LIIGUME SOOME KANNUL: Peaaegu seitse aastat Eestis töötanud Janne Lihavainen ütleb, et Soomes on kaubavalik laiem, sest selle järele on suurem vajadus. “Seal on palju eri rahvusi, keeli ja usundeid. Need grupid mõjutavad müüki oluliselt. Või ka tavaline soomlane: üks ei söö liha, teine sööb ainult kanaliha, kolmas ainult Soomes toodetud liha. Eestlased on praegu homogeensemad tarbijad. Kuid olen kindel, et viie aasta pärast on siin olukord juba üsna teistsugune.”. Vallo Kruuser

Kas kuu alguses, kui inimesed palka saavad, ostavad nad julgemalt? 

Kuu esimesel nädalal on müük umbes kümme protsenti suurem kui kuu viimasel nädalal.

Piima ja Kirde saia ostetakse alati. 

Kõige rohkem on kahanenud nn vabatahtlik tarbimine, mille sekka kuuluvad ka näiteks ajalehed. 

Millised on tooted on eriti popid?

Piim, leib-sai, viinerid. Hakkliha, puu- ja juurviljad. Alati on olnud banaanid. Kartul...

Aga millised kaubad ei lähe enam? 

Kodus on hakatud rohkem küpsetama. Seetõttu on poolfabrikaatide ja valmistoidu osas suur langus, kuid jahu ja kartulite müük on kasvanud.

Inimesed tahavad odavamalt süüa, eriti veel, kui on kaotanud töö. 

Selver avas buumi tipus uhiuue suurköögi. Prisma mitte.

Me ei kaalunud kordagi oma köögi avamist. Tundub, et see oli õige otsus. Me oleme jaekaubandusettevõte, me ei oska küpsetada. Aga peame pakkuma siiski alati head sortimenti salateid ja valmistoite.

Alkoholi müük on samuti kukkunud?

Jah. (Naerab rahulolevalt) Aga õnneks pole asi nii, et algul ostetakse viina ja siis, kui raha üle jääb, ka lapsele mähkmeid.

Kas olete pidanud töötajaid koondama?

Mitte ühtegi. Ka põhipalka ei ole me kärpinud. Töötundide arv on samal tasemel, kuigi mõned inimesed oleme võtnud nii, et nad töötavadki päevas vaid kuus tundi.

Küll aga eeldame töötajatelt rohkem paindlikkust. Näiteks sügisel oli meil ühes majas gripilaine. Korraga jäid üheksa inimest kassaliinist haigeks. Siis võtsime teistest majadest töötajaid, panime taksode peale ja saatsime sinna.

Varem ei suhtunud töötajad sellistesse asjadesse eriti innukalt. Nüüd ollakse harjunud. Ega midagi ei ole ju muutunud – inimeste jaoks muutub nende töökollektiiv lihtsalt laiemaks.

Varem iseloomustas poode suur tööjõu voolavus.

Nüüd enam mitte. Masu sõelus välja inimesed, kes jagavad Prisma põhiväärtusi. Alles on jäänud need, kes on Prismaga rahul, kes on parimad.

Ja see on positiivne. Näiteks kartsime, et masu ajal kasvavad vargused. Kuid meie sisevargused on tunduvalt vähenenud. 

Aga kliendid varastavad rohkem?

Kahjuks on välisvargused rohkenenud. Vanasti oli arusaadav, et näiteks narkomaanid varastasid. Aga viimasel ajal on ka tavalised inimesed hakanud varastama.

Mida nad varastavad?

Kõike! Süüa, juua, tarbekaupa. 

Mida olete varguste vastu ette võtnud?

Turvatöötajaid on rohkem. Oleme alandanud ka piiri, kus kasutame turvaelemente. Kui varem oli näiteks x kauba puhul turvaelemendi panemise piiriks näiteks 150 krooni, siis nüüd juba 100 krooni.

Mis vahele jäänud varastest saab?

Me ei hakka hindama, kas see oli piisavalt suur kahju või piisavalt halb tegu. Selleks on kohus. Me anname kõik vargad politsei kätte.

Kas olete ka poodide rendihindu alla kaubelnud?

Me ei ole olemasolevaid lepinguid ümber teinud. Teine asi on siis, kui kauplus ümber ehitatakse.

Rocca al Mare ehitati ümber. Ja ma käin seal harvemini, sest ta on minu jaoks juba liiga suur ja väsitav. Kas inimesed ei pelga nii suuri kauplusi?

Numbrid seda ei näita. Kuid ilmselt on osa tarbijatest vahetunud. Seal käivad nüüd inimesed, kes ostavad ka muud ­peale piima­paki ja leiva-saia: siis kui on vaja lapsele sokke osta ja emale lõnga ja ­isale kruvikeeraja.

Millised inimesed ostavad toidupoest rõivaid ja tehnikat?

Ehhee... Mulle tundub see küsimus imelik. Sest see tundub nii loomulik, et kui lähed toitu ostma, siis võid osta ka lastele sokid või saumikseri.

Müügiindeksid näitavad, et tarbekaupade müügi langus oli väiksem kui toidukauba oma. Seetõttu räägime me masu ajal spordikaupade müügi kasvust. ­Suurest kasvust – ligi 20 protsenti!

Põhjus on ilmselt selles, et osa spetspoode on lõpetanud tegevuse. Teiseks hind. Kui kvaliteet ja bränd on samad, pole vahet, kas ostad kesklinna kaubamajast või Prisma hüpermarketist.

Meil ei ole küll täpset statistikat, kuid hankijad on rääkinud, et oleme võib-olla väikeste kodumasinate müügi osas isegi turuliider.

Kui suur on Prismades juurdehindlus?

See sõltub kaubast. Näiteks Kaupmeeste Liit ütleb, et toidukaupade keskmine juurdehindlus peaks olema 20 protsenti. Kui Prisma eesmärk on pakkuda madalamat hinda, siis see ei ole 20 protsenti, vaid selgelt vähem.

Läinud nädalal teatas uuringufirma Emor, et Prisma on kõige odavama toiduga poekett. Rimi kuulutas seepeale, et langetate hindu siis, kui Emori küsitlejad tulevad. On see tõsi?

Ei ole. Meie põhilubadus on, et me peame olema odavamad kui põhikonkurendid. Me jälgime pidevalt hindu.

Miks Rimi seda juttu räägib?

Masu on teinud konkurendid väga närviliseks. 

Meie tahame stabiilsust. Ei saa olla efektiivne, kui ei tee asju stabiilselt.

Kui tihti teil kaup otsa saab?

(Naerab) Nii kaua kuni tarbija ei hakka ettetellimisi tegema, on tarbija käitumine teatav üllatus. Ennustamine ei saa olla kunagi täiesti täpne. Seepärast saab iga päev midagi ikka otsa. See on vastik asi.

Kui palju kaupa teil raisku läheb?

Mitte väga palju. Oluline on ennustamine ja õigeaegne allahindluste tegemine.

Meile on tulemas – Soome Prismades juba tehakse teste – arvutisüsteem, mis hakkab ennustama vajaminevaid koguseid.

Teil ei ole lahtise liha letti.

Ei ole ka plaanis luua.

Vajate vähem tööjõudu, kaup säilib kauem...

Vastab tõele. Meile on see lihtsam ja odavam. Ja tarbijale on see parem, sest puhtas tehases pakendatud liha kvaliteet on palju parem. Soomes oli mõni aeg tagasi skandaal, kui halb kvaliteet oli lahtisel ­kalal. Netifoorumites rääkisid siis eri kaupluste müüjad, et kui näiteks pakendatud vorstil ­saabub viimane kuupäev, siis avatakse ­pakendid ja müüakse teenindusletis lahtiselt ning mõnikümmend protsenti hinda pannakse veel juurde!

Kuidas Prisma majandusaasta lõppes?

Rahuldavalt. Müügilangus oli 13 protsenti võrreldes aastaga 2008. Saime ka veidi turuosa juurde.

Jäime väiksesse plussi, kasum oli 320 000 krooni. Olin novembris kindel, et enam me kasumit ei saa. Aga jõulud läksid väga hästi. 

Tänavu tuleb raske aasta.

Arenguindeksid lähevad ülespoole, kuid kasvust me ei räägi. Juurde tuleb inimesi, kellel lõpeb abiraha. Ja seda ma kardan. See saab olema paha löök. 

Prisma popimad kaubad

1. Prisma kilekott
2. Alma kilepiim 2,5%

3. Alma kohvikoor 10%

4. Pere kilepiim 2,5%

5. Banaan

6. Kirde sai viilutatud

7. Glasuurkohuke vaniljega

8. Alma hapukoor 20%

9. Peremuna M 10 tk

10. Õun Champion

11. Pesemata kartul

Masuaja loobumised
Suurimad langejad 2009. aastal, tähestiku järjekorras:

• Aiamarjad ja rabarber
• Ehted ja päikeseprillid

• Jääteed

• Krõpsud

• Külmutatud liha

• Long dringid

• Loomaliha

• Saiakesed

• Toidukonservid

Masuaja lemmikud
Suurimad tõusjad 2009. aastal, tähestiku järjekorras:

• Jahud
• Hoidistamisnõud ja tarvikud
• Kalakonservid
• Kuivatatud pähklid ja puuviljad
• Külmutatud küpsetised
• Linnuliha
• Loodus- ja tervisetooted
• Pärm
• Salatid