Iga tüdruk helistas päevas läbi umbes 300 telefoninumbrit. Kui eri aastakäikude telefoniraamatud olid läbi võetud, hakati mobiilinumbritele lihtsalt pluss üks juurde liitma – arvuteid ega mingeid andmebaase neil ei olnud. Kõnekeskuse tüdrukutele lubati, et kui nad saavad päevas kokku 20 ankeeti, makstakse neile peo peale 10 eurot, hiljem tõusis nõue 30 ankeedi peale. Raha nägi vaid mõni.

Tüdrukud pidid panema kõrvale nende vastanute ankeedid, kes olid vanuses 30–60 aastat, paarisuhtes ning viimase kolme aasta jooksul välisreisil käies kulutanud vähemalt 800 eurot. Neile “võitjatele” helistas juba järgmine tüdruk, kes teatas, et “kuna olete vastanud küsitlusele, olete võitnud auhinna: kaks käekella, plasmateleri, DVD-mängija või digikaamera. Auhinna kättesaamiseks peate tulema Tallinna Radisson SASi hotelli ning selle ise oma käega välja loosima,” jutustab Katrin. Hotelli pidi tingimata tulema koos kaaslasega.

Telerit võita ei saa

Marianne* (22) töötas välismaise “juhtimismeeskonna” abilisena. Kui oli parasjagu esitlus, võttis tema külalised vastu ning juhatas üle Eesti kohale tulnud kliendid üles koosolekuruumi. Lapsi ei tohtinud üles kaasa võtta, sest kõigepealt pidid kohaletulnud ära kuulama kahe tunni pikkuse pakkumiste esitluse.

“Presentatsiooni alustas mänedžer nii: Welcome to Knight International! Meil on rõõm teid näha! Kõigepealt lõdvestuge ja nautige esitlust. Te olete kõik võitnud auhinnad, mille saate kätte pärast esitlust,” räägib Marianne ja lisab: “Mingit ausat loosimist muidugi ei toimunud. Kõikides loosiümbrikutes olid odavad meeste ja naiste käekellad Poolast, maksid umbes kakskümmend krooni.”

Esitlustel tutvustati firmat ning puhkuseosakute olemust – neid kohapeal aga ei müüdud. “Klientidele öeldi, et praegu ei paluta neil puhkuseosakusse investeerida, kuna see oleks ju ebaõiglane – nad pole puhkekohti oma silmadega näinud! “Seepärast tahame teile pakkuda midagi erilist! Puhkuseosakute sihtkohtade tutvumisreise väga odava hinnaga!””

Ka tarbijakaitse inspektorid käisid salaja ettevõtte presentatsioonil ja selgitasid välja, et ettevõte tegi reklaami puhkuseosakutega kauplevatele ettevõtetele RCI ja Premier Holiday Club. Viimasest teatati meilitsi Ekspressile, et kõnealuse firmaga on neil koostööleping olemas. Tarbijakaitseamet selgitas välja, et firmal on kehtivad lepingud ka San Antonio hotelliga Maltal. Knight International müüs niisiis soodsat majutust eri kuurortidesse väitega, et tegemist on sooduskampaaniaga. Presentatsioonil oli võimalik osta 14 850 krooni eest majutust kolme eri sihtkohta neljale inimesele nädalaks ajaks. Reisidel pidid kliendid käima kolme aasta jooksul.

Lepingu eest tuli tasuda kohapeal sularahas, hilisema maksmise võimalust ei olnud. Kui kliendil polnud raha kaasas, pakuti võimalust firma töötajaga koos minna automaadi juurde või panka ja raha välja võtta. Kui see ei sobinud, jäi leping sõlmimata.

“Muidugi kliendid maksid. Arvan, et kuu aja jooksul osteti majutust vähemalt 850 000 krooni eest,” arutleb Marianne.

Töötajad on siiani palgata

Palgapäeval, juunikuu algul hakkasid firmas tööl olnud tüdrukud nõudma oma töötasusid. Lubati pidevalt, et kohe tehakse ülekanne, aga jutuks see jäigi.

Siis hakati tüdrukuid koju saatma – kes oli liiga kuri, kes ei saanud piisavalt ankeete. Kui tüdrukud panid lauale lahkumisavaldused palga maksmatajätmise pärast, keeldus ülemus Angelo neid signeerimast. Ütles: “Mina ei ole selline! Ma maksan oma tüdrukutele!” Mõni tüdruk saigi nutu ja ähvardamise peale tuhat krooni, kuid mustalt.

Kui “vallandatud tüdrukud” tööluusi kirjaminemise vältimiseks siiski tööle ilmusid, saatis kõnekeskuse kontorisse turvatöötajaks võetud tšehh Vjatšeslav nad kontorist välja . “Ta oli nagu kapp! Ei osanud inglise keelt, oli näost punane ja karjus,” räägib Marianne.

Nii Knight Internationali endised töötajad kui mõned esitlustel käinud kliendid on firma tegevuse kaevanud tarbijakaitsesse, maksuametisse, politseisse ning koostamas mitmeid kohtukaebusi. Firma juht Angelo Spiteri ei ole vastanud Ekspressi ega tarbijakaitse päringutele ettevõtte tegevuse kohta.

Katrin ütleb lõpuks, et “ma loodan väga, et vähemalt kliente ei petetaks, sest seal töötades oli kogu aeg tunne, et aitad pettusele kaasa”.

* Nimed muudetud.

Ebaaus kauplemine

? Tarbijakaitseamet avas presentat­siooni lõpus kõik loosimisel osa­­le­vad ümbrikud, kus oli üks auhind - käekell. Muid auhindu loosimisel ei olnud.

? Meie hinnangul võib tegemist olla ebaausa kauplemisvõttega, kuna inimesed meelitatakse loosimisele ja neid ei informeerita, et tuleb 1,5 tundi kestev presentatsioon.

? Lepingust taganemise korral esi­mese 7 päeva jooksul tagastatakse 45 protsenti lepingutasust ning hilisema taganemise korral raha ei tagastata. Meie hinnangul on tegemist ebamõistlikult kahjustava tüüptingimusega ning see on seetõttu tühine.

? Puhkuseosaku le­pingute sõlmimistesse tuleks suh­tuda pigem reservat­siooniga, kuna nendest on pärast taganemisaja möödumist vähetõenäoline lahti saada.

Hanna Turetski, Tarbijakaitseameti PR-juht