15.02.2008, 00:00
Nimeveidrused ja sport
Meeskondade nimede järgi otsustades võtavad Eestis ja suuremas osas Euroopas pallimängude meistrivõistlustel mõõtu leivatehas ja kaubanduskeskuste kett, automüüja ja mööblivabrik... Miks nii? Ekspress selgitab.
No mõelge selle spordikommentaatori peale, kel näiteks tuleb
vahendada SEB Korvpalli meistriliiga kohtumist Saku Suurhallist, kus
vastamisi Triobet/Dalkia ja Kraft Mööbel / Kohila meeskonnad. Peab
olema suur meister, et sellise firmanimede ilutulestiku vahele ka pisut
korvpallijuttu rääkida.
Aga mis teha, meie
spordielu on muu hulgas ka suur äri.
SEB pank ei
andnud liigale raha niisama, vaid ikka selleks, et kaubamärki
reklaamida ja rahva seas uut nimekuju kinnistada. Sestap tuleb Skandinaavia
pank liigast rääkides kindlasti ära märkida.
Meeskondadega on põhimõtteliselt sama lugu. See on puhas
reklaamitehing: firma annab meeskonnale raha, et see tema nime kannaks.
Mõnel meeskonnal on koguni kahe firma nimi. Iga kord, kui korvpalli
meistriliigas on mäng, saavad kajastust ka ettevõtted, kes end
meeskondade nimedesse on ostnud. Selge ja loogiline.
Sama
võrkpalliliigaga. Kui seal toimub mäng kahe Eesti klubi vahel,
saavad tublilt ära märgitud logistikafirma Schenker, kelle nime
kannab liiga, pluss (kui näiteks rääkida teisipäeval
vastamisi olnud kahest siinsest tugevamast) Selveri ja Pere Leiva
kaubamärgid.
Firma või kaubamärgi reklaamimine
meeskonna nimena on Eesti pallimängutiimidele, jalgpall välja
arvatud, üks kõige olulisemaid eelarve täitmise
võimalusi.
Euroopa käib sama rada
Võiks ju arvata, et säärane tiimide
enesemüük reklaamiandjale on noorte riikide rahanappuses
spordimeeskondade veider iseärasus. Et n-ö vanas maailmas
võistlevad omavahel väärikad klubid ning reklaamiandja leiab
heal juhul pinna meeskonna võistlussärgi seljal, aga mitte nimes.
Ei midagi säärast. Kui räägime näiteks
korvpallist, siis vanal heal Saksamaal ei leidu naljalt klubi, kelle nimes ei
sisalduks mõnd panga, autoosade tootja või keemiakontserni nime.
Itaalia on ses osas veelgi äärmuslikum. Sealsed tuntud
korvpallitiimid on aastaid kandnud firmade nimesid. Huvilistel on kaunis raske
selget sotti saada, kas Bologna meeskond LA Fortezza, mis Euroopa klubisarjades
kannab nime VidiVici, on seesama meeskond, kes aastatuhande vahetusel tegi
Euroopas ilma Kinderi nime all. Või oli ilmategija too teine tugev
Bologna klubi, mis praegu kannab nime UPIM. Neil kahel on muidugi ka
“päris” klubinimed, mille järgi saab rehnutti pidada, aga
see nõuab juba tõsisemat süvenemist.
Tublis
korvpalliriigis Türgis on aastaid jaganud tiitleid õllefirma,
küpsisetootja ja teised.
Hispaanias ja Kreekas, kus
üldiselt hoiti klubide fassaadid reklaamist puutumata, on
viimasel ajal näha muutusi – väärikate klubide nimedesse
on ilmunud ka reklaamiandjate nimed.
Puhtaks
jäänud on ehk veel Venemaa ja Leedu.
Venemaal on endiselt au sees vanad head Lokomotiv, Dinamo, Neftjannik ja
CSKA, kuigi tänapäeval ei pruugi Lokomotivi-nimeline meeskond olla
seotud raudtee-ettevõttega ega Neftjannik naftafirmaga. Dinamo suhe
siseministeeriumiga pole päris nii otsene kui nõukaajal ega ka CSKA
seotus armeega. Vene puhul mängib oma osa seegi, et suur osa
rahast tuleb siiski riigi, omavalitsuse või riigile kuuluvate
äriettevõtete eelarvest, mistõttu reklaam nimes pole
ilmtingimata vajalik.
Leedukatel on korvpall religioon omaette,
nagu jalgpall mujal Euroopas. Ütled “Žalgiris” ja tead, et
selle nime taga on terve ajalugu, süsteem ja tööstus. Muide,
Leedu teine korvpalli supertiim kannab nime Lietuvas rytas, mis on sealne
suurim p&a
mp;a
uml;evaleht.
Praeguseks on Lietuvas rytas korvpalliklubina muidugi
suurem kui ajaleht. Kui öeldakse “Lietuvas rytas”, siis
ennekõike seostub selle nimega meeskond.
Jalgpall – suur erand
Muidugi puudutab see bisnis peale pallimängumeeskondade ka
jalgrattatiime, vormelimeeskondi jt. Erand on jalgpall. Euroopas on
jalgpall pallimängudest see ala, kus reklaamiandja meeskonna nimesse
naljalt sisse ei pääse. Suurtes jalgpalliriikides üleüldse
mitte. Põhjus selles, et jalgpall – erinevalt teistest
pallimängualadest – on tööstus. Iga klubi on omaette
firma, klubi nimi on selle firma olulisim nurgakivi. See on
tööstus, kus kaubaks on mängijad, kelle üleminekusummade
pealt teenitakse suurt raha. Teistel pallimängualadel Euroopas
säärane raha teenimise võimalus puudub. Suured klubid
teenivad mängude teleülekannete ja klubi nimega seotud
fännikauba (särgid, märgid, mütsid jne) pealt. Jalgpall on
teiste pallialadega võrreldes megaäri, kus edukamate klubide puhul
räägitakse sadadesse miljonitesse ulatuvast kasumist.
Sama kehtib ka Põhja-Ameerika profiliigade meeskondade
kohta. Ka sealsed tiimid on tihtipeale iseseisvad üleilmsed
kaubamärgid.
PS Tallinnas on juba
kino Coca-Cola Plaza ning meil korraldatakse Eesti Kontserdi –
Hennessy jõulukontserti. Poleks ime, kui varsti avaneks meil
võimalus vaadata etendust näiteks AS Rakvere Lihakombinaat –
Vana Baskini Teatri esituses.
Nõukaajal kajastus nimedes “töölissport”
Ka nõukaajal osalesid Eesti meistrivõistlustel huvitavate nimedega meeskonnad nagu Standard, Metallist, Harju KEK, Pärnu Kalakombinaat...
Põhjus polnud muidugi see mis nüüdsel ajal, vaid pisut proosalisem. Nõukogudemaal teadupoolest ei tohtinud olla profisporti ning seetõttu olid kõik tublid spordimehed vormistatud mingitesse ettevõtetesse justkui tööle. Pallivõlureid me treipingi tagant muidugi ei leidnud, aga kohalikul tšempionaadil olid mehed oma tehase eest ilusti väljas.
Valik veidraid nimesid Eesti ja Euroopa pallimängusarjadest
Ka nõukaajal osalesid Eesti meistrivõistlustel huvitavate nimedega meeskonnad nagu Standard, Metallist, Harju KEK, Pärnu Kalakombinaat...
Põhjus polnud muidugi see mis nüüdsel ajal, vaid pisut proosalisem. Nõukogudemaal teadupoolest ei tohtinud olla profisporti ning seetõttu olid kõik tublid spordimehed vormistatud mingitesse ettevõtetesse justkui tööle. Pallivõlureid me treipingi tagant muidugi ei leidnud, aga kohalikul tšempionaadil olid mehed oma tehase eest ilusti väljas.
Valik veidraid nimesid Eesti ja Euroopa pallimängusarjadest
- Viljandi Metall/Näitused –
- Tallinna Triobet/Dalkia –
- Tartu PereLeib – võrkpallimeeskond
- Tartu Ülikool/Loctite – korvpallinaiskond
- Deutche Bank Skyliners Frankfurt – Saksa korvpallimeeskond
- Galatasaray Cafecrawn Istanbul – Türgi korvpallimeeskond
- Coca Cola Plaza – kino Tallinnas
Mõned aastate tagused tegijad:
- Audentese Ülikool/
- Hermann Reisid – aastaid tagasi esinenud võrkpallimeeskond
- Võru Võrkpalliklubi/AS Võru Juust – võrkpallinaiskond
- Puuviljaparadiis/KK Keila – korvpallimeeskond
- Tallinna Ülikoolid/A. Le Coqi – korvpallimeeskond
- Bologna Virtus Knorr – Itaalia korvpallimeeskond