoajakirjanikule?
Kirg on kõige tähtsam. Kirg oma teema vastu. Sa pead tahtma piltidega lugu jutustada. Loodusfotograafil peab olema huvi maastiku vastu, kasuks tulevad teadmised botaanikas, geoloogias, geograafias, huvi ökosüsteemide jne vastu — selle kõige vastu kompleksselt! Peab olema soov näidata, miks mingi koht on eriline. Seda tüüpi lood, nagu National Geographic teeb, on mõeldud justkui metsiku maastiku ülemlauludena. Metsikud paigad, kuhu inimese jalg pole ulatunud. Paljud maastikud pole sugugi sajaprotsendiliselt inimeste poolt hõivatud — neid maastikke püüame au sisse tõsta.
Kuidas pikaajaliste lugude tegemise protsess üldse käib?
Kui idee läheb käiku, tuleb kirja panna shot-list. Aga see peab olema juba äärmiselt detailne. Mida sa tahad teha, kuhumillal pildistama minna. Väga tähtis on ajakulu (kas see on viie, kuue või seitsme nädala projekt), sest aeg mõjutab eelarvet. Kas on vaja teha aerofotosid? Kas sa vajad assistente, tõlki, giidi kohapeal? Hotellid, söögid, rendiautod? Kui kõik see tehtud, sõidad lõpuks välja pildistama. Igale fotograafile on määratud oma fototoimetaja, kes temaga loo jooksul tegeleb. Ka eelarve osas, kui tuleb lisakulutusi. Koos pannakse kokku esimene pildirida.
Ja kirjutaja liigub omapäi?
Kirjutaja töötab alguses koos fotograafiga, aga kohapeal liigutakse tõesti tihti eraldi. Näiteks viimase loo ajal läks kirjutaja mägedesse koos fotograaf Adamsi poja ja pojapojaga. Läksin alguses kaasa, tegin neist pilti, aga kogu ülejäänud aja olin eraldi. Kirjutaja on kohapeal ehk vähem, uurib tausta, teeb eeltööd. Fotograaf tõuseb — juba valguse pärast — tihti koos päikesega või otsib hoopis kuuvalgust.
Kes su enda eeskujud olid, kui sa alustasid?
Mingis mõttes olen ma ringiga algeses tagasi — Ansel Adams oli just nimelt üks mu lemmikutest. Mu isa oli kursis tema töödega, tundis Adamsit, talle meeldis samuti Death Valley, Grand Canyon, rahvuspargid… Kirjutasin Adamsile ja küsisin, kas ma võin oma pilte näitama tulla — “Jah, sa võid tulla.” Tal oli palju raamatuid ja manuaale, mida ma uurisin. Ja ma ise kasutasin samal ajal mustvalget filmi, nagu tema oli kogu aeg teinud, nii et temaga suheldes ma fotograafiat õppisingi. Adams töötas terve päeva pimikus ja printis oma negatiive, kell viis õhtul oli tal tava väike kokteilitund teha. Siis ta puhkas, teised fotograafid kogunesid tema juurde juttu ajama. Ta oli mu esimene õpetaja ning nüüd olen ringiga juurte juures tagasi. Hiljem tulid juba teised lemmikud.
Oskad sa nimetada mõnd Eesti fotograafi?
Ma pean tunnistama, et ma ei tea ühtegi Eesti fotograafi. Ma olen Eestis esimest korda, ühessegi Balti riiki ei ole ma varem sattunud, kuigi olen pildistanud Soomes, Rootsis, Karjalas. Aga nad ilmselt tegelevad päris kõvasti loodusfotograafiaga?
Jah, meil on peale tulnud väga tugev noorte loodusfotograafide põlvkond. Tahtsingi küsida, mida nad ise saaksid teha, et nende pilte maailmas rohkem tähele pandaks? Mina soovitaks sama, mida ma ise teen: ideid välja käia. Kui sa saadad või näitad konkreetsele ajakirjale oma portfooliot ja ütled, teate, ma olen väga hea fotograaf, bla-bla-blaa, vaadake mu töid, siis kahtlemata, see on okei. Aga kui sul on konkreetne idee, mida sa kirjeldad kirega, on lihtsam läheneda. Võib-olla oled sa juba hakanud oma ideed otsast ellu viima? Või võtame loodusfotograafide puhul metsiku looduse teema — võib-olla on keegi aastaid jälginud ühe konkreetse looma tegemisi? Mina paneksin kirja idee sünopsise ja pöörduksin toimetuse poole.
Toimetajad ise mõtlevad aasta ette.
Jaa, NGs umbes aasta. Mõnikord kulub loo valmimisest ilmumiseni kuus kuud. Nii et kindlasti ei saa silmas pidada väga uudislikke asju.
Sa ütlesid, et käid toimetusele ise ideid välja…
Jah, juulinumbri jaoks käisin näiteks pildistamas rahvusparki Portugalis, mis on Lõuna-Euroopas üsna haruldane nähtus. Teil siin on vist väga palju metsa ja vanu puid?
Jah, metsa meil on palju, eriti kui võrrelda Lõunaja Kesk-Euroopaga.
Ah, see on hea! Ma küsin sellepärast, et täpselt nii ma pidevalt uusi ideid otsingi (naerab). Uurin rahvusparkide kohta, UNESCO maailmapärandi nimekirja… Karjalas tegin lugu ühest piiriäärsest pargist. Kohapeal kuulsin, et oh, meil on siin tegelikult ka sõsarpark kohe üle piiri Soomes, mis pidi olema väga ilus. Nii tegin ma Soome rahvuspargist loo. Aga ideel peab olema visuaalse mitmekesisuse potentsiaali. Üldistusvõimet, mitmeid eri aspekte.
Millise loo üle, võid sa öelda, oled sa tõeliselt uhke?
Loo üle, mille ma tegin Patagoonias, mis asub Tšiilist ja Argentinast lõunas. Tõeline loodusfotograafi unistus — mäed, muinasjutuline maastik. Aga ma olen teinud ka keskkonnateemalise loo õlitööstusest, mida oli inimlikult väga raske teha. Õlifirmad ei andnud pildistamiseks luba, firmade töötajad ei tahtnud rääkida… Aga kui ma lõpuks selle ära tegin, oli see väga mõjus. Fotograafina pakkus suurt rahuldust, et lugu reaalselt midagi ja kedagi mõjutas. Jah, ma saan aru, et maailma on raske muuta, aga kui õnnestub olla mõjutaja kas või väikestes muutustes, on see suur asi. Üks mu lemmikpiirkondi on aga Trobriandi saared, seal tegin üsna oma fotograafitee alguses mõnes mõttes klassikalise NG loo. Elasin kolm kuud kohapeal, ühes ja samas hütis, sõitsin mootorrattaga ringi ja suhtlesin kuulsa poola antropoloogi Bronisław Malinowskiga, kes tundis kohalikke olusid.
Kõlab nagu vanasti…
Jah, praegu on lood rohkem fokuseeritud, aega vähem ja lugusid tehakse ökonoomsemalt. Seetõttu olen ma ka ise spetsialiseerunud rohkem loodusmaastikele.
Majanduskriis mõjutas paljusid väljaandeid. Kuidas kriis loodusfotograafidele mõjus?
Trükimeedia on üldse teisenemas, samas on lisandunud iPad. Praegu on väga kõva konkurents ja võitlus algajate vahel. Kui varem pidid kolm-neli aastat fotograafiks õppima, siis digiajal on kõik “fotograafid”. Mina pildistasin alguses lisaks pulmasid, ka praegu tuleb alguses teenida kõrvalt pilte müügiks tehes. Loodusfotograafidel nagu teistelgi läksid kriisi ajal eelarved väiksemaks ja see mõjutas otseselt töö tegemiseks olevat aega. Kriis vähendas ajakirjade võimalusi, kasutati rohkem agentuuripilte, mis tähendab, et fotograaf sai sealt küll väikese protsendi, aga ainult agentuuripiltidest ei piisa. Olukord siiski paraneb.
Kuidas online-meedia ja iPad fotograafia tulevikku mõjutavad?
Ma muide ostsin endale just iPadi ja mõned fotopõhised lood näevad sellel välja fantastilised! Aga online-meedias ei ole siiski kunagi fotode jaoks selliseid võimalusi. Netis sa surfad ja liigud kogu aeg edasi, iPad meenutab rohkem ajakirja. Selle kujundusse panustatakse rohkem kui pelgalt veebilehekülje puhul. Aga inimestel peab tekkima harjumus selle eest maksta. Mis puudutab kriisijärgset aega, siis nii kaua, kui sind tellitakse, on kõik okei! Ma olen muidugi ka juba üle 20 aasta piltlikult öeldes teel ja üldiselt vist teatakse, milleks ma võimeline olen. Aga ikkagi pead ise aktiivne olema. Mis on omakorda hea, sest ei lase loorberitele puhkama jääda! Peter Essick ja arvud Sündinud 1957. aastal Californias Hollywoodis. Praegu elab Georgia osariigis Atlantas. Aastal 2002 võitis 1. koha maailma pressifoto konkursil tuumajäätmete teemaliste fotodega kategoorias “Teadus ja tehnoloogia”. Aastal 2005 nimetati maailma 40 mõjukaima loodusfotograafi sekka. Samal aastal näitas tema naftatööstuseteemalisi fotosid ajakirjade ja ajalehtede esikülgede kõrval ka näiteks Oprah Winfrey oma šõus. Viimase 25 aasta jooksul illustreerinud kokku umbes 30 National Geographicu lugu. Fotosid valitud ajakirja Time “20. sajandi võimsaimate kaadrite” ning National Geographicu “100 parima foto” hulka. Reisinud ja pildistanud kõigil kuuel kontinendil.