Margit Pent-Rebane
.

“Kõik ootasid Eestis viimase hetke pakkumisi. Turg on rikutud. Kaks ühe hinnaga, see on kahjumi tootmine,” kurdab naine, keda Eesti Ekspress nimetas veel mõned nädalad tagasi reisinduse emalõviks.

“Me ei suutnud müüa õige hinnaga. Kas annad odavalt või toode mädaneb laos ning kahjum on veelgi suurem. See kõik on väga keeruline.”

Nõrk matemaatikas

Väliselt oli "otse ja omadega" hiilgav äri. Tegelikkus oli karm ja konkurents julm.

Turismiärimees on matemaatilise optimeerimise ülesande ees nagu ka keraamilise plaadi maaletooja. Kui palju müüa õige hinna eest, kui palju paisata soodusmüüki?

Turu maht on valem, kus on kaks olulist näitajat: elanike arv ja nende ostujõud. Kui üritatakse müüa üle turumahu, siis tuleb hakata müüma alla omahinna, tsiteerib Margit Pent-Rebane oma head tuttavat Portugali turismiärimeest.

“Alates aastast 2001 tegime kahjumit,“ ütleb ta.

Kas see oli heategevus? Ei, see oli mu elutöö, vastab Margit Pent-Rebane. “Kui 1996. aastal alustasime otse ja omadega, siis tahtsime teha head äri. Aga selgus, et peab kogu aeg peale maksma.”

“Me ei ole kaotanud lootust ellu ärgata. Otsime investorit,” räägib Pent-Rebane.

Wris Toursi otse-ja-omadega-äri läks niikaua hästi, kui turule tulid konkurendid.

“Meil oli nädalas vaja täis müüa 107kohaline lennuk, Horizon Travel ja Domina World Travel peavad mõlemad välja müüma 200kohalise lennuki. Ma võin teha oletusi, miks nad peavad vastu dumpinghindadele.“ Kuid Margit Pent-Rebane ei taha oletusteni laskuda.

Horizon Travel OÜ tegevjuht, blond ja nooruslik Cinzia Siig ei varjagi, kuidas lennuk täis saada. "Meie kõige odavam pakkumine nädalase paketi eest on olnud 3995 krooni. See on nagunii alla omahinna, aga mõjub väga hästi müügile. Lennuk läheb selle hinnaga täis mõne tunniga."

Sellise reisi õige hind on vähemalt 6000 krooni, usub konkurent. Ja nii pani Wris Tours läinud nädalal uksed kinni.

Kas omanikud tülis?

“On vale otsida probleeme omanike suhetest. Endised ja praegused omanikud ei ole tülis. Ütleksin nii: endistel omanikel kadus usk äri perspektiivsusesse varem,” rõhutab Rebane.

Wris Reiside ASi, mis sai tuntuks kaubamärkide Wris Tours ning Otse ja Omadega all, asutas 1995. aastal Wris. Wris müüs osaluse tütarettevõttes 2000. aasta augustis riskide maandamiseks, kinnitab Wrisi juhatuse liige Aili Kägu. Tema kinnitusel kaalutakse ettevõtte nime muutmist, et mitte seostuda raskustesse sattunud Wris Toursiga.

 “90ndate keskel soosis õhkkond eraettevõtlust. Pendil ja tema paremal käel, Wris Toursi tootmisdirektoril Tiina Petersonil, tekkis idee alustada tšarterlendudega. Neid peeti hulludeks. Mõte puhkusereisijate pärast terve lennuk rentida oli ennekuulmatu,” kirjeldas Krister Kivi Eesti Ekspressis ärinaiste sangarlikku algatust.

Täna oleks võibolla hullus tšarterreisidega jätkata.

Wris Toursil on kindlustusleping Inges Kindlustusega. Viimane firma peaks kinni maksma Wris Toursi eraisikutest klientide nõuded kuni poole miljoni krooni ulatuses, ütleb Tarbijakaitseameti pressiesindaja Kristina Vaksmaa. Teisipäeva hommikuks oli laekunud 12 avaldust. Laviin alles algab, ennustab Vaksmaa.