31.05.2007, 00:00
Putini lemmiku suur äri Eesti kaudu
KGB 1. peavalitsuses töötanud Gennadi Timtšenko firma teatab, et ekspordib ligi kolmandiku Venemaa naftast.
Esimest korda avaldab enda kohta majandusandmeid Gunvor
– üks salapärasemaid ja võimsamaid kompaniisid, kes
tegutseb Eesti majandusruumis.
Firma suuromanik Gennadi Timtšenko usutlusi ei anna ning temast on ilmunud vaid üks foto Forbesi venekeelses väljaandes. Ekspress esitles teda siiski juba kolm aastat tagasi, kui mees haukas jõuliselt suuri tükke Muuga sadama naftaärist. Märkisime, et Vladimir Putini võimu ajal on Timtšenkost saanud Venemaa üks olulisemaid naftakauplejaid ehk nn glavnõi neftjannik.
Teda on nimetatud isegi Kremli “musta kassa hoidjaks”.
Timtšenko on Putini kauaaegne isiklik sõber, kes müüs Kiriši naftatöötlemistehase toodangut juba ajal, mil Putin oli veel Peterburi aselinnapea ja vastutas muu hulgas linna kütusemajanduse eest. Mehed olid naabrid suvilakooperatiivis Ozero ja neid seob ühine minevik eriteenistuses.
Mullu märkis Eesti kaitsepolitsei oma aastaraamatus, et Timtšenko ja Vene firma
Severstaltrans teevad lobitööd siinsetes riigiametites ja poliitilistes ringkondades.
Timtšenko äri on oluline riigifirmale Tallinna Sadam, kes teenib enamiku tuludest ja kasumist just õlikaupade veolt. Šveitsi firma Riverlake uuring näitab, et Timtšenkole kuuluva laevakompanii Clearlake Shipping osa Tallinna Sadama naftavedudes oli 2005. aastal 47 protsenti.
Clearlake Shipping on registreeritud Briti Neitsisaartel, kuid tema tegeliku asupaigana esitletakse vahetevahel Tallinna.
Kuni 120 000 tonnise mahutavusega tankerite (Aframax-klass) osas on Clearlake maailmas teine tegija Shelli järel.
Timtšenko äri tõelised mastaabid tulevad välja andmetest, mida Gunvor nüüd ise avaldab. Kompanii teatab, et tema mullune käive ulatus üle 60 miljoni tonni ja rahas mõõdetuna lähenes 30 miljardile eurole ehk 470 miljardile Eesti kroonile. Lähiaastatel oodatakse kahekohalisi kasvunumbreid.
Kui Ekspress küsis firmast kasumi kohta, ütles sekretär, et seda kolleegi, kes kasuminumbrit teab, pole parajasti kohal, ja soovitas helistada tuleval nädalal.
“Meie elujõud on maaõli. On alati olnud,” kuulutab ettevõte end tutvustavas brošüüris. 1997. aastal asutatud Gunvor märgib, et käitleb umbes kolmandiku Vene naftavoogudest. Sellest enamiku moodustab omakorda toornafta.
Gunvor kiitleb miljardite dollarite suuruste krediidiliinidega juhtivatelt pankadelt ning kuulutab, et raudteealane äripartner omab ja liisib Venemaal kokku 10 000 tsisternvagunit.
Firma veebiküljelt Timtšenko nime ei leia, samuti firma direktori, hollandlase Johannes van der Poeli ega juhtkonda kuuluva rootslase Torbjörn Törnqvisti oma.
1999. aastal kirjutas Ekspress, et Törnqvist (hüüdnimed Torbjörn Ivanovitš ja nime esitähtede järgi “Tii-Tii”) on Läänes korraliku finantshariduse saanud mees, kes elab poole ajast Rootsis ja poole Šveitsis. Tol ajal juhtis ta Briti Neitsisaarte firmat N-Terminal Oil, mis müüs Vene naftat Läände samuti nagu praegu Gunvor. Kompanii omanike sekka kuulusid Eesti mehed Endel Siff ja Aadu Luukas ning selle ärimaht oli suurem kui Eesti Energial, Tallinna Veel ja Eesti Raudteel kolme peale kokku.
Firma suuromanik Gennadi Timtšenko usutlusi ei anna ning temast on ilmunud vaid üks foto Forbesi venekeelses väljaandes. Ekspress esitles teda siiski juba kolm aastat tagasi, kui mees haukas jõuliselt suuri tükke Muuga sadama naftaärist. Märkisime, et Vladimir Putini võimu ajal on Timtšenkost saanud Venemaa üks olulisemaid naftakauplejaid ehk nn glavnõi neftjannik.
Teda on nimetatud isegi Kremli “musta kassa hoidjaks”.
Timtšenko on Putini kauaaegne isiklik sõber, kes müüs Kiriši naftatöötlemistehase toodangut juba ajal, mil Putin oli veel Peterburi aselinnapea ja vastutas muu hulgas linna kütusemajanduse eest. Mehed olid naabrid suvilakooperatiivis Ozero ja neid seob ühine minevik eriteenistuses.
Mullu märkis Eesti kaitsepolitsei oma aastaraamatus, et Timtšenko ja Vene firma
Severstaltrans teevad lobitööd siinsetes riigiametites ja poliitilistes ringkondades.
Timtšenko äri on oluline riigifirmale Tallinna Sadam, kes teenib enamiku tuludest ja kasumist just õlikaupade veolt. Šveitsi firma Riverlake uuring näitab, et Timtšenkole kuuluva laevakompanii Clearlake Shipping osa Tallinna Sadama naftavedudes oli 2005. aastal 47 protsenti.
Clearlake Shipping on registreeritud Briti Neitsisaartel, kuid tema tegeliku asupaigana esitletakse vahetevahel Tallinna.
Kuni 120 000 tonnise mahutavusega tankerite (Aframax-klass) osas on Clearlake maailmas teine tegija Shelli järel.
Timtšenko äri tõelised mastaabid tulevad välja andmetest, mida Gunvor nüüd ise avaldab. Kompanii teatab, et tema mullune käive ulatus üle 60 miljoni tonni ja rahas mõõdetuna lähenes 30 miljardile eurole ehk 470 miljardile Eesti kroonile. Lähiaastatel oodatakse kahekohalisi kasvunumbreid.
Kui Ekspress küsis firmast kasumi kohta, ütles sekretär, et seda kolleegi, kes kasuminumbrit teab, pole parajasti kohal, ja soovitas helistada tuleval nädalal.
“Meie elujõud on maaõli. On alati olnud,” kuulutab ettevõte end tutvustavas brošüüris. 1997. aastal asutatud Gunvor märgib, et käitleb umbes kolmandiku Vene naftavoogudest. Sellest enamiku moodustab omakorda toornafta.
Gunvor kiitleb miljardite dollarite suuruste krediidiliinidega juhtivatelt pankadelt ning kuulutab, et raudteealane äripartner omab ja liisib Venemaal kokku 10 000 tsisternvagunit.
Firma veebiküljelt Timtšenko nime ei leia, samuti firma direktori, hollandlase Johannes van der Poeli ega juhtkonda kuuluva rootslase Torbjörn Törnqvisti oma.
1999. aastal kirjutas Ekspress, et Törnqvist (hüüdnimed Torbjörn Ivanovitš ja nime esitähtede järgi “Tii-Tii”) on Läänes korraliku finantshariduse saanud mees, kes elab poole ajast Rootsis ja poole Šveitsis. Tol ajal juhtis ta Briti Neitsisaarte firmat N-Terminal Oil, mis müüs Vene naftat Läände samuti nagu praegu Gunvor. Kompanii omanike sekka kuulusid Eesti mehed Endel Siff ja Aadu Luukas ning selle ärimaht oli suurem kui Eesti Energial, Tallinna Veel ja Eesti Raudteel kolme peale kokku.