25.07.2008, 00:00
Norman ja Keller Pommery hiigelnäitusel
Prantsuse šampanjatootja Pommery eristub konkurentidest selle poolest,
et korraldab oma imposantses kelder-labürindis juba viiendat aastat
järjest suuri nüüdiskunsti näitusi, millel on poole aasta
jooksul üle miljoni külastaja ning mis on korraldajate hinnangul
suuruselt teine nüüdiskunsti näitus Prantsusmaal.
Pommery teeb erialast koostööd prantsuse kunstiajakirjaga Beaux
Arts. Sel aastal seostati näitus faktiga, et Prantsusmaa sai Euroopa Liidu
kultuuri eesistujamaaks. Nii kutsus Beaux Arts koostööle 24 Euroopa
kunstiajakirja, kellel paluti soovitada kaks noort kunstnikku oma riigist.
Eestist pöörduti kunst.ee poole, mis oli 2007. aastal
kutsutud ka documenta 12 ajakirjaprojekti Kasselisse Saksamaale.
Meie noores kunstis ei tegelda praegu mastaapsete ruumiinstallatsioonidega,
milliseid Rühm T noored arhitektid ehitasid 1980ndate lõpul.
Praeguses kunstipildis domineerivad pigem video ja üha jõulisemalt
ka helikunst. Nii esitas kunst.ee Prantsusmaale meie kunsti tõusva
tähe Kristina Normani, kelle loomingust valis Beaux Arts välja
selle aasta Berliini biennaali töö “Geeniuse väli”
(tänu millele tekst tõlgiti ka prantsuse keelde, fotol), ja Raul
Kelleri, kes lõi kaks kohaspetsiifilist heliinstallatsiooni, mida
eksponeeritakse maa-aluses võlvitud šampanjakeldris. Keller
ehitas ühe installatsiooni keset Pommery originaalpudeleid ning tal
võimaldati kasutada erakordselt kallist tehnoloogiat, et luua heliline
viide Balti meres hukkunud vanade laevade šampanjapudelite leidudele.
Pommery kunstilembusel näib olevat pikemgi ajalugu.
Šampanjakeldri maapealses osas tervitab külastajaid hiigelsuur
vaat, millele on skulptuurid nikerdanud prantsuse art déco särav
esindaja Émile Gallé. Ning selle aasta näituse avamisel 12.
juunil toimus detailselt renoveeritud art dé villa esimene esitlemine
avalikkusele.
Näitus Reimsis Pommerys jääb avatuks
kuni 31. detsembrini.